Paard 2008 Hardenberg: "chapeau" Emil Voest!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

Paard 2008 Hardenberg: "chapeau" Emil Voest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 09:30

Gisteren Paard 2008 in Hardenberg bezocht en getuige geweest van een bijzonder statement van Emil; hij zou een clinic geven samen met een amazone en heeft deze afgebroken vanwege het feit dat de amazone weigerde een cap te dragen ....
Hij kreeg applaus van het publiek (en mij) voor deze actie! OK dan!
Hij geeft hiermee een duidelijk signaal af en ik ben het er ook helemaal mee eens. Deze mensen (clinicgevers/-rijders) hebben een voorbeeldfunctie, vooral richting de jeugd. Te vaak zie je ze toch zonder cap rijden. Ik vraag me nog steeds af, wat nou toch de reden kan zijn dat je geen cap wilt dragen ... onbegrijpelijk.

Ben alleen wel nieuwsgierig naar de achtergrond van de "ongenuanceerde discussie" die in de achtergelegen losrijring ontstond nadat Emil had gevraagd aan de amazone om een cap te regelen. Een klein beetje kan ik me haar reactie wel voorstellen ... had Emil dit niet voor de clinic met haar kunnen regelen? Nu werd ze dus "en publique" op haar nummer gezet ... niet leuk natuurlijk. Wordt zoiets nou niet van tevoren geregeld? Wie weet hier iets meer van?

Blijf wel van mening dat de amazone het veel eleganter had kunnen oplossen natuurlijk .... beurs was vergeven van de stands met ruiterspullen ... een cap is dan toch zo geregeld? (als ze er zelf al geen mee had). In plaats daarvan de discussie aangaan met Emil ... nee, niet slim.

En ook "chapeau" voor David de Wispeleare, die daarna reed en mét cap de ring in kwam (alhoewel hij volgens mij ook nooit een cap draagt en hiertoe waarschijnlijk door de organisatie toe aangezet is ... maar afijn, das muggeziften Knipoog ).

Freedom007

Re: Paard 2008 Hardenberg: "chapeau" Emil Voest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:35

Ik was gister ook bij Paard 2008 en was ook bij emiel! Heel super dat hij het zo heeft gedaan. En ja misschien wel banketstaaf voor de amazone, maar aan de andere kant ook een goeie hint naar de buitenwereld toe!! Ik vond het alleen wel super slecht dat de organisatie daar niet strenge regels voor heeft gemaakt/ gegeven...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:45

Ik heb het gister ook gezien en was het helemaal met hem eens.

dat ie het midden in het publiek deed vond ik juist wel goed. Iedereen werd direct met de neus op de feiten gedrukt.

Amazone had ook kunnen zeggen: ja je hebt helemaal gelijk ik ga nu een cap halen/regelen.

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:41

Ik weet er meer van, maar ga over de inhoud hier niets op tafel leggen. Dat is niet aan mij. Ik wil alleen maar zeggen dat elk verhaal twee kanten heeft en dat mensen zich dat eens beter zouden moeten realiseren.

Als de amazone (bekende van mij) dit alleen maar had hoeven voorkomen door een cap op te zetten had ze dat gedaan. Niemand wil op deze manier publiekelijk te kakken gezet worden. Wat Emiel WEL deed! Zeeer onprofessioneel.
Zelf zou ik nu wel 10 keer nadenken alvoor ik ooit zou samenwerken met deze man.
Want dat was het... een samenwerking. Zij deed geen clinic bij hem iod. Ze zouden samenwerken en hebben daarover van tevoren contact gehad.

Als je de mensen met wie je samenwerkt zo schoffeert tegenover een groot publiek, vind ik dat je over de rug van een ander probeert punten te scoren.

Jammer van het onnadenkend klapvee. Wat je met een beetje bekendheid al niet bij een publiek voor elkaar kan krijgen. De wereld op zijn kop.
Het punt had hij ook over kunnen brengen met haar medewerking door er vooraf over te overleggen. Ze reed notabene al een uur rond in de losrijring. Had dat even daar geregeld......

