Monty Roberts, kunnen we dat nog wel onder NH rekenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Monty Roberts, kunnen we dat nog wel onder NH rekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 16:42

Ik was al niet zo'n fan van zijn methode met de bokstopper en al die hekken. Maar na deze filmpjes: [ITP] Cadiz @ Horse Event (Clinic Monty filmpjes)

heb ik er helemaal genoeg van.

Wat mijn betreft kan dhr Roberts gerekend worden onder unnatural horsemanship Vork

Hij heeft de term NH groot gemaakt, maar valt er zelf eigenlijk niet meer onder.

wat vinden jullie van zijn methode?

Nanne

Re: Monty Roberts, kunnen we dat nog wel onder NH rekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:02

Ach jeetje.. Ga je nou over elk dingetje wat je op HE tegenstond een topic openen?

Plus het feit dat hier al een topic over is.. Geopend door degene wiens paard mee deed, compleet met filmpjes.

Dit is dus compleet onzinnig.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:10

ben het met het bovenstaande eens, kan iedereen overkomen, als je eenmaal bent begonnen kun je niet opgeven.

Worden alle natural dingen die hij wél goed deed dan vergeten? is hij dan gelijk een unnatural?
Vreselijk woord ook, alsof hij dan gelijk 'slecht' is ofzo .. Nors opkijken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:13

Oke, nu ga ik vast half Bokt over me heen krijgen Bloos

Ik vind Monty ook niet echt Natural.
Hij heeft het continu maar over de vrije keuze van een paard....heb het zaterdag in de gaten gehouden en dat paardje had misschien 2 minuten vrije keuze. Voor de rest werd hij continu gedwongen/gestuurd door Monty.
Lijkt me dat hij zonder zijn (naar mijn mening agressieve manier) halster te gebruiken erg weinig voor elkaar gaat krijgen.
Puur omdat hij in mijn ogen de paarden dwingt. Hij heeft continu hulp nodig van helpers of zijn halsters.
Alleen krijgt hij het volgens mij gewoon niet voor elkaar.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:15

Ik vind "natural" zowieso niet zon lekkere term :S alleen omdat hij geen bomen knuffelt en het paard nog gewoon als paard behandelt en geen speciale zadels ofzo erop gaat leggen of bij merrie en veulen gata liggen wil niet zeggen dat hij meteen slecht is! Hij houdt zijn methodes zo dat iedereen ze allee paarden sporten kan gebruiken, niet zoals al die andere die zggen dat je er zonder tuig op moet klouteren ofzo :S
dussss....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:46

Als ik het goed begrepen heb is hij inmiddels 73 jaar.Dat is de leeftijd van mijn moeder die nauwelijks kan lopen en mijn vader was op die leeftijd helaas al vertrokken.
Ik vind het dus wel normaal dat hij hulp inroept van de jongere generatie.
En wat is 'natural'?Paarden geven elkaar ook geen kadootje als ze het niet eens zijn...

En ik heb genoten van hem,relaxed rondscheurend met zijn Haf terwijl het 'dresuurbeest' alle kanten op sprong Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:53

jodi schreef:
Als ik het goed begrepen heb is hij inmiddels 73 jaar.Dat is de leeftijd van mijn moeder die nauwelijks kan lopen en mijn vader was op die leeftijd helaas al vertrokken.
Ik vind het dus wel normaal dat hij hulp inroept van de jongere generatie.
En wat is 'natural'?Paarden geven elkaar ook geen kadootje als ze het niet eens zijn...

