Tijdens Join-up valt het paard mij aan!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

San12345

Tijdens Join-up valt het paard mij aan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 16:33

Ik heb gisteren kennis gemaakt met mijn verzorgpaard. Het is een merrie van 6 jaar, die achter een karretje loopt. De eigenaar is op dit moment ook bezig haar zadelmak te maken. Zij was heel vriendelijk tegen mij toen ik haar in de stal benaderde (likken, snuffelen en nieuwsgierig).

Ik heb al 2x eerder een Join-Up gedaan met 2 Arabieren en dit ging perfect: ze reageerden allebei precies volgens het boekje. Toen ik met mijn verzorgpaard een Join-Up wou doen, ging het helemaal mis: het paard viel me meerdere keren aan!

De eigenaar had een vierkante bak gemaakt van ca. 16x16m. Het paard stopte steeds in een bepaalde hoek: de poort die naar de stal leidde en waar ook de eigenaar stond toe te kijken. De eerste keren toen ze in die hoek stopte lukte het me om haar daar weg te ‘jagen’. Maar daarna begon ze dreigend met haar kont richting mij te staan. We hebben toen besloten om de hoek weg te halen door het af te zetten met een longeertouw. Toch bleef ze steeds stoppen -met haar kont richting mij- op dezelfde plaats. Ik kwam toen bij het idee om haar van hand te veranderen, dus ik ging schuin voor haar staan, de merrie begon toen lichtelijk te steigeren. Mijn laatste poging om haar vooruit te krijgen was schijnbaar de druppel: ze bokte richting mij, toen ze zag dat ik nog steeds in het midden stond, draaide ze zich om en galoppeerde op mij af. Ik ben meteen weggerend en achter de omheining gesprongen, toe ik me omdraaide was ze nog aan het steigeren. Ik ben toen meteen gestopt met mijn poging om een goede Join-Up te krijgen. Het begon namelijk erg gevaarlijk te worden voor mens en paard. Ik vond het wel een hele rare reactie voor een vluchtdier: het paard kon vluchten (naar voren lopen), maar koos ervoor om aan te vallen.

Ik zit nou met het probleem dat ik de precieze oorzaak van haar gedrag nog steeds niet weet. Ik kan alleen de volgende oorzaken bedenken:
-De locatie van de bak: te dicht bij de poort en haar stal
-Misschien het ras? Het is een ras met tuigpaardenbloed
-Het was avond en we hadden alleen licht van een lantarenpaal: misschien vond ze mij in de schemering eng?
-Misschien omdat we met hoeken begonnen zijn, bleef ze daar steeds staan
-Het kan ook zijn dat ik wat fout heb gedaan, maar ik kan alleen bedenken dat ik misschien te passief ben geweest. (Alhoewel ik wel het paard de hele tijd heb aangekeken, mijn handen in de lucht heb gehouden en af een toe de longeerlijn heb toegeworpen richting de achterhand)

Ik heb me voorgenomen om alleen met een nieuwe Join-Up poging te beginnen als ik de precieze oorzaak van haar gedrag weet en als ik weet wat ik moet doen als een paard mij aanvalt (schoppen richting mij, steigeren en achterna rennen). Ik ben namelijk bang dat de merrie mij zal herkennen als iemand over wie ze gemakkelijk de baas kan spelen en mij weer zal aanvallen.

Ik ga nu proberen haar vertrouwen in mij terug te krijgen door haar te poetsen en aaien. Ik weet dat ze me dan niet zal aanvallen, want dat deed ze ook niet toen ze weer terug op stal stond.

Ik hoop dat jullie misschien weten wat de oorzaak van haar gedrag is en wat ik moet doen als het nog een keer zou gebeuren. Ik zou het heel fijn vinden als jullie me zouden helpen met het beantwoorden van mijn vragen.

Alvast bedankt Tong uitsteken

Ps. Ik wil géén reacties zoals: sla er maar op los met de zweep of trap/sla hem eens flink! Ik haat het als mensen zo omgaan met paarden! Boos!

