Monty Roberts video Dually Halter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Monty Roberts video Dually Halter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 01:34

Ik kwam het volgende filmpje tegen op Youtube, een (verkoops)video voor de Dually Halter. Roberts zegt dat hem dit niet gelukt was zonder Dually Halter. Graag jullie mening.

http://www.youtube.com/watch?v=uGsOV_eOYXk

Maartje1990

Re: Monty Roberts video Dually Halter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:42

wat is er dan zo bijzonder aan dat halster?? Ik versta het namelijk niet zo goed (nu heb ik ook meer gekeken dan geluistert) maar zou je datzelfde niet gewoon met een gewoon halster kunnen doen en dan toch hetzelfde kunnen bereiken? Wat is het verschil tussen zo'n halster en een gewoon halster?

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:46

Zat ik me ook af te vragen.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 01:46

pAfbeelding

Dit is een dually halster. Met extra touwen over de neus, waaraan het halstertouw vastgemaakt wordt. Druk op het halstertouw zorgt dus voor extra druk op de neus, en aangezien de touwen dunner zijn dan een brede band, werkt dit scherper in.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:48

hmm.. ik betwijfel of hij er dan echt dat halster voor nodig heeft gehad. Ik denk dat je je paard op 'die manier' ook de trailer kan laten inlopen (leren) met een gewoon halster

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:52

Jaja, de Dually hét wonderhalster. Ik werk ook regelmatig met verschillende paarden, heb tot nu toe een keer in mijn leven de Dually gebruikt omdat de lesgever niets anders wou. Heb hem later toch nog zonder pardon mijn paard aangegeven met een gewoon halster, een beetje aarzelend kon hij toch alles makkelijk passeren. Die opgeluchtheid toen ik mijn paard weer overnam Clown Het zit hem gewoon in het hoofd, een paard moet niet geleid worden door het halster maar door jou. Ik word er niet vrolijk van als een paard met een dually rustig met je meeloopt en met een gewoon halster ´hasta la vista!´ zegt. Het paard moet het voor jou doen en niet voor het halster. In zulke verkooppraatjes en ´wonderhalsters´ geloof ik niet, daar ben ik te nuchter voor.

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:58

Ja precies..Je zal het maar hebben dat je paard alleen reageert op dat dually halster en het kapot gaat Tong uitsteken Daar sta je dan Tong uitsteken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:59

ze hebben het daar ook over (dat had ik dan wel verstaan) over dat het geen bruute methode was. Maar dat die touwen scherper werken, weet ik niet hoe diervriendelijk ik dát vind, en dat steeds wegjagen. Er zijn ook zat andere diervriendelijke methode's om je paard aan te leren dat die trailer niet eng is Knipoog (alhoewel daar wel wat tijd in kan zitten)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 02:11

Maartje1990, Wat maakt het uit dat er tijd in gaat zitten als je een paard zoiets wil leren. Van mensen verwacht je toch ook niet dat ze binnen een week hun officieel diploma halen. Men kan ook niet verwachtten dat een bloedige beginner binnen een dag al op olmypisch niveau zit. Tijd en geduld zijn nog altijd de meest effectieve leermethodes die ik ben tegen gekomen, teminste dit geldt voor de meeste paarden. Sommige mensen gaan niet consequent en duidelijk genoeg met hun paarden om en dan heb je er wel eens paarden tussen zitten die gewoonweg één klap nodig hebben en maar daadwerkelijk een klap om de duidelijkheid en bevestiging te krijgen die ze al die jaren niet hadden en waar ze onzeker van werden. Maar laten we niet teveel offtopic gaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 02:21

helemaal niks hoor! Ik bedoel dat het in verglijking daarmee veel tijd inneemt. Want hij heeft dat paard binnen 4 minuten op die trailer staan. Maar inderdaad, nu gaan we toch iets te veel off-topic sorry Knipoog

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:34

Ik geloof ook meer in wederzijds vertrouwen, en er dus tijd in steken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:37

hoe het werkt werkt het, maar de mijne reageert beter op de Dually dan op een normale.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 18:49

Natuurlijk reageert hij daar beter op. De touwen over de neus hebben net een beetje meer "bite"

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:52

Als ik zonder optoming rijdt dan ga ik ook met de dually op pad.
Die neusdruk werkt erg goed bij hem, hij is er ook mee ingereden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 18:57

Ik zou bij het rijden de voorkeur geven aan een sidepull, bij grondwerk een touwhalster. De release van de Dually laat te wensen over.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:22

Het werkt anders super bij hem en een sidepull past niet eens om de neus van mijn vlek Knipoog

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:42

Er is niet zoiets als een wondermiddel. Het zijn altijd de handen die het doen. Omdat ik altijd werk met het Dually halster, ben ik daar geheel aan gewend. Maar zoals vaker gezegd, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Bij moeilijke paarden of problemen zoals de trailer niet op willen is het voor mij een super hulpmiddel, omdat ik mijn paarden heel snel mee kan laten werken.

Annemarie

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:47

Mij lijkt zo'n dually halster nogal verwarrend.
Als jij trekt om voorwaarts te gaan, trek je de neusriem strak, trek je om te stoppen gaat de neusriem strak en trek je om achteruit te gaan, gaat de neusriem strak.
Lijkt me voor dat paard nogal verwarrend.
En hoewel je er natuurlijk niet veel aan moet trekken, dat zie ik monty wel doen in het filmpje.