En ik heb genoten van hem,relaxed rondscheurend met zijn Haf terwijl het 'dresuurbeest' alle kanten op sprong Haha!

hier kan ik mij volledig bij aansluiten!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:55

Monty is heel erg Paardgericht.......... de man heeft heel veel gevoel en kennis, meer dan meniggeen.........

en ook hij kan een foute inschatting maken.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:10

ik vind sommige filmpjes er wel een beetje tja hoe zeg je dat...
niet erg lief ( Clown ) uitzien.
maar dat kan ook gewoon zijn omdat hij op zo'n evenement een tijdslimiet heeft en toch veel wil laten zien.
ik weer verder niet heel veel van hem maar meteen zeggen dat hij unnatural
(of zoiets Knipoog ) vind ik een beetje een snelle conclusie
maar dat is alleen maar mijn wijze( Haha! ) mening

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:14

paarden beleren is niet altijd lief............ kan er soms heel grof aan toe gaan............ paarden zijn de meest pleaseble dieren die er zijn, maar ze wegen wel gemiddeld 600 kilo en hebben nog altijd meer kracht in hun rechter oor dan jij en ik bij elkaar in ons hele lijf.............

Soms, soms moet je tot wat meer drastische maatregelen grijpen voor de lieve vrede........ zo werkt het.

knuffen elk moment dat je dat kan........... en aanpakken als nodig is

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:24

Pffff MR wordt weer lekker zwart gemaakt Lachen
Hij heeft samen met Annemarie mijn ogen afgelopen zondag geopend!
En het is niet altijd rozengeur en manenschijn!

Vind het zware onzin dat er nog een topic door jou geopend is over iets van de HE!
Beviel het jou niet ofzo?? Als je iets te zaniken heb, kijk eerst bij jou eigen dan bij een ander!
Beetje kinderachtig dit Lachen

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:38

Ik vind de join-up ook niet nergens op slaan. Hij gaat er dus van uit dat een paard iets verkeert heeft gedaan en daarom straf krijgt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:49

Mijn merrie heeft de neiging verse paarden die haar niet bevallen buiten de kudde te houden. Drie weken lang is het record.

Als ze haar wel bevallen en in de kudde mogen, lopen ze wel kans op een daverend pak rammel als ze niet snel genoeg aan de kant gaan.

Moet ik de methoden van mijn merrie gemakshalve ook maar onder UNnatural rekenen?

Ik vond ook dat Monty op de filmpjes te ver gaat, te veel in te korte tijd. Jammer.
Maar ik lees in het ITP topic dat hij nog een follow-up heeft aangeboden. Knipoog

Overigens hoeft paarden beléren nooit hufterig grof te worden. Bij corrigeren kan dat wel eens heeeeel anders liggen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:03

ja, ook het de eigenaren paard waarmee Annemarie het trailerladen heeft gedaan krijgen een follow up. schijnen ze altijd te doen en is ook wel zo netjes.

dat trailerladen ging trouwens echt super! heel vriendelijk en rustig, maar toch daadkrachtig. paard stond er binnen 10 minuten in.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 05:07

heel kort: nee Haha!
dit heeft echt helemaal niets met nh te maken. Hij kan leuk l*llen en blijkbaar een leuke show maken, kijk maar weer hoeveel mensen er enthousiast zijn geworden na horse-event over MR. Wat laat hij nou eigenlijk zien? Wat leren mensen nou als ze die show zien? Iedereen die hier van onder de indruk is, moet eens naar een show gaan kijken van een echte nh-er. Dat zal dan wel magie lijken ofzo Clown Haha!
Ik heb die filmpjes van die fjord bekeken. Dat paardje heeft nou niet echt heel apart gedrag, vrij standaard eigenlijk bij die confrontatie met die stok, als ik eerlijk ben. en dan nog zo'n slechte timing Scheve mond . De fjord wordt zelfs uit zichzelf een aantal keer geinteresseerd, hij hoeft er alleen maar iets mee te doen, maar zijn acties lijken wel compleet onafhankelijk van het gedrag van het paard. Ik zou me eerlijk gezegd al kapot schamen als dit zou gebeuren tijdens een les met alleen een eigenaar, laat staan op zo'n groot evenement.
Jammer dat hij zo bekend is van naam en constant uitgenodigd wordt op dit soort evenementen. Lijkt me leuk als er een keer een echt nh-er iets laat zien tijdens zo'n groot evenement. Aan de andere kant ook wel logisch voor iets als horse-event, dit valt toch meer onder de "normal" hoek (sorry voor de generalisatie Haha! ). Je moet natuurlijk mensen niet al te veel wilen shockeren Clown Het mag niet al te veel afwijken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 06:38

