De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:02

Ik heb het zadel voor mijn 3 jarige paint gekocht juist omdat het nog mee kan vormen als je paard nog groeit of veranderd qua bespiering

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:47

En met het gebruik van edges maak je je fork maat op een simpele manier een maatje groter.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:06

Ook ik heb het zadel voor mijn nu 4 jarige gekocht toen hij nig 3 was :-)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:40

Ik had met dezelfde vraag al contact gehad met Kitty voor mijn drie-jarige haha. Het idee van de edges is inderdaad wel interessant.

Kitty, op de website staan er halve maten genoemd wanneer je er een edge in plaatst. Ik zie je nu een hele maat noemen. Betekend dit dat je er bijvoorbeeld twee edges op kan doen?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:00

MarliesR schreef:
Kitty, op de website staan er halve maten genoemd wanneer je er een edge in plaatst. Ik zie je nu een hele maat noemen. Betekend dit dat je er bijvoorbeeld twee edges op kan doen?


Zover mijn kennis gaat, zijn de halve maten bij het oude systeem en bij het nieuwe systeem zijn het hele maten.

En ja voor een jong paard wat nog groeit is het imo het perfecte zadel.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:18

MarliesR schreef:
Ik had met dezelfde vraag al contact gehad met Kitty voor mijn drie-jarige haha. Het idee van de edges is inderdaad wel interessant.

Kitty, op de website staan er halve maten genoemd wanneer je er een edge in plaatst. Ik zie je nu een hele maat noemen. Betekend dit dat je er bijvoorbeeld twee edges op kan doen?


Dat verschilt per fork maat :) 2 paar edges op elkaar gaat niet, dat blijft niet ( netjes) zitten


Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:05

Ah, ik had even gemist dat het bij 1 maat geen halve maat scheelt. Vandaar "de verwarring". Ben in elk geval enorm benieuwd om het zadel straks op EquiDay voor het eerst in het echt te zien en ook erg nieuwsgierig of het een optie voor mijn paard is en welke Fork maat ze dan nodig zou hebben.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:07

MarliesR schreef:
Ah, ik had even gemist dat het bij 1 maat geen halve maat scheelt. Vandaar "de verwarring". Ben in elk geval enorm benieuwd om het zadel straks op EquiDay voor het eerst in het echt te zien en ook erg nieuwsgierig of het een optie voor mijn paard is en welke Fork maat ze dan nodig zou hebben.


Leuk dat je naar Equiday komt! Ik heb daar zowel een cow als buffel zadel mee

Diva_Jenny

Berichten: 861
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: TT city

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:42

Bij toeval stuit ik op dit topic. Ik ben eigenlijk op zoek naar een barefoot westernmodel maar begin nu toch te twijfelen of een freemax misschien een betere optie is.
Het zadel zou dan bedoeld zijn voor een kruising arabier, breed (lees aan de dikke kant) geen schoft en veranderd qua omvang per seizoen.

Zijn er mensen die zowel barefoot als freemax hebben gehad? Zo ja welke ligt stabieler?
Ik leen nu een barefoot cheyenne en die schuift iets en heb hiervoor een "bosrand" zadeltje gehad wat wel stabiel lag.
En de zittingmaten hoe vallen die bij deze zadels?

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:33

Heeft de Cheyenne wel de juiste maat pommel? Als een Bosrand goed ligt dan moet een Arizona dat in principe ook doen :)

Maar pommel / fork maat en mate van ingereden zijn (en nog wat details zoals de singel) kunnen ook heel veel doen voor (of tegen := ) de stabiliteit :j

Diva_Jenny

Berichten: 861
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: TT city

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:35

Ja de wide die ligt er los prima op en een rossner comfort singel. Maar ja het zadel is niet van mij dus wil er niet teveel aan sleutelen en rij sinds een poosje western. Daarom ook de voorkeur voor een westernmodel :)
Nu mede door dit topic de twijfel tussen barefoot en freemax.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:21

@DD: hierbij de detailfoto van de ruggengraatvrijheid.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:00

Ziet er wel netjes uit zo :)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:45

Diva_Jenny schreef:
Ja de wide die ligt er los prima op en een rossner comfort singel. Maar ja het zadel is niet van mij dus wil er niet teveel aan sleutelen en rij sinds een poosje western. Daarom ook de voorkeur voor een westernmodel :)
Nu mede door dit topic de twijfel tussen barefoot en freemax.


Ik zou zeggen, laat Lilianne van boomlooszadelpasservice.nl komen, zij heeft zowel Barefoot als Freemax zadels om te passen en proberen.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:30

Heeft er iemand hier een ervaring met de freemax op een huulllleeee korte pony ( Haflinger ) en zeer breed?

Heb op mijn andere haf namelijk een Pools liggen maar vind dit zadel eigenlijk te lang, al loopt hij er wel super lmee!
Overweeg voor hem ook de switch te maken, op mijn andeee haf bevalt hij echt super.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:47

Kijk ook eens op silverado.de onder baumlos. Die hebben zadels vanaf 53 cm.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:54

Jawel dat weet ik maar ik ben juist zo te spreken over het freemax principe, silverado is meer te vergelijken met startrekk met die kussens.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:50

De Startrekk is veel rechter, de Silverado zit veel meer rugvorm in.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:47

De Freemax was voor mijn merrie van 1m45 ook te lang, helaas. Ik vond het prachtige zadels ook.

Ik ben dus voor een Silverado gegaan en ben toch echt wel fan! Idd, kussens zijn veel beter dan die van Startrekk/Trekker. (Ik heb hiervoor zeker een jaar met Trekker zadels gereden) Je hebt ook keuze tussen dunne, dikkere, standaard of kussens voor paarden met bridging. Mijn Silverado ligt als gegoten op mijn merrie, beweegt helemaal niet. Terwijl mijn Trekker toch echt meer 'op' mijn paard lag. Nu met de kussens tegen bridging past het heel erg fijn. :)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:37

Mijn stalgenootje heeft de freemax op een ijslander van 1.45 liggen. Past keurig

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:19

Soms hebben IJslanders best een lange rug ;)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:22

Bij mij gaat het om een haf van 1.50 met een korte rug.

Afbeelding

Niet de beste foto maar die heb ik ff hij de hand.

Heb nu de short op mijn andere haf liggen terwijl die bij nader inzien wel een gewone round net had kunnen hebben denk ik.

Fork 5 is iig te smal, die heb ik er nu voor mijn andere haf in, deze zal een 6 wellicht 7 nodig hebben.

Zal eens online kijken na de silverado zadels.

Ben gewoon erg tevreden over freemax .

Anders zou ik de short gewoon voor de haf van de foto nemen en kijken voor een round voor de andere.


IJslanders zijn toch vaak erg compact/klein/kort, hebben er verschillende bij ons op stal

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:27

@Loes'sCorner: ik weet niet wat je broekmaat is, maar ik heb maat 40 en pas in een 14,5".
De silverado's vallen dus behoorlijk ruim.
De X-kurz in die zitmaat is maar 53 cm lang en op de Freemax Short is dat toch weer 6 cm. :D

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:44

Haha nee dat gaat nooit lukken, heb toch wel n maat 42, heb ik de freemax de 17 inch wel met bontje omdat hij anders wat ter ruim was, verwacht dat 16 passend zou zijn maar zou de volgende keer ook weer een 17 nemen omdat ik graag met zadelbontje rijd boor de grip.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:53

Maar de Freemax heeft een leren zit??
De Silverado heeft een suede zit of een nubuck afhankelijk van het standaard of luxe-model.
Met maat 42 pas je dus makkelijk in een 15,5" die is 56/57 cm lang.