Emiel Voest op Paard 2008, freestyle of breken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Emiel Voest op Paard 2008, freestyle of breken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:09

Naar aanleiding van de discussie in een ander fototopic over de bitloze optomingen tijdens Paard 2008 ben ik heel benieuwd naar wat er precies gebeurde tijdens het loswerken dat Emiel Voest deed, vooraf aan een demo met een schimmel aan de lange lijnen.

De eigenaresse heeft er een heel slecht gevoel bij gehad, vond het zelfs agressief. Ik ben zelf best een fan van Voest, heb zijn boeken en dvd's en vind de methode heel prettig om mee te werken. Maar bij mij is er dan absoluut geen sprake van agressie tegen of breken van mijn paarden.

Ik vraag mij af: was Voest idd heel anders aan het werk dan hij normaliter doet en in zijn instructies beschrijft?
Of hebben de toeschouwers het wegsturen van het paard en laten lopen en vervolgens naar je toe halen verkeerd berepen?
Er wordt nl wel heel uitdrukkelijk (afwijzend) gesproken over Voest en dat verbaast me best wel ...

Miska

Re: Emiel Voest op Paard 2008, freestyle of breken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:39

De mensen die denken te weten wat er gaande was in de voorring, hebben er in mijn ogen geen ene bal van begrepen wat Emiel doet en wat het inhoudt.

Enkel omdat ze het waarschijnlijk zielig oid vonden en naar aanleiding van de discussie over die cap, wordt alles totaal uit zijn verband getrokken.
En die nu een deuk in hun ego hebben gekregen omdat Emiel een standpunt maakt, waar die voor staat.

Zoals ik gelezen heb in dat andere topic, stond het dier glazig voor zich uit te kijken op de trailer, verwonderlijk?
Nee, als je zoveel indrukken mee krijgt moet je de informatie even verwerken.

Als zo'n dier nogal in het verzet komt, omdat ie altijd zijn zin heeft gekregen, moet je soms even wat harder optreden om door te komen, ongeacht of het dier angstig is of niet.

Doe je het niet, krijgt het dier gewoon zijn zin en komt er vervolgens wéér mee weg zoals waarschijnlijk vaker het geval is!
Het heeft niks met een paard breken te maken what so ever!

Het is uitermate triest dat er zo gigantisch afgegeven wordt op Emiel Voest, een man die toevallig iets meer ervaring heeft op dat gebied dan menigeen die met paarden omgaat.
Als je daar niet tegen kunt, lijkt het me verstandig om gewoon je mond erover te houden en door te prutsen waar je mee bezig bent!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:43

Denk dat het erg moeilijk is om nav wat berichtjes op bokt te oordelen wat er nou gebeurd is, maar het zou wel fijn zijn als iemand die het gezien heeft een beetje kan beschrijven wat er dan gebeurd is Lachen .

Ik heb 'm alleen tijdens de show gezien en dat zag er wel goed uit, paard deed braaf wat hij moest doen, probeerde af en toe wel wat maar werd dan gelijk gecorrigeerd (en niet op een agressieve manier oid). Zag er ook niet gebroken uit oid.

Maar ik heb niet gezien wat er daarvoor gebeurd is, kan me niet voorstellen dat hij het paard in elkaar gemept heeft oid dus ben wel benieuwd wat hij dan wel gedaan heeft.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:50

Miska schreef:
De mensen die denken te weten wat er gaande was in de voorring, hebben er in mijn ogen geen ene bal van begrepen wat Emiel doet en wat het inhoudt.

Enkel omdat ze het waarschijnlijk zielig oid vonden en naar aanleiding van de discussie over die cap, wordt alles totaal uit zijn verband getrokken.
En die nu een deuk in hun ego hebben gekregen omdat Emiel een standpunt maakt, waar die voor staat.

Zoals ik gelezen heb in dat andere topic, stond het dier glazig voor zich uit te kijken op de trailer, verwonderlijk?
Nee, als je zoveel indrukken mee krijgt moet je de informatie even verwerken.

Als zo'n dier nogal in het verzet komt, omdat ie altijd zijn zin heeft gekregen, moet je soms even wat harder optreden om door te komen, ongeacht of het dier angstig is of niet.

Doe je het niet, krijgt het dier gewoon zijn zin en komt er vervolgens wéér mee weg zoals waarschijnlijk vaker het geval is!
Het heeft niks met een paard breken te maken what so ever!

Het is uitermate triest dat er zo gigantisch afgegeven wordt op Emiel Voest, een man die toevallig iets meer ervaring heeft op dat gebied dan menigeen die met paarden omgaat.
Als je daar niet tegen kunt, lijkt het me verstandig om gewoon je mond erover te houden en door te prutsen waar je mee bezig bent!

