weet iemand hier raad mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dieszoemies

weet iemand hier raad mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 16:54

mijn paard is echt super lief en braaf me broertje van 13 kan er alles mee doen terwijl ze nog maar drie kwartjaar van een kudde af is gekomen.
ze is nu 2,5 en ben net begonnen met haar aan parellie. dit gaat verderrest super goed en pakt dit echt heel snel op!

maar ik loop telkens tegen iets aan wat ik denk van nee dit is niet goed!

elke keer als ik iets pak wat spuit of smeert of een raar geluid maakt wat ik op haar wil smeren, of op haar wil doen. draait ze een knopje om in der hoofd en word ze een heel ander paard (dan kan ik echt helemaal niks meer met haar doen)
ze gaat steigeren kei hard weg rennen en maar trekken ik kan er helemaal niks tegen doen... zoo raar.. ik snap er niks van

en dan spuit ik nog geneens iets op haar maar, dan heb ik het alleen maar in mijn hand.!

kan iemand mij helpen hier mee ? hoe kan ik dit het beste aanpakken?

alvast bedankt.

bispax

Re: weet iemand hier raad mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:36

hmm tja ik kan misschien een tip geven ..of je daar wat aan heb ...?

1)als je een spuit bus gebruikt ga eerst flink hoesten en tijdens het hoesten spuit je wat op je paard (zo horen ze het spuit geluid niet zo)
2)leid je paard af door wat lekkers in de voer bak te gooien en smeer dan je zalfje
3)spuit eerst het spul op een lap en wrijf dan op je paard
4)zorg dat je met z`n 2en bent, de een praat overdreven veel tegen je paard en de ander smeert het mengsel op

ik weet hoe moeilijk het is ...de mijne ruikt zoiets al van ver en begin al te stressen...maar met geduld kan ik al enigzins iets op spuiten mits het niet te veel hard geluid maakt ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 01:01

ik geloof zomaar dat je meteen stopt met het spuiten op het moment dat je paard raar gaat reageren?

Zo leer je het paard in principe het verkeerde aan. Je bent het paard aan het sensibiliseren. Paard schrik, jij stopt, paard leert: ik schrik, prikkel stopt...dus dat moet ik in het vervolg ook doen.

En dat is het meest verkeerde wat je bij een paard kan doen. Je moet een dergelijk paard gaan desensibiliseren in plaats van sensibiliseren. Dus als je iets op je paard gaat spuiten (antiklit, vliegenspray oid) dan ga je door tot je paard ontspant of op zijn minst 15 seconden zijn voeten laat staan of zijn lippen likt, en dan stop je. Dus je leert je paard: ik ontspan, en enge prikkel gaat weg. Het eindresultaat gaat heel anders zijn....

Even een quote van mezelf uit een ander topic, want dat scheelt weer tikwerk:

Cassidy schreef:
Je kunt een heleboel aan een paard leren, dus ook de omgang met vliegenspray. Het is niet zo belangrijk wat je met een paard doet, maar het is wel belangrijk dat je goed timed wanneer je stopt met het doen van wat je doet. Dus het is niet een kwestie van geduld hebben, het is het weten wanneer je moet stoppen met wat je doet.

Voorbeeld: paard schrikt van vliegenspray. Jij schrikt van zijn reactie en stopt met de vliegenspray. Paard leert daardoor dat: schrikreactie = datgene waar ik van schrik stopt meteen. Zo bevestig je zijn schrikreactie, en leer je het je paard nooit af, dat schrikken bij de vliegenspray.

Tweede scenario: paard schrikt van vliegenspray, en jij gaat door met het behandelen met de spray, tot het paard tekenen van ontspanning geeft, dus likken van de lippen, maar als je dat niet krijgt, een paard wat minstens 15 seconden stil staat. Paard leert: ik ontspan, vliegenspray stopt, geen reden dus voor paniek.

Nu is vliegenspray best wel duur, en als je met een spuitbus bezig bent, kan die op het verkeerde moment ook leeg raken. Vul daarom een plantenspuit met water en ga die op je paard leeg spuiten. Scheelt een hoop geld, plantenspuit is altijd bij te vullen, en zo kun je je paard leren dat de spuit niet erg is.

Als hij niet meer reageert op de plantenspuit met water, kun je de spuit met vliegenspray, of antiklit ter hand nemen. De geur van de vliegenspray is anders dan die van water, paard kan daar ook een reactie op geven. Maar voor de rest geldt precies hetzelfde. Weet wanneer je kunt stoppen met wat je doet. De timing is gewoon heel erg belangrijk!

En nog een kleine aanvulling. Als je gaat spuiten, probeer een startpunt te vinden. Als je paard echt vreselijk loopt te draaien en echt in paniek raakt, ga je een beetje verder weg staan. Spuit parallel met het paard mee, tot hij stil staat, stop en beloon. Aansluitend weer gaan spuiten en je zachtjes aan naar hem toe tasten, totdat je hem met de spuit raken kunt.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 09:12

bedankt voor jullie reactie's
maar ook al heb ik het in mijn hand raaid ze om gaan te kei hard weg rennen:S ik kan der dan niet houden dan is ze zoo sterk. ze is ook bijna 1.70 dus vandaar.. maar ik ga het nog is proberen en die van de planten spuit vind ik wel een goeie...bedankt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:06

Probeer een startpunt te vinden. Al moet je 2 meter bij haar vandaan staan om te kunnen beginnen te spuiten, dan begin je twee meter bij haar vandaan. Zet haar niet vast, gebruik een halster en een lang halstertouw of een leadrope, en draag handschoenen zodat je geen brandblaren krijgt als je paard gaat trekken. Niet op stal gaan spuiten. Neem je paard mee naar een bak en ga daar aan het werk. In stal of op de poetsplaats kan je paard zich alleen maar bezeren.

