Mizora schreef:Dat krijg je niet voor elkaar. Een te laag gehangen mechanische hackamore waar flink aan gehangen wordt kan het zwevend neusdeel breken. Dat klopt, maar de verhalen worden steeds bizarder. De aansnoerneusriem zit op het vaste gedeelte van het bot. Er is geen mogelijkheid om die met de neusriem te breken, gewoon, no way. Zelfs met een extreem laag vastgemaakt extreem strakgesnoerde lage neusriem zie ik dat nog niet gebeuren. Wel dat je het paard laat stikken, maar niet dat je het neusbeen breekt.
Kan ook alleen als je aan die neusriem zit lijkt mij, als je je teugels gewoon aan een bit hebt zitten kun je trekken wat je wil maar zo lang je niet aan die neusriem zit te sjorren vind ik het heel knap als je je paard z'n hoofd breekt. Er moet kracht op die riem staan, en dan meer kracht dan die je hebt bij heel strak vastgespen. Ik denk ook eigenlijk dat eerder de gesp breekt, of het stiksel het begeeft, dan een paardenschedel.
Een paard kan dat in theorie hooguit zelf, door héél hard en héél snel z'n mond open te doen. Maar welk paard is nou zo stom om dat te doen