[WN] Voor-/Nadelen western hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Voor-/Nadelen western hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 15:17

Ik heb dit topic ook op Harnachement gemaakt maar bedacht me dat het hier misschien ook wel handig is :+

Ik vind westernhoofdstellen zonder neusriem erg mooi en wil er zelf ook graag eentje. Nu wil ik alleen graag weten of dit voor een paard ook fijner is, en of er ook paarden zijn die er slecht op reageren. Rijdt het ook anders, of zit er weinig verschil tussen dit en een standaard hoofdstel? En zijn er ook westernhoofdstellen waar je een normale frontriem op kunt zetten, of zitten ze allemaal vast?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:30

Tuurlijk zijn er hoofdstellen met een normale frontriem en dan ook de one ear hoofdstellen. Moet je maar eens googelen als je niet weet wat het is (is nogal moeilijk uit te leggen, foto is makkelijker ;) ).
Ik vind westernhoofdstellen zelf meer diervriendelijk omdat er geen neusriem aanzit. Paarden gaan dan niet met hun mond oprijden (allé de meeste toch niet ;) ) zoals men wel eens denkt.
Voor de rest is het een hoofdstel zoals andere hoofdstellen. Ik praat nu wel over de normale hoofdstellen. Het is niet dat je dan ineens anders moet gaan rijden.
Vroeger hadden wij een engels hoofdstel waar we de zowel de neus- als de kinriem van hadden gedaan, zonder enig probleem.

nelly_555

Re: Voor-/Nadelen western hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:44

Je kan inderdaad ook gewoon de neusriem van je engelse hoofdstel verwijderen, zelfde idee. Of je moet echt de stijl van het westernhoofdstel mooi vinden...
In het rijden zal het weinig verschil maken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 23:03

Die one ear (en two ear) had ik wel al gezien ja..ziet er wel apart uit, haha. Heeft dat ook nog een specifieke functie voor het rijden, of is het alleen voor de sier/stevigheid?

Ik vind mijn hoofdstel niet zo mooi, dus wil toch een nieuwe. En vind de stijl van westernhoofdstellen ook wel mooi ja. Denk dat bij gewone hoofdstellen het accent ook meer op de neusriem en frontriem ligt, terwijl bij een westernhoofdstel het weinige leer dát er is, er wel mooi uit moet zien.

En je kan er gewoon hetzelfde bit bij gebruiken, toch?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:09

toen wij vorig jaar december onze haflinger kochten, kregen we haar engelse hoofdstel erbij met dubbel gebroken bitje. maar omdat wij western willen gaan rijden, heeft ze meteen een westernhoofdstel omgekregen zonder neusriem. wel met een sweetiron snaffeltje. was geen enkel probleem.

Yv_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:54

Tussen een one/two ear en een hoofdstel met gewone frontriem (of een andere vorm natuurlijk) zit wel verschil. Bij een one/two ear zit vaak (dus niet altijd!) geen keelriem, waardoor het hoofdstel een stuk minder stabiel om het hoofd zit. Deze worden vaak ook op de show gebruikt. Voor de training kun je het beste een gewoon western hoofdstel nemen.
Wil je ook western teugels erbij?

Als je paard lekker op dit bitje loopt, zou ik er zelf geen andere in hangen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:48

Er zit natuurlijk geen echt verschil tussen Western en engels. De neusriem heeft eigenlijk geen functie. Alleen bij een jong paard helpt een hannoveraanse (lage) neuriem om het bit wat stabieler te houden, zo'n lage neusriem helpt ook een onrustige ruiterhand een beetje te verdoezelen. een hoge, engelse neusriem hoort ook los te zitten, net als een lage, er moeten drie vinger makkelijk tussen passen. Tegenwoordig worden ze helemaal vastgesnoerd, dat is helemaal fout. Voor het rijden zou het dus geen verchil moeten maken.

Wat ik als zadelmaker een verschil vind, is dat Engelse hoofdstellen tegenwoordig allemaal gelakt zijn, en van minderwaardig ''splitleer'' gemaakt zijn, wat niet zo sterk is. Dat heb ik ook bij hele dure Kieffer hoofdstellen gezien, waar alle gespen vanaf gebroken waren.

Ik vind dat ''western'' hoofdstellen over het algemeen van een veel betere kwaliteit zijn.
Westernhoofdstellen zijn nog van ''echt'' leer, hebben vaak een lichte natuurlijke kleur als je ze koopt, maar worden met in-olien snel donkerder. Hoofdstellen van Weaver hebben ook een laklaagje, maar zijn ook van ''echt'' leer, en zijn van heel goede kwaliteit.