Treurige zaak dit, haantjesgedrag noem ik het Hamer

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:03

Mag ik eerlijk zeggen dat deze clinicdeelneemster of samenwerkster dan ook nog nooit Emiel Voest aangehoord heeft als ik dit zo meegekreeg? Die hamert altijd maar op het gebruik van een cap. Dan ben je zelf ook wel een beetje nalatig als je bij hem aan komt zetten zonder cap Gestoord

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:11

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo proffesioneel van emiel voest. Hij had dit veel eerder aan kunnen geven. Ik krijg het idee dat hij dit zo expres gedaan heeft. Ik vind niet dat je over de rug van iemand anders zo je punt moet maken.

Ik vraag me daarnaast af of hij de kosten die het evenement heeft moeten maken voor zijn "optreden" heeft gekregen/netjes terugbetaald heeft aan de organisatie ivm het niet uitvoeren van je contract.

Het evenement mag dan wel gratis geweest zijn, maar mensen komen wel voor bepaalde personen.

Ik ben dus toch wel blij dat ik uiteindelijk besloten heb om niet te gaan.

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:28

Bella schreef:
Mag ik eerlijk zeggen dat deze clinicdeelneemster of samenwerkster dan ook nog nooit Emiel Voest aangehoord heeft als ik dit zo meegekreeg? Die hamert altijd maar op het gebruik van een cap. Dan ben je zelf ook wel een beetje nalatig als je bij hem aan komt zetten zonder cap Gestoord

Zij is gevraagd, hij is gevraagd. Door de organisatie. Punt. Ze hebben vooraf 2x overleg gehad en hij heeft plenty tijd en gelegenheid gehad het achter de coulisen te regelen als hij het zo belangrijk vindt.

Expres... precies, zo denk ik er ook over Mistic.

ultimo33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:33

Aan alle verhalen zitten inderdaad twee kanten. Naar mijn mening zijn er meerdere verantwoordelijke voor het aflasten van deze clinic.
Maar bovenals is Ellen Schuthof is een professionele paarden-dame.... zij juist zou moeten weten dat zij een voorbeeld functie heeft naar het publiek. Als zij, waar dan ook, een demonstratie geeft... dan dient zij een cap te dragen.
Bij Paard 2008 is haar tijdens het losrijden al gevraagd een cap op te doen. Zij had haar eigen cap niet bij zich. Bovendien gaf zij aan dat alleen de Pikeur caps haar goed staan. Alle andere caps zijn ontsierend.
Aan Ellen is een cap aangeboden uit de serie van Emiel Voest. Maar omdat deze bruin van kleur was, wilde Ellen daar niet mee rijden...... Dan denk ik dat er vooraf al genoeg over de cap gezegd was, buiten het grote publiek om.
En iedereen weet dat Emiel het dragen van een cap voorstaat... dat is dan ook het eerste wat opvalt als Ellen binnen komt rijden met een prachtig paard dat wel enigszins druk was. Laten we wel wezen...... het gaat om VEILIGHEID!!!
Niet om wie de schuld is .... het gaat om een voorbeeld functie......

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:44

In 1 woord: Geweldig!
Super actie, ook al zijn er hier blijkbaar mensen die het er niet mee eens zijn. Hij had het idd in de inrijring kunnen zeggen, maar ik denk niet dat de amazone zich goed heeft geinformeerd over Emiel.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 12:47

Citaat:
Bij Paard 2008 is haar tijdens het losrijden al gevraagd een cap op te doen. Zij had haar eigen cap niet bij zich. Bovendien gaf zij aan dat alleen de Pikeur caps haar goed staan. Alle andere caps zijn ontsierend.
Aan Ellen is een cap aangeboden uit de serie van Emiel Voest. Maar omdat deze bruin van kleur was, wilde Ellen daar niet mee rijden...... Dan denk ik dat er vooraf al genoeg over de cap gezegd was, buiten het grote publiek om.

Nou ja zeg! ...

@MarleenA: toen ik jouw reply las dacht ik "ja dat was dus de overweging die ik zelf ook had ... wel een beetje "over de rug" van deze amazone, had 'ie dat niet vooraf met haar kunnen overleggen" ....

MAAR

toen ik bovenstaande quote van Ultimo las (ik weet dus niet hoe waarheidsgetrouw deze reactie is van Ultimo33?) ... toen dacht ik
"jaaahaa ... daar gaan we weer, daar komen de drogredenen om geen cap te dragen weer naar boven ...
het staat niet (alsof dat belangrijk is!!!!!) ... ontsierend!? ... gat in je hoofd is pas ontsierend ....
en/of hij zit niet lekker (complete onzin, huidige caps super comfortabel, die merk je niet eens tijdens het rijden).

