Zadel kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 23:29

Hallo iedereen

Sinds kort ben ik opzoek naar een goed 2dehands westernzadel.
Ik ben via bokt uitgekomen bij de Countrystore in Zonhoven.
Aangezien ik zelf niets ken van westernzadels vroeg ik me af of het goed is om die meneer te laten komen? Is hij goed? Te vertrouwen? Kan ik zeker zijn dat hij een goed passend zadel aan mij verkoopt?

Het zadel zou niet zijn om mee te trainen maar om lange wandelingen mee te maken. Ongeveer 1x per week.


Groetjes

Tina

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:38


Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:43

Als je een Western zadel zoekt om alleen mee buitenritten te rijden dan kun je beter geen reining of pleasure model nemen. Als een paard reining of pleasure getraind word moet deze goed over de rug lopen. Een paard wat buitenritten maakt loopt vaak met het hoofd hoger en zijn rug holler om lekker rond te kijken. Je kan dan beter een korter zadel kiezen met meer schoft vrijheid. Een Wade model is dan geschikter.

TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 17:00

We zijn gisteren gaan horen in de country shop in Zonhoven en maandag komt hij langs met zijn tweedehands zadels!
Een hele vriendelijke meneer!
Hij gaat ook de kale bomen meebrengen van de merken die hij meebrengt zodat hij goed kan kijken of het gaat passen of niet.
Hopelijk zit er een fijn zadel bij dat past!
Ook mogen we het zadel een tijdje op proef. Zodat als het toch niet het juiste zadel zou zijn (voor mij dan) dat we nog kunnen gaan ruilen.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:01

WN-AM >> WN-TR

TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 16:18

Nou het zadel dat de County shop heeft komen passen en als passend heeft achtergelaten past niet!
Zenith werd al meteen lastig en knorrig toen ik hem wou opzadelen om eens een kleine buitenrit te doen dus ik weet genoeg.
Zadel gaat terug..

Maar nu ben ik dus terug op zoek naar een ander 2dehands westernzadel
Wie kan mij helpen?

DubbelFun

Berichten: 88810
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:36

@TinaaWhoop: hoe heeft die meneer dat zadel gepast ??

TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 16:51

Hij had een aantal zadels meegebracht uit zijn shop
en daarvan ook de kale bomen meegenomen.
De kale boom heeft hij er maar eventjes opgelegd en daarna meteen het betreffende zadel erop gelegd. Even gevoeld en het was klaar, ik moest niet eens rijden ofzo.
Ik wou dan 2 dagen later gaan wandelen. Dus ik leg het zadel erop en ik merk dat het zadel pitste op de plek naast en schuin achter de schoft. Mijn paardje heeft daar littekens door een slecht passend zadel en hij is daar dus heel gevoelig! Ik wou hem dan aansingelen en hij werd enorm zuur en begon te knarsen met zijn tanden. Dit zegt voor mij genoeg :(
Zenith is een typische warmbloed qua bouw.
Laatst bijgewerkt door TinaaWhoop op 08-07-16 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:55

Er is één echte zadelpasser en zadelmaker op het gebied van westernzadels die ze op de rug van je paard past. http://www.vaquero.nl en het is voor mijn paarden het beste wat ik ooit heb kunnen doen!

Ik heb tweedehands zadels van hem, hij heeft ze uit elkaar gehaald en de boom gepast. Voor een Tinker zelfs, zit zowel voor hem als voor mezelf echt geweldig!

TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 16:57

Komt die man ook naar België?

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:58

Zeker weten! Ik zit zelf in Zeeuws Vlaanderen, waar zit je in België?

TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 17:00


TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 17:00

Ik woon in Vlaams Brabant

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:06

Stuur hem gewoon een mail of bel hem, hij is een man die super eerlijk is en ja, ook recht voor zijn raap. Ik zweer bij Wade zadels, ze zitten zo heerlijk! Als jij met je paard naar hem gaat dan kost het inmeten je niets. In Venlo overigens. Dan weet je de boommaat en je krijgt een bak met informatie. Zo kun je op zoek naar een tweedehands als je niet nieuw wilt bestellen en aan de hand van het unieke nummer in elk zadel kan hij je vertellen of het zal passen op jouw paardje. Daarnaast zal hij bij elk individueel paard goed kijken of bijzondere aanpassingen nodig zijn, dat is uniek natuurlijk. Één van mijn zadels heeft hij wat aangepast aan de boom, en wat ligt dat goed!

TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 17:08

Zal ik zeker doen!

En wat vinden jullie van Euro horse?
zij past met een mal ..

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:11

Het blijven fabriekszadels van Euro Horse, maar budget is er ook naar uiteraard. Wel zal Evelien je nooit "opzadelen" met een slecht passend zadel voor zover ik weet, de kans is alleen aanwezig dat jouw paard een rug heeft waar geen enkele standaard boom op past. Wat ik hoor zijn de ervaringen zeer goed in ieder geval!

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:34

Ik ben erg blij met evelien (eurohorse), ze heeft van veel zadels de kale boom die ze er naast de mal die ze maakt op legt om te kijken of het past. Ze neemt ruim de tijd en kan al je vragen duidelijk beantwoorden. Ze zal je zeker niet zomaar een zadel verkopen waar je zelf niet even mee gereden hebt, je moet zelf immers ook fijn kunnen zitten en het zadel moet in beweging goed liggen.

Het ligt ook aan je budget wat voor zadels in aanmerking komen. Ze werkt met een aantal zadelmakers uit Amerika die de zadels met de hand maken, dus zeker niet allemaal fabriekszadels, maar door inruil heeft ze ook veel fabriekszadels van allerlei merken.

DubbelFun

Berichten: 88810
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:00

Ze heeft ook een Duitse zadelmaker waar ze zaken mee doet.

Overigens heb ik laatst een zadelpaster aan het werk gezien die heel netjes begon, maar na het 4e paard hier en daar steeds meer steekjes liet vallen :)

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:08

En anders misschien zen boomloos westernzadel bijvoorbeeld een barefoot? Dat past in de meeste gevallen.

DubbelFun

Berichten: 88810
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:11

Bij BareFoot is het heel belangrijk dat de juiste pommel er in zit en dat de singelplek op het zadel overkomt met de plek waar een paard aangesingeld hoort te worden.
Verder heeft het paard van de TS een lang doorlopende schoft en in kombinatie met de riemen van singels en stijgbeugels die bij BF over de rug lopen lijkt me dat geen goede kombi.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:14

Dat lijkt me toch niet veel anders als bij een normaal zadel indien er het bijbehorende pad wordt gebruikt. Ze zitten op dezelfde plaatsen als bij een "normaal" zadel. De pommel zou dat waarschijnlijk of M of S zijn, maar dat is eventueel ook makkelijk te bepalen.

DubbelFun

Berichten: 88810
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:18

Bij een boomzadel lopen de riemen NIET over de rug heen maar hangen in de bars en de gehele bar drukt op de rug. Een pad hoort deze druk niet te verspreiden (en doet dat ook niet), maar te zorgen voor voldoende ruggengraatvrijheid.

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:20

DubbelDun schreef:
Bij een boomzadel lopen de riemen NIET over de rug heen maar hangen in de bars en de gehele bar drukt op de rug. Een pad hoort deze druk niet te verspreiden (en doet dat ook niet), maar te zorgen voor voldoende ruggengraatvrijheid.


De inlages in de pad zorgt wel degelijk voor wat extra verdeling van het ruitergewicht. Maar een passend boomzadel is imo wel beter. Helaas zit dat er voor mij nog niet in voorlopig dus doe ik het met een boomloos zadel.

DubbelFun

Berichten: 88810
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:24

Hoe harder/stugger de inlages des te beter verdelen ze de druk, maar als je ze makkelijk met de hand kunt buigen dan verdelen ze ook weinig druk.
Overigens is de druk van het ruitergewicht (bij zitten) verdeeld over een groter oppervlak als wanneer dat gewicht in de stijgbeugels staat en puur op de breedte van de riemen verdeeld wordt.

TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 14:24

Ik zal eens een mail sturen naar Evelien van Eurohorse.
Vragen of zij mij kan helpen.
Alvast bedankt om mij te helpen en verdere tips zijn zeker welkom!