Voor jezelf kan je ieder bit gebruiken wat je paard fijn vind. Als het niet voor wedstrijden is maakt dat helemaal niet uit. Je kan er ook vaste teugels aan hangen, maar die zal je dan niet in hetzelfde leer kunnen krijgen. Je kan ook een paar western teugels erbij nemen, en als je split-reins lastig vind, (ik vind ze lastig: laat ze altijd vallen) dan kan je ze aanpassen door er een stuk vanaf te snijden, een gaatje stansen, en de teugels aan elkaar vastmaken. Of er een elastiekje omheen doen om ze bij elkaar te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:05

In principe maakt het idd niet zo heel veel uit. Alleen de neusriem verschilt en de split reins. Je kan om het uit te proberen eens zonder neusriem gaan rijden. Zo ben ik ook begonnen toen ik nog dressuurmatig reed, een bruin engels hoofdstel uit elkaar gehaald, neusriem eraf, geknoopte frontriem en split reins eraan en voila :+

Als je er dagelijks mee wil gaan rijden is idd een gewone frontriem aan te raden. Ik heb een tijdje geleden getraind met een one ear hoofdstel en heb in de galop op flink tempo soms wel wat momenten gehad waarop ik dacht mijn hoofdstel te gaan verliezen. Gelukkig is het steeds net goed gegaan maar erg leuk is het niet :=

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:18

Nou ik heb ook een two ear hoofdstel gehad en nergens last van gehad hoor! Volgens mij ligt het ook een beetje aan het leer. En je hebt ze natuurlijk met losse en vaste oren. Maar degene die hem van mij over genomen heeft, voor een ander paard, heeft er wel af en toe last van. Ach misschien had die van mij gewoon grote oren :=

Maar het maakt verder weinig uit inderdaad. En als je echt persé met neusriem wilt rijden zijn er toch ook neusriemen voor onder westernhoofdstellen.
Toch? :o

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:14

ja maar dat zijn meer engels model, hoog dus. In een western hoofdstel zitten die er niet los bij, maar vast, dan houden ze dus wel het hoofdstel een beetje op hun plaats.

Ik heb een two-ear, maar met Hackamore, nooit ergens last van gehad. Maar het is ook op maat gemaakt, en de oortjes zijn niet zo stijf als bij sommige hoofdstellen, en ze zijn ook niet van recht leer maar liggen helemaal aan.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 05:51

Ik dacht er overna om een 2-ear hoofdstel aanteschaffen, ik vindt het namelijk mooier. Maar wel met keelriem, kent iemand een site/winkel die 2-ear hoofdstellen MET keelriem verkoopt?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 04:30

One ear of 2 ear wordt normaal gesproken alleen in combinatie met een shank bit gebruikt. Zo ver ik weet heb je ze niet in combinatie met een keelriem, of je moet het al naar wens laten maken :)

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 06:11

z zijn er wel, heb ernaar gezocht en heb er 4 gevonden, je kunt ze wel met een kielriem kopen, maar ikzelf vond ze niet mooi degene die ik gevonden heb.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:42

Ik heb zowel een western- als een "gewoon" IJslands hoofdstel, ik heb dan ook een IJslander. En ik merk geen enkel verschil tussen wel of niet neusriem. en wel of niet kinriem. Bij het westernhoofdstel heb ik een leren kinriempje aan het bit en het andere hoofdstel gebruik ik óf zonder neusriem (en ook geen kinriem) óf met een lage neusriem. Ik merk geen enkel verschil maar dat kan natuurlijk per paard verschillen.

Wat ik wel merk is dat in elk geval mijn hoofdstel, wat een standaard QPA-maat is, te lange bakstukken heeft. Het is een gepimpt trainingshoofdstelletje van weaver(achtige kwaliteit) De frontriem is ook iets aan de ruime kant maar kan wel, maar de bakstukken waren echt te lang. Zelfde probleem heb ik met blankets: ik kan nooit een blanket met een leuk motiefje vinden voor mijn dwergje |(
Het IJslanderhoofstel heeft hij trouwens ook met het bitbakstuk op het strakste gaatje, hoewel zijn hoofd toch redelijk kolossaal is. Zware kaken en flinke neusromtrek, de standaard neusriemen van 23 centimeter zijn eigenlijk net nog te krap. Maar in de lengte houdt 't niet over, hij heeft geen lang hoofd.

