[WN] Ervaringen met boomloos westernzadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re: Ervaringen met boomloos westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:36

Ik zal dr eens achteraan gaan, ik heb eindelijk een leverancier gevonden die die dingen gewoon op voorraad heeft en snel kan leveren etc. En ik ben zelf ook wel heel benieuwd :-)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:40

Oh! Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar, naar het binnenwerk van de FreeMax!

KarinQ3 schreef:
Ik heb een lange tijd met een BM gereden. De `stoelzit` was niet goed voor mijn houding.
Het grootste probleem is dat ik erachter kwam dat mijn paard op de plaats van mijn
zitbeenknobbels erg gevoelig was. Dit betekende het einde van de BM.
Moet er wel bij vermelden dat ik in die tijd erg fanatiek trainde.

Dat is precies waar ik dus ook tegenaan liep. Tijdens het inrijden en de jaren daarna heb ik ook nooit wat gemerkt, totdat ik meerdere keren per week langere buitenritten ging maken én daarnaast fanatieker ging trainen in de bak ... Ons ruintje (Shane) loopt ook nog gewoon onder de BM. Hij heeft nergens last van, maar hij wordt dan ook minder intensief en minder frequent gereden.

Misschien heeft het ook wel te maken met de bouw van een paard in combinatie met de bouw van de ruiter, heb ik wel eens zitten filosoferen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:12

@Mac: ik denk dat je daar zeker een goed punt hebt. Op een breed paard heb je als ruiter een andere zit als op een paard wat qua bekkenbouw/breedte beter bij je past. Je benen scharnieren weliswaar, maar net niet op die plaatsen waar het zou moeten.

Frequentie en intensiviteit dragen zeker ook hun steentjes bij waar het problemen betreft, maar -zoals eerder gezegd- hierin heeft het weinig met boomloos te maken, ook mét boom kun je tegen deze problemen aanlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:22

Idd Mac en KarinQ3, ik heb dezelfde ervaring omschreven. Boomloos (BM) werkte goed zolang ik niet meer dan 2 dagen achtereen en 3 a 4 dagen in de week een half uurtje reed. Toen dat meer en intensiever werd, werd ook mijn ruin gevoelig op zijn rug, op de plek waar ik zat. Jammer, want de BM zit heerlijk! En beviel ook heel goed! Beide paarden liepen er makkelijk mee! :j
Maar de Equiflex nu ook en daar hebben we die problemen dus gelukkig niet mee.

Freemax uit elkaar halen zou ik ook wel willen! :j Ben erg benieuwd wat er nu precies in zit. Er wordt zo geheimzinnig over gedaan! Sowieso ook benieuwd naar de beugelophanging etc. Heb gehoord dat daar vrij veel klachten over zijn binnengekomen.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:49

Appie krijgt ook bij intensief rijden, meerdere dagen achter elkaar en langere ritten geen problemen met zijn BM :) Ik kan er zelf wat minder mooi op zitten, maar ik heb al veel geld gestoken in verschillende soorten zadels, en niets werkt voor Ap zo goed als een BM...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:04

Het zal ook per paard verschillen denk ik! Jij en Ap zijn iig al jaren aan t BMen, dus mijn verhaal gaat ook echt gelukkig niet voor iedereen op. Vind t ook echt jammer, zat zo lekker en had zo'n mooie! Haha!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:10

Een hele mooie O:) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:30

Beter gezegd 2 hele mooie! ;) :+

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:48

_O-

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 01:17

Ik ben ook positief over de BM. Ik rij nu een jaar of 4 ermee, en heb tot nu toe geen problemen gevonden. Of ja toch wel, de onderhand beroemde beugelophanging van de BM :D Op mijn laatste BM heb ik naar achter gezette ophanging laten zetten, en op die zit ik vrijwel niet in stoelzit (hij mag nog iets meer terug, maar das een aardig discussiepunt met Sportssaddle ;) ). Ik heb nog bij geen van mijn paarden een drukpuntbelasting oid gemerkt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:05

DubbelDun schreef:
@Mac: ik denk dat je daar zeker een goed punt hebt. Op een breed paard heb je als ruiter een andere zit als op een paard wat qua bekkenbouw/breedte beter bij je past. Je benen scharnieren weliswaar, maar net niet op die plaatsen waar het zou moeten.

