'Mijn gevangene, mijn paard'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

'Mijn gevangene, mijn paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 22:51

Al enige jaren werk ik aan een manuscript met de titel 'Mijn Gevangene, mijn Paard'.
Dit manuscript met een boek gaan vormen, het gaat over het paard in onze wereld. Het paard in Nederland. Een conclusie verklap ik alvast, het paard in Nederland heeft het goed, we doen het hier behorlijk voor paarden.
Een paard heeft rechten, verzorging, beweging en er zijn vele stromingen actief om alles nog beter te laten verlopen.

Waarom kom ik dan om de hoek.
Dat antwoord is gemakkelijk, omdat ik goed ben, én boeiend kan presenteren. Mijn kunnen is het vertalen van paardengedrag, na jarenlange ervaring en kennis mag ik zeggen dat ik een beetje meer van paarden snap.
Zo verzon ik de naam Paardentango, deze verwoordt zo mooi de band tussen mens en paard.
Als mensen en paarden elkaar beter begrijpen worden de oplossingen gemakkelijker en verloopt het samen zijn prettiger. Om dat te illustreren hoop ik op korte termijn een grote presentatie te kunnen laten zien.

Daar zal ik werken met twee losse hengsten ( één tegelijk), hengsten hebben sterk mijn voorkeur omdat ze heel duidelijk hun emoties tonen. Daarmee is het gemakkelijker te laten zien hoe veel problemen eenvoudig kunnen worden opgelost.

Cassidy

Re: 'Mijn gevangene, mijn paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:14

Ben benieuwd naar de eventuele presentatie van je methode/manier van omgaan. Waar wil je die geven? Is er al een locatie en een tijdstip bekend?
Zijn de hengsten je eigen paarden of paarden van een ander?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:26

Vraag me af wat je punt is; alle gedomesticeerde dieren zijn gevangenen.
Verder erg onder de indruk van je bescheiden opstelling.
Zou interessant zijn te zien of je presentatie je grote mond rechtvaardigd...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:05

paarden hebben het helemaal niet goed in NL. Zie de discussies over sportpaarden en het huisvesten de paarden in NL. De paardjes die veroordeelt zijn tot 23/7 stalarrest enzo.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:47

Paardentango schreef:
Een conclusie verklap ik alvast, het paard in Nederland heeft het goed, we doen het hier behorlijk voor paarden.

Ow, en hoe kom je bij die conclusie, heb je daar gedegen onderzoek naar gedaan? Ik, en meerdere wetenschappers met mij, zouden die conclusie toch niet aanhangen. (behalve wanneer je misschien onze paarden vergelijkt met ezeltjes in Afrika..)

Paardentango schreef:
Waarom kom ik dan om de hoek.
Dat antwoord is gemakkelijk, omdat ik goed ben, én boeiend kan presenteren. Mijn kunnen is het vertalen van paardengedrag, na jarenlange ervaring en kennis mag ik zeggen dat ik een beetje meer van paarden snap.

Je hebt wel lef Knipoog
Waar en hoe heb je al die ervaring met paardengedrag opgedaan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:50

moet je ook in het kader van je onderzoek voor je manuscript ook eens met Eric Laarakker gaan praten.... kijken of dat je conclusie veranderd.
Als je Nederland vergelijkt met 3e wereld landen heb je gelijk, maar vanuit paardenoogpunt heb je geen gelijk.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ben heel benieuwd naar je presentatie.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:52

Ik weil dit wel even volgen Knipoog

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:55

Citaat:
omdat ik goed ben, én boeiend kan presenteren.

Het ruikt hier nu toch een beetje naar eigen roem, sorry hoor. Knipoog Of je GOED bent, wie bepaald dat?

Verder ben ik heel benieuwd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:58

Nakisha schreef:
Citaat:
omdat ik goed ben, én boeiend kan presenteren.