Maar heb jij het nou zelf gezien? Ik ben namelijk juist benieuwd naar de mening van mensen die erbij zijn geweest ... Moeilijk oordelen aan de hand van verschillende bokt-meningen, vind ik! Knipoog

En het gaat hier dus niet om het cap-incident (om het zo maar even te noemen), maar om de manier van loswerken voordat hij de demo gaf. Daar moeten toch ook mensen bij geweest zijn ...?
Laatst bijgewerkt door simodi op 28-01-08 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:51

Laat ik er dit op zeggen....ik ben zelf met m'n paard oa. naar K.F. Hempfling geweest en heb getraind met een Canadese methode (niet onervaren dus........) verder brand ik natuurlijk hier niet nog een keer m'n fikjes....en ik denk eerlijk gezegd gezien de soms ietwat bijzondere reacties, dat er niet veel durven reageren.
Ja, Ik was erbij................

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:53

Ik vind het idd vreemd Miska dat je op enkel wat berichtjes er zo vanuit gaat dat Emiel de absolute kenner is en de eigenaresse nergens verstand van heeft. Tuurlijk, Emiel heeft naam en zij niet, maar dat wil niet zeggen dat ze nergens wat vanaf weet. En ook Emiel kan achter de schermen andere dingen doen dan hij zijn publiek laat zien. Ik ben er niet bijgeweest, heb het niet gezien, maar ik heb wel al vaker negatieve verhalen over Emiel gehoord dus het zou me niet verbazen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:54

Ik heb de discussie gaande gezien, maar niet hetgeen wat er in die voorring gebeurde, maar alles is zo opgeblazen als de pest.
Als je niet kunt accepteren wat iemand met je paard doet, als je die ter demo aanbiedt, had je dat van te voren moeten bedenken en niet achteraf op m afgeven omdat je niet met zijn manier van werken eens bent!
Dat vind ik zo achterbaks!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:56

@pincesca: ik val je sowieso niet aan op je eigen mening over wat jij er van vond. Maar ik ben gewoon wel benieuwd naar wat hij dan precies deed met je paard, puur omdat ik het probeer te snappen en dan een beeld kan vormen of dat iets is geweest wat toch binnen zijn trainingsmethoden past of dat hij je paard vreemd behandelde.

Wat deed hij met je paard dat je daar zo van geschrokken bent? Ik denk dan nl toch haast aan slaan of bang maken o.i.d. en het lijkt me dat je daar niets mee zou bereiken ..

Dit topic is absoluut niet bedoeld voor een ongenuanceerde discussie of om een rel uit te lokken, maar om te begrijpen wat er is gebeurd!
Vind het in elk geval rot voor je dat je met zo'n naar gevoel het evenement hebt verlaten. Soms overkomt je idd iets, of je paard, waarvan je achteraf denkt 'dat wil ik zo helemaal niet' zonder dat je dan ingrijpt. Later denk je 'had ik maar ...'', Je schrijft dat je paard nu staat bij te komen en last heeft van enorme spierstijfheid, zou dat niet komen van de hele dag (of misschien was je er meerdere dagen?) op zo'n onbekend locatie zijn? Sterkte ermee!
Laatst bijgewerkt door simodi op 28-01-08 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:57

Maar kan niemand dan zeggen wat hij precies verkeerd gedaan heeft?
Want dat zou wel een wat vollediger beeld geven, ipv alleen maar dat hij hem afgebeuld heeft. Kan me niet zo goed voorstellen dat hij het paard in elkaar gemept heeft oid, dus dan ben ik wel benieuwd wat hij wel gedaan heeft.
Ik snap namelijk ook wel dat hij geen clinic lange lijnen kan geven als er dergelijke dominantieproblemen zijn en aangezien hij bekend staat om z'n freestyle is het opzich ook wel logisch dat hij dat meepakt in z'n clinic.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:58

Miska schreef:
Ik heb de discussie gaande gezien, maar niet hetgeen wat er in die voorring gebeurde, maar alles is zo opgeblazen als de pest.
Als je niet kunt accepteren wat iemand met je paard doet, als je die ter demo aanbiedt, had je dat van te voren moeten bedenken en niet achteraf op m afgeven omdat je niet met zijn manier van werken eens bent!
Dat vind ik zo achterbaks!

Als je er niet bij was bij de voorring, kun je niet in dit topic reageren ! Er wordt juist gevraagd naar de mening van mensen die er bij waren!!!

