De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:01

Ik val ook weer even binnen hier na enkele jaren.

Zijn er wat gebruikers die mij wat kunnen vertellen over de drukverdeling bij de nieuwere modellen?

Is dit beter dan bij een barefoot zadel ( sorry pmarena voor mij werkt BF helaas niet ) en is de zit iets smaller of net zo breed?

In Duitsland worden ze veel meer verkocht lijkt wel, ik sta in Duitsland en rij western en zie ze geregeld voorbij komen in de recreatieve sector.

horsii

Berichten: 7702
Geregistreerd: 06-11-05

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:44

Ik vind de zit vele malen smaller Als de barefoot london en arizona nut.
Ook mijn tekna dressuur boomzadel zat breder daar kwam ik na een lange buitenrit met bekkenpijn af van mijn breedste haf.
Hier heb ik bij de freemax geen last van.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:58

@horsii Bedankt! Ook nog voor de duidelijke foto's.

Ja ik heb dus een spiksplinternieuwe lederen Tekna liggen, eigenlijk wilde ik mijn nieuwe jonge haf engels inrijden maar ben nu toch in Duitsland gebleven met het poaard dus wil ik wss gewoon western blijven rijden zoals ik al jaren doe nu, ach ik weet geregeld niet wat ik wil haha!

Maar omdat hij dus jong is wil ik dan wel ook een betaalbaar aanpasbaar westernzadel hebben, anders blijf ik aan de gang, dus vandaar de gewekte interesse opnmieuw in de Freemax.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:06

Ik heb mee mogen kijken bij troi's zadelpassessie en heb dus de Colorado, de StarTrekk en de Freemax mogen bewonderen. Allemaal zadels met potentie als je het mij vraagt maar ik denk dat het een goed idee is om er een goede zadelpasservice bij in de arm te nemen. De zadelpasmevrouw van afgelopen zondag was heel kundig vond ik.

Ik rijd momenteel zelf met de BM trouwens, maar houd mijn oren en ogen open voor iets met een smallere zit.

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:08

@mac: hoe verhouden de BM en de DS zich in verhouding tot de Colorado, de StarTrekk en de Freemax?

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:12

Ja zadelpasser is wel handig, maar zoals ik al zei hij is nog niet zadelmak en om hem zadelmak te maken tijdens een pasconsult :D }:0

Het is ook een haf met een strakke rug, dus echt rechte rug die totaal niet verzinkt dus een goede ruggegraatvrijheid is wel heel belangerijk.

Bij Troi is toch Ride With A Smile geweest?
Op haar site zie ik geen freemax??

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:17

Zadelmak maken kun je ook met een dekje en een dekensingel doen of een barebackpad of een hele ouwe boomloze.

DD: BM is verreweg het flexibelst. De StarTrekk het minst flexibel. De Freemax "scoort" net onder de ST (dus ook nog vrij rigide) en de Colorado is weer een stuk flexibeler, maar niet zo flexibel als de BM.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:29

DubbelDun schreef:
@mac: hoe verhouden de BM en de DS zich in verhouding tot de Colorado, de StarTrekk en de Freemax?


De BM kan je niet vergelijken met 1 van de andere. Die heeft een hele andere opbouw.
De DS vind ik kwa kwaliteit leer nog steeds de beste, maar voordeel van de andere 3 is gewoon dat daar de pommels te verwisselen zijn. En dat kan bij de DS niet. Zadel is imo dus makkelijker aan te passen als er een ander paard komt. Waarbij ik ook de 3 flexibeler vind dan de DS. Die is veel meer rigide in de zitting.
De DS, Colorado, Freemax en de Startrekk hebben alle 3 veel meer een boomzadel gevoel. De BM is en blijft eigenlijk een veredeld zitkussen die je zo breed zet als het paard is :+

