[WN] Beginnen met western: wat nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Beginnen met western: wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:58

Ben me aan het orienteren om dochter met pony richting de western te gaan. Heb hier al een ander topic over lopen. Maar kom nu op de vraag: wat heb je echt nodig? Neem aan dat dochter gewoon met rijbroek, cap, laarzen/ chaps etc (dus engels) kan rijden.

Een westernzadel is natuurlijk onontbeerlijk. Maar hoe vind ik een goed maar niet te duur kinderwesternzadel. Dochter is nu bijna 7, meet 117 cm en weegt 20 kilo.
Pony is een Welsh x Arab met paint uitstraling, ong 134 hoog en heel smal gebouwd (de singelstoten van huidig BF Stella zadel kruisen elkaar onder borst :+ ) Dus wrs een 14/15 inch (engels) westernzadel nodig?

Hoofdstel: we hebben nu een prachtig gewoon engels hoofdstel. Evt kan de neusriem eraf dan is ie meer western _/-\o_ Er hangt een dubbel gebroken trensje in wat pony erg prettig vind. Mag je hiermee gewoon rijden met western?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 19:39

Nog een toevoeging: een waar vind je dan een leuk niet te duur kinder western zadel?

Annabel

Re: Beginnen met western: wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:42

ik zou gewoon even gaan googlen voor de zadeltjes,
meestal vind je dan wel aardig wat! :) leuk dat je deze stap maakt! :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:55

Als je hier zoekt op wn vindt je een fikse lijst topics waarin zadelpassers ge-evalueerd worden (passen is een kunst, de tip van specialbel is goed bedoelt maar een zadel kopen zonder het goed te laten passen is een gokspel waarbij veel te verliezen is oa de rug van je paard). Vast ook bij jou in de buurt vinden, ik vraag me wel af of er heel veel zadels in de maat zullen zijn die jij zoekt. Het meeste wordt gemaakt met quarters in het achterhoofd, een stuk breder dus. Als je boomloos wilt blijven dan kun je binnen het barefoot concept vast een geschikt zadeltje vinden.
Laatst bijgewerkt door troi op 08-12-11 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:56

Zilfstar schreef:
Ben me aan het orienteren om dochter met pony richting de western te gaan. Heb hier al een ander topic over lopen. Maar kom nu op de vraag: wat heb je echt nodig? Neem aan dat dochter gewoon met rijbroek, cap, laarzen/ chaps etc (dus engels) kan rijden.

Als ze op een western zadel gaat rijden zou ik de rijlaarzen vervangen door iets wat meer meegeeft. De combi rijbroek., rijlaarzen is er voor om steun de geven. Dit krijg je op een western zadel door de fenders.

Een westernzadel is natuurlijk onontbeerlijk. Maar hoe vind ik een goed maar niet te duur kinderwesternzadel. Dochter is nu bijna 7, meet 117 cm en weegt 20 kilo.
Pony is een Welsh x Arab met paint uitstraling, ong 134 hoog en heel smal gebouwd (de singelstoten van huidig BF Stella zadel kruisen elkaar onder borst :+ ) Dus wrs een 14/15 inch (engels) westernzadel nodig?

Hoofdstel: we hebben nu een prachtig gewoon engels hoofdstel. Evt kan de neusriem eraf dan is ie meer western _/-\o_ Er hangt een dubbel gebroken trensje in wat pony erg prettig vind. Mag je hiermee gewoon rijden met western?

Volgens mij wel maar dan zou je even in het regelboek van de organisatie moeten kijken wat zij toestaan. Op de site van de WRAN is dit bv voor hun wedstrijden te vinden

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 20:01

Dank!
Dochter bezit ook jodpurs en chaps :D

Binnen Barefoot is er 1 zadel die past en dat is de arizona kids. helaas alleen in blauw/ zwart... wordt ze niet blij van haha.

Shetzadels zijn er wel, maar die zijn wrs weer te klein :(

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:54

Wat betreft hoofdstel vind ik split reins (twee losse teugels) wel belangrijk.

