De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:29

Het is vrij simpel zelf te meten of je paard een extreme holling in de rug heeft. Leg iets stijfs wat niet doorbuigt én recht is op het hoogste punt van de schoft (paardenhoofd naar beneden om goed te bepalen) en op het hoogste punt van de billen.
Is de ruimte in de holling op de rug meer dan 6,5/7 cm dan kun je spreken van een holle rug en zul je imo iets moeten doen om dat deels te ondersteunen/op te vullen.

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:39

DubbelDun schreef:
Het is vrij simpel zelf te meten of je paard een extreme holling in de rug heeft. Leg iets stijfs wat niet doorbuigt én recht is op het hoogste punt van de schoft (paardenhoofd naar beneden om goed te bepalen) en op het hoogste punt van de billen.
Is de ruimte in de holling op de rug meer dan 6,5/7 cm dan kun je spreken van een holle rug en zul je imo iets moeten doen om dat deels te ondersteunen/op te vullen.

Dank je, dat ga ik zeker eens proberen. Moet wel zeggen dat het al behoorlijk is bij getrokken door andere manier van rijden en de seawalker.

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:55

Vaak is het idd een trainingsprobleem, leeftijd of het resultaat van een slecht passen boomzadel.

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:56

DubbelDun schreef:
Vaak is het idd een trainingsprobleem, leeftijd of het resultaat van een slecht passen boomzadel.


Mijn paard heeft ook een flink holle rug, komt door ongetraind zijn en veulens geven. Daarnaast nog buikpijn er bovenop..

Ik ga ook eens kijken voor geschikte inlages, had ze eigenlijk nog niet gezien in mijn zoektochten maar heb ook niet specifiek gezocht natuurlijk.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:59

nanda1980 schreef:
DubbelDun schreef:
Heeft die Kifra pad losse inlages?? Dan zou je eens kunnen kijken naar inlages geschikt voor een swayback.

Sorry ben echt een leek wat boomloosgebied, maar begrijp ik goed dat dat inlages voor een holle rug zijn?
Ik heb Lilianne erbij gehad en die vond dit prima zo passen, dus ik ben wat huiverig om dingen te veranderen omdat ik er geen verstand van heb.

@Kitty, is het dan nodig voor ons om het op bepaalde plekken op te vullen?


Ik vind het lastig te beoordelen vanaf een foto. Ik zou liever je zadel in het echt op je paard zien en kunnen voelen hoe hij ligt. Hoe vaak heb je al met je zadel gereden, uitgedrukt in uren?

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:00

Vinden jullie dat ik mooi in mijn zadel pas?
Voor mijn gevoel zit ik wel goed maar ik wil mijn paard niet in de weg zitten natuurlijk en ruim is het niet.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:18

Mij lijkt het iets aan de kleine kant. Als je je beugels nog wat langer kunt doen heb je misschien iets meer ruimte bij je bovenbenen.

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:23

DubbelDun schreef:
Mij lijkt het iets aan de kleine kant. Als je je beugels nog wat langer kunt doen heb je misschien iets meer ruimte bij je bovenbenen.


Ik zit niet klem ofzo hoor bij mijn benen, heb ik nog genoeg ruimte.
Maar twijfel of ik niet te veel achterop zit. Voor mij is het comfort hoog maar dat moet het voor haar ook zijn :Y)

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:28

Je zit nu verder naar achteren omdat je benen nu niet toestaan dat je verder naar voren komt. Als je je benen uit de beugels haalt en laat hangen kun je meer naar voren gaan zitten.

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:37

DubbelDun schreef:
Je zit nu verder naar achteren omdat je benen nu niet toestaan dat je verder naar voren komt. Als je je benen uit de beugels haalt en laat hangen kun je meer naar voren gaan zitten.


Ik ga het proberen, moet zeggen dat haar schoudervetjes ook zorgen dat het zadel iets naar achteren helt dus dat zal ook niet meehelpen.

Korte beugels deed ik ook een beetje expres voor eventuele bokkesprongen, ze is nog maar net onder de man.

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:40

Vrouw ;)

Als jij op deze manier lekker zit, moet je gewoon zo blijven rijden :)
Het zitgevoel is voor iedereen anders; de ene zit graag wat ruimer en de ander wat krapper.

Manifesto

Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-12

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 00:12

Mijn freemax komt aan de achterkant omhoog en ligt nogal los. Schuift en klappert sneller aan de achterkant.. Is dit met een kifra pad te verhelpen? De fork maat zou moeten kloppen, pony heeft korte rechte brede rug en weinig schoft.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:40

Manifesto schreef:
Mijn freemax komt aan de achterkant omhoog en ligt nogal los. Schuift en klappert sneller aan de achterkant.. Is dit met een kifra pad te verhelpen? De fork maat zou moeten kloppen, pony heeft korte rechte brede rug en weinig schoft.


Hoe is de Fork maat opgemeten en wat voor pad heb je er nu onder liggen? Heb je foto's van het zadel op je paard?

