Wel écht zo paardvriendelijk ? (Parelli Lvl 1 dvd 3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wel écht zo paardvriendelijk ? (Parelli Lvl 1 dvd 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:27

Doei!

Ik ben sinds gisteren de dvd's van parelli level 1 in huis.
Heel leuk natuurlijk heb er al 3 gezien. Maar bij de 3e dvd, hoofdstuk 1 begon ik wel even te twijfelen.
Linda zit dan te trekken en te rukken (grof gezegd Knipoog ) aan de leadrope om het paard achteruit te krijgen en stil te laten staan.
Maar telkens als het paard stil staat maakt ze perongeluk een geluidje of beweging waar het paard van schrikt, en dan gaat ze weer trekken? Ik vind het best leuk hoor, parelli maar hier schrok ik wel een beetje van. Of ben ik nou gek Clown ??

Alvast bedankt!

Kukkie

Re: Wel écht zo paardvriendelijk ? (Parelli Lvl 1 dvd 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:40

Ik weet welk stukje je bedoelt.

Het gaat daar om een paard dat zich heel erg opwindt en heel erg denkt met z'n instinct. Right Brain behaviour noemen ze dat. En als je paard in die fase zit, is het niet veilig om ermee aan het werk te zijn.
Linda behandelt hem op deze manier omdat ze zijn energieniveau, dat hij steekt in de verkeerde gedragingen, te matchen en zelfs te overrulen. Alleen op die manier kan ze hem 'terug' krijgen in de situatie zoals hij is. Ze zet hem dus terug op zijn plaats, maar dat laat hij moeilijk toe.
Zoals je ook verder op de dvd zal zien, is het paard laten prima te hanteren, maar op dat moment moest er even ingegrepen worden.
Ik weet dat hij af en toe stil staat, maar dat is stilstaan terwijl hij zich nog steeds focust op vluchtgedrag en instinctief gedrag. Dat ziet Linda, daarom laat ze hem nog even niet met rust.

Parelli is ook niet alleen maar heel zacht en heel lief zijn tegen je paard. Dat zijn paarden immers ook niet altijd tegen elkaar. Parelli gaat om wijs en veilig met je paard om te gaan, in level 1. Daarna pas bouw je dat verder uit tot een band waarmee er echt mooie communicatie ontstaat.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:59

Ik weet ook welk stukje je bedoelt, en mijn tenen ginger er krom van staan. Een paard even tot de orde roepen als dat nodig is, daar is niks mis mee, maar dit dier wist absoluut niet waar hij en toe was en werd maar gecorrigeerd op voor mij niet helemaal logische momenten. Bij mijn paard had ze dit niet moeten doen, Linda Parelli of niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:00

Ik ken dat stukje ook. In de eerste instantie was mijn reactie hetzelfde. Maar nadat ik het level had doorgewerkt, zelf veel aan de slag was gegaan, andere dvd's had gekeken en het nog een paar keer bekeek, begreep ik het beter. Soms is het moeilijk om een paard uit zijn toestand te krijgen en kan stevig ingrijpen nodig zijn. Ik zie dat mijn leidpaard ook doen ten opzichte van de lager geplaatste merrie als die zich erg druk maakt. Ze doet dat vooral als hij even de wei uit is. Ze krijgt dan een boze blik en als hij terug komt, krijgt ze verschrikkelijk op haar kop. Dat zie ik ook als ze om ene andere reden drama maakt in de wei. Ook dan grijpt het de leider in en stuurt haar een paar keer alle kanten uit en doet dat bepaald niet voorzichtig. En totdat ze weer normaal reageert. Erg leerzaam. Zelf vind ik het erg moeilijk om stevig in te grijpen en ik zou het zelf ook niet zo hebben gedaan. Maar ik wil ook niet met een paard werken wat erg ver kan gaan in moeilijk gedrag omdat ik er niet geschikt voor ben. Dus ik denk, achteraf gezien, dat Linda's gedrag niet onbegrijpelijk is. En zoals kukkie al zegt..NH is echt niet altijd soft. Ik heb ook al moeten leren dat een tik op een bepaald moment echt nodig kan zijn. Idd zijn paarden onderling ook niet altijd lief tegen elkaar en neemt menig paard je niet serieus als je een dreiging niet doorzet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:31

Kukkie schreef:

Het gaat daar om een paard dat zich heel erg opwindt en heel erg denkt met z'n instinct. Right Brain behaviour noemen ze dat. En als je paard in die fase zit, is het niet veilig om ermee aan het werk te zijn.
Linda behandelt hem op deze manier omdat ze zijn energieniveau, dat hij steekt in de verkeerde gedragingen, te matchen en zelfs te overrulen. Alleen op die manier kan ze hem 'terug' krijgen in de situatie zoals hij is. Ze zet hem dus terug op zijn plaats, maar dat laat hij moeilijk toe.
Zoals je ook verder op de dvd zal zien, is het paard laten prima te hanteren, maar op dat moment moest er even ingegrepen worden.
Ik weet dat hij af en toe stil staat, maar dat is stilstaan terwijl hij zich nog steeds focust op vluchtgedrag en instinctief gedrag. Dat ziet Linda, daarom laat ze hem nog even niet met rust.