Loes, ik ben zelf van de BM overgestapt naar de Freemax. Omdat mijn merrie zo gruwelijk breed is. De 3 (of met DS 4) hebben veel meer een zadelopbouw waardoor je ook lang niet zo breed gezet wordt op een breed paard. Ik kreeg met de BM op die merrie echt last van mijn bekken, en nu met de Freemax is dat helemaal weg. En ik rijd de BM nog steeds hoor, op mijn andere merrie :D
Er is een Duitse FB pagina (of meerdere) voor de 3 merken, daar zie je heel veel verschillende ruggen voorbij komen met allemaal een Colorado, Freemax of Startrekk :D

Het leuke is, Troi heeft tijdens mijn zadelpassessie ook op alle 3 die zadels gezeten. Maar toen dus op mijn merrie. Heb dr toen ook al gewaarschuwd, het kan best dat op je eigen je op een ander zadel dan de favoriet veel beter kan zitten. En die kwam dus uit :D Als ik het me goed herinner was je toen het meeste gecharmeerd van de Startrekk toch??
Het geeft alleen maar weer, elk paard zijn eigen zadel en voorkeur.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:16

@rina:de deuber vond ik idd het fijnste toen, gevolgd door de freemax en de colorado vond ik helemaal niks haha.

Treas vond de freemax het minste fijn, al was de short duidelijk beter dan de round (Wat gek is want zijn rug is lang zat). De deuber was 'zozo' en de colorado vond hij top. En tja als je paard er zo lekker onder loopt dan zit het automatisch ook goed.

Ik had echt de indruk dat elk zadel zijn eigen voors en tegens had, ook al lijkt de beschrijving op i-net verdraaid veel op elkaar, en ieder dus ook echt uniek bestaansrecht heeft.
Ik kan voor iedereen in noord-oost NL echt deze mw aanraden! Vriendelijk, helder en heel kundig.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:12

@mac dat ben ik niet met je eens, ja goed zadelmak ja , ik kan er nu ook een zadel opleggen zonder problemen maar nog niet rijden, en soory maar ik ga er niet met alleen een dekje if bbp op ..... Dus testrijden zou dan niet kunnen, wel de ligging zonder ruiter bekijken natuurlijk wat wellicht ook heel nuttig kan zijn!

Heb me inmiddels al aangemeld voor de duitse fb pagina maar wacht al 2 dagen op acceptatie.... Nog meer link voor info pagina's?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:31

Loes'sCorner schreef:
@mac dat ben ik niet met je eens, ja goed zadelmak ja , ik kan er nu ook een zadel opleggen zonder problemen maar nog niet rijden, en soory maar ik ga er niet met alleen een dekje if bbp op ..... Dus testrijden zou dan niet kunnen, wel de ligging zonder ruiter bekijken natuurlijk wat wellicht ook heel nuttig kan zijn!

Heb me inmiddels al aangemeld voor de duitse fb pagina maar wacht al 2 dagen op acceptatie.... Nog meer link voor info pagina's?


Loes zoek mij even op op FB Rina Prins. Avatar is een oor :D ik zit in al die groepen en mss helpt het als ik je aanmeld.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:48

Cool ga je opzoeken!

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:22

Het silverado zadel wekt ook interesse, vind die kletkussens wel heel prettig, net als onder een trekker

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 01:07

Ben gevonden op FB :D En ook die groep had ik je al aangemeld :P Net als die van de Deuber. Die hebben overigens 2 groepen net als de Freemax.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:10

Hallo allemaal, ik kom even binnen vallen. Mijn oog is gevallen op de Freemax. Dus kom hier even snuffelen naar de voors en tegens.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:24

Zijn er testzadels van Freemax westernzadels?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:47

barbaras schreef:
Zijn er testzadels van Freemax westernzadels?


Ik bied de mogelijkheid aan om te testen, kijk anders even op mijn site http://www.freemax-western.nl

Lilianne van boomlooszadelpasservice heeft ook een Freemax en Fork meter. Je kunt tijdens een afspraak met haar ook het zadel testen.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:31

Kitty_ schreef:
barbaras schreef:
Zijn er testzadels van Freemax westernzadels?