Laat ik vooropstellen dat ik veel van MR gelezen en gezien had (hij was de eerste nh-er waarover ik las en ik was onder de indruk) maar later zelf voor een andere methode heb gekozen, die mij beter ligt.
Ik ben dus geen Monty fan en toen ik de filmpjes zag, vond ik het echt helemaal niets. Maarrrr..... ik heb ff verder gekeken, begreep dat alles anders was gegaan dan bedoeld en dat monty en annemarie daarna nog de moeite hebben genomen om het paardje thuis te bekijken en de situatie te herzien ed. Ze hebben dus niet eigenaar en paard in de kou laten staan en dat vind ik dan weer positief.
Zwart maken vind ik dan ook niet nodig en wat echt NH is of niet.... daarover verschillen de meningen en daar wil ik nog niet eens over nadenken. Ik kijk persoonlijk meer of ik iemand prettig met paarden om vind gaan of niet en de filmpjes vind ik niet prettig. Maar het feit dat ze zich de kritiek aantrekken en er iets mee doen, is positief.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 06:50

ja, daar heb je gelijk in. Ook zeker niets negatiefs over monty of annemarie zelf hoor, dat niemand dat denkt.
Ik ben alleen elke keer weer vrij verbaasd over het gebrek van sommige (basis)technieken bij zulke bekendheden, wat dan overschaduwt wordt door een leuk verhaal...en het toepassen van overmatig veel geweld terwijl je jezelf geweldloos voordoet Clown maar dat in het land der blinden eenoog koning is, dat wiste we allang toch Knipoog

minniemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:08

Ik was voorheen ook niet zo'n "Natural"type. Veel te vaag allemaal. Totdat ik een paard kocht waarbij Annemarie mij heel erg goed heeft geholpen. En sindsdien heb ik erg veel waardering voor Monty's werkwijze. Bij mijn paard is dat een uitkomst geweest. Ik heb nu een kompleet ander paard.

De mensen die zic in dit topic negatief uitlaten over Monty en zijn team, hebben zeker een heel braaf en "gewoon" paard, waar niks mis mee is. Houden zo. Ben jaloers op jullie!!!
Dan hebben jullie Monty ook niet nodig.
Hetzelfde geldt voor Homeopathie. De een zweert erbij en de ander moet er niks van hebben.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:18

Tsja... ik ben (ja ja, ook na vrijdag Clown ) dus wel voorstander van de methode van meneer Roberts eigenlijk. Sterker nog, deze methode werkt voor mijn merrie vele malen beter (en vriendelijker!) bij bv het trailer laden dan alle andere methodes die ik ooit tegen ben gekomen. Ik ben dan ook van mening dat hij wel degelijk een goede "natural horseman" is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij altijd alleen maar juiste inschattingen zal maken, maar de druk die met zo'n publiek en het beperkte tijdsbestek op iemand ligt lijkt me ook niet bepaald makkelijk om mee te werken. Ik denk dat iedereen hier wel eens een inschattingsfout heeft gemaakt of iets sneller wilde doen dan haalbaar was, misschien was dat hier ook het geval? Ik vind het iig heel erg netje van MR dat hij een 'follow-up' heeft aangeboden en maak me dan ook zeker niet druk over zijn kennen en inzicht. Ik denk dat deze man over meer adequate paardenkennis beschikt dan de meeste van ons bij elkaar. Nee hoor, ik zou meneer Roberts (of Annemarie) mijn paard echt met een gerust hart toevertrouwen. En geloof me, ik ben echt een doetje met mijn paard hoor Clown .

Met alle respect naar jou hoor, maar ik kan nooit zo goed begrijpen dat mensen op basis van 1 (zo komt het iig op mij over) gebeurtenis zo'n uitgesproken mening vormen, zelf zou ik dan toch iets meer basis willen hebben voor ik tot een mening kom Lachen .