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:15

@Manifesto: terwijl je er op zit ??

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:00

Deze zadels zijn gewoon bijna niet tweedehands te krijgen -O- En als ze er zijn, dan zijn het de oude versies en laat ik die nu net niet zoeken :Y) Betekend wel dat het schijnbaar fijne zadels zijn! Als er dus iemand van hier is, die zo'n zadel heeft van 2015 en hem weg doet.. PB :o Ik zoek een shorty 16", maar nu niet het budget om een nieuwe aan te schaffen en zonder zadel voor 2 jaar is ook niet alles..

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:04

Minimus schreef:
Deze zadels zijn gewoon bijna niet tweedehands te krijgen -O- En als ze er zijn, dan zijn het de oude versies en laat ik die nu net niet zoeken :Y) Betekend wel dat het schijnbaar fijne zadels zijn! Als er dus iemand van hier is, die zo'n zadel heeft van 2015 en hem weg doet.. PB :o Ik zoek een shorty 16", maar nu niet het budget om een nieuwe aan te schaffen en zonder zadel voor 2 jaar is ook niet alles..


Er staat er nu eentje te koop in belgie geloof ik.

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:05


Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:46

DD: gecontacteerd! Maar verzend niet naar NL.. Is ook een paasei weg om het op te halen -O- Achter Stuttgard.

Ik hou marktplaats enzo wel in de gaten. Hebben nog even :)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:18

Minimus schreef:
DD: gecontacteerd! Maar verzend niet naar NL.. Is ook een paasei weg om het op te halen -O- Achter Stuttgard.

Ik hou marktplaats enzo wel in de gaten. Hebben nog even :)


Heel vriendelijk toch vragen, soms lukt dat!

troi
Berichten: 17032
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:28

Minimus schreef:
DD: gecontacteerd! Maar verzend niet naar NL.. Is ook een paasei weg om het op te halen -O- Achter Stuttgard.

Ik hou marktplaats enzo wel in de gaten. Hebben nog even :)


Heb je geen duitse kennissen of vrienden waar het naartoe gestuurd kan worden?

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:03

Welke forkmaat moet je hebben minimus?

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:55

Breed :D Hahaha formaatje fullquarter denk ik toch zeker wel. Ik heb een wintec gehad en daar zat de witte boom in die nog verbreed is geweest door de zadelmaker :P Breder ging die niet of ik moest over naar een wintec wide haha!

Ik heb zelf helaas geen Duitse kennissen, maar heb een heel lief aanbod gekregen via PB. Ik vind het zelf te risicovol om een zadel zo'n eind te laten verzenden en ga het liever zelf halen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:34

Minimus schreef:
Breed :D Hahaha formaatje fullquarter denk ik toch zeker wel. Ik heb een wintec gehad en daar zat de witte boom in die nog verbreed is geweest door de zadelmaker :P Breder ging die niet of ik moest over naar een wintec wide haha!


Geen vergelijk maken met de Wintec bomen. Heeft nl geen zin. Mijn merrie heeft volgens de Wintecmeter ook wit/ lila. Van Kiefer was maat 36 te smal, en mijn Deuber staat op zijn max met vulling eruit en toch heeft ze van de Freemax alleen maar boommaat 5. En dr zijn ook nog 6 en 7 ;)
Breed zegt niet alles, meten is weten. En zeker bij de Freemax ook belangrijk.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:23

Ook bij de kieffer had hij een brede boom. Ik kocht hem met een maat 1 zadel kieffer en dat werd al snel een maat 2. Uiteindelijk is hij daar ook uitgegroeid. Tijdje boomloos (maar dat ging bij mij niet ivm knieblessure) en toen een wintec. Die lag eerst prima maar uiteindelijk merkte ik dat zijn rugspieren verdwenen ipv bijkwamen ondanks goede training.

Hij heeft een beste schouderpartij en lange schouderbladen waardoor de meeste zadels al snel op de schouder liggen bij hem. Daarnaast is hij ook nog rondgeribt en heeft hij een kort draagvlak. De meeste Engelse zadels passen hem gewoon niet omdat hij naast die (cob-achtige) rongeribt-heid ook nog schoft heeft _O-

Shoot me please :=

Ik heb verder geen boommeters of de kennis hoe ik het een kan meten en het ander in cijfertjes kan omzetten. Ook heb ik geen zadelmeter/liniaal/ribben.. Dus als ik voor een Freemax ga komt er sowieso een zadelmaker die deze zadels kent. Ik gooi er niks zomaar op, maar ik hoor van alle kanten dat dit zadel wel eens hét zadel voor mijn paard zou zijn. Ook omdat hij het onder het boomloos zo enorm goed deed.. Zadel met boom loopt hij gewoon kort onder terwijl hij met een (semi-)boomloos echt danst.

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:57

@minimus: een 'visgraat' is niet zo duur en ook niet moeilijk om te gebruiken. Maar het levert een schat aan informatie op. Jammer dat je niet in de buurt woont, want ik was met die van mij zo langs gekomen.