Het ruikt hier nu toch een beetje naar eigen roem, sorry hoor. Knipoog

Haha! ROFL

het doet me een beetje hier aan denken

Eerlijk gezegd verwacht ik dit soort uitspraken eerder van een zeker ander bekend persoon hier, die heeft ook veel met Spanje van doen Clown
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-10-07 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:59

interessant, ik wil dit wel 's even volgen!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:00

Vind dat je behoorlijk hoog van de toren blaast, en dan een conclusie weg zetten zonder deze te onderbouwen vind ik ook nogal gedurft. Maar ik ben benieuwd hoe goed jij bent... dus ik zou zeggen plaats dat manuscript maar kunnen we gelijk zien waar die conclusie van dan komt conclusie's trekken zonder onderzoek gaat vrij lastig niet?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:01

ik volg

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:03

Citaat:
Stap 5.
Schrijf een boek. Verweef hierin uw eigen leven met de ‘breuk’ die u gehad heeft in uw leven zoals beschreven onder stap 1. Een beetje fantasie om de boel op te leuken is geen bezwaar. Beschrijf hoe moeilijk u het gehad hebt en hoe u hier herboren uitgekomen bent en wat u allemaal bereikt heeft.

Extreme duivel

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 00:14

Wat een leuke reacties, dank jewel, echt een warm bad.

Al recensies bij de aankondiging Blauw oog .

Ha, ha, als ik zeg dat ik slecht ben, onzeker en bang is het dan, joh komop leuk doen !
Toch ga ik het doen, wie niet waagt...

Knipoog

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 00:18

Aangezien je zo ongelooflijk goed bent, ben ik nu wel zeer benieuwd. Vind het alleen wel erg hoogmoedig over komen zo, dus zal je wel met iets echts boeiends en interessants en goeds aankomen wil je nu nog indruk maken

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 00:29

Sorry, zat net even iets te lezen over de lastige kattehaartjes bij Arabesk, die katten krijgen een soort jasje aan en een kratje.
Apart.

Maar, waarom zou iemand niet iets zinning kunnen melden over paarden? Met alle begrip voor de leuke reacties natuurlijk, zou ik ook allemaal best wel denken. Maar ik zou eerder nieuwsgierig raken dan gelijk iemand tot Goeroe bestempelen en daarmee op een akelige manier in een hoek klem zetten.

Weet je, sommigen geloven in sprookjes en in mooie plaatjes, maar die tijd heb ik gehad. Eerst zien dan geloven. Daar ben ik te oud voor.
Hempfling blies hoog, mooi dacht ik, die wil ik zien, en ik ging. Da's nu 10 jaar geleden. Vorig jaar nog even wat van zijn werk gezien.
De rest heb ik ook gezien, maar tot nu toe niet alle aandacht voor het paard zelf. Goeroes, of forums met mooie plaatjes en enge beloftes. Volgers en mensen die vervolgens teleurgesteld zijn in hun eigen droom.

Nope, dat ben ik niet, ik leef, ik besta en ik wil wat vertellen over paarden. Laat iedereen leven en ben niet zo dogmatisch dat alles en iedereen ter wereld slecht is. Want dat is niet juist.
Het kan altijd beter, en je hoeft een boek niet te kopen, je mag het kopen of van iemand lenen.
Maar ik ben wel echt.

Knipoog

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 00:44

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt.
Namelijk het neerkijken op je houding (zelfverheerlijking is iets waar maar weinig mensen van houden; een bescheidener opstelling doet het beter)
en het al-dan-niet ontmoedigen van je activiteiten.
Als ik het hier zo lees zegt niemand dat je slecht bezig bent, maar wel dat je aan je publiek de keuze moet overlaten of je goed bent of niet. Als je zelf al gilt dat je zo goed bent draait 90% hun hoofd om, en ook ik.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 00:55

Denk niet dat ik twee dingen door elkaar haal, zeker niet.
Ik kondig aan dat ik besta en dat ik wat ineressants te melden heb, als er gelijk al gerecenseerd wordt raakt me dat.
Het zijn subjectieve onaardigheden, maar verklaarbaar hoor, een enkeling heb ik vaker ontmoet.
Zo zijn mensen vaker, en daar botsen paarden ook tegenaan. Een paard moet luisteren, daar zijn diverse manieren voor, vindt de mens. Wie luistert er naar het paard, wat vindt het paard er van. Zijn alle paarden gelijk?

