[WN] Compact westernzadel voor D-pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Satine

Compact westernzadel voor D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 22:05

Ik heb even gezocht via de zoekfunctie, maar vond niet direct een antwoord.

Vandaag was ik in een western-winkel en vroeg naar een westernzadel voor een D-pony. Onmiddellijk kreeg ik het antwoord dat dat niet bestaat. Het zadel zou altijd te lang zijn (quarter of groter) of de boommaat te klein (ponyzadel). Met andere woorden : of hij wilde echt geen moeite doen om een half uur voor sluitingstijd nog iets te verkopen, of het bestaat echt niet.

Nu moeten hier op Bokt toch mensen zijn die ook western rijden met een D-pony?
Welk zadel kan aangeraden worden?

Het gebruik zou recreatief moeten zijn, regelmatig weleens een dagrit, en misschien een paar reininglessen in de toekomst. Pony heeft een relatief compacte bouw en is ongeveer 1m41.

Even een toevoeging : liever geen boomloos zadel.

superpony

Re: Compact westernzadel voor D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:00

Ik heb een New Forest van 1.42m en een heel fijn western zadel van goede en zware kwaliteit, dus het is zeker wel mogelijk. Ik heb ook geen round skirt nodig bijv en dit is ook al mijn 2e westernzadel op hem.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:35

Ze bestaan wel! Er zijn diverse goede verkopers die verstand hebben van passen en bij je aan huis komen. Zo weet je zeker dat je een goed en passend zadel hebt!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:58

Ik heb een zadel op maat laten maken (de boom is naar de rug van mijn pony gemaakt), vanwege hetzelfde probleem.
Er is geen standaardboom die op mijn pony past en de op-maat-gemaakte boom is ook nog eens lichter ivm totaal gewicht van het zadel.

Mijn pony heeft altijd rugklachten gehad, maar onder dit zadel liep ze vanaf dag 1 al ontspannen :j
Helaas staat ze sindskort met pensioen en wordt het zadel in de toekomst toch te koop gezet.

Het gaat hier trouwens om een c-pony van 1.35m met een korte rug ;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:01

Ik had op mijn zeer korte vorige pony een roundskirt liggen, dat paste prima. Eerst een Montana en later (ivm groei) een Crates.
Maar ik ben ook wel eens afgescheept met de opmerking dat er geen fatsoenlijk westernzadel op zou passen. Die zadelpasser vond ook dat er maar een kinderzadeltje op moest :roll:
Gewoon verder zoeken, het is heus niet onmogelijk ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:03

Het kan wel hoor. Stalgenoot van me heeft ook een mooi westernzadel op haar d-pony liggen. Ik geloof met een arabierenboom er in, maar dat weet ik niet zeker.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:09

Ik heb een round skirt barrel zadel van Rocking R op mijn pony van 1.40m liggen, mijn pony heeft ook een hele korte rug. Je zal waarschijnlijk wat langer moeten zoeken, maar het kan zeker wel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:54

ik vermoed dat hij het zadel niet had liggen, maar ze bestaan wel hoor
al kan het wel zijn dat het heel moeilijk wordt als je pony een kort ruggetje heeft, maar daar bij is mijn ervaring dat het dan weer scheelt of je paard stevig van stuk is of juist vrij smalletjes

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:56

Uiteraard bestaan ze !

Hier een 14inch roundskirt barrelracer op de rug van een pony van 1m41 met korte rug
Afbeelding

En een 13inch op een pony van 1m08
Afbeelding

Gewoon standaardzadels, geen maatwerk (al kan dat ntl ook ;) ) Wij hebben geluk dat ze passen :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:35

@Satine : uit je verhaal mis ik welke zitmaat je zoekt.
Kindermaten zal idd geen probleem zijn, maar een kort zadel vanaf 14,5/15" wordt idd een probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:12

satine, misschien kan je ene foto van je pony plaatsen. Is hij wel kort of misschien valt dat erg mee?? Bovenstaande pony van 1.41m oogt erg klein en kort van sevke. Daar ligt ook een heel kort zadel op. Mijn pony is niet lang ( ook niet kort..), maar heeft toch een normaal westernzadel. Ik heb dan wel zitting maat 15", maar verder een recht en zware kwaliteit zadel erop.

Als iemand trouwens zo reageerd zou ik er niet snel een zadel kopen, want het is ten eerste onzin en ten tweede wil hij geen moeite doen om je een goed passend zadel te verkopen. Zoek dan een andere zadelpasser/verkoper.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:37

Hallo,

Ik heb een NRPS van 1.48 hoog en erg compact ik heb er een Equiflex op liggen gaat prima :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:07

handig topic! Ik rijd nu boomloos op mijn Rocky Mountain Horse merrie, ze is 1.47m en compact gebouwd en hele korte rug. Dit zadel is een maat 1 en eigenlijk aan de lange kant, maar in geval van boomloos maakt het "minder" uit. Ze is nu hoogdrachtig maar als ze straks weer in training staat wil ik haar ook een western zadel laten aanmeten.
Ben erg benieuwd welke zadels er hier worden gebruikt :P

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:59

@superpony : hij is wel degelijk 1.41 hoor. Het is wel een kort zadeltje, maar als je zelf niet te flink bent, pas je er nog wel in. Ik weeg 65 kg en pas er zelfs nog in ! ( maat zou kunnen 14.5 zijn, dat weet ik niet zo heel zeker meer. Het zwarte zadeltje is iig 13 inch, want dat staat op de cinchholder)

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 18:36

Leuk om te horen dat er zoveel mensen zijn die toch een passend zadel gevonden hebben voor hun pony.

De inch-maat zou geschikt moeten zijn voor damesconfectiemaat 38. Ze vertelden mij op stal dat dat 16 inch zou zijn, maar na wat opzoekwerk kan een 15 inch of 15,5 inch volgens mij ook. Dat moet ik dan eens uittesten.

Hierbij een foto van de betreffende pony (meer foto's in mijn profiel "Windsor")
Het is geen breed type, het is een New Forest.
Afbeelding

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:39

Ik lees even mee, ik heb nu een Arizona maat 1 op die van mij liggen, maar nóg vind ik die te lang.

Spot is een breed gebouwde appaloosa, erg compact en 149 hoog, dus ik ben benieuwd naar opties die hier voorbij komen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:41

Met maat 38 pas je idd wel in een 15, maar dat is afhankelijk van wat je zelf prettig vind; redelijk 'opgesloten' zitten of juist wat meer 'ruimte' .
Verder maakt het qua ruimte ook erg uit hoe schuin de pommel en cantle staan; hoe verder naar buiten gebogen des te meer zitruimte. Let dan wel ook op de ruimte die je nodig hebt voor je bovenbenen. Die mogen niet klem zitten.
Over het algemeen zijn zadels met een volwassen maat (van 14,5 tot 17) op dezelfde bars gebouwd en zullen deze zadel dus ook even lang zijn ondanks de afmeting van de zitting.

Wat heb je trouwens tegen boomloos ;)

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 18:53

Ach, hélemaal niets tegen boomloos hoor, maar heb het gewoon nog nooit geprobeerd, dus misschien een beetje bang dat het zou tegenvallen? Ik ken verder ook helemaal niemand hier in de buurt die er mee rijdt en eventueel ervaringen kan delen...
En gaan ze in een westernmanège dan niet vreemd opkijken? Ik ben er nog nooit geweest nu, en wil dan ook niet direct een heel vreemde indruk nalaten.

Maar misschien kan ik er toch wel eens over nadenken hoor, ik ben me ervan bewust dat het toch een goede oplossing zou kunnen zijn.

Offtopic @ Dubbeldun : zijn boomloze zadels dan ook geschikt om dagritten mee te maken, of enkele dagen na elkaar te gaan trekken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:04

@Satine : je hoort daar verschilende meningen over en het zal idd niet iedereen bevallen, ook afhankelijk van het soort zadel wat men gebruikt; ook niet àlle boomlozen passen op elk paard ;)
Maar in Amerika doet men niet anders en daar wordt de Bob Marshall veel gebruikt. Helaas is die niet bepaald 'kort' te noemen (65 cm).
Een Hilason daarentegen is dan weer een stuk korter (58 cm), maar daar luistert passen al weer iets nauwkeuriger.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:12

sevke schreef:
@superpony : hij is wel degelijk 1.41 hoor. Het is wel een kort zadeltje, maar als je zelf niet te flink bent, pas je er nog wel in. Ik weeg 65 kg en pas er zelfs nog in ! ( maat zou kunnen 14.5 zijn, dat weet ik niet zo heel zeker meer. Het zwarte zadeltje is iig 13 inch, want dat staat op de cinchholder)

Oke, die van mij is 1.42m en compact, maar toont anders. En op een foto is het al heel anders hoor.

Ik ben zelf 1.68m en heb zo een maatje 36/38. Ik heb een 15" zitting en nog ruimte over, maar het is precies genoeg en goed zo. Mijn zadel is alleen veel te zwaar voor mij. Toch ben ik eraan gehecht en als het er eenmaal op ligt is het een fijn zadel. Op mijn pony ligt deze netjes, ook qua lengte. En mijn pony is echt niet lang.

Mijn zoontje heeft een 14"op zijn shet liggen, dat kan net. Ik pas er in principe wel op, maar dat vind ik dan net niet lekker meer zitten. Ook is die wel heel klein op mijn pony meteen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:13

Satine schreef:
Leuk om te horen dat er zoveel mensen zijn die toch een passend zadel gevonden hebben voor hun pony.

De inch-maat zou geschikt moeten zijn voor damesconfectiemaat 38. Ze vertelden mij op stal dat dat 16 inch zou zijn, maar na wat opzoekwerk kan een 15 inch of 15,5 inch volgens mij ook. Dat moet ik dan eens uittesten.

Hierbij een foto van de betreffende pony (meer foto's in mijn profiel "Windsor")
Het is geen breed type, het is een New Forest.
Afbeelding

Leuke pony!!! Daar kan je echt wel een passend westernzadel op vinden! Die van mij is ook een New Forest, redelijk normale bouw en dus maar 1.42m.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:15

Splash_ schreef:
Ik lees even mee, ik heb nu een Arizona maat 1 op die van mij liggen, maar nóg vind ik die te lang.

ik heb die ook op mijn pony liggen en vind hem idd alsnog te lang :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:45

Zamora schreef:
ik heb die ook op mijn pony liggen en vind hem idd alsnog te lang :j
Iets te lang vinden en te lang zijn zijn 2 heel verschillende dingen ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:54

ja dat snap ik zelf ook nog wel :+

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:09

Iets van een foto af beoordelen is niet zo gemakkelijk. Een paard kan er klein en compact uit zien, maar het toch niet zijn. Volgens mij moet zelfs een 15inch nog wel gaan op jouw pony.
Voor damesconfectiemaat 36/38 is een 16inch westernzadel echt te groot. Dat komt overeen met een Engels 18 inch !! Ik heb voor mijzelf een 15.5 inch westernzadel, en heb confectiemaat 38/40 en ik zit er best ruim in.
Ik pas net in het zadel van mijn dochtertje. (wat niet wil zeggen dat ik er COMFORTABEL in zit :D )