Ja, precies. Het paard dat die rare plekken kreeg (Pepsi) is heel rond in de ribben (en op andere plekken :D ). Daardoor krijg ik meer een soort "spreidzit" waardoor er waarschijnlijk meer druk op mijn zitbeenknobbels/bekken komt te staan. Da's maar een theorie hoor, maar zo voelt het iig ;-) . Mijn jonge paard (Abby) is juist heel smal op de plek waar mijn benen liggen. Dat zit idd héél anders! Haar probleem is weer dat ze behoorlijk overbouwd is, waardoor er makkelijk te veel druk rond haar schoft/schouders ontstaat. Ik ben nog aan het uitvogelen wat voor haar (voorlopig) het beste werkt: de DS of de BM. De pad doet iig al veel, het ik gemerkt.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 00:19

Ik rijdt op een 18" boomloos western Dutchrider zadel ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hier ligt ie op m'n verzorgHaf,maar is te groot?
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:02

Te groot valt wel mee hoor, er zijn wel WN-zadels (met boom) die nog veel verder achter opde rug liggen.
Voordeel van boomloos is dat het minder kwaad kan als mét boom.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:23

Dus ik zou ermee op de Haflinger kunnen rijden?
Het staat haar erg mooi vindt ik!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:26

heb een jaar boomloos gereden maar het was gewoon duidelijk niet geschikt voor mij en mijn paard

ik heb hem nu ook te koop ;)
het was een startrekk western (helaas niet breed genoeg voor mijn dikke :D )

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:50

Ik vind em ook niet echt te lang. Mijn BM is langer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:03

@FireAndIce : gewoon doen ;)
@rommulus: had je wel de juste maat pommel er in zitten dan ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:38

Ik heb sinds een paar weekjes ook een Startrekk Western, havanna met tooling. Hierin heb ik fork maat 3 (op een schaal van 1-4) zitten. Ter vergelijk, mijn pony had een maat L pommel van Barefoot.

Inmiddels heb ik al heel wat boomloze zadels versleten en in deze startrekk een fijn zadel gevonden. Is erg stug vergeleken met een barefoot maar geeft een fijner zitgevoel. Smaller en de juiste ondersteuning voor het kantelen van mijn bekken (holle rug van nature). Mijn pony loopt er erg fijn mee en hij geeft een mooie afdruk onder de pad. Heb geen last meer van een kleine zwelling net na de schoft die ik met de Barefoot wel altijd had na het rijden. Het is wel een stug zadel, niet zo erg als de Freemax, maar het is wel een zadel wat van zichzelf zonder aansingelen goed en netjes moet liggen. Grote afwijkingen kan hij namelijk niet opvangen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:31

je hebt 4 pommels en 4 is de grootste
4 paste niet (zie ook linkje onderschrift ;) )

dressuur15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:42

mijn moeder had een barefoot Nevada
schoof heel erg over de rug van het paard heen,
en elke verkeerde beweging voelde het paard. ;(
niet erg prettig dus
het zat wel lekker zacht :o

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:56

Boomloze zadels hebben één ding gemeen : ik vind ze allemaal vreselijk lelijk.
En voor een reiningzadel vind ik die cantle van het getoonde DS zadel erg hoog. Het lijkt meer op een trailzadel. Ik denk ook dat, als je er echt wilt mee gaan stoppen, dat dat boomloze toch ook niet alles is voor de rug van je paard. Een boom verdeelt toch de druk, en als je op de rem gaat staan bij een boomloos zadel, kan het niet anders of je zult drukpuntbelasting krijgen onder de beugelophangingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:04

De DS heeft verschilende maten in cantles. Je kunt ze van 3", 4" en -zoals deze- 5" krijgen.
@sevke : een boom verdeelt idd de druk gelijkmatiger (mits het goed past), maar alleen bij normale belasting. Zodra je er extreme dingen mee gaat doen (zoals harder stoppen, bergen op/af etc) zul je net zo goed een puntbelasting krijgen. Waarbij ik me afvraag wat het paard prettiger gaat vinden; de harde druk van één deel van een boom in zijn schouders of nierstreek(afhankelijk van je manouvre) óf de plaatselijk iets hogere druk van een ruiter die gewoon midden op de rug blijft zitten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:32

DubbelDun schreef:
De DS heeft verschilende maten in cantles. Je kunt ze van 3", 4" en -zoals deze- 5" krijgen.

De mijne is een 4" . Ik rij geen reining maar wel WP, HMS, Trail (en zo) en ik rij veel buiten dus ik heb een mix samengesteld tussen een trail- en een reiningzadel. En dan heb ik ... jaaaaa: een allround zadel :D .

Ik heb bij de zadelmaker ook reiningzadels zien liggen en daarvan is de cantle écht wel laag. Vandaar dat ik daar niet voor heb gekozen :D ..
Laatst bijgewerkt door Mac op 03-08-10 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:36

@mac: mij leek de cantle hoger als 4" , maar ik kan me vergissen :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:37

Edit: over welk zadel had jij het? Ik heb het zadel van het plaatje van ElCid niet in het echt gezien hoor, dus daarvan weet ik niet hoe hoog de cantle is. Die van mij is iig 4"

Ik zat net te editen, maar ik heb bij de zadelmaker reiningzadels zien liggen maar de cantles daarvan zijn echt heel laag. En die van het trailmodel vind ik echt heel hoog :D . Vandaar de 4" .
Edit: dit is dus een 4" cantle op een DS:
Afbeelding