Ik bied de mogelijkheid aan om te testen, kijk anders even op mijn site http://www.freemax-western.nl

Lilianne van boomlooszadelpasservice heeft ook een Freemax en Fork meter. Je kunt tijdens een afspraak met haar ook het zadel testen.


Maar dit gaat niet zoals bv bij vroeger barefoot dat je een testzadel toegestuurd krijgt en die weer retour kan sturen toch, alleen nieuwe zadels die aangekocht moeten worden en eventueel terug gestuurd kunnen worden.

Is er toevallig hier niemand in dit topic op voorne putten er 1 heeft?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:40

Ik vind ze nog steeds interessant, maar baal wel van de beperkte keus in modellen. Ik hou juist niet van een diepe of opgesloten zit. En ik vind ze iets lelijker dan het eerste model, maar daar kan ik nog mee leven.
Wat voor pads hebben de gebruikers eronder? De nieuwe heeft ruggegraat vrijheid las ik.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:41

Ik heb op dit moment een Barefoot Cheyenne onder mijn derrière maar ook een nieuw paard dat vreemd kan stuiteren. Ik zoek dus een zadel dat iets meer steun geeft, is dit zadel daar geschikt voor qua zit?

Mijn westernzadels passen volgens de zadelpasser niet geweldig op haar, iets rock, en bovendien ben ik daar ook zo klaar mee qua pasvormen. Met inruil krijg je er een dr*l voor en een anders zadel zou maar voor enkele maanden passen totdat ze weer spieren heeft opgebouwd, dus weer een ander zadel.
Bovendien vind ik boomloos heerlijk zitten, ook qua contact met het paard.

horsii

Berichten: 7702
Geregistreerd: 06-11-05

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:52

Ik zit de gekke capriolen van mijn ene merrie er goed mee uit.
Die durft nog wel eens losse voor of achter benen te hebben.
Ik vind dat het zadel veel steun geeft.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:18

Ik heb een echte eppo van een pony en ik heb nog nooit ergens zo stevig en toch zacht en ongedwongen in gezeten als de Lazy Mountain van Barefoot, dus als je gewoon tevreden bent over Barefoot dan is dat misschien wel een optie?

Van de mensen die er al 1 hebben krijg ik regelmatig zwijmelende berichten dat ze net zo stapelverliefd op dat zadel zijn als ik +:)+

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:27

ik ga effe bij je snuffelen pmarena....altijd barefoot Cheyenne gereden op mijn hengst maar wilde toch graag een boomwesternzadel na tien jaar Cheyenne....vindt nl die nieuwere met dat vps enz vaak minder qua contact met je paard. maar me er al even niet meer in verdiept dus ik ga eens kijken.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:40

Ik moest er (ook) niks van hebben, dat VPS toen ik het voor de eerste keer voelde :n

Maar na een poosje er mee gereden te hebben vond ik het eigenlijk toch wel fijner en moet er nu al jaren niet meer aan denken om zonder te rijden, dat vind ik nu niks meer :P

Een heel nieuw VPS zadel is ook gewoon niet fijn, maar een beetje ingereden is het al een heel ander gevoel :j

En moet zeggen dat bij die zadels met schaap zitting i.p.v. leder het meteen al als een heel fijn kuipje "in je paard zitten" aanvoelt, hoewel dat natuurlijk nieuw ook minder goed zit dan ingereden, dat hou je toch :j

Vind dat van de FreeMax trouwens ook dat je ziet dat die echt heel veel mooier gaan liggen als ze een poosje ingereden zijn, vind het echt hele leuke zadeltjes +:)+

horsii

Berichten: 7702
Geregistreerd: 06-11-05

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:48

Klopt zeker. De Freemax moet echt ingereden worden. Ze gaan nu steeds beter zitten en liggen.
Paarden lopen er ook zeer ruim onder Veel ruimer als met de arizona en de nut.
Wisselt echt per paard en ruiter wat passend is bij de combinatie.
Afbeelding