Martin Hardoy-Argentijnse Paardenfluisteraar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Martin Hardoy-Argentijnse Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 12:53

Ik heb een collega die uit Argentinie komt, en vroeger vrij hoog Polo heeft gespeeld (tot in het Nationale Poloteam aan toe). Hij is helemaal pro-Argentinie, en best wel een Macho. Als we het over paarden hebben, komen we geheid weer op de Polo uit.
Nu had ik toevallig gisteren een catalogus van Clinton Anderson op mijn bureau liggen, en we raakten in gesprek over Natural Horsemanship. Vervolgend stuurt hij me deze linken toe: de Argentijnse versie van de Paardenfluisteraar, en ik dacht zomaar dat dat wel leuk zou zijn om met jullie te delen.

http://www.justacriollo.com/pages_en/de ... oy1_en.htm

en een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=UkMDKndqBDs

Met als opmerking even het aanhalen van de laatste zin op de website (voor degenen die het niet allemaal doorlezen):

We moeten opmerken dat Marin Hardoy nog steeds de harde manier toepast, vergeleken met de methodes van Pat Parelli of Monty Roberts. De Argentijnse Paardenfluisteraar is voor de gaucho's wat de Amerikaanse Paardenfluisteraars voor de moderne cowboys zijn.

liljebo

Re: Martin Hardoy-Argentijnse Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:58

Ik kan de bovenste link niet openen op mijn computer. Wat het filmpje betreft... ik ben er zelf niet kapot van. De merrie staat strak opgebonden en dat vind ik een verkeerd begin. Ze heeft vanaf het begin geen enkele keuze en weet dat. Wat mij betreft valt dat onder dwang. Het meteen erop gaan zitten en het paard laten liggen en er meteen op gaan liggen zie ik ook niet zitten. Maar wellicht zijn de algemene gebruikte methoden daar een stuk harder en dan is dit in elk geval beter. Maar ik zou het zelf nooit zo willen en ik zou ook nooit mijn paard naar hem toe brengen. Ik vind hem overigens ook behoorlijk onvoorzichtig met de mond van het paard...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:13

@liljebo: eerlijk gezegd vind ik je reactie nogal kortzichtig. Dit is namelijk volgens mij typisch iets wat je in perspectief moet zien.

Zoals Cassidy ook al schrijft is het inderdaad een stuk ruwer dan dat wij hier graag zien. Maar dat neemt niet weg dat dit in ieder geval een veel prettiger start is voor een paard dan wat daar normaal is.
En de tijd nemen om een paard te laten wennen, zit er daar helaas ook niet in. Een paard is daar geen hobbydier, maar een bestaansmiddel. Als deze man het niet snel zou doen, vermoed ik dat hij niet serieus genomen zou worden.
En het paard heeft wel degelijk een keuze hoor....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:22

Ik schreef ook erbij dat ik ervan uit ging dat de gebruikte methoden waarschijnlijk harder waren en dat dit dan nog altijd beter was. Ik weet heel erg goed dat de situatie daar anders is. Maar ik zou er hier, onder onze omstandigheden en met onze mogelijkheden en doelen, zelf niet voor kiezen. En daar blijf ik bij. Het is geen veroordeling aan het adres van die man. Alleen een eigen mening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 14:25

Hier de werkende link:

http://www.justacriollo.com/pages_en/de ... oy1_en.htm

En daar staat in dat Martin Hardoy 70 dagen de tijd neemt om een paard in te rijden. Als hij een demonstratie geeft zitten er skeptische en grappen makende Gaucho's op de tribune. En lees maar hoe het inrijden er normaal daar aan toegaat. Zoals Wendy heel juist opmerkte: dit moet je in perspectief zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:32

yep... nu kan ik hem wel zien. De traditionele methode is idd heel erg zie ik en ik denk voor de meesten van ons onbegrijpelijk. (gelukkig) Ik had daar al een vermoeden van, vandaar mijn opmerking dat de gebruikte methoden wrs veel harder zijn en dat dit dan een verbetering is. Het is duidelijk, na wat ik heb gelezen , een hele grote verbetering en zeker daar toe te juichen. Ik wist ook niet dat hij 70 dg de tijd nam en dat is natuurlijk hartstikke goed. Maar idd bekijk ik het waarschijnlijk teveel vanuit onze achtergrond. Vanuit zijn achtergrond is zijn methode natuurlijk alleen toe te juichen. En hij heeft natuurlijk lef om tegen de traditie in te gaan. .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 02:45

Ik hoop voor de paarden in die landen dat meer mensen het voorbeeld van Hardoy volgen. Maar vecht maar eens tegen een macho cultuur, dat zal je heel veel tijd en moeite kosten (als het je al lukt...) Voor een voorbeeld hoeven we nieteens zo heel ver te gaan...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:23

Helaas verander je bepaalde culturen niet zo gemakkelijk... maar het is goed dat sommigen het proberen. Het moet ergens beginnen...In dit geval heb ik dus wel respekt voor die man.