De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:08

De Barefoot Lazy Mountain zit zeker heerlijk! Ik ben zelf o.a. een Barefoot rijder en ken het gevoel van breed zitten, maar ik heb daar zelf geen problemen mee. Het verschil met de Freemax is dat de Freemax een smalle(re) zit heeft en daardoor kwa zit echt aanvoelt als een boomzadel. Vooral bij bredere paarden merk je duidelijk verschil :-)

Induna

Berichten: 702
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Wormer

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:25

Ik had hiervoor ook een Barefoot zadel (heb de arizona nut en de cheyenne gehad), maar ik vindt zelf de freemax beter zitten (zit zoals een boom zadel aan breedte). Mijn pony wilt ook nog wel eens wat jolig doen, ik blijf prima zitten. Zadel schuift niet, ligt echt als een huis. Wel moet hij echt wat ingereden worden, de eerste paar keer zit er nog niet veel vorm in.
Tevens loopt mijn pony er beter onder dan onder een Barefoot, waar dat nou precies aan licht weet ik niet (drukverdeling?)
Ik ben persoonlijk heel blij met het zadel, en krijg regelmatig complimentjes van andere over de uitstraling van het zadel.

pmarena

Berichten: 48284
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:27

Anders reageren op het ene dan op het andere zadel kan aan zo veel dingen liggen... heb ook wel eens een klant gehad die het zo raar vond dat paard op de ene Barefoot heel anders reageerde dan op het andere in principe precies hetzelfde zadel.... bleek het gewoon te zijn omdat er net een wat andere singel aan dat andere zadel zat :P

Het is zeker een mooi zadel om te zien :j

Sonne
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:35

Vanwege reuma heb ik mijn kwpn'er om laten scholen naar western. Dit doet hij super! Nu 2 maanden later, komt hij weer thuis te staan en heb ik een western zadel nodig. Ik heb gereden op een 16 inch reining boomzadel, maar deze geeft mij niet genoeg steun in mijn onderrug. Ondanks dat ik goed zit volgens de trainster. Boomloos lijkt mij beter voor mijn paard omdat hij (door mijn beperking) niet recht is in de schouder en bekken. Eind april gaat hij naar de osteopaat. Zijn we beide onder behandeling... Nu heb ik inmiddels de Barefoot Nut getest, maar hierop kon ik mijn balans niet vinden. Mijn doel is om weer buiten en wat pleasure te rijden. Comfortabel, maar ook dat ik blijf zitten als meneer weer een boskabouter ziet.... Raden jullie een BM of Freemax aan?

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:45

@sonne: Ik zou beide gaan uitproberen.

Ik heb zelf 3 semi boomloze modellen uitgeprobeerd en mijn paard koos een ander zadel dan ik vooraf in mijn hoofd had. Maar hij loopt er zo geweldig onder dat ik er erg blij mee ben!

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:51

Er is zeker niemand in de buurt van Hellevoetsluis met een Freemax om deze eens in levende lijve te zien?

horsii

Berichten: 7702
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:39

Mijn paarden staan in maasland.
Je mag de Freemax hier bekijken hoor.

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:16

Ik heb mijn freemax 16" short nu 3 kwart jaar. Al meerdere malen is mij (en anderen) opgevallen dat mijn zadel scheef gaat liggen.. Ik stap op met een krukje. Ik singel na. Ik had de FRA Supersingel, en volgens mij lag het zadel toen wat vaster maar m'n pony wordt niet blij vh aansingelen.
Heb nu een EquiFlex huppeldepup feather singel (neopreen?) en die vind hij veeel fijner. Maar m'n zadel zakt weer scheef dus volgens mij..
Ik heb een grandeur pad eronder met inlagen.
De pommel heb ik pas nagemeten, ik heb een meettang.

Het is een Rocky Mountain Horse met heule korte rechte rug en weinig schoft.
De achterkant vh zadel ligt toch echt wat lossig lijkt het...

