[ENQ] Wie wil mij helpen? Verschillende trainingsmogelijkhed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke trainingsmethode gebruiken jullie?

Klassiek rijden (Spaanse rijschool)
4 (10%)
De methode van Monty Roberts
5 (13%)
Parelli Natural Horsemanship
17 (45%)
De methode van Klaus Ferdinand Hempfling
5 (13%)
Western rijden
1 (2%)
Anders? Wat dan? Bloos
5 (13%)

Totaal aantal stemmen: 37

Welcoma

[ENQ] Wie wil mij helpen? Verschillende trainingsmogelijkhed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 13:41

Voor school ben ik bezig met een afstudeerproject. Cool
Een deel daarvan bestaat uit de verschillend soorten trainingen.

Nou heb ik nog informatie nodig van een verschillende soorten trainingen:
Klassiek rijden (Spaanse rijschool)
De methode van Monty Roberts
Parelli Natural Horsemanship
De methode van Klaus Ferdinand Hempfling
Western rijden

Ik wil daar graag een paar vragen over stellen:
Waarom gebruik je deze methode?
Wat vind je hier een voordeel van?
Wat vind je hier een nadeel van?
Hoeveel kost het?
Hoe reageert je paard hier op?
Wat zou je eventueel anders willen aan deze methode?
Nog verdere aanvullingen?

Zouden jullie mij willen helpen en deze vragen beantwoorden? Bloos Haha! Bloos

Ik hoop reacties…XXX Anne Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-08 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel.

Arabesk

Re: Wie wil mij helpen? Verschillende trainingsmogelijkheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:31

Op onze site staat een kort overzichtje van de verschillende NH stromingen die er zijn: www.equi-nox.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:11

Om te beginnen vind ik de poll wat eenzijdig, omdat je maar een optie kunt kiezen. Ik rij western, met aanleuning naar NH. Ik heb nog niets anders gedaan dan western met mijn paarden, dus ik kan niet zeggen of ze ergens anders beter of anders op reageren. Het is wel duurder dan dressuur, omdat de spullen duurder zijn. Dat is een nadeel. Nog een nadeel is dat je niet overal voor goede westerninstructie terecht kunt, en je ook niet op elke stal terecht kunt omdat bepaalde disciplines verschillende eisen stellen aan de accomodatie, en dan met name de bakbodem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:10

je mist hiermee dus de clou waar het werkelijk om gaat.
Eerst en vooral moet het paard een correcte (eigen) houding hebben. Dit is de basis. Die basishouding is voor iedereen, elk paard, altijd en overal gelijk. Het leren van die correcte basishouding is dus de eerste training. Als de basishouding correct is komen de basisgangen stap, draf en galop. Als het paard de basisgangen kan lopen in de correcte houding, dan pas komt er een zadel in de buurt van het paard!! Dan ga je het paard leren die correcte houding aan te nemen onder de ruiter.
Op deze manier dient een paard de basis te leren; elke andere volgorde is fout, elke naam die eraan gegeven wordt is zinloze flauwekul. Het is gewoon de basis; de kleuterscool voor het paard.
Dat het gros van de mensheid vergeet dat zij OOK die kleuterschool moeten doorlopen, samen met hun paard, DAT geeft de voedingsbodem aan alle interessante benaderingen. Zolang je als mens echter niet in staat bent om terug te gaan naar die kleuterschool om DAAR de fouten te herstellen die in het verleden zijn gemaakt, heeft de rest geen nut. Dat verwordt tot symptoombestrijding zonder feitelijk resultaat.

jcristina

Re: [ENQ] Wie wil mij helpen? Verschillende trainingsmogelijkhed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:38

Ik ben het helemaal eens met 'ikke'; ik gebruik als basis parelli (omgang en relatie met je paard) en ben begonnen met klassieke rijkunst omdat mijn paard (lichamelijke)problemen had die voortkwamen uit het missen van een basis. Hierdoor liep hij onregelmatig en met veel spanning in zijn lijf.
In de omgang met een paard heb ik veel (heel veel) geleerd van parelli -waar ook onze relatie veel beter van werd- en mijn paard is heel erg opgeknapt (psychisch en lichamelijk) van de manier van trainen uit klassieke rijkunst en dit vind ik ook heel erg leerzaam.