Romy18

Re: Tijdens Join-up valt het paard mij aan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:36

Waarom wil je een join-up doen met een paard dat je in eerste instantie aanvaart als leider?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:38

De vraag is: als het paard haar aanvalt... ervaart hij haar dan wel als leider Verward

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:42

tijdens de join-up niet nee, maar wat ik mij afvraag is waarom je met een paard dat je net ontmoet hebt direct een join-up moet/wilt doen?
En wat betreft het niet slaan met een zweep als een paard mij in gevaar brengt gaat er toch echt een zweep over. (even om duidelijk te maken dat ik niet zo van het NH ben, niet dat ik problemen heb met de mensen die dat wel zijn maar het is niet mijn manier)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:42

Zelfde vraag eigenlijk. Waarom wil je een join-up doen?

Het antwoord is volgens mij redelijk simpel. Het ligt niet aan het ras, het ligt niet aan de ligging van de bak, maar je hebt gewoon met een dier te maken waar je meer ervaring voor nodig hebt. Ze vertoont dominant gedrag en jij weet niet hoe je daar mee om moet gaan.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:43

-De locatie van de bak: te dicht bij de poort en haar stal
Dit moet niets uit maken, je moet het overal kunnen doen.

-Misschien het ras? Het is een ras met tuigpaardenbloed
Elk ras moet een normale join-up kunnen doen, die van mij doet het wel goed en dat is een volle tuiger

-Het was avond en we hadden alleen licht van een lantarenpaal: misschien vond ze mij in de schemering eng?
Dit zou kunnen als jij vanuit de stal haar in de bak hebt gedaan en direct bent begonnen, paarden kunnen niet zo snel als mensen omschakelen van licht naar donker en andersom

-Misschien omdat we met hoeken begonnen zijn, bleef ze daar steeds staan
Moet eigelijk niet veel uitmaken, maar het is wel makkelijker met een ronde bak.

-Het kan ook zijn dat ik wat fout heb gedaan, maar ik kan alleen bedenken dat ik misschien te passief ben geweest.
Het is totaal niet om jou te bekritiseren maar het meest waarschijnlijke is dat je wat fout hebt gedaan, je paard snapte blijkbaar niet dat jij de leider was en wou jou niet accepeteren. Met een join-up moet je heel goed weten wat je doet, en als je over 1 ding al twijveld moet je geen join-up doen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:44

Dat is dus het gevaar van een join up doen als je niet precies weet wat je doet en je daarbijook nog een zeer dominant paard o0nder handen neemt. Sommige paarden accepteren het vlekkeloos en zelfs als je het niet helemaal goed doet doen ze toch een join up, maar sommige paarden zijn Alfa-paarden en die accepteren het dus niet en wijzen jou op je plaats. dat heeft dit paard gedaan. Jij hebt het in haar ogen niet verdient de leider te worden en dus gooit ze je uit de kudde. je kunt beter dingen met dit paard gaan doen waarbij je het leiderschap niet steeds benadrukt.Want dat ze dominant is hoeft helemaal niet te betekenen dat ze lastig is. Heel veel dominante honden kunnen ook heel lief zijn in de omgang en doen alles wat je vraagt. Voor paarden geldt dit ook. Jij wilde haar volgens de Join up 'uit de kudde jagen', maar aangezien zij zichzelf als leider ziet, accepteert ze dat uiteraard niet. Een leidende merrie laat zich ook niet 1,2,3 uit haar kudde jagen door een jong paard. Die krijgt dan ongenadig op zn sodemieter.

Ik zou hier niet verder mee gaan met join up,maar dingen gaan doen die jullie allebei leuk vinden, dan breekt niemand zn nek en kunnen jullie toch lol hebben.