Zou een andere pad een idee zijn? Vanwege z'n korte ruggetje was ik juist zo blij met dit heerlijk zittende zadeltje...

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:30

En is het altijd naar dezelfde kant scheef ??

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:50

Ja naar links.. De achterkant van het zadel ligt ook niet goed vast op de rug. Je kunt hem iets opliften.
Met de FRA Supersingel kon ik hem aardig vastsnoeren, maar das nou niet erg fijn voor paardlief

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:24

Misschien moet je eens iemand anders er op laten rijden om te kijken of het daar ook bij is.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:02

Manifesto schreef:
Ja naar links.. De achterkant van het zadel ligt ook niet goed vast op de rug. Je kunt hem iets opliften.
Met de FRA Supersingel kon ik hem aardig vastsnoeren, maar das nou niet erg fijn voor paardlief


Mijn zadel had dat ook, dat hij opgetild kon worden aan de achterkant. Dit bleek door een te smalle fork te komen. Bij een goed passende fork was dat weg. Daarnaast heb ik de aansingeling gewijzigd naar een double tie rigging. Mijn singel is dan ook een anatomisch gevormde met engelse gespen. De voorste gesp wordt aangesingeld op de normale plek en de achterste gesp met een riem op de D-ring op de achterkant. Dit zorgt voor een stabielere en stille ligging. Misschien is dat nog een idee? Maar ik zou zeker nog eens goed kijken naar je fork.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:05

Manifesto schreef:
Ik heb mijn freemax 16" short nu 3 kwart jaar. Al meerdere malen is mij (en anderen) opgevallen dat mijn zadel scheef gaat liggen.. Ik stap op met een krukje. Ik singel na. Ik had de FRA Supersingel, en volgens mij lag het zadel toen wat vaster maar m'n pony wordt niet blij vh aansingelen.
Heb nu een EquiFlex huppeldepup feather singel (neopreen?) en die vind hij veeel fijner. Maar m'n zadel zakt weer scheef dus volgens mij..
Ik heb een grandeur pad eronder met inlagen.
De pommel heb ik pas nagemeten, ik heb een meettang.

Het is een Rocky Mountain Horse met heule korte rechte rug en weinig schoft.
De achterkant vh zadel ligt toch echt wat lossig lijkt het...

Zou een andere pad een idee zijn? Vanwege z'n korte ruggetje was ik juist zo blij met dit heerlijk zittende zadeltje...


Hoe heb je de fork gemeten? Met de Freemax Fork meter?

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:58

Yep. Die heb ik. En daarna nog overlegd met Christine van freemax

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:56

Manifesto schreef:
Yep. Die heb ik. En daarna nog overlegd met Christine van freemax


+:)+

Wat voor inlagen heb je in je pad? Ik neem aan dat Christine je een goed advies heeft kunnen geven?

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:58

Ik weet niet precies wat voor inlagen.. Ik heb hem tweedehands overgenomen, hij werd al eerder onder een boomloos zadel gebruikt. Heb de inlagen dan te maken met het zadel wat te los ligt denk je?
Christine had het over het type zadelsteun die belangrijk zou zijn voor de vorm van het zadel??... Vond het een beetje een vreemd antwoord.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:43

Manifesto schreef:
Ik weet niet precies wat voor inlagen.. Ik heb hem tweedehands overgenomen, hij werd al eerder onder een boomloos zadel gebruikt. Heb de inlagen dan te maken met het zadel wat te los ligt denk je?
Christine had het over het type zadelsteun die belangrijk zou zijn voor de vorm van het zadel??... Vond het een beetje een vreemd antwoord.


Het type inlagen kan het zadel wel een iets andere ligging geven. Zachte inlagen vormen meer mee met de rug terwijl bijv. Heavy Duty inlagen iets stugger zijn.