De pakketten van parelli zijn best duur in aanschaf maar ik vind ze het geld dubbel en dwars waard. Je hebt er verder een aantal materialen voor nodig die je ook goedkoper kunt krijgen als je een beetje aan het surfen gaat. Voor de klassieke methode krijg ik les en dat kost ook geld, dus parelli is niet duurder op lange termijn dan het andere.
Ik denk dat je voor alle vragen die je hebt, mbt training en omgang van paarden, antwoorden moet zoeken in alle verschillende stromingen en disciplines.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:57

Ik werk op de manier van Hempfling

Omdat je de fouten niet bij het paard maar bij jezelf ziet. Het paard is je spiegel die laat zien wat je fout doet. Verder ga je niet in gevecht met je paard en kan je deze met minimale lichaamsignalen dingen kan laten doen.
De liefde die je van het paard krijgt, je word allebij ontspanner.
Niks!!
Hoeveel kost het?
Alleen de spullen die je eventueel zelf wilt kopen maar zonder die spullen kan het ook dus eigenlijk niets!!
Perfect, meteen met de eerste keer reageerde ze heel gevoelig, ontspannen en gaat ze veel beter met ander paarden om.
Wat zou je eventueel anders willen aan deze methode?
Ik zou iedereen aanraden om op deze manier met hun paard om te gaan, je paard reageert zoals hij doet. Heeft geen vooroordelen enz.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:08

Ik werk niet via een "methode". Daarnaast is je keuzelijstje erg onhandig, want je zet rijstijlen in hetzelfde rijtje als NH-goeroes. De NH-goeroes gaan over "omgang", de rijstijlen staan daar los van. Verder mis ik bijvoorbeeld bij de rijstijlen het gewone engels/dressuur rijden en bij de NH-stijlen de "JBF-methode".
Wat ik ook niet begrijp is waarom je hier vraagt om informatie over een aantal bijzonder toegankelijke zaken, dit is allemaal via de zoekfunctie te vinden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:16

Ik heb 'anders' aangegeven, ik werk met een combinatie van parelli, western met zo nu en dan ook wat invloeden van voest, hempfling en irwin.

Dit past goed bij mij en mijn paard.

Ik train door te kijken naar mijn paard en heb er al veel van geleerd.

Soms is het lastig om de juiste begeleiding te vinden, maar inmiddels ben ik dik tevreden met de hulp die ik krijg.

Hoeveel kost het?
Geen idee. Ik les eens per 2 weken voor 25 euro en verder heb ik al behoorlijk wat uitgegeven aan lessen, boeken, DVD's...

Heel goed. De dominantieproblemen die we hadden zijn niet verdwenen, maar ik heb geleerd wat de juiste aanpak is voor ons. Maar als mijn paard niet meer dominant is, is hij ziek en moet ik me zorgen maken Haha!

Wat zou je eventueel anders willen aan deze methode?\
Niets.

Ik heb heel veel geleerd van bijvoorbeeld parelli, maar ik ben niet zo van de vastgestelde methodes. Ik pik er uit wat bij mij en mijn paard past, uiteindelijk lijkt mij ook dat de gedachte achter alle methodes: leren kijken naar je paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:19

Arabesk schreef:
Op onze site staat een kort overzichtje van de verschillende NH stromingen die er zijn: http://www.equi-nox.nl

Wat een waardeloos antwoord ara Huilen van het lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:27

Ik rij dressuurmatig (klassiek of niet hangt weer af van de definitie die je daarvoor hanteert Knipoog )en gebruik allerlei NH principes, dingetjes uit het western...

Eigenlijk, zoals vele ruiters, ben ik in mijn lange paardenleven allerlei methoden tegengekomen en gebruik daar die dingen uit die mij aanspraken. Wat ik gebruik varieert ook nog eens per paard.
En ik ben nog lang niet uitgeleerd, bij ieder nieuw paard kom ik weer dingen tegen waarbij ik soms denk: 'Kan da nou nie anders?'

Ik zou de vragen die jij stelt dus niet echt op een wijze kunnen beantwoorden waar je wat aan hebt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:33

Je vraagstelling klopt niet.
Ik rij (meestal) western. Heel soms rij ik ook wel eens dressuur (ander zadel, iets meer oprichting en je kun zo maar dressuur starten). Daarnaast gebruik ik veel onderdelen van NH zowel op de grond als in het zadel. Ik rij zowel met bit als zonder bit. Mijn paarden zijn allebei tot level 2 met uitschieters naar level 3 onderdelen getraind op de grond en meer hoeven ze niet. Ik maak er geen halszaak van. Ik heb fijne goed opgevoede paarden die ik los aan het werk kan zetten zonder longeerlijnen vast te hoeven houden. Dat is voor mij genoeg.

Dus ik gebruik geen westernmethodiek of nh methodiek. En al zeker geen keuze tussen deze twee. Kortom: als je antwoord wil hebben waar je wat mee kunt, dan zul je eerst moeten leren je vraag goed te stellen.

Succes i.i.g.