Tuigpaardenbloed of niet heeft er niets mee te maken, het is haar karakter en dat is niet slecht, maar sterk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:46

Romy18 schreef:
En wat betreft het niet slaan met een zweep als een paard mij in gevaar brengt gaat er toch echt een zweep over. (even om duidelijk te maken dat ik niet zo van het NH ben, niet dat ik problemen heb met de mensen die dat wel zijn maar het is niet mijn manier)

Volgens mij heb jij een verkeerd beeld van NH.
Ook een goede NH'er doet aan lik op stuk beleid. Dus als een paard het waagt om mij in gevaar te brengen, dan krijgt hij zeker een tik. Het gaat alleen wel om de timing. Als je te lang wacht kan het paard oorzaak en gevolg niet koppelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:46

Grote kans dat het jouw schuld was. Je moet eerst je paard leren kennen. Ik vind het echt not done om na een kleine kennismaking al met een JU te beginnen. Daarvoor zul je toch echt eerst het paard beter voor moeten leren kennen.

Maar je weet wat een JU inhoud? Want onderaan je bericht lees ik dat je niet houd van hardhandige methodes. En als je even gaat zoeken op bokt zal je erachter komen dat een JU in veel gevallen een niet vriendelijke methode is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:48

Citaat:
-Het kan ook zijn dat ik wat fout heb gedaan, maar ik kan alleen bedenken dat ik misschien te passief ben geweest. (Alhoewel ik wel het paard de hele tijd heb aangekeken, mijn handen in de lucht heb gehouden en af een toe de longeerlijn heb toegeworpen richting

nou ben ik geen join up expert,maar lijkt me beetje raar dat je het paard de hele tijd hebt aangekeken?
je handen de hele tijd in de lucht lijkt me ook overbodig..
je moet het paard niet wegjagen maar juist nieuwsgierig maken naar jou?( of ben ik nou verkeerd voorgelicht)

denk dat je eerder es goed moet gaan uitpluizen wat een join up nou precies in houdt en tot die tijd dit maar niet meer moet proberen..
maar ben benieuwd,want er komt vast wel een goed antwoord van iemand die wel goed weet wat een join up inhoudt Knipoog
Laatst bijgewerkt door ellepel op 05-12-07 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:50

Romy18 schreef:

Maar in dit geval vraagt ze er zelf om eigenlijk. (niet stom bedoelt richting TS hoor!!!) Dan het paard gaan slaan is wel een hele grote fout, want hier snapt het paard werkelijk niets van en zal zelfs nog agressiever reageren...Dat is ook weer hetzelfde als bij een dominante hond, gaat een ranglagere een ranghogere bijten, dan heeft die ranglagere een enorm probleem, want hij had het recht niet om dat te doen.

Dus je moet wel voor ogen houden wat voor reactie je zelf opwekt voordat je gaat slaan etc.

Paard heeft haar een aantal waarschuwingen gegeven, waar niet naar geluisterd werd en ook niet goed op gereageerd, dus besloot de merrie dat ze harder moest optreden. Heel logisch in paardentaal.

Paard vroeg niet om de join up.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:52

Hier ook weer de vraag, waarom een join-up? Je kent het paard pas net en het aanvaardde jou blijkbaar als leider. Te zien aan de reactie in de stal. En heb je de join-up uit het boekje geleerd of met professionele begeleiding?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:54

Ik heb er niet zoveel verstand van maar volgens mij is een join up in grote lijnen bedoeld om elkaar duidelijk te maken wie de leiding heeft. Nou ja dat is nu in ieder geval duidelijk. Haha!
Waarom doe je eigenlijk een join up, zomaar, omdat je het leuk vind? Of heb je er een speciaal doel mee?
Als je weinig ervaring hebt met join ups en paarden in het algemeen kun je dat soort dingen beter maar niet doen!
Het kan best gevaarlijk zijn. Dat is het paard achter de wagen spannen. Haha!

Citaat:
Het is totaal niet om jou te bekritiseren maar het meest waarschijnlijke is dat je wat fout hebt gedaan, je paard snapte blijkbaar niet dat jij de leider was en wou jou niet accepeteren. Met een join-up moet je heel goed weten wat je doet, en als je over 1 ding al twijveld moet je geen join-up doen.