Geadviseerd wordt om een zadelsteun te gebruiken welke het zadel helemaal ondersteund: http://www.freemax-western.com/lagerung-pflege.html

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:21

Ja Christine stuurde me precies dezelfde link.
Ik heb gewoon een normale zadelsteun in de kast op mijn stalling. Dit zou m'n zadel niet mogen 'verknallen' qua ligging vind ik.
Ik heb vanavond gekeken. Er zit 1 flexibele inlage in de grandeur pad. Er zit een waslabel op dat hij op 40 graden gewassen mag worden, dus de onderzijde is geen wol lijkt me. Ik vind dat spul (nepwol?) erg glad. Voelt niet erg anti slip aan.
Ik ben erg benieuwd wat de andere freemax gebruikers hier als pad en singel gebruiken.

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:21

Ps ik heb foto's vd grandeur pad gemaakt maar ik ben erg onhandig in uploaden op bokt

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:53

Afbeelding

Deze onderste merrie krijgt helaas wonden
Afbeelding
Hier kifra pad en nu die ingereden is ligt die super eronder. Super tevreden

Singel die ik heb blijf het zadel wel mee liggen maar krijg een van onze merries wonden van bij de oksel. Dus moet nog een andere geschikte vinden.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:48

Let wel ik heb ook een ronde ton met weinig schoft. En dan ook nog eens een full/voor de full rigging erop :+
Grandeurpad, Physio met een nep schaap als onderkant. Inlages zijn vilt, en extra om voor op te hogen nog 2 kleine inlages. Singel is een mattes banaansingel, elke andere singel trekt het zadel naar voren.
Ik stap ook met een krukje op, en ja ook hier wil hij wel eens wat schuiven. Maar dat komt dus ook omdat er geen schoft is die dat zadel op zijn plek kan houden. En het schuiven is minimaal. Wilde als ik weer kan rijden (heb op het moment een probleempje met mijn rug, die even niet dat wil wat ik wil :+ ) er een antislippad bij onder leggen. Die had ik bij de BM er ook onder, want ook die ging aan de schuif op de ton :D
Een paard met weinig tot geen schoft is het gewoon moeilijk een zadel, welk zadel dan ook, op zijn plek te houden. Er is nl niks wat het tegenhoudt.

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 01:07

Dank je wel allemaal!
Hier heb ik wel wat aan. Rina, bij mij kan je de achterkant van het zadel ook echt wat opliften/omhoog tillen. Lijkt me niet helemaal ok toch? Indd, hij heeft amper schoft, dat helpt ook niet nee.
Hij en ik hebben een scheefheid naar links, dat helpt ook niet.
Ik heb overigens niet de physio van grandeur geloof ik..
Heb je nog een bepaalde antislip pad waar je tevreden over bent? Ik denk dat ik dan mijn blanket niet meer kan gebruiken want dat wordt het wel heel krap allemaal..

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 01:28

Marlis schreef:
[ [url=m/GkZBhE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze onderste merrie krijgt helaas wonden
[ [url=m/SddrvC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier kifra pad en nu die ingereden is ligt die super eronder. Super tevreden

Singel die ik heb blijf het zadel wel mee liggen maar krijg een van onze merries wonden van bij de oksel. Dus moet nog een andere geschikte vinden.

Hier trouwens ook breed en geen schoft helemaal niks. Ene breedste fork.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:55

Marlis, als ik zo de foto's van die van jou zie, krijg ik toch het gevoel dat die fork te breed is en in de schouder drukt.

Manifesto, de achterkant komt hier niet omhoog. En of ik die kan optillen als ik aangesingeld heb??? dat heb ik nog niet uitgeprobeerd :+ Maar hij wipt niet als ik dr longeer. Dat dametje van mij is ook scheef naar links. Wil je steeds weer op die kant zetten, met name in bochten naar rechts. Daar ben ik rijtechnisch mee bezig, wordt ook beter als we even rijden.
De antislipmat is een losse onderlegger. Is neopreen, iets waar ik niet helemaal een voorstander van ben, maar wat moet dat moet. deze heb ik is een paar mm dik.

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:05

Voor we ze kochten is lilliane komen passen maar ze komt5 april weer omdat we graag zeker willen weten of alles goed is en ook qua inlagen etc.