Met bescheidenheid kom je in het leven niet zo heel ver, dan blijft het roepen in je achtertuin. Presteren hoef ik niet, nee, wel presenteren naar wat paarden te vertellen hebben.
Vind je het ook leuk, dan kom je, vind je het niks dan ga je weer.
Als je me zou kennen, of wil leren kennen, ken je juist mijn bescheidenheid.
Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 01:01

Nou ik vind het niks mis mee, om te zeggen hier ben ik, hier sta ik, en ben schitterende wat dan ook Lachen

Een heel wijs persoon, en heel succesvol persoon zegt dat dit juist de sleutel is, om mensen te overtuigen van je kunnen. Natuurlijk is de omgeving anders dan een forum, maar het start eigelijk niet met het gedrag van de persoon, maar de tolerantie van jezelf. Wijzen is lekker, maar naar jezelf kijken is moeilijk

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 01:08

Hetgeen je te vertellen hebt wordt niet gerecenseerd, alleen je conclusie wordt in twijfel getrokken. En dat zijn zeer verschillende dingen.

Verder heb ik inderdaad weleens advertenties van je op het prikbord gezien maar toen vond ik (sorry) je manier van jezelf presenteren op het net niet aansprekend genoeg. Ook als ik nu op je site kijk en zie dat het een community is en dan nog met ergerlijk muziekje ook dan trek ik wederom dezelfde conclusie; voor mij is jouw manier van presenteren online niet aantrekkelijk dus vermoed ik dat die dat tijdens een echte presentatie ook niet is. En als ik dan jouzelf hoor zeggen dat je er goed en boeiend in bent dan zijn we het bij voorbaat al oneens.

En dat is alleen het verwoorden van gedachten/mening, geen aanval. Verschillende mensen, verschillende meningen en voorkeuren. En dat is ok.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 01:14

Soms moet je even verder kijken dan je *sorry* wijze neus langer is, of lezen.

Sorry, maar waarom doe je zo ?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 10-10-07 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 01:16

Heb net een kijkje genomen op je site (zit er mooi uit). Maar zowel op je site, als in je opening hier, mis ik je achtergrond en ervaringen. Verschil in ervaring en omgang met paarden tussen jou en vele anderen met ons, zie ik niet. De meesten van ons kennen dat gevoel van empathie, ongesproken uitingen naar elkaar, de vrijheid die je samen kan delen. Kan je wat meer vertellen? Niet zozeer ervaringen, maar ook over dat wat je wilt delen met de rest van de wereld in oa je boek cq clinics.

De informatie is nu zo summier, mijn eerste reactie was:"heb je weer 1 die met andere woorden hetzelfde vertelt" Slapen . Maar ik ben altijd wel nieuwsgierig naar dingen die mensen te vertellen hebben, zeker over paarden en de omgang met paarden. Hoop dat je een tipje van de sluier kunt oplichten en wellicht heb je toch iets nieuws te melden Haha! .

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 01:33

Je wilt iedereen laten horen dat je er bent dus verwacht ook dat iedereen reactie kan geven. Jammer dat ik niet gezien heb watvoor neus ik had.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 01:38

Paardentango schreef:
Ha, ha, als ik zeg dat ik slecht ben, onzeker en bang is het dan, joh komop leuk doen !
Zie je alles zo zwart-wit? Knipoog Volgens mij is het onnodig om hier te verklaren hoe geweldig je wel niet bent (of juist niet). Het boek gaat toch niet over jouw presentatievaardigheden, of wel?

Nee, sorry dat ik het zeg, maar de manier waarop je je hier presenteert trekt me niet aan. Je springt van de hak op de tak en je zinnen lopen niet mooi samen, maar ik snap dat je op het forum waarschijnlijk anders schrijft dan in je boek.

Het idee achter het boek klinkt wel interessant ... of ik het met je conclusie eens ben kan ik zonder het boek te lezen zo niet zeggen. In ieder geval succes ermee.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 10:10

