[WN] Zou ik met bosal kunnen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Zou ik met bosal kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 14:26

Aangezien we bitloos moeten de komende tijd doordat Wodan last heeft van doorkomende tandjes en wisselen wilde ik me verdiepen in de bosal.
Heb ook aan een hackamore met korte scharen gedacht maar dit is geen gedoogde western optuiging dus liever niet.

Maar even kort door de bocht, hoe ga ik Wodan aan de bosel laten wennen?
Hij is 4 jaar en nog niet zo gekl lang zadelmak, ingereden op trensje en deed dat super.

Kom maar op met de tips :D voor bosal gebruik!

Paintlinger

Re: Zou ik met bosal kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:28

Ik ken je paard niet...dat is natuurlijk erg lastig.
Ben je zelf bekend met een bosal?
Weetje hoe je er mee moet rijden?

Mijn net 4 jaar geworden Paintlinger rij ik ook met Bosal en dat gaat super.....maar ik had er zelf al wel ervaring mee...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 14:36

Wodan is in princiepe een makkelijke haf die koel is in zijn hoofd en waar ik over het algemeen weinig druk bij nodig heb om hem te sturen en rond te rijden.
Ikzelf heb helaas nog geen enkele ervaring met bosal, wel met bitloos en oa hackamore.

Op stal is wel iemand die er bekend mee is en natuurlijk mijn western lesgever, die kan ik ten alle tijden om raad en hulp vragen.

Ikzelf denk wel dat Wodan graag bitloos gaat, doe het nu door de tandproblemen wel 2 x per week wat oefenen maar dan echt zonder alles en alleen met een leid stok erbij en met druk kwa zit.

Ik zou het ook zeer voorzichtig oppakken en niet maar wat ermee gaan jagen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:50

Als je niet van plan bent om bitloos te blijven rijden na zijn wisselprobleem zou ik geen bosal aanschaffen.
De betere bosals zijn niet goedkoop en dan hoef je echt nog geen supershowmodel te hebben. Heb je een goedkope (en vaak niet goed passende) bosal dan heb je kans dat je hem vanwege de druk langs zijn kaken nog meer ongemak bezorgd als hij nu al heeft.
Kies dan liever voor een simpel rij-halster, side-pull of indian-bosal/crossrope bridle.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:33

Ik weet eigenlijk nog niet of ik hem niet erop zou willen blijven rijden.
Als hij er erg goed op reageerd dan is het natuurlijk iets om mee door te gaan....maar dat weet je dus niet van te voren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:39

Dan zou ik er eerst eentje proberen te lenen :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:58

Ja want ik heb eens goed ron gekeken en ze zijn idd niet echt goedkoop ;)
Maar goed, zal eens even kijken of ik wat kan vinden voor te lenen, misschien wel mijn instrukteur.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:55

DubbelDun schreef:
Als je niet van plan bent om bitloos te blijven rijden na zijn wisselprobleem zou ik geen bosal aanschaffen.
De betere bosals zijn niet goedkoop en dan hoef je echt nog geen supershowmodel te hebben. Heb je een goedkope (en vaak niet goed passende) bosal dan heb je kans dat je hem vanwege de druk langs zijn kaken nog meer ongemak bezorgd als hij nu al heeft.

Vanaf welke prijs moet je gaan denken aan kwaliteit? Of gemiddelde kwaliteit?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:24

Ik denk dat dat moeilijk is, zoals ik het begreep begint een echte goede losse bosal bij de 100 euro, en dan is het niks speciaals.
Maar je heb ook leuke betaalbare beginnersets hoor......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:26

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 21:41

Hey MArjolijn, leuk topic met veel info!

Ik heb vanmiddag met een hackamore met korte scharen gereden en het ging wonderbaarlijk goed, dus hier ga ik voorlopig even mee door.
Kon lekker met langer teugeltje uit de voeten en hij luisterde goed naar zit en stem hulpen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:48

Loes'sCorner schreef:
Ik denk dat dat moeilijk is, zoals ik het begreep begint een echte goede losse bosal bij de 100 euro, en dan is het niks speciaals.
Maar je heb ook leuke betaalbare beginnersets hoor......

Hmm. Voor een echt goede bosal zou ik toch iets meer rekenen, hoor :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:26

Tussen 'voldoende' goed en 'echt' goed zit idd een flink prijsverschil, maar ik denk dat met die 100 euro je een heel eind komt voor wat TS er mee wil.

LadyRosaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:53

Ik train mijn paardje soms gewoon met een haster waar een touw(en) of teugels aan zitten.
Wel een haster waar je het bij de neus kan verstellen met een gesp. Zo heb ik haar ook beleert.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:16

En hebben jullie ondertussen al een bosal uitgeprobeerd?
Mijn fjordendame blijft een beetje vechten tegen een trensbit en dus rijdt ik haar af en toe gewoon op een touwhalster met teugels. Dit gaat echtersuper. Stiekum zou ik wel eens een bosal willen uitproberen bij haar.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:27

ik heb het eerst geleerd met een geknoopt touwhalster en daarna een soepele werkbosal uit Amerika laten afkomen, toen was ik dus zeker dat het goed zou gaan...want inderdaad zoals eerder gezegd zijn de meeste bosals die hier in omloop zijn, zeer stug en ruw waardoor je je paard pijn gaat doen en of zelfs open gaat rijden.

Een bosal moet soepel zijn zodat je hem de juiste vorm van het hoofd kan geven

ik leg de mijn altijd plat (na gebruik) met een conserve blikje tussen op de plaats waar hij breder moet komen voor de kaken van het paard, 8-)