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:08

[quote]]@pincesca: ik val je sowieso niet aan op je eigen mening over wat jij er van vond. Maar ik ben gewoon wel benieuwd naar wat hij dan precies deed met je paard, puur omdat ik het probeer te snappen en dan een beeld kan vormen of dat iets is geweest wat toch binnen zijn trainingsmethoden past of dat hij je paard vreemd behandelde.
Wat deed hij met je paard dat je daar zo van geschrokken bent? Ik denk dan nl toch haast aan slaan of bang maken o.i.d. en het lijkt me dat je daar niets mee zou bereiken ..

[/quote
Het was niet mijn paard, maar het paard van Callista. Ze hadden mijn paard wel gevraagd, maar ik heb nee gezegd. Omdat Callista nooit wat doet geloof ik verzocht ze mij om haar reactie te plaatsen. Ik ben de zogenaamde capweigeraar?
Ik kom nooit op forums vanwege reacties als vandaag, het is heel griezelig zoals er gereageerd word soms....
Ik was erbij omdat ik aan het inrijden was.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:10

Sommige reacties zijn idd niet erg vriendelijk en erg overtrokken, maar aan de andere kant hoor je op zo'n forum toch ook vaak wat meer over achtergronden e.d. En je leest er ook de leuke dingen, zoals wat er wel goed ging op Paard 2008 en de leuke foto's van Renza!!! Knipoog

Al met al worden we zo nog niet echt veel wijzer van wat er nou gebeurd is ... Bloos

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:14

Ik ben ook wel benieuwd naar wat er daar gebeurde..

Ik heb ook alleen in de showpiste mogen kijken, maar daar kreeg ik niet het beeld dat het paard bang o.i.d. was voor Emiel. Ik kan me niet voorstellen dat Emiel dat paard daar te stevig heeft aangepakt, en dat baseer ik op de manier waarop het paard reageerde in de ring.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:15

Ook al zijn er mensen bij geweest die hun mening erover hebben, wil dat nog niet meteen zeggen dat het waar is.
Ik vind het sowieso allemaal achterhaald, want zoals Renza ook probeert te zeggen denk ik, kun je niet iemand achteraf benadelen door m door het slijk te halen.
Doe het dan ook op dat moment en heb dan ook het lef om je mond los te trekken naar Emiel zelf.
Of vraag waarom hij het op die manier heeft aangepakt.
Zijn aanpak was waarschijnlijk nodig geweest om zijn demo te kunnen presenteren.
Niks meer en niks minder.
Dat kun je accepteren of niet, en blijkbaar heeft de eigenaresse daar wat moeite mee.

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:20

Citaat:
Al met al worden we zo nog niet echt veel wijzer van wat er nou gebeurd is ...
Sommige reacties zijn idd niet erg vriendelijk en erg overtrokken, maar aan de andere kant hoor je op zo'n forum toch ook v
Al met al worden we zo nog niet echt veel wijzer van wat er nou gebeurd is ... Bloos

Klopt..maar je begrijpt wel waarom?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:23

Wat is het resultaat dan, is hij veranderd in enig opzicht??

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:28

princesa schreef:
Citaat:
Sommige reacties zijn idd niet erg vriendelijk en erg overtrokken, maar aan de andere kant hoor je op zo'n forum toch ook v

Nou eigenlijk niet zo goed ... als je gewoon aangeeft wat je hebt gezien en waarom het je niet aansprak, ben je af van alle speculaties en meningen. Dan geef je aan wat je hebt gezien en wat je daar van vond. Nu weet eigenlijk niemand wat er dan gebeurd is en wekt het bij sommigen juist een beetje de indruk dat jullie het misschien wel verkeerd zien of te 'zacht' zijn .... daarom heb ik ook dit topic geopend, juist om van degenen die het gezien hebben te horen wat hij nou deed, zo moeilijk kan het toch niet zijn om dat te beschrijven?
Dan vorm ik me zelf wel een mening of ik vind dat dat niet kan of het er wel mee eens ben. Nu roept iedereen maar wat over het paard van je vriendin en Voest, en heeft een mening klaar, maar die is absoluut nergens op gebaseerd.

Wat mij betreft benut je dit topic juist om gewoon te vertellen wat je Voest zag doen, dat kun je toch (objectief ?) beschrijven?

Als mensen je daar op aan menen te moeten vallen, moet je daar gewoon boven staan. Je geeft antwoord op een vraag met een eerlijke bedoeling en aan de rest moet je sch===t hebben hoor!
Zoals al gezegd, dit topic is absoluut niet bedoeld om een rel te schoppen, als dat gebeurt zijn we wat mij betreft heel gauw klaar! Ja

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:31

princesa schreef:
Citaat:

ik bedoel dat ik niet nog een keer ga reageren op een vraag nadat ik net de reputatie heb ontvangen van 'afgang' , 'capweigeraar' (niet waar) etc..en weet ik allemaal niet wat ik fout gedaan heb in de ogen van sommigen en WEL veroordelen ten gunste van....hmmm????
Een ezel stoot zich in het gemeen........