Het gaat er niet om of een paard snapt dat je de leider bent, een paard kan zo iets niet snappen hij kan alleen maar de situatie accepteren zoals hij is: In dit geval heeft het paard een join up met mens gedaan, zo was de situatie nu eenmaal. Het is het paard geheel en al duidelijk geworden wie er de leiding heeft. Knipoog

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:00

Precies Shan.... mooi verwoord.
Ik heb ook geen ervaring met een professionele join-up. Wel eens wat over gelezen en een aantal heeeeele kleine dingetje gebruik ik wel in de dagelijkse omgang met mijn paarden... maar het blijft bij die hele kleine dingetjes. Dit klinkt in mijn oren hetzelfde als op een onbekend paard gaan zitten een stang en trens erin hangen en proberen er een piaffe uit te rijden.

San12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:01

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Even nog een verhaaltje hoe ik aan het verzorgpaard kom. De eigenaar had gehoord dat ik bezig was met Natural Horsemanship en heeft toen gevraagd of ik zijn paard wou trainen. (de merrie is bang voor de tondeuse en de tractor) Ik heb hier op ingestemd, maar heb aangegeven dat ik niet zeker weet of ik het probleem kan verhelpen. Daarom ben ik meteen met een Join-Up begonnen omdat het eigenlijk de bedoeling was dat ik haar trainen en de meeste mensen willen dat je dat zo snel mogelijk doet. Die Join-Up is niet gelukt, maar de eigenaar zag mij wel zitten als verzorgster. Als ik wist dat ik altijd kon langskomen, was ik eerst begonnen met poetsen, etc.

Ik denk dat jullie gelijk hebben: ik moet toch beter de kneepjes van het vak leren. Ik denk dat ik een maand of zo ga poetsen en daarna nog eens een Join-Up probeer. Misschien dat het paard mij dan wel als leider ervaart...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:04

lisannebex schreef:
Ik denk dat jullie gelijk hebben: ik moet toch beter de kneepjes van het vak leren. Ik denk dat ik een maand of zo ga poetsen en daarna nog eens een Join-Up probeer. Misschien dat het paard mij dan wel als leider ervaart...

Dat denk ik niet hoor.... ik zou eerst eens wat verder kijken dan alleen de join up. Er zijn, ook binnen natural horsemanship, meer wegen die naar rome leiden.
Sommige paarden zijn gewoon te dominant om zomaar een join-up mee uit te voeren. Er zijn ook andere methodes die een stuk vriendelijker zijn en waarschijnlijk voor jou en dit paard geschikter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:04

Ik snap ook al niet waarom je meteen een JU met haar ging doen. Er was in feite helemaal geen reden toe en de kans dat bepaalde paarden dit niet accepteren, vooral niet van iemand die hun taal niet heel goed kan interpreteren kan nauwelijks een verrassing zijn.

Het is jammer dat je op die voet met haar bent begonnen, want nu is de kans groot dat de verhoudingen scheef liggen. Jij vroeg ten onrechte een JU, negeerde haar waarschuwingen, waarop zij heeft ingegrepen en jou op je plaats heeft gezet.
Natuurlijk kun je dit weer rechttrekken, maar het uitvoeren van een nieuwe JU lijkt me bepaald niet verstandig want dan kun je nog veel grotere problemen verwachten en kan het onmogelijk voor je worden om met dit paard samen te werken.

Wat dan wel? Grondoefeningen, zou ik zeggen. Nadat je dit keer eerst eens netjes met haar kennis maakt. Ga een paar keer naar haar toe en ga de eerste keer gewoon in de wei of paddock zitten en doe helemaal niets. Laat haar naar je toekomen (zonder te roepen of naar haar te reiken) en laat haar kennis met je maken op een rustige manier. Ga daarna eens rustig aan de slag met haar halster om doen, beetje verzorgen, aan de hand lopen en grondoefeningen zoals voorwaarts, achterwaarts ed. Leer haar boor je te wijken, maar vraag voordat je eist. Beloon de kleinste stap in de goede richting (voor jou wijken) met rust, ontspanning en een aai. En bouw dit langzaam op. Uiteraard niet in 1 dag, maar over een aantal dagen en desnoods weken, zodat jullie verhoudingen weer goed komen te liggen. En laat de JU achterwege. Oefenen om te wijken (achterhand, voorhand, achterwaarts ed) bevestigd leiderschap op een veilige manier.
Een paard is een vluchtdier... inderdaad, Maar prima in staat om zichzelf te verdedigen als hij zich bedreigt voelt. Dat mag je nooit vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:06

Maar de vraag is eerder hoe je de JU hebt geleerd? Uit de boekjes van Heartland? Of heb je het van een goede NH instructeur geleerd? Want een JU kan een paard helemaal verknallen, dus je moet echt weten wat je doet. En uit de boekjes van Heartland haal je dat niet.