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:36

Ik zou even terugzoeken.. deze discussie is al vaker voorgekomen. Mijn mening is in ieder geval niet gebaseerd op 1 gebeurtenis.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:32

Ik reageer op de startpost Sanne, niet op jouw post Haha! . Uit de startpost kan ik alleen nog maar opmaken dat deze filmpjes de TS erg "dwars" zitten, de bokstopper + hekken zeggen mij niet zoveel. Terugzoeken wordt een beetje teveel werk en vind ik zelf ook niet zo relevant voor een reactie in dit topic. Maar goed, ik kan best respect hebben voor de mening van de TS zonder deze te begrijpen of delen toch... Lachen Ik geloof (nu ik met een wat wakkerder hoofd de startpost van de TS nog een keer gelezen heb) trouwens dat de mening van de TS vast ook op meerdere dingen gebaseerd is, maar in dit topic komt voor mij eigenlijk alleen die ene geburtenis maar naar voren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:41

Citaat:
De mensen die zic in dit topic negatief uitlaten over Monty en zijn team, hebben zeker een heel braaf en "gewoon" paard, waar niks mis mee is. Houden zo. Ben jaloers op jullie!!!

minniemouse: Nu doe je net of Monty de enige is die met problemen kan helpen. Als er iemand geen braaf en gewoon paard heeft (gehad) dan ben ik het wel. En ja, dan heb ik opgelost en ja ik heb daar 5 maanden niet voor gereden.
En inderdaad, ook ik heb hulp gehad van een bekend persoon.
Maar nee, ik heb daar Monty echt niet voor nodig gehad. Ik wil problemen oplossen zonder dwang en daarom heb ik gekozen voor een andere manier. Manieren die ook gewoon kunnen werken en die (helaas voor jou) niet van Monty afkomstig zijn, maar wel 100x paardvriendelijker zijn en ook veel sneller en vrijwillig resultaat oproepen bij het paard.

Ik wil Monty weleens een sessie zien doen (en ja, heb er al meerdere gezien) zonder zijn helpers en zijn halster.
Ben heel benieuwd wat hij dan gaat bereiken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:43

Ik vind Monty Roberts geen NH meer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:43

[ITP] Monty meets Cadiz again!!
voor je iemand ff over een kam gaat scheren Haha!
het is wel makkelijk om een topic van iemand anders erbij te halen...
de reden dat het paard zo deed had ermee te maken emt stress, wegens het vervoer e.d en al die spanning van die dag.
dus NIET alleen door Monty!

ja, ben nog steeds een voorstander van monty Lachen een beste kerel.

tevens die hekken, de roundpen, is uit veiligheid voor jezelf, en een gelijkmatige afstand zodat je zelf niet steeds hoeft te lopen, gezien een paard in een vierkant , in elke hoek stop.
dat heeft hij ook uitgelegd

en het belangrijkste.
we zijn allemaal mensen, en veel mensen maken fouten!

laurahi schreef:
Ik vind de join-up ook niet nergens op slaan. Hij gaat er dus van uit dat een paard iets verkeert heeft gedaan en daarom straf krijgt.

mag ik even lachen?
ga jij je eens ff verdiepen in wat een Join Up is.

MLoeser schreef:
Ik vind Monty Roberts geen NH meer.

Dat is geen mening he? leg eens uit? het is namelijk erg makkelijk een mening te hebben zonder je reden erbij te zetten. Lachen
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 17-09-08 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:12

Fijn om te zien dat MR de moeite heeft genomen om nog even bij Cadiz langs te gaan, menigeen zou dat vast niet gedaan hebben... En wat betreft een join up... tsja, ik heb de wijsheid over join ups niet in pacht, maar zoals ik het begrepen heb is het sowieso helemaal geen straf (ik zie het iig zeker niet als een straf) maar meer een methode om de ver(stand)houding paard - mens vast te leggen... en als het paard zo ontdekt dat de betreffende mens 'boven' hem haar staat, dan biedt dat het paard imo vertrouwen en een goede basis om bv iets te overwinnen oid. Een paard zal eerder iets aannemen van iemand die dominant over het paard is dan van iemand die ondergeschikt aan het paard is. Maar goed, wie ben ik... Haha! Maar dat is hoe ik het zie / begrepen heb.