Sorry, maar als dit werkelijk de reactie van Ellen is geweest dan vind ik die gewoonweg "banketstaaf"! (zal 't er zelf maar neerzetten, elk ander woord dat ik in gedachten heb wordt toch vervangen .... Haha! )

Ik blijf erbij, deze mensen hebben een voorbeeldfunctie ... zou er niet aan moeten denken dat mijn kind straks zegt "wil die cap niet op, want die en die doen dat ook nooit" ....

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:01

Ik was er ook bij en ook ik heb hard geklapt voor deze actie. Top! Wat er aan vooraf is gegaan interesseert me eigenlijk niet. Elk verhaal heeft 2 kanten, maar naar mijn mening was dhr Voest totaal niet onredelijk of gemeen tegen de amazone. Als zij desondanks weigert een cap op te zetten, desnoods even een bij het dichtstbijzijnde standje te leen te vragen, vind ik dat gewoonweg idioot. Natuurlijk mag je je eigen mening hebben, maar als je pertinent tegen het dragen van een cap bent, moet je even bekijken met wie je gaat samenwerken als je een samenwerking aangaat. Dit had anders gekund, vanuit de beide partijen. Jammer voor de show, goed voor de discussie over wel/ geen cap! Haha!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:29

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:18

Mhaha! Super!
Go Emiel Cool

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:48

Hij heeft in elk geval bereikt dat mensen over hem praten Haha!

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:50

ja, ook echt he!
Dat andere topic is geloof ik niet zo gezellig..

ultimo33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:25

Kijk oons op www.emielvoest.nl onder kopje nieuws:

Paard 2008 - Wel bitloos, niet caploos

Op zondag 27 januari was de vereniging voor bitloos paardrijden verantwoordelijk voor de invulling van het showprogramma. Onnodig om te zeggen dat er nogal wat bitloze combinaties de revue passeerden. Er was van alles te zien ; vrijheidsdressuur, theater, springen, kür op muziek, dressuur op hoog niveau en natuurlijk Freestyle.

Werken aan de dubbele lange lijnen met een bitloos hoofdstel.
Emiel heeft een clinic gegeven met een paard dat diezelfde ochtend nogal wat problemen had gegeven tijdens het rijden in de Showpiste. Om eerst te kijken wat er aan de hand was heeft Emiel in de inrijring het paard aan de hand en aan de Dubbele Lange Lijnen (met bitloos hoofdstel) gewerkt.
Zijn conclusie:
“Het paard heeft een dominante inslag en is daarbij angstig voor de omgeving. Door dit paard duidelijk te maken wie controle heeft over de richting en de snelheid werd het paard in eerste instantie wat beter gefocust op de begeleider. De echte confrontatie op het gebied van dominantie vond plaats aan de dubbele lange lijnen. Hier heb ik het paard duidelijk kunnen maken dat zijn verzet niet zinvol was. Na een spannende sessie steigeren en achteruitlopen aan de dubbele lijnen, kriskras door de inrijring viel bij hem ineens het kwartje. Hij deed één stap naar voren en reageerde goed op de beloning die deze actie hem opleverde. Hij liet de hals zakken begon weer te ademen en de klus was geklaard. Het paard veranderde van een ongehoorzaam paard, dat naar de hulpen sloeg en de begeleider probeerde te bijten, in een zeer welwillend paard”.

Oprichting
De clinic
Nu het paard op het voorterrein zich zo goed had laten zien was de volgende stap natuurlijk voor het grote publiek in de Showpiste. Om het paard vertrouwen te geven heeft Emiel de trainingssessie daar herhaald.
De reactie van het paard was ongelooflijk goed. Het was ook voor het publiek zichtbaar dat het paard met vertrouwen en ontspanning aan het werk was, het af en toe nog spannend vond, maar zich goed liet werken.
Emiel over de clinic:
“Hij heeft alles goed gedaan, eenmaal ontspannen zag het er eigenlijk prima uit! Ik ben erg tevreden over hem. Ik hoop dat hij dit vast kan houden”.