Daarbij kan een paard ook zonder JU over zijn angst komen en jou als zijn leider zien hoor. Normaal word een JU alleen bij probleempaarden gebruikt die echt niet meer te handelen zijn. En dat lijkt me niet het geval bij jouw paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:07

lisannebex schreef:
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Even nog een verhaaltje hoe ik aan het verzorgpaard kom. De eigenaar had gehoord dat ik bezig was met Natural Horsemanship en heeft toen gevraagd of ik zijn paard wou trainen. (de merrie is bang voor de tondeuse en de tractor) Ik heb hier op ingestemd, maar heb aangegeven dat ik niet zeker weet of ik het probleem kan verhelpen. Daarom ben ik meteen met een Join-Up begonnen omdat het eigenlijk de bedoeling was dat ik haar trainen en de meeste mensen willen dat je dat zo snel mogelijk doet. Die Join-Up is niet gelukt, maar de eigenaar zag mij wel zitten als verzorgster. Als ik wist dat ik altijd kon langskomen, was ik eerst begonnen met poetsen, etc.

Reactie werd geplaats toen ik aan het schrijven was... waarom wil je in hemelsnaam perse een JU toepassen??? Dat is absoluut niet de enige manier om leiderschap te bepalen en is niet voor iedereen met elk paard uit te voeren. Ga gewoon aan de slag met grondwerk. Op die manier kun je veilig de relatie bepalen.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:14

Wel apart hoor dat je voor de training van dit paard zo'n methode gebruikt. Het wennen aan de tondeuse en aan de tractor is toch op zich een kwestie van geduld en rust? Hoezo zou zo'n join up daar bij kunnen helpen? Nogmaals ik heb niet zo'n verstand van deze materie ... ik vind het wel een apart verhaal hoor en fouten maken we allemaal wel eens. Maar als ik de kenners hierboven zie reageren ben ik wel benieuwd waar jij je cursus volgt Tong uitsteken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:18

hierom vind ik join-up nou zo'n kul, alsof je met een oefening "leider" kunt zijn en dat dan voor altijd bent..
Zeker omdat het hier gaat om een paard wat blijkbaar angstig is voor dingen, zou het ook nog een optie zijn dat dit een zelfverdedigingsactie was. Constant bij het hek naar de stal kleven, is vaak een safety-issue. Het paard wil naar de stal/andere paarden omdat het zich daar veilig voelt. Als jij dus heel hard geprobeert hebt om haar juist bij het hek weg te houden, kan ik me zo'n reactie voorstellen.
Ga gewoon grondwerk doen, waarbij je je paard leest, want oefeningen doen zonder gedrag te intepreteren heeft geen enkele nut. Kijk bijv. eens bij parelli.com

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:21

Dat paard is duidelijk, die zegt gewoon donder up. Haha!

Zonder gekheid, waarom zou een paard je eerst moeten leren kennen?

Dacht je dat een paard in de kudde ook eerst een maand wordt geborsteld door de andere paarden?

Nee,
eerst rangorde, dan vriendschap en genegenheid.

Punt is dat deze merrie waarschijnlijk een dominante merrie is, of dat jij lichaamstaal hebt gebruikt die niet jagend, maar uitdagend was.

Dus liever geen JU met dit paard.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:28

Moet je een JU niet pas uitvoeren als je al de leider bent maar wanneer het paard gestraft moet worden? Voor zover ik weet gebeurd het in het wild enkel door de leidende merrie en wanneer een paard wat fout heeft gedaan. Ziet dit paard jou wel als leidende merrie en wat heeft ze fout gedaan?

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:32

Mee eens Jus_dOrange, goed punt. Ja