Wat ik doe is niet anders dan anderen, ik werk met paarden en probeer mensen die dat willen iets bij te brengen. Wel heb ik mijn voorkeuren, Klassieke Rijkunst, de Spaanse Oude school en enkele mensen, ook hier in Nederland zoals Tineke Bartels waar ik bewondering voor kan opbrengen. Het verschil tussen mij en de rest is dat ik geen vast-omlijnde methode op de markt ga brengen en gewoon nuchter kijk naar iedere combinatie.
Ieder paard is anders, ieder mens ook. We zitten vaak vol met vooroordelen en hebben moeite met objectief te kijken. Een hengst is een hengst en dus gedraagt hij zich zus en zo. In de praktijk zien we veel hengsten die eenzaam zijn en hun gevoelens niet goed onder controle kunnen houden. Ook al weten we dat paarden groepsdieren zijn, soortgenoten nodig hebben en dat hengsten met sociale contacten rustiger zijn. Velen slijten hun leven in een box en het enige sociale contact wat ze hebben is als ze een sexuele handeling moeten verrichten.
Door deze isolatie is ieder sociaal conact voor het paard zo emotioneel overwelidigend dat het moeilijk is, en zelfs onmogelijk om zichzelf onder controle te houden. Als hengsten een rijker sociaal en emotioneel leven zouden kunnen hebben zouden veel problemenen geen probleem meer zijn.

Er zijn zoveel manieren zijn om een doel te bereiken. Je zal het niet geloven, maar er wordt vaak voor geweld gekozen. Dat zijn oplossingen de op korte termijn wellicht even werken, maar op de lange termijn is het resultaat niet aktijd voor iedereen even bevredigend.
In de oudere stijlen zie je rust terug, in onze wereld is haast vaak een belangrijke factor. Ondanks alle kennis en de vele stromingen die er zijn, laat de praktijk zien dat veel dingen een sprookje zijn of lijken. Het paard is anders dan men had voorgesteld en de praktijk is steeds minder leuk.
Om daar een leuke tussenweg in te vinden en om op een prettige wijze een doel te bereiken vind ik het leuk om daar iets mee te doen.

Na het Nederlandse traject te hebben ontlopen stopte ik met paarden, de methodes die ik moest aanleren klopen niet met mijn gevoel. Zo ging ik studeren en stortte me op mijn werk in het Gevangeniswezen. In diverse functies werkte ik met een lastige doelgroep in nze maatschappij. Na het boek van Hemfpling wilde ik meer weten van deze man, ik volgde diverse workshops en bij mij sloeg dat aan. Iemand die paarden in hun waarde kon laten. Al snel wilde ik ook weer een paard en dat werd een PRE. Hier begon de eerste reis naar Spanje. De fokker van mijn paard én ik ontdekte een rijstijl die ik niet kende. Eén handig reed men op paarden en men deed alle oefeningen, ik had alleen Kottas dit zien doen. Het was de Spaanse veehoedersstijl de Doma Vaquera. De jonge paarden leefden in het semi-wild en dit gevoelige Spaanse paard was wel druk, maar ook zo eerlijk. Men rijdt ook voornamelijk op hengsten, die zich anders gedragen dan de hengsten die ik in ons land vaak zie? Hoe kan dat?

Zo verdiepte ik me meer en meer in de Spaanse paarden en de gewoontes en gebruiken. Leerde de Doma Vaquera en de trainingswijze van het Spaanse paard. Hier zat ook nog eens een heel stuk boeiende historie achter. Uiteindelijk waren het ook de Spanjaarden die én de paarden én de rijstijl weer terugbrachten in Amerika. Voor 1850 was er geen paard meer in Amerika. De Western is stijl die aangepast aan het gebruik voortkomt uit die Doma Vaquera.

Da's een beetje wat mij ertoe gebracht heeft om, nu 10 jaar terug, een eerste manuscript te schrijven, over paardengedrag en mensengedrag. Er zijn erg veel overeenkomsten tussen menselijke gevangenen en paarden, ik had alleen de luxe om mensen te vragen waarom ze deden zoals ze deden. Aan paarden iets vragen is nog altijd een beetje vreemd vindt men. Toch is het belangrijk dat wel te doen dan kun je gedrag gaan beinvloeden. Met alle ontwikkelingen hoop ik eenbijdrage te kunnen leveren zoadat mensen goed weten waar ze mee bezig zijn.

Een paard is een dier met in basis een nobel karakter, wat vertrouwen kan geven en als de basis er ligt in staat is tot veel. Daar begint het leuk te worden, voor paard en mens.

Een paard in gevangenschap heeft behoeftes, leer ze zien en leer er mee te spelen. Maak je paard, en jezelf, emotioneel rijker en het resultaat van een evenwichtig team is overweldigend.
Open paarden zonder frustraties en open mensen.