De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:07

DubbelDun schreef:
@minimus: een 'visgraat' is niet zo duur en ook niet moeilijk om te gebruiken. Maar het levert een schat aan informatie op. Jammer dat je niet in de buurt woont, want ik was met die van mij zo langs gekomen.


Zijn die visgraten algemeen te koop dan? Lijkt me nuttig om die te gebruiken, ook tussendoor.....

DubbelFun

Berichten: 88898
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:38


Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:48

Dat zou cool zijn, ik woon bij iedereen uit de buurt :')

Hoe gebruik je zoiets dan? Het is een visgraat, maar hoe (als het zich gevormt heeft naar de rug) zet je het om naar data?

DubbelFun

Berichten: 88898
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:24

Je legt de goed gevormde spin in het zadel wat op zijn rug ligt.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:22

Minimus schreef:
Ook bij de kieffer had hij een brede boom. Ik kocht hem met een maat 1 zadel kieffer en dat werd al snel een maat 2.


Ehm Kieffer heeft als nieuw zadel maar 1 boombreedte maat. Die 1 en 2 zijn de zitmaat van de ruiter. 1 is 17 inch. en 2 is 18 inch. (vroeger 17,5 en 18,5). Een Kieffer is door middel van infraroodlicht breder en smaller te maken, maar dat doen ze dus niet standaard vanuit de fabriek. Dat eruit groeien kan dus wel maar heeft echt niks met de maat 1 of 2 te maken. Ik heb mijn eigen dus ook op het breedste laten maken wat kon en dat is een 36-er boom.

De visgraad gaat in het geval van de Freemax ook niet helpen. Die is alleen maar voor boomzadels. Voor de Freemax is er een speciale meter te koop die de benodigde boombreedte meet. http://luckyrider.eu/widerristmasz.html

Daarom ook dat ik altijd adviseer iemand te laten komen het zadel te passen. En ja ook de mijne lopen onder een boomloze vrijer dan onder een boomzadel, dus het is helemaal geen slecht idee om zon zadel te kopen.

DubbelFun

Berichten: 88898
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:27

@rina: ik heb mijn visgraat in beide boomloosjes gehad en natuurlijk is boomloos iets vergeveningsgezinder als boom maar tegenwoordig heb je veel boomloos die behoorlijk stug zijn en dan is die visgraat toch een goede indicatie (hij is sowieso niet meer is dan een indicatie).

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:23

Rina, ik heb toen een ander zadel van de zadelmaker gekocht. Toevallig hetzelfde type kieffer omdat ik er tevreden over was. Volgens hem ging dat ook over de boombreedte, maar goed. Dat zal allemaal wel :D Waar het om gaat is dat mijn paard gewoon een ronde, brede mafkees is waar een (semi-)boomloos het beste op ligt. Liever een semi dan een boomloos omdat ik echt pijn aan mijn knieën kreeg toen (ronde, brede mafkees ;) ). Op een semi heb ik daar minder last van, op de een of andere manier.

Ik ga binnenkort denk ik een testzadel aanvragen van Freemax. Dan wordt hij ook gepast op hem en kan ik kijken hoe het zit en rijd.

Daihyo

Berichten: 88121
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:45

Ik mag mij inmiddels ook melden met een Freemax Short op proef. Vandaag gepast en mee gereden en ik werd er erg blij van. Paardlief liep superfijn. Ik mag het zadel 1,5 week proberen en dan besluiten of ik er 1 koop. Twijfel was nog de inchmaat, ook dat hoef ik volgende week pas te beslissen. Heel fijn!

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:53

Wat fijn dat je paardje er fijn mee loopt! Nu word ik nog meer gemotiveerd om te sparen voor dit zadel :)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:26

Minimus schreef:
Waar het om gaat is dat mijn paard gewoon een ronde, brede mafkees is waar een (semi-)boomloos het beste op ligt. Liever een semi dan een boomloos omdat ik echt pijn aan mijn knieën kreeg toen (ronde, brede mafkees ;) ). Op een semi heb ik daar minder last van, op de een of andere manier.


Nee hoor is niet raar. Heb ik ook. Bij mijn eetkamertafelmodel krijg ik ook last, van mijn bekken en knieen als ik die met een BM (dus boomloos) rijd. Je zit dan gewoon te breed. Met de freemax heb ik geen last daarvan.

Spannend Amanda. Ben benieuwd wat Jim er na een paar keer rijden van vindt.

DD nee een visgraad geeft geen indicatie over welke boommaat je moet hebben. Dat is daarmee gewoon niet te meten. Daarvoor ben je toch echt een Freemax meter nodig. Je kan met een mal wel kijken hoe je zadel over het geheel op je paard ligt, maar niet welke maat je nodig bent.