Als overstapper duurt het wel een tijdje voor je daarmee overweg kunt (kan me mijn eigen geklooi nog goed herinneren :D), dus je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.

Of het bij wedstrijden al meteen verplicht is weet ik niet, maar ik denk het wel.

En gesp niet gewoon je dressuurteugels los, want die zijn veel te kort.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:01

Is de barefood cheyenne kids western niet iets, die is er ook in het rose met bruin toch :P Over het algemeen vind ik die kinderzadels een kwaliteit hebben waar ik niet over naar huis schrijf.

Hoe wil je het gaan doen met het omscholen van je pony? Wil je dat je dochter zelf laten doen of zoek je dan een bijrijder die western kan rijden?

Edit: Blijkbaar is alleen de engelse versie in het rose te krijgen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 08:10

Effe snel (kids moeten naar school...) Pony heeft al western ervaring. Is western gereden bij vorige eigenaar. Dus omscholen is niet nodig.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:26

Zilfstar schreef:

If it ain't broke, don't fix it ;)
Ik zou me nu nog niet zo druk maken over wat straks, ooit, misschien, in de toekomst.... eens voor wedstrijdjes nodig is ;) Eerst maar ff oefenen. En als 'ie hier fijn op loopt, lekker op laten lopen :j
Misschien is een paar splitreintjes wel handig om mee te leren sturen.
Ik zal ff kijken van 't weekeinde of ik nog een paar oude net te lange heb liggen, dan mag ze die anders wel hebben om mee te oefenen. Moet wel ff zoeken, ze zijn eehhhh 'ergens' :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:28

Een westernzadel is niet onontbeerlijk, ga voor een goed passend zadel! Als je wedstrijden wilt starten moet je tack wel western zijn, maar om te beginnen kun je met elk of zonder zadel western rijden.

Splitreins is even wennen als je een dichte teugel gewend bent. Dus dat ik leuk om mee te oefenen en helpen vaak ook met handjes stilhouden. (als je ze in een mooie brug heb)

Zonder neusriem kan altijd, ik zou elk paard willen bevrijden van zijn neusriem! Let er dan wel op dat je bv van het sperriempje een kinriempje maakt. Dat zorgt ervoor dat het bit rustiger in de mond blijft liggen en bij nood je niet de bitringen in de mond trekt.

Qua kleding, veiligheid voorop en dan iets wat lekker zit. Bij een westernzadel zijn dressuurlaarzen wel wat dubbel op omdat je kuiten op de fenders liggen en niet direct tegen de huid. Ik zou dan gaan voor een paar jodhpurs

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:52

Geen dressuurlaarzen op een westernzadel !!
Daar worden je fenders erg lelijk van. :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:28

Ik gebruik voor de lespony's al jaren een kunststof westernzadeltje van lami cell. Het past goed, er zit een lichtgewicht kunststof boom in, blijft lang mooi en is echt sterk ondanks de regelmatige "mishandelingen". (kinderen dragen tegenwoordig niet veel zorg meer voor hun spullen, helaas)
Voordeel is dat het erg licht is, ze kunnen het zelf dragen. Ik heb er ook al gehad in leer, maar dit kunststof dingetje bevalt mij toch het beste.
Ben geen fan van boomloos...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 15:27

Effe updateje... We hebben besloten dochter gewoon lekker eerst aan te laten rommelen en een stevige basis te laten ontwikkelen (goede band met pown, goede zit, alle gangen zelfstandig kunnen doen, zelfstandig rijden). Wel heb ik via de oude eigenaar van pown het westernzadel over kunnen nemen die op deze pown past. Gewoon omdat die toch wat kleiner is dan haar huidige zadel en ze de hulpen beter door kan geven. Na de winter gaan we op zoek naar een instr in centered riding/ grondwerk etc zodat we door kunnen op de weg die we beide ingeslagen zijn: het op gevoel rijden van onze paarden. Western wedstrijden zijn er pas vanaf 10 en dochter is net 7 geworden. Dus eerst de basis erin en wat lichte wedstrijd ervaring op stal en in de bixies halen. Kunnen we later alsnog naar western als dochter dat wil.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:28

Goede insteek, veel plezier!