Ik heb al 2x eerder een Join-Up gedaan met 2 Arabieren en dit ging perfect: ze reageerden allebei precies volgens het boekje. Toen ik met mijn verzorgpaard een Join-Up wou doen, ging het helemaal mis: het paard viel me meerdere keren aan!
De eigenaar had een vierkante bak gemaakt van ca. 16x16m. Het paard stopte steeds in een bepaalde hoek: de poort die naar de stal leidde en waar ook de eigenaar stond toe te kijken. De eerste keren toen ze in die hoek stopte lukte het me om haar daar weg te ‘jagen’. Maar daarna begon ze dreigend met haar kont richting mij te staan. We hebben toen besloten om de hoek weg te halen door het af te zetten met een longeertouw. Toch bleef ze steeds stoppen -met haar kont richting mij- op dezelfde plaats. Ik kwam toen bij het idee om haar van hand te veranderen, dus ik ging schuin voor haar staan, de merrie begon toen lichtelijk te steigeren. Mijn laatste poging om haar vooruit te krijgen was schijnbaar de druppel: ze bokte richting mij, toen ze zag dat ik nog steeds in het midden stond, draaide ze zich om en galoppeerde op mij af. Ik ben meteen weggerend en achter de omheining gesprongen, toe ik me omdraaide was ze nog aan het steigeren. Ik ben toen meteen gestopt met mijn poging om een goede Join-Up te krijgen. Het begon namelijk erg gevaarlijk te worden voor mens en paard. Ik vond het wel een hele rare reactie voor een vluchtdier: het paard kon vluchten (naar voren lopen), maar koos ervoor om aan te vallen.
Ik zit nou met het probleem dat ik de precieze oorzaak van haar gedrag nog steeds niet weet. Ik kan alleen de volgende oorzaken bedenken:
-De locatie van de bak: te dicht bij de poort en haar stal
-Misschien het ras? Het is een ras met tuigpaardenbloed
-Het was avond en we hadden alleen licht van een lantarenpaal: misschien vond ze mij in de schemering eng?
-Misschien omdat we met hoeken begonnen zijn, bleef ze daar steeds staan
-Het kan ook zijn dat ik wat fout heb gedaan, maar ik kan alleen bedenken dat ik misschien te passief ben geweest. (Alhoewel ik wel het paard de hele tijd heb aangekeken, mijn handen in de lucht heb gehouden en af een toe de longeerlijn heb toegeworpen richting de achterhand)
Ik heb me voorgenomen om alleen met een nieuwe Join-Up poging te beginnen als ik de precieze oorzaak van haar gedrag weet en als ik weet wat ik moet doen als een paard mij aanvalt (schoppen richting mij, steigeren en achterna rennen). Ik ben namelijk bang dat de merrie mij zal herkennen als iemand over wie ze gemakkelijk de baas kan spelen en mij weer zal aanvallen.
Ik ga nu proberen haar vertrouwen in mij terug te krijgen door haar te poetsen en aaien. Ik weet dat ze me dan niet zal aanvallen, want dat deed ze ook niet toen ze weer terug op stal stond.
Ik hoop dat jullie misschien weten wat de oorzaak van haar gedrag is en wat ik moet doen als het nog een keer zou gebeuren. Ik zou het heel fijn vinden als jullie me zouden helpen met het beantwoorden van mijn vragen.
Alvast bedankt

Ps. Ik wil géén reacties zoals: sla er maar op los met de zweep of trap/sla hem eens flink! Ik haat het als mensen zo omgaan met paarden!