ontspanning
lange bovenlijn

Wel bitloos niet caploos
Aanvankelijk was het de bedoeling dat Emiel een “striptease” clinic zou geven met een combinatie van een ervaren ruiter met een hoog in de dressuur opgeleid paard. De bedoeling van een dergelijke striptease is te laten zien hoe het paard reageert als er steeds minder hulpmiddelen worden gebruikt. Dus i.p.v. stang en trens bijvoorbeeld een eenvoudig rijhalster of bitloze optoming. Na dat dan ook de sporen/zweep en het zadel zijn ingeleverd rijdt de combinatie met een minimum aan hulpmiddelen rond.
De ruiter wist niet dat Emiel het dragen van een helm tijdens een demonstratie of les van hem als eis heeft en had haar eigen helm niet meegenomen. Voordat de ruiter de ring in ging is een tankleurige Rijhelm aangeboden, maar dit moest een zwarte zijn. Helaas verscheen zij toch zonder helm in de ring en voelde Emiel zich genoodzaakt hier vragen over te stellen. Daar het paard wat schieterig was en het de bedoeling was dat de ruiter zonder zadel zou gaan rijden vond Emiel het niet verantwoord door te gaan. Daarna ontstond er helaas een discussie over het wel of niet dragen van een cap of helm tijdens deze clinic. Emiel en de ruiter kwamen er in de vaart der volkeren samen niet uit dus is deze demonstratie jammer genoeg niet door gegaan.
Emiel:
“Ook ik heb tot voor een aantal jaren terug altijd zonder helm gereden en demonstraties gegeven tot ik van Tineke Bartels op mijn falie kreeg dat ik een voorbeeldfunctie had en een helm moest dragen. Ik denk dat de tijd dat we als professionals zonder cap demonstraties konden rijden al een tijdje achter ons ligt. Zowel ikzelf als de leerlingen of deelnemers aan demonstraties dienen het goede voorbeeld te geven, dus altijd mét helm of cap”
“Het is jammer dat dit statement vandaag de dag nog gemaakt moet worden.
Liever had ik gezien dat we een leuke en interessante clinic neer hadden kunnen zetten. Daar hadden zowel de desbetreffende ruiter, ik zelf, als het publiek vast meer plezier aan beleefd”.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 11:14

Poeh he ... heb die andere 2 topics ook even helemaal doorgespit ... maar vind het nu moeilijk om te beoordelen ...

Mijn eerste reactie (klappen voor Emiel) was idd iets te voorbarig misschien ... geloof (nu) best dat Ellen te goeder trouw was en dat Emiel het misschien wel even iets diplomatieker had mogen aanpakken. Idd niet professioneel/respectvol.

Maar vind nog steeds dat ruiters als Ellen een voorbeeldfunctie hebben ... doe die cap nou gewoon op?!
Dat er in de dressuur zonder gereden wordt heeft met traditie te maken? Hoedje? (sorry, ben geen wedstrijdruiter) Vind ik ook niet slim, zou in mijn ogen ook beter/net zo goed een cap kunnen zijn ... donderde Anky tijdens een prijsuitreiking niet van haar paard? Ook Tineke heeft een flinke smak gemaakt ... zonder cap? Heb een DVD van Lammert Haanstra waar zij ook op staat en rijd zonder cap! Hoezo groot voorstandster? Beetje boter op het hoofd (ipv cap Haha! ) als je het mij vraagt (en dat geld ook voor Emiel als je op je website en in bladen zonder cap staat).

Over het "inbreekverhaal" van die schimmel: kan me niet voorstellen dat Emiel daar letterlijk agressief te werk is gegaan (ga er tenminste vanuit dat er geen "slaag" o.i.d. aan te pas is gekomen?) ... een dominant paard moet eerst en vooral weten wie de baas is anders kunnen er grote ongelukken gebeuren. Dat hij dat even duidelijk maakt komt misschien op de eigenaresse agressief over, maar is die zelf wel de baas over haar paard? Heb de rit 's ochtends niet gezien en ook de training van Emiel vooraf niet, dus vind het ook moeilijk om daar verder iets over te zeggen. Laat dus maar.