Het is niet mijn vriendin...het is een 'collega'.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:35

princesa schreef:
Laat ik er dit op zeggen....ik ben zelf met m'n paard oa. naar K.F. Hempfling geweest en heb getraind met een Canadese methode (niet onervaren dus........) verder brand ik natuurlijk hier niet nog een keer m'n fikjes....en ik denk eerlijk gezegd gezien de soms ietwat bijzondere reacties, dat er niet veel durven reageren.
Ja, Ik was erbij................

bij mij valt het kwartje nog niet, wat bedoel je ?

edit: ik zal eerst de rest even lezen was even te snel
Laatst bijgewerkt door garny95 op 28-01-08 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:36

princesa schreef:
ik bedoel dat ik niet nog een keer ga reageren op een vraag nadat ik net de reputatie heb ontvangen van 'afgang' , 'capweigeraar' (niet waar) etc..en weet ik allemaal niet wat ik fout gedaan heb in de ogen van sommigen en WEL veroordelen ten gunste van....hmmm????
Een ezel stoot zich in het gemeen........

Het is niet mijn vriendin...het is een 'collega'.

Jemig waar ben je bang voor?
Dan had je 1e instantie helemaal niet op bokt moeten komen en dingen neer moeten zetten!

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:39

Citaat:
Jemig waar ben je bang voor?
Dan had je 1e instantie helemaal niet op bokt moeten komen en dingen neer moeten zetten!

Ja naief van me, ik had gehoopt op een nette discussie denk ik.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:41

Ik denk dat het in dit geval het verhaal wel wat duidelijk zou maken als je zou vertellen wat er gebeurd is in de losrijring, maar ik snap ook wel dat je nav sommige reacties geen zin hebt in bokt Lachen .

Vond in het capverhaal wel dat het wel wat toevoegde dat je jouw kant van het verhaal ook plaatste, anders bleef je gewoon de cap weigeraar die niet met cap wilde rijden, terwijl dat dus wel anders ligt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:44

Heeft er niet iemand toevallig een filmpje gemaakt??
Zou het een stuk duidelijker maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:47

Miska schreef:
Ook al zijn er mensen bij geweest die hun mening erover hebben, wil dat nog niet meteen zeggen dat het waar is.
Ik vind het sowieso allemaal achterhaald, want zoals Renza ook probeert te zeggen denk ik, kun je niet iemand achteraf benadelen door m door het slijk te halen.
Doe het dan ook op dat moment en heb dan ook het lef om je mond los te trekken naar Emiel zelf.
Of vraag waarom hij het op die manier heeft aangepakt.
Zijn aanpak was waarschijnlijk nodig geweest om zijn demo te kunnen presenteren.
Niks meer en niks minder.
Dat kun je accepteren of niet, en blijkbaar heeft de eigenaresse daar wat moeite mee.

Het is gemakkelijk praten als je er niet middenin staat, hè? Je hebt niet gezien wat er gebeurde buiten, maar bent er volledig van overtuigd dat Emiel niets fout heeft gedaan, begrijp ik dat goed?
Eerlijk is eerlijk, ik heb er helemaal niets anders van gezien dan nu hier op Bokt een aantal "discussies", dus bij voorbaat mijn excuses voor het onuitgenodigd posten in dit topic.
Emiel zal zeker hebben gevonden dat zijn aanpak nodig was, maar dat is niet hetzelfde als dat het feitelijk nodig is. Ook Emiel kan wel eens een inschattingsfout maken, ook hij is nog steeds gewoon een mens.
Een Iberische hengst is niet bepaald je doorsnee lastpak om mee te werken en je kunt zo'n paard weldegelijk in korte tijd geestelijk kapot maken door teveel druk te geven. Ik zeg niet dat hij dat heeft gedaan, ik was er niet bij, dus ik kan dat niet inschatten, maar ik besef wel dat het heel goed mogelijk is.
Het is heel jammer dat de eigenaresse niet zo mondig was om haar paard terug te nemen zodat zij nu met een heel vervelend gevoel weer thuis is en misschien wel met een paard dat niet hetzelfde is als wat ze meenam naar Hardenberg.
Ik hoop dat beide partijen met elkaar het gebeurde met elkaar uitspreken en dat vooral niet op Bokt doen waar iedereen (jaja, ook ik Knipoog ) zich ermee bemoeit.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:49

wordt nu wel erg spannend, waar gaat dit nu over ?