Parelli is ook niet alleen maar heel zacht en heel lief zijn tegen je paard. Dat zijn paarden immers ook niet altijd tegen elkaar. Parelli gaat om wijs en veilig met je paard om te gaan, in level 1. Daarna pas bouw je dat verder uit tot een band waarmee er echt mooie communicatie ontstaat.

Je kunt je afvragen of zo'n stukje film wel zinvol is op een level 1 dvd, zeker als het ook nog eens niet duidelijk wordt uitgelegd. Klinkt als een misser.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:34

ik ben het helemaal eens met waratje

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:00

Gebruik aub even de zoekfunctie, dat DVD-deel is hier al meerdere malen besproken in het verleden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:16

Prompertje.. ik was er wel benieuwd naar, maar kan niets vinden Blond

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:21

Parelli is zo zacht als het kan, en zo hard als nodig is.
Ik zweer erbij. En voor ons werkt het perfect.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:30

staat dit stuk misschien ook op youtube?

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:31

Citaat:

Hier ben ik het mee eens.
Als mijn paarden niet reageren als ik iets suptiel vraag dit loopt op bij Parelli in fases (fase 1, 2, 3 en 4)
Dan mogen ze er zeker van zijn dat fase 4 hard gaat aankomen. Kansen genoeg gehad.
Je moet niet vergeten dat je kordaat moet zijn bij paarden pareli of niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:29

Quinzy schreef:
Citaat:

Hier ben ik het mee eens.
Als mijn paarden niet reageren als ik iets suptiel vraag dit loopt op bij Parelli in fases (fase 1, 2, 3 en 4)
Dan mogen ze er zeker van zijn dat fase 4 hard gaat aankomen. Kansen genoeg gehad.
Je moet niet vergeten dat je kordaat moet zijn bij paarden pareli of niet.

Precies. En dat is duidelijkheid.
Als er iets paardvriendelijk is, is het dat wel.

Het zijn immers geen mensen he?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:22

Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar behoorlijk off topic.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:40

Zo hard als nodig is vind ik prima, maar in het betreffende stukje zie ik er de noodzaak niet van. Er zijn andere manieren om de aandacht van een paard terug te vragen. Ik kreeg meer het idee dat ze een statement wilde maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:59

Speedster schreef:
Zo hard als nodig is vind ik prima, maar in het betreffende stukje zie ik er de noodzaak niet van. Er zijn andere manieren om de aandacht van een paard terug te vragen. Ik kreeg meer het idee dat ze een statement wilde maken.

En een statement op een educatieve dvd heeft alleen maar nut als het uitgelegd wordt. Als het niet uitgelegd wordt, krijg je dus verwarring bij je leerlingen en dat lijkt mij niet gewenst, zeker niet op level 1.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:58

Daarom snapte ik de aanpak ook niet. Ik blijf het een op zijn minst discutabel stukje vinden. Met statement bedoel ik overigens dat ik het gevoel kreeg dat Linda de betreffende leerling wel eens zou voordoen hoe het moet, en daar een beetje in doorschoot.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:48

Ik denk dat het wel mee zal vallen, kijk maar eens naar een dressuurwedstrijd, wat ze daar bij die paarden doen, het zal niet zielig zijn,, maar voor natural horsemanship vind k et wel een beetje vaag om het op een dvd te zetten.. ? :S

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:18

nanette_bokt schreef:
Ik denk dat het wel mee zal vallen, kijk maar eens naar een dressuurwedstrijd, wat ze daar bij die paarden doen, het zal niet zielig zijn,, maar voor natural horsemanship vind k et wel een beetje vaag om het op een dvd te zetten.. ? :S

Wat je bij een wedstrijd (dressuur, western, maakt niet uit) ziet is natuurlijk wel heel jammer, maar dat doet hier volstrekt niet terzake. Het gaat hier om een educatieve dvd, dan mag je verwachten dat er duidelijk wordt gemaakt wat er gebeurt, zodat mensen er iets van kunnen leren. Het is erg onhandig om dingen op een educatieve dvd te zetten die verwarring (kunnen) veroorzaken bij de kijkers.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:17

Kukkie schreef:

Ik vind het een stomme manier.
Klaus Ferdinand Hempfling gebruikt bij de gevaarlijkste paarden nog steeds lichaamstaal....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:23

Ik ben het ook niet met alles van parelli eens, al is het wel de beste methode die ik ken.