Goddank heeft hij qua trens/snaffle wel gewoon 5" :Y)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:39

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 07:21

Ja hoor, die winkel is niet slecht! Allemaal mooie maar ook dure dingen in te vinden, ik zag hem ook, maar vond hem niet zo mooi.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:04

ik heb een fjord. heb hem eerst altijd met een gewoon hoofdstel gereden, rij hem nu sinds een week met een western hoofdstel (two ear) zonder neus-keel riem.. wel gewoon met een watertrensje... hij reageerd hier veel beter op dan het oude hoofdstel, waar dat aan ligt, geen idee, maar ik rij nu veel fijner met hem en hoef bijna niks meer te doen met mijn handen.. ik heb ooit gelezen dat neusriemen ook erg slecht kunnen zijn. wanneer de neusriem niet goed zit of net iets te strak (wat veel voorkomt) het bot van je paard kan breken. helaas lopen er meer paarden met een 'gebroken neus' rond dan je denkt.. met name bij aansnoer neusriemen, doe je hem snel te strak..
ik ben heel blij met het hoofdstel die ik nu heb, maar ik denk dat het er gewoon vanaf hangt wat voor tak van de sport je rijd en hoe jij rijd en het verschilt denk ik ook per paard hoe je paard erop reageert..

groetjss

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:04

Ik geloof best dat je met een neusriem een paard flink kan hinderen (vind het sowieso vrij zinloze dingen bij een bithoofdstel) maar het bot breken?!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:21

Dat krijg je niet voor elkaar. Een te laag gehangen mechanische hackamore waar flink aan gehangen wordt kan het zwevend neusdeel breken. Dat klopt, maar de verhalen worden steeds bizarder. De aansnoerneusriem zit op het vaste gedeelte van het bot. Er is geen mogelijkheid om die met de neusriem te breken, gewoon, no way. Zelfs met een extreem laag vastgemaakt extreem strakgesnoerde lage neusriem zie ik dat nog niet gebeuren. Wel dat je het paard laat stikken, maar niet dat je het neusbeen breekt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:37

Mizora schreef:
Dat krijg je niet voor elkaar. Een te laag gehangen mechanische hackamore waar flink aan gehangen wordt kan het zwevend neusdeel breken. Dat klopt, maar de verhalen worden steeds bizarder. De aansnoerneusriem zit op het vaste gedeelte van het bot. Er is geen mogelijkheid om die met de neusriem te breken, gewoon, no way. Zelfs met een extreem laag vastgemaakt extreem strakgesnoerde lage neusriem zie ik dat nog niet gebeuren. Wel dat je het paard laat stikken, maar niet dat je het neusbeen breekt.

Kan ook alleen als je aan die neusriem zit lijkt mij, als je je teugels gewoon aan een bit hebt zitten kun je trekken wat je wil maar zo lang je niet aan die neusriem zit te sjorren vind ik het heel knap als je je paard z'n hoofd breekt. Er moet kracht op die riem staan, en dan meer kracht dan die je hebt bij heel strak vastgespen. Ik denk ook eigenlijk dat eerder de gesp breekt, of het stiksel het begeeft, dan een paardenschedel.
Een paard kan dat in theorie hooguit zelf, door héél hard en héél snel z'n mond open te doen. Maar welk paard is nou zo stom om dat te doen :+

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:42

Ik rij met een one ear hoofdstel (zonder kinriem) en rij er zelfs mee buiten en in de bossen. Nog nooit gehad dat hij bijna zou afvallen.

Heb overigens wel een van goede en soepele kwaliteit van billy cook.

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:07

ik heb toendertijd een double ear aangeschaft omdat ik die gewoon veel mooier vond,
had daar gewoon een snaffeltje aan hangen. Ik heb er nooit problemen mee gehad, totdat hij tot 2x aan toen aan de onderkand(dus bij het bit) losschoot. gelukkig geen ongeluk gebeurd maar was wel de concho kwijt :'( voor de wedstrijden heb ik nu wel een hoofdstel met frontriem en keelriem omdat ik als L5 amateurtje niet met een double ear zonder keelriem mag starten...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:19

Vandaag was ik heel blij dat ik de neusriem in mijn tas had gegooid met buitenrijden. Dan moet ik er wel bij zeggen dat hij problemen heeft met buitenrijden. Maar hij liep dwars door het bit heen door zijn mond open te doen. Ik liep er naast en de bijrijdster erop. Zodra zij erop zat, deed hij dit. Met de neusriem erom was het toch een stuk beter te controleren. Zodra zij er weer af was, was het gedrag weer klaar.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:08

Sommige kunnen gewoon met een 2 ear hoofdstel buitenrijden. Maar ik heb vansommige ook gehoord dat ze gewoon afvallen. Miss. ligt dat an je paard...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:27

Ik heb mijn 2 ear met keelriem helemaal naar wens gemaakt/laten maken.