Geef mij maar gewoon een touwhalster!

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:50

Ík zeg altijd, het paard is de enige jury. Leert hij snel, dan heb je het op de juiste wijze aangeboden.

Wat je doet met de druk (en vooral het loslaten) is het paard leren waar zijn comfortzone is. En hij weet dat heel snel. Het is inderdaad zo dat je vershillende technieken kunt toepassen in het vragen en loslaten. Maar dat geldt voor alle halsters, bitten, etc.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:14

Cassidy heeft het maar druk om in de topics waar het over Monty gaat, te reageren met een bittere ondertoon.....
Wil je zo graag iedereen overtuigen dat het allemaal maar niks is, Cassidy ?
Ieder zijn ding, ga wat leuks doen ! Iets met je paard ofzo !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:52

Niet mijn ding. Paard had ook met een andere benadering en een ander halster geladen kunnen worden. Er zijn heel veel wegen naar Rome en het is belangrijker dat je weet wat je doet, dan wat je allemaal aan hulpmiddelen gebruikt.
Elke keer dat ik filmpjes van meneer Roberts zie, krijg ik het gevoel van "laat maar zitten, ik hoef niet", hij stoot me af in zijn omgang met paarden. Verdrietig

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:58

Het begint mij ook op te vallen dat het Cassidy maar allemaal heel hoog zit de Monty Roberts methode. Als je het niks vind, dan gebruik je het toch niet! Simpel toch.. Pling Iedereen zijn eigen ding. Ik gebruik het dually halster wel voor mijn oudere merrie en voor haar werkt het perfect. Voor mijn jonge merrie gebruik ik vaak een touwhalster omdat zij daar beter op reageert! Dus heel persoonlijk allemaal..! Ook oordelen de meeste mensen op filmpjes. Ga het eens in real life bekijken, spreek iemand aan die er daadwerkelijk mee werkt, of probeer het zelf uit. Maar ga niet iets lopen roepen vanaf een enkele video...beetje kortzichtig!!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:09

messica schreef:
Het begint mij ook op te vallen dat het Cassidy maar allemaal heel hoog zit de Monty Roberts methode. Als je het niks vind, dan gebruik je het toch niet! Simpel toch.. Pling Iedereen zijn eigen ding. Ik gebruik het dually halster wel voor mijn oudere merrie en voor haar werkt het perfect. Voor mijn jonge merrie gebruik ik vaak een touwhalster omdat zij daar beter op reageert! Dus heel persoonlijk allemaal..! Ook oordelen de meeste mensen op filmpjes. Ga het eens in real life bekijken, spreek iemand aan die er daadwerkelijk mee werkt, of probeer het zelf uit. Maar ga niet iets lopen roepen vanaf een enkele video...beetje kortzichtig!!

Dat was mij allang opgevallen. Als het goed is rijdt ze western, Toch Cassidy ???
Ga je daar eens druk maken bij de inrij arena, wat daar meestal gebeurd is vele
malen erger dan het gebruik van een D halster. Met of zonder bosals.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:49

acacia schreef:
Cassidy heeft het maar druk om in de topics waar het over Monty gaat, te reageren met een bittere ondertoon.....
Wil je zo graag iedereen overtuigen dat het allemaal maar niks is, Cassidy ?
Ieder zijn ding, ga wat leuks doen ! Iets met je paard ofzo !

hahahaha.. je hebt wel gelijk Tong uitsteken ik vind 'm echt grappig.. sorry Tong uitsteken

Leonie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:51

Maartje1990 schreef:
wat is er dan zo bijzonder aan dat halster?? Ik versta het namelijk niet zo goed (nu heb ik ook meer gekeken dan geluistert) maar zou je datzelfde niet gewoon met een gewoon halster kunnen doen en dan toch hetzelfde kunnen bereiken? Wat is het verschil tussen zo'n halster en een gewoon halster?

Met zo'n Dually halster kun je je paard beter houden als deze terug zet. Je wordt er dan niet achteraan gesleurd omdat dat touwtje om de neus dan strakker gaat zitten. Het paard zal leren dat als het zich verzet en terug gaat er druk ontstaat, en als het paard volgt de druk weer verdwijnt. Eigenlijk hetzelfde als dat je een beenhulp geeft. Dus je geeft druk en je paard gaat bijvoorbeeld in draf. Geef je geen druk dan doet het paard het goed en ondervindt deze geen druk.
Om met zo'n Dually halster te trainen moet je je er wel eerst in verdiepen. Je kunt er niet zomaar mee beginnen want je moet weten wanneer je het paard druk moet laten ondervinden en wanneer niet. Ik ben zelf naar een clinic van Monty Roberts zelf geweest dit heeft veel indruk op me gemaakt en ik denk dat hij een goede methode heeft ontwikkeld om paarden zonder geweld te trainen. Ik heb ook al zijn boeken gelezen en ben overtuigt van zijn methode, maar als je zomaar iets gaat doen zonder dat je je uitgebreid hebt verdiept, denk ik niet dat dat goed is. Waarschijnlijk zal deze methode dan ook niet werken.