Eigenlijk is het best makkelijk: als je niet achter een bepaalde manier van handelen staat, doe het dan gewoon niet.

Zelfs als een bepaalde tactiek WEL de juiste zou zijn terwijl je er zelf niet in gelooft, dan heeft het geen zin die tactiek toe te passen. In dit geval zou je misschien ook 'hard' proberen te zijn, maar ondertussen sta je er niet achter en dan ben je al snel niet hard genoeg om het te laten werken. Dus het heeft sowieso geen zin iets van die dvd's na te doen als je niet zelf weet waarom je het zo zou moeten doen.

Ik ben zelf ook bijna nooit zo ruw. Maar tegen mijn hengst (nu ruin) was ik in het begin soms wel enorm ruw. Hij kwam van mensen waar hij had geleerd:

'niet in elkaar geslagen worden' = 'je bent goed bezig'

Maar ook dat kun je gelukkig afbouwen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:02

wilde ik me er net mee gaan bemoeien, zit mijn ega al hier Zij zijn groot en ik is klein! Haha!

Bij het achterwaarts gaan zegt parelli dat je soms de clip tegen het paard z'n hoofd moet slingeren in fase 4. Ikzelf doe dat niet, er zijn ook andere oplossingen voor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:56

Zegt hij dat echt? Belachelijk. Ken level 4 niet dus weet niet wat hij dan zegt. Of is fase 4 iets anders dan level 4?
Ik heb in de 35 jaar dat ik met paarden/pony's en paarden en pony mensen omga wel geleerd gewoon mijn eigen weg te gaan. Ik sla vrijwel nooit ook niet met touw, ketting of ander spul, of ik moet in een echt gevaarlijke situatie terecht komen, maar als het goed is doe je dat dus niet. Als je tijdig ingrijpt zijn dat soort heftige dingen nooit nodig. JE hand omhoog of je stem doet eigenlijk al het werk. En volgens mij ben je ook pas echt een goed paardenmens als je dat voor elkaar krijgt. Natuurlijk, als je paard je omver loopt, trapt, slaat bijt is het wat anders. Maar dan is er al eerder iets (al dan niet bij jou) misgegaan.

lizzymickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:12

Toen ik dit voor de eerste keer zag vond ik het ook wel behoorlijk heftig. Aan de andere kant zijn paarden onderling natuurlijk ook niet altijd even zachthandig wanneer de ander niet doet wat de alfa wil. Daarbij moet je eruit halen wat voor jou aanvaardbaar is en waar jezelf achter staat.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:02

MaaikeUshi schreef:
Zegt hij dat echt? Belachelijk. Ken level 4 niet dus weet niet wat hij dan zegt. Of is fase 4 iets anders dan level 4?
Ik heb in de 35 jaar dat ik met paarden/pony's en paarden en pony mensen omga wel geleerd gewoon mijn eigen weg te gaan. Ik sla vrijwel nooit ook niet met touw, ketting of ander spul, of ik moet in een echt gevaarlijke situatie terecht komen, maar als het goed is doe je dat dus niet. Als je tijdig ingrijpt zijn dat soort heftige dingen nooit nodig. JE hand omhoog of je stem doet eigenlijk al het werk. En volgens mij ben je ook pas echt een goed paardenmens als je dat voor elkaar krijgt. Natuurlijk, als je paard je omver loopt, trapt, slaat bijt is het wat anders. Maar dan is er al eerder iets (al dan niet bij jou) misgegaan.

Fase 4 is iets anders dan level 4.

Levels is zeg maar hoe ver je bent in het programma, je begint bij level 1.
Fases gaat over druk opbouwen: fase 1 is heel lichte druk, en fase 4 is dus heel zware druk.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:09

Ik persoonlijk was wel blij met dat stukje, want dat heeft mij een hoop dingen geleerd over mijn paardje. Of dat thuis hoort in level 1 is discutabel, maar mij heeft het geholpen om veilig te blijven (ik had ook zo'n paard. Nou, als level 1'er is dat best zware kost). Nee, ik vond de uitvoering nou ook niet bepaald prettig om te zien en zo wil ik ook niet met mijn paard omgaan, maar om die mening op te stellen moet je van dat stukje dvd toch iets geleerd hebben?
'Zo zacht als kan en zo hard als nodig is.'