Heb t.a.v. bitloos rijden nog wel een vraag:
Waarom zou je nou voor bitloos kiezen? En dan bedoel ik niet bij probleempaarden, maar bij een "onbeschreven blad"?
Als je een zachte hand hebt is een bit net zo vriendelijk/onvriendelijk als een neusriem die op de neusbrug inwerkt?
Heb mijn (jonge) paard wel eens gereden met zo'n touwhoofdstel zonder bit, maar vond het zelf niet zo subtiel (moest redelijk "trekken" voor ze in de gaten had wat ik bedoelde, afwenden/stelling, zijn die hoofdstellen die ik zondag zag beter?).
Ze had er zelf absoluut geen problemen mee (vond het niet raar of vervelend of zo) maar dat heeft ze met het bit ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:24

Idd, als je de verhalen van de andere partij leest ga je ernstig twijfelen aan Emiel. Ook vind ik het verhaal van het andere paard die compleet gebroken schijnt te zijn door hem erg storend. Maar helaas zullen wij als buitenstaanders nooit te horen krijgen wat er zich precies heeft afgespeeld tussen Emiel en beide dames in kwestie op die dag.

Waarom zou je voor een bit kiezen met een jong paard? Tja, dan kan je ook vragen: Waarom wel mét bit dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:40

Ik moet de demonstratie van Emiel zelf nog tegen komen dat hij zelf met cap op het paard kruipt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:55

Tessabo schreef:
Heb t.a.v. bitloos rijden nog wel een vraag:
Waarom zou je nou voor bitloos kiezen? En dan bedoel ik niet bij probleempaarden, maar bij een "onbeschreven blad"?
Als je een zachte hand hebt is een bit net zo vriendelijk/onvriendelijk als een neusriem die op de neusbrug inwerkt?
Heb mijn (jonge) paard wel eens gereden met zo'n touwhoofdstel zonder bit, maar vond het zelf niet zo subtiel (moest redelijk "trekken" voor ze in de gaten had wat ik bedoelde, afwenden/stelling, zijn die hoofdstellen die ik zondag zag beter?).
Ze had er zelf absoluut geen problemen mee (vond het niet raar of vervelend of zo) maar dat heeft ze met het bit ook niet.

Ben je bij de lezing van de paardentandarts geweest? Dan had je het antwoord gehad Knipoog

Waar het op neerkwam (onder andere, het was erg verhelderend): Jonge paarden zijn bezig met wisselen, hebben dus vaak een gevoelige (pijnlijke) mond en dan gaan wij er nog eens een bit inhangen.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 09:02

Ja, dat argument van tandenwissel ken ik, maar mijn paard heeft daar voor zover ik kan beoordelen nooit last van gehad in combinatie met het bit (wel tanden gewisseld natuurlijk Knipoog ). Hebben er ook eentje (7 jaar) die net vorige week naar de tandarts is geweest (enorme haak afgevijld) en daar kon je idd het verschil in gevoeligheid met bit voor en na de behandeling duidelijk zien en merken. Zal met wisselen misschien ook zo zijn, maar niet bij elk paard. Ons andere jonge paard schudde ook met haar hoofd, tijdje zonder bit gereden maar bleef schudden. Nu is het al weer beter, dus zal ook wel tandenkwestie zijn geweest, maar met of zonder bit maakte toen dus geen verschil.

Waarom wél met bit? Tja, ze is met bit ingereden destijds en ik ben me sinds een jaar eigenlijk pas gaan verdiepen in bitloos. Ik hou 'm er eigenlijk in om twee redenen: vind dat ik subtieler kan laten merken wat de bedoeling is met bit en ik rij veel buiten ... heb dan toch nog steeds het gevoel meer controle te hebben met bit (tja, ik weet 't, hartstikke fout waarschijnlijk .... heb ook nog eens een hartstikke braaf paard die ik 100% vertrouw, maar toch, buiten kan desondanks van alles gebeuren).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:19

http://www.emielvoest.nl/hst/e05v30a/em ... sf/(Images)/20AC21D0A37F6102C12572B30040192E/$FILE/Rijden%20met%20halster.jpg
Van zijn eigen website.

Wat was dat spreekwoord nou ook al weer? Iets met een pot en een ketel....

Walgelijk zoals meneer over de rug van anderen wil scoren, ik heb de beste man meerdere keren bij clinics en manifestaties gezien en heb daarbij nog nooit een cap zien dragen.
Ik blijf het dragen van een cap een eigen keuze vinden.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:06

Hij draagt zelf in zijn boeken ook geen cap!!??!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:13

Bejaard topic wat zonder goede reden omhoog gehaald is dus een slotje.