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:40

Hebben jullie ook de fork meter gekocht? En hoe vaak gebruik je die?

Leuk om te horen Amanda! Ben ook benieuwd hoe jij en Jim er na een aantal keren rijden overdenken.

@Kitty, die Lakota pad die je verkoopt, kan die ook onder de freemax? En zijn er meerdere soorten van of heb je alleen met en zonder schoft uitsparing?

Daihyo

Berichten: 88121
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:55

Ik ben ook heel benieuwd!

Ik heb nu gewoon mijn Mayatex eronder liggen. Dat is een pad met 2 stukken wolvilt en niets op de ruggengraat, waardoor deze vrij ligt. Volgens Lilianne was dat genoeg vrijheid met de Freemax. Fijn, want die pads blijven toch aan de prijs :D

troi
Berichten: 17039
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:06

Goed nieuws amanda! Hopen dat jim het fijn blijft vinden!

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:56

Hee Amanda, toch aan het proberen? Bij ons bevallen ze nog steeds prima. Alleen bij mijn verzorger gaat het zadel scheef, moet binnenkort maar lesje nemen want wij hebben er totaal geen last van.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:17

nanda1980 schreef:
Hebben jullie ook de fork meter gekocht? En hoe vaak gebruik je die?

Ik niet, maar mijn zadel is aangemeten door een freemax verkoper.

Even een tip voor diegene die nog zoekt. Op FB in de Freemax verkoopsgroep wordt een 15 inch short }:0 aangeboden. vrijwel nieuw voor 1200 euro.

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:28

rina schreef:
nanda1980 schreef:
Hebben jullie ook de fork meter gekocht? En hoe vaak gebruik je die?

Ik niet, maar mijn zadel is aangemeten door een freemax verkoper.

Even een tip voor diegene die nog zoekt. Op FB in de Freemax verkoopsgroep wordt een 15 inch short }:0 aangeboden. vrijwel nieuw voor 1200 euro.


Die dingen zijn nieuw toch zoiets?

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:16

Ik denk het koe-type. Die zijn duurder. Als het die Duitse groep is, ga ik me even op aanmelden. Dan volg ik dat ook even :)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:11

Ja een Koe daarom stond die }:0 erbij :+ En die zijn nieuw duurder. Zo uit mijn hoofd een krappe 1500. Er zijn 2 Duitse groepen voor de Freemax. 1 is de verkoopsgroep de ander is de info groep.

Daihyo

Berichten: 88121
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:17

Scheelt 500 euro inderdaad :j
Jammer, want ik vind de tooling van de }:0 echt zoveel mooier :j

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:15

Ja die }:0 tooling vond ik ook mooier, maar omdat ik niet wist hoe en wat het zou gaan worden, vond ik de buffel wel eerst goed genoeg. Later misschien door sparen voor de }:0

Op de Duitse fb worde er idd wel regelmatig een freemax aangeboden, maar dat moet weer net met de juiste forkmaat wezen en het nieuwe type.

Ik wil Denk ik toch nog een langere singel, heb nu 32" op aanraden van Lilianne maar ik vind het toch nog aan de korte kant.

Daihyo

Berichten: 88121
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:57

Wat foto's. Pad is te groot :+

Voor het rijden
Afbeelding
Afbeelding

Na een rondje van 5km met een flink stuk rengalop (er moest even wat uit geloof ik :+ )
Afbeelding
Afbeelding

Zweetafdrukken
Afbeelding
Afbeelding

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:32

Amanda schreef:
Scheelt 500 euro inderdaad :j
Jammer, want ik vind de tooling van de }:0 echt zoveel mooier :j


Hoezo jammer Amanda?? Heb je deze al gekocht, of moet je een grotere zitmaat?
Dit is een nieuwe 2015 model.
En ziet er goed uit.

Daihyo

Berichten: 88121
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:49

Ik heb deze nog niet gekocht. Is het zadel van Lilianne. En ik wil inderdaad een maatje groter. Dit kan wel, maar het is net aan.

Malenka

Berichten: 7624
Geregistreerd: 04-10-06

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:14

Het is qua leer ook wel echt een groot verschil. Ik heb zelf een rundleren variant. En het leer is dikker dan dat van zadels van buffelleer.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:26

Amanda schreef:
Ik heb deze nog niet gekocht. Is het zadel van Lilianne. En ik wil inderdaad een maatje groter. Dit kan wel, maar het is net aan.


Is dit een 15 of een 16?? Volgens mij stond er vanavond ook een 17 inch short op die verkoopsgroep.