[WN] Westernzadel voor een jong paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShenaBell

Westernzadel voor een jong paard????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 14:20

Ik kon niet echt een topic hier over vinden vandaar een nieuwe topic

Ok ik ben een beetje te vroeg maar ik wil het vast graag weten
Mijn Haflinger is nu ruim 1.5 jaar en ik zit te denken om een westernzadel te kopen tegen de tijd dat ik hem kan inrijden, maar is dit wel verstandig??
Omdat hij natuurlijk dan nog steeds in de groei zit ben ik dus aan het twijvelen ( is het dan ook wel goed voor zijn rug? )
Of is het misschien verstandiger om dan eerst een zeg maar normaal zadel te kopen en dan als hij is uitgegroeit dan pas een westernzadel te kopen?

Elliebelle

Re: Westernzadel voor een jong paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:21

Dit kun je beter op het westernforum vragen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:21

Uhm? Hoe denk je dat westernruiters dat doen dan Verward
Tuurlijk kan je met een westernzadel gewoon inrijden.
Zorg er liever voor dat je er niet te vroeg op gaat zitten.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:23

Wat voor zadel je ook hebt, het moet passen! Het maakt niets uit of je western of engels doet, als het maar past..

Ik neem aan dat je western wilt gaan rijden? want dan lijkt het me helemaal onzin om er eerst een engels zadel op te leggen..

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 14:30

corine1981 schreef:

Ik heb geen iedee hoe western ruiters dat doen ik ben helemaal niet ervaren daarom vraag ik het hierzo ook
En ik ga zeker niet te vroeg beginnen met hem inrijden op zijn vroegst pas als hij 3 is

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:35

ShenaBell schreef:
corine1981 schreef:

Ik heb geen iedee hoe western ruiters dat doen ik ben helemaal niet ervaren daarom vraag ik het hierzo ook
En ik ga zeker niet te vroeg beginnen met hem inrijden op zijn vroegst pas als hij 3 is

Dat is nog vrij jong, maar dat is weer een hele andere discussie Knipoog

Kijk even rond op het western onderdeel van bokt, daar vind je een heleboel info en behulpzame mensen.
Uiteraard worden westernpaarden gewoon met een westernzadel ingereden, wat je zou kunnen overwegen is om in het begin een boomloze variant te gebruiken ivm de groei, maar ook daarin moet je je heel goed laten adviseren.

Je vraagtekens kan ik wel begrijpen, veel zadels zijn ontzettend zwaar, helemaal vergeleken met de engelse varianten. Dus het is iig belangrijk dat je al veel voorwerk gaat doen ivm bespiering ed, maar dat geldt eigenlijk voor al het inrijden.

wil je het zelf doen of laten doen? Anders is de persoon die je paardje in gaat rijden misschien wel de meest ideale persoon om je vragen aan te stellen.

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 14:48

Ik denk dat ik het door een ander laat doen omdat ik zelf nog maar een beginner ben het inrijden
En wie dat wordt ik denk mijn zus omdat ie veel meer rij ervaring heeft en zij heeft al een aantal paarden ingereden

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:25

slotje

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:46

Wil je je paard western laten inrijden, of engels?
Als je echt de westernkant op wil dan zou ik in de tussentijd totdat je paardje oud genoeg is westernlessen gaan volgen Lachen
Wil je engels rijden dan kun je misschien beter kiezen voor een vzh zadel of een zadel als barefoot cheyenne..
Rijdt jou zus engels of western? Als zij engels rijdt en ze wil je paard engels gaan inrijden dan zou ik dat zeker niet met een westernzadel doen, de meeste engelse ruiters zitten daar in het begin niet echt goed in, en dat is weer slecht voor de balans van je paardje.

Stel je wil een westernzadel aanschaffen, informeer je dan wel heel goed hier op bokt! Je hebt namelijk merkzadels, en zadels die zo scheef zijn als de toren van pisa! Een goed nieuw westernzadel kost meer dan 1000 euro. En een goed tweedehands westernzadel kost rond de 500 euro.
Laat je dus geen nieuw zadel aansmeren van 200 euro, dat is rotzooi Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:10

HAR --> WN-TR.

In principe worden topics niet op verzoek gesloten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:21

Je kan prima beginnen met een dressuurzadel of welk zadel dan ook. In de basis maakt het niets uit wat er op ligt, als het jou en je paard maar past; je rijdt in 1e instantie op een paard, de stijl of zadel zijn min of meer bijzaak! Knipoog

Bijvoorbeeld: Omdat mijn man nu mijn jonge paint hengst rijdt ( ivm een blessure van mij), die dus western wordt ingereden gebruikt hij daar gewoon zijn dressuurzadel voor. Hij rijdt zelf Klassieke dressuur en zit niet lekker in mijn western zadel, dus dan is het logisch dat hij voor zijn eigen zadel kiest, wat overigens ook goed op het paard past.

Dus probeer iets te vinden wat jou en het paard goed past, doe daar de basis mee en schaf pas in een later stadium het zadel aan waar je echt mee verder wil.
Ook een goed passend, maar ouder western zadel kan prima, maar vaak is het makkelijker een goed passend en betaalbaarder ander type zadel te vinden. Het is bij een westernzadel nou eenmaal moeilijk te zien of het echt past, bij een Engels zadel zie je dat veel makkelijker.