[WN] ijzerloos sliden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westernjo

ijzerloos sliden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 22:37

Ik dacht dat een fatsoenlijke stop alleen op sliding ijzers gemaakt kon worden, totdat een natuurlijk bekapper mij vertelde dat het wel degelijk ijzerloos kan. Hij kon de achterhoeven van gewoon wat gladder of vlakker of iets dergelijks maken (begreep het niet helemaal in detail)
Iemand ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:40

Blijf asjeblieft ver weg van die bekapper als ie dat soort praatjes verkoopt. Waarschijnlijk heeft hij geen enkel verstand van reining, anders zou hij dit soort onzin niet uitkramen.

Je kan ijzerloos sliden, enige nadeel is dat je paard binnen no time een peesblessure zal hebben. Of het minst erge, je paard durft niet meer te glijden omdat dat pijn gaat doen.

Ijzers zijn af en toe gewoon nodig. Niet alles kan ijzerloos :)

westernjo

Re: ijzerloos sliden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 22:44

misschien dat je dat een beetje meer kunt uitleggen qua anatomie en zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:59

Ten eerste: Ik ben absoluut geen pro op het gebied van ijzers (ook niet op andere gebieden := ) dus correct me if I'm wrong.

De sliding stop is een zware oefening voor een paard. Met een nette stops hoort het paard zijn achterhand onder zijn massa te brengen. Hier komt zoveel druk op dat er een grote belasting ontstaat op de benen.
Met plates zorg je ervoor dat het paard netjes doorglijdt en niet 'hapert' (lees, paard komt schokkend tot stilstand). Dit effect zal je niet snel bereiken met de hoeven wat vlak vijlen omdat het dan nooit zo 'glad' zal worden als je met een ijzer zal bereiken.

Let op: Ik heb het wel over paarden die echt kunnen glijden en niet over een paard wat vanuit galop in 1x stilstaat.

Misschien is dit een interessant topic (vooral de reactie van Ronaalders)
[WN-AM] plates

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:22

wat ik ook had begrepen is dat de ijzers de wrijving voorkomen waardoor het niet zo warm wordt dat het paard zijn voetjes verbrand. dat doet ie namelijk maar 1 keer en hij glijdt nooit weer voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:23

Ja want als een smid een heet ijzer onder de voet van je paard slaat doet dat ook zo'n pijn...
:))

Sluit me volledig bij Niels z'n keurige uitleg aan en zit nog na te grinniken om die van Paintless :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:53

nee, ik bedoel niet dat het zeer doet aan de hoeven.. maar eerder aan de verzenen...
ik snap zelf ook wel dat het niet pijn aan de hoeven doet. duh..

daarom zei ik ook, dat is wat ik gehoord heb. ooit eens, weet niet eens meer waar, maar volgens mij op de eerste manege waar ik western (ahum) leerde rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:31

Haha, ik snap wel wat je bedoeld hoor PL, maar dat heeft niks met de sliding plates te maken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U44ZAR4J.jpg
Op deze foto brengt Bo zijn achterhand er echt diep onder. Omdat je een hoge snelheid hebt kan het zand gaan branden aan zijn benen. Is een simpele oplossing voor, goede skidboots gebruiken.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 09:40

zijn er dan ook bijvoorbeeld hoefschoenen voor zoiets? Ik wil mijn paardje geen ijzers onder doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:48

Ik heb weleens iets gezien daarvan, een hoeschoen met daaronder een sliding plates. Maar het is onverstandig om dat te gebruiken.

A: Het vangt de klappen minder goed op tijdens stops, het is minder stabiel.
En B: Paarden die gewend zijn om sliding stops te maken vinden dit vaak zo leuk dat ze het ook in de wei doen. Punt is dat hij dan opeens geen ijzers heeft en dus daardoor blessures kan krijgen.

Als je je paard geen ijzers onder wil doen dan moet je maar geen reining gaan rijden (op hoger niveau). Het is kiezen wat je wil.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:11

Die zogenaamde bekappers die met een cursusje vijlen van de hoeven zig een 'natuurlijke bekapper' mogen noemen vind ik meer kwaad dan goed doen voor een paard! Als je wil/moet sliden dan gebruik je plates en een daarvoor bestemde bodem! Anders niet doen.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 14:46

oke, das duidelijk, dan geen slidings.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:58

als je op deze link kijkt zie je ook dat hoefschoenen niet geschikt zijn:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... hoenen.htm
(bij het kopje nadelen van hoefschoenen)

maar wat gebeurt er als je een paard met sliding plates in een beetje een natte wei doet?
(edit: want wat ik begrijp is dat de ijzers de weerstand verminderen waardoor je eerder glijd)
en als je op recreatief niveau rijd en af en toe een sliding doet, kan je dan niet zonder ijzers?

selma_rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:41

siskeh schreef:
maar wat gebeurt er als je een paard met sliding plates in een beetje een natte wei doet?(edit: want wat ik begrijp is dat de ijzers de weerstand verminderen waardoor je eerder glijd)
en als je op recreatief niveau rijd en af en toe een sliding doet, kan je dan niet zonder ijzers?

dat vraag ik me ook af.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:48

Mijn paarden hebben altijd op slidingplates gelopen en gingen gewoon de wei op hoor, weer of geen weer. Wat zou dat moeten doen dan? Tuurlijk glijden ze dan ook flink door als ze gaan lopen stoppen, maar een paard weet donders goed hoe ver 'ie kan gaan hoor, en ze zijn het gewend om slidings te hebben.
(en HOE achterlijk doen paarden, als ze gewoon elke dag voldoende buiten komen? Valt over het algemeen eigenlijk ook wel mee)

Slidings zonder ijzers moet je niet willen. Of je nou pro bent of beginner. Zéker als beginner of recreant niet, want dan heb je ook nog eens niet alle techniek in huis meestal, dus dat wordt gegarandeerd stuiteren. En da's verrekte slecht voor z'n benen.
Gewoon NIET doen dus, ook niet af en toe, gewoon niet.
Wees zuinig op je paard!

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 17:51

Mijn paardje wordt uberhaupt nog niet gereden, hij is pas 2, ben beetje vooruit aant denken :)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:56

Als ik met die van mij ijzerloos ga glijden (wat hij op dit moment is) gaat hij nóoit meer voor me stoppen.. ;)

Ik zou het zeker niet doen zonder plates! Je paard blijft 'hangen' en krijgt klappen in zijn rug en benen..
Dus als je geen ijzers wil, moet je geen (hoge) reining gaan rijden. Of in ieder geval geen stops maken.