Mohair singel rekt flink tijdens gebruik, normaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Mohair singel rekt flink tijdens gebruik, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 11:40

Als probeersel tweedehands een zgan mohair roper singel gekocht voor mijn merrie, en gelukkig is die eindelijk goedgekeurd door de prinses :+

Zelfde maat als m'n PC bontsingel en in 'rust' zijn beiden ook echt even lang. Met aansingelen bleek er in de mohair al flink meer rek te zitten (maar goed, dat had ik via Google ook gevonden en is natuurlijk juist fijn...). Uiteindelijk tevreden over hoe strak ie zat en zonder schuiven van zadel opgestapt.

Na een paar rondjes stappen was een vriendin nieuwsgierig naar hoe zo'n singel dan aanvoelde, probeerde dat...en constateerde dat de singel dusdanig los hing dat ze er lachend 2 vuisten tussen kreeg :oo

Alles op kortste gaatje is eigenlijk nog steeds maar net aan. (Terwijl ik met de PC aan beide kanten gaatjes overhoud, die maat zou goed moeten zijn)

Aangezien de prinses hier eindelijk goed op reageert wil ik best investeren in een nieuwe, maar nu zit ik dus met de maat. Is het normaal dat zo'n singel zó extreem uitzakt tijdens gebruik of ligt dit puur aan de kwaliteit? Moet ik met een mohair roper altijd een maat kleiner dan met een andere singel?

Bij voorbaat dank voor de info! :)


2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Mohair singel rekt flink tijdens gebruik, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:27

Nu ben ik wel erg benieuwd om welk merk singel dit gaat.
Ik heb hier nog nooit last van gehad en ik rij enkel met mohairs (5star en Classical equine)

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mohair singel rekt flink tijdens gebruik, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 19:11

Heb er helaas geen merk op kunnen ontdekken, vandaar ook mijn vermoeden dat het met de kwaliteit te maken heeft. Ook omdat ik er via Google niks over kon vinden..
Zit een leertje op met een ster en 'made in the usa' maar ondanks zoeken geen merk kunnen vinden dat daarbij hoort.
Voelt wel zacht en het was toch puur om te proberen, dus no problem.

Maar als jij er geen last van hebt dat het zó uitrekt gok ik toch dat het met een goed merk niet zal gebeuren :D

Ik kan dus gewoon dezelfde maat als altijd pakken?

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:42


amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 20:44

Super, dankjewel!

Edit: kan het niet helemaal goed zien maar logo lijkt er inderdaad wel erg op! Heb wel een recht model


gaucho

Berichten: 9492
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:55

Jaren met mohair roper singels gereden en eigenlijk nooit ervaren dat ze uitrekten. verschillende merken, in ieder geval een Billy Cook. Brede modellen vind ik ook echt het fijnst, liggen super stabiel zonder strak aansingelen.

Life begins at the end of your comfortzone.

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mohair singel rekt flink tijdens gebruik, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 21:02

Ik heb dus gewoon weer eens wat geks :')

Die brede lijken mij idd ook fijn :j wil ik ook zeker voor gaan!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:22

Ik heb dat ook. Heb een mohair roper, maar moet even naar merk kijken. Heb 30'', wat ik altijd heb. Is een goede kwaliteits singel en was niet goedkoop ook.
Heb ook de PC's wol in 30''.

De mohair roper gaat veel hoger/strakker vast. Kan me wel voorstellen dat bijv onze oude neopreen daarin stugger is en de PC misschien ook wel vanwege de webband die erin zit. Hij past nog steeds, maar doe hem niet strak. ( zit dus aardig los )

Heb zoiets als uit de linkjes hierboven.

Ik vind hem wel super fijn, dus nieuwe wordt weer een mohair roper.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Mohair singel rekt flink tijdens gebruik, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:23

Ik heb wel eens gelezen dat je van een mohair singel beter een maatje kleiner kan nemen omdat er wat rek in zit..Zelf heb ik dat ook zo ervaren,dus denk dat het inderdaad wel klopt :)

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Mohair singel rekt flink tijdens gebruik, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:00

Mijn mohair roper gaat idd ook veel hoger vast dan mijn neoprenen singel. :j Wel zelfde maat.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!


amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mohair singel rekt flink tijdens gebruik, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-16 19:08

Thnx voor al jullie ervaringen!!

Ga ik toch voor de zekerheid maatje kleiner... mocht ie stiekem niet rekken heb ik die ruimte sowieso ook, dus zit ik hoe dan ook safe :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers