De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 08:38

Afbeelding
Afbeelding

Manny en ik inmiddels ook aan de Freemax! Hij zit echt lekker!

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 08:54

Mijn paard is heel lang ziek geweest vlak nadat ik het zadel gekocht had in juli. Wonder boven wonder is mijn paard erbovenop gekomen en ik heb er nu weer 3x opgezeten. Zadel zit heerlijk maar is nog wel heel stug. Vooral de fenders. Maar dat komt vanzelf wel goed.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:05

Qua fenders kreeg ik de tip om er bij het wegzetten een stok door de beugels te doen en ze dus op die manier in model te brengen :) Scheelt veel frustratie en kramp in je kuiten :')

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:55

Dat had ik inderdaad ook al ergens gelezen maar nog niet de moeite genomen om het te doen haha

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:16

Jeeeyy als het goed is komt deze week mijn freemax.

Welke Oads zijn er allemaal geschikt?

Heb al een oog op de kifra pads van kitty, maar vroeg me af wat er nog meer mogelijk is?

Voor onder de short

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:02

Ik heb geleerd van Kitty dat bijna alle pads wel kunnen als ze maar een ruggengraadvrijheid hebben en inlages/airride hebben. Helaas ligt hij niet goed op mijn Lakota pad (schuift..) terwijl die alle voorgenoemde dingen heeft. Traagschuim, ruggengraadvrijheid.. Ligt dus enorm aan de pad en heb er eentje van Kitty nu. Erg blij mee.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:52

Succes met inrijden Sanne ;-)

Loes, ik heb de pagina met pads voor boomloze zadels aangepast, je mag mij ook mailen, dan help ik je :-)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:25

Kitty mail is na je verstuurd via je site :-)

sanne_xxxx

Berichten: 355
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Alphen aan den rijn

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:27

Hoi allen,
Ik wil graag even advies vragen. Ik heb een tijd geleden besloten een FreeMax voor mijn 4,5 jarige haflinger aan te schaffen. Had een afspraak gemaakt om te passen, enkel werd mijn paard stokkreupel en bleek helaas een peesblessure te hebben opgelopen. Inmiddels is ze een aantal weken geleden opnieuw gescand en is de blessure genezen. Ik mag nu weer rustig aan opbouwen. Dit gaat nog niet in een heel rap tempo, omdat ze af en toe nog niet helemaal lekker loopt. Momenteel hou ik het dus weer even bij stappen op het harde.

Nu wil ik wel graag een ander zadel voor haar, omdat ze laat merken dat het huidige zadel niet prettig meer ligt. Is het heel onverstandig om nu een FreeMax te laten passen en aan te schaffen, omdat ze niet is qua bespiering zoals ze was voor de blessure, of maakt dat voor een boomloos zadel niet bijzonder veel uit?

Ik hoor graag jullie mening.
Bedankt alvast!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:09

sanne_xxxx schreef:
Hoi allen,
Ik wil graag even advies vragen. Ik heb een tijd geleden besloten een FreeMax voor mijn 4,5 jarige haflinger aan te schaffen. Had een afspraak gemaakt om te passen, enkel werd mijn paard stokkreupel en bleek helaas een peesblessure te hebben opgelopen. Inmiddels is ze een aantal weken geleden opnieuw gescand en is de blessure genezen. Ik mag nu weer rustig aan opbouwen. Dit gaat nog niet in een heel rap tempo, omdat ze af en toe nog niet helemaal lekker loopt. Momenteel hou ik het dus weer even bij stappen op het harde.

Nu wil ik wel graag een ander zadel voor haar, omdat ze laat merken dat het huidige zadel niet prettig meer ligt. Is het heel onverstandig om nu een FreeMax te laten passen en aan te schaffen, omdat ze niet is qua bespiering zoals ze was voor de blessure, of maakt dat voor een boomloos zadel niet bijzonder veel uit?

Ik hoor graag jullie mening.
Bedankt alvast!


Voor het aanmeten maakt dit bij de Freemax niet veel uit. Het is wel belangrijk om te vermelden tijdens het pasconsult omdat we dit mee kunnen nemen in ons advies voor de juiste fork maat. Vaak werkt het toevoegen van de edges in dit soort situaties fijn, omdat je de fork hiermee simpel en goedkoop een maat kunt vergroten mocht je paard meer bespiering krijgen.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:05

Iemand hier toevallig een foto van de lakota pad onder de freemax short?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:20

Loes'sCorner schreef:
Iemand hier toevallig een foto van de lakota pad onder de freemax short?


Geen foto's maar wel de pad een keer onder de short op een paard gezien. Ik vond het persoonlijk geen fijne combi. De pad is te dik en te lang wat de ligging van het zadel niet bevorderd.

Anoniem

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:24

Hier ook iemand met een (aankomend) Freemax western zadel. Rijd nu alweer 1,5 week met het testzadel en pony loopt er heerlijk onder <3 Eigen zadel is besteld :D

Het is echt een crime geweest om een passend zadel te vinden voor mijn pony (alles kukelt snel naar voren op haar, veel boomloos en ook veel dingen met boom liggen niet fijn op haar) maar deze ligt echt als een huis <3 Heb voor mezelf wel een maatje groter besteld, op zich ging het wel qua zitting (zat niet achterop) maar ik denk dat ik dan voor mijn benen net wat meer ruimte heb.

Afbeelding

Afbeelding

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:28

Ok, bedankt kitty, die word het dan dus ook niet.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:02

Gister met de Lakota onder de freemax gereden. Geen foto gemaakt maar ook niet voor herhaling vatbaar ivm schuiven. Ik hou t bij de Kifrapad haha!

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:54

Ok Thnxs voor je ervaring :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:04

Moeilijk hoor die pads, zeker met de korte uitvoering. 5star maakt de self countouring pads met uitgesneden ruggengraat blijkbaar niet meer. Wil een wolvilt pad maar ben nog geen andere tegen gekomen met een vrije ruggengraat.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:59

Als hij open is kun je hem verder uitsnijden dat is een optie die ik aan het overwegen ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:25

Ja dat is ook een mogelijkheid maar wel een prijzige gok :o

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:46

Nou degene waar ik mijn freemax van heb doet dit alleen maar, dus die pads iets uitsnijden waar de ruggegraatvrijheid zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:03

Maar hoe snij je die uit dan? Want die leren strook aan de bovenkant zit erop gestikt. Dan maak je de stiknaad toch kapot als je te ver uitholt?

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:08

Die kun je laten zitten, je moet gewoon het vilt wegsnijden tot aan de stiknaat in het vilt zeg maar zodat er een bredere strook bestaat. Zo heeft zij het mij verteld en dit word veel gedaan want hoor het toch geregeld hier in Duitsland in gebruik met de freemax, doordat vilt zijn dikte bewaard heb je je vrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:28

Ohh wat een geweldige oplossing :D . Zo op het eerste gezicht lijkt de ruimte tussen de stiknaden vrij beperkt maar blijkbaar is daar toch genoeg ruimte tussen *\o/*

De 5star barrel heeft ook een mooie lengte voor een korte freemax :j . Over een paar maandjes maar eens kijken welke lengte m'n knol kan hebben.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:43

Hou er alleen wel rekening mee dat de randen van het vilt behoorlijk 'scherp' zijn als ze op 90 graden zijn gesneden. Persoonlijk zou ik ze iets 'zoeten' (afronden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:53

Of schuin naar het midden wegsnijden.