Bij het spuiten ook niet krampachtig proberen om het paard stil te houden. Lang touwtje, hij mag bewegen, om je heen draaien, Hij mag er alleen niet in blinde paniek vandoor schieten. Zorg ervoor dat het paard wijkt voor druk aan het hoofd, als dat niet goed zit moet je daar eerst aan gaan werken. Hou bij het spuiten zijn hoofd in jouw richting, trek desnoods het hoofd naar je toe, dan kan hij je niet met zijn achterbenen raken, en tast je zachtjes naar je paard toe. Pas als hij tekenen geeft van ontspanning (hoofd laag, lippen likken, of als je die reacties niet krijgt, minstens 15 seconden stil staat en zijn voeten niet meer beweegt, haal je de prikkel weg.

Succes met oefenen.

Maar nogmaals, probeer een startpunt te vinden. Al is dat een aantal meters bij je paard vandaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:25

in aanvulling op wat Cassidy zegt zou je ook nog relaxed kunnen gaan wandelen met de spuit in je hand door de bak (terwijl je het paard aan een lang touw vast hebt) het is minder eng als het paard het enge ding volgt dan andersom. Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:32

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:36

als één van mijn dieren bang was van een bepaald voorwerp, nam ik het mee bij allerlei simpele dingen. met poetsen, bijv. kan je gewoon de spuit in je ene hand nemen en je borstel in de andere, en dan gewoon poetsen zonder iets met de spuit te doen. als ze dat als normaal beschouwt, ga je ook met de spuitbus (zonder te spuiten) over haar lichaam aaien. en zo steeds een stukje verder.

zie verder ook het stukje van Cassidy, erg goed verhaal.

Blueke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:25

Je paard vindt die spuitbus verschrikkelijk eng.
Je hebt in principe dus maar 2 opties:
1. Stug doorzetten zoals boven beschreven. Werkt perfect bij het ene paard, en voor geen meter bij het andere.
2. Beetje bij beetje eraan laten wennen, en inderdaad, plantenspuit overal mee naartoe nemen en onder het wandelen spuiten, onder het poetsen. Zodra ze ook maar éven rustig blijft, onmiddellijk stoppen en belonen. Die beloning moet voor haar gekend zijn, en meteen na het gewenste gedrag komen. Anders kan je paard de link niet leggen. Ook moet je echt iedere keer belonen.
Als je naar de beloningsschema's kijkt bij de verschillende conditioneringsmogelijkheden, blijkt immers dat de beloning en het gedrag kort na elkaar moeten volgen, maar ook dat hoe vaker beloning en gedrag samenvallen, hoe sterker de link wordt voor het paard.

Omgekeerd werkt het inderdaad ook zo. Als jij iedere keer stopt met spuiten, is dat voor haar de bevestiging, de beloning voor haar gekke gedrag. Reden om het te herhalen dus.

Wat ook wel wil werken is het paard afleiden. In eerste instantie poetsen met de spuit in handen. Als dat goed gaat, kun je, terwijl je haar eens goed roskamt, een keer kort spuiten en gewoon met de andere hand doorgaan met haar te kammen.
Zo geef jij er zelf ook niet te veel aandacht aan, en het paard neemt dit vaak over.

Succes!
Timing is everything.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:02

Denk er ook aan dat je niet ineens heel erg spant en je blik recht op je paard focust als je iets gaat doen waarvan jij verwacht dat ze het spannend vind. Daarbij, er is altijd een grens van afstand tussen je paard en de spuit o.i.d die het paard wel accepteert. Dat is de grens die je op meot zoeken en vanaf daar met approach en retreat beginnen te werken.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 15:35

dit moet ik echt met twee personen doen. want ik kan haar dan ook echt niet vast zeten want ze gaat dan echt steigeren en ook al doe ik het van een afstand ze word helemaal gek.
mischien kan ik het beter proberen in de bak. en dan laat ik haar los ga ik spuiten met de planten spuit. en als ze ontspand stop ik. maar is dat in de bak ook mogelijk. want asl ik haar vast hou trekt ze me echt helemaal omver.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:33

Ze kan je pas omvertrekken als je blijft trekken Haha!

En NIET met twee personen doen. Doe het alleen. Is de timing ook beter. En je moet haar vast blijven houden. Je moet haar dwingen het enge ding onder ogen te zien. Loslaten en gaan spuiten werkt niet. Als ze gaat rennen en in paniek raakt is het denken uitgeschakeld, dan draait ze op instinct. En als ze draait op instinct, kan ze niet na gaan denken.

Dus hou haar vast aan een lange leadrope, met een touwhalster. Vraag haar hoofd naar binnen en laat los, vraag haar hoofd naar binnen en laat los. Maakt niet uit of ze in een rondje om je heen draait. Ze moet beide ogen op je gericht houden, en mag draaien, maar niet in paniek wegrennen....

En stop pas als ze haar lippen likt of 15 seconden stil blijft staan. Belonen en weer opnieuw beginnen. En van beide kanten meenemen. Linker hersenhelft en rechter hersenhelft zijn twee verschillende paarden die alles opnieuw moeten meemaken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-10-07 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:48

Lijkt me eigenlijk best een moeilijk verhaal, om een 3 jarige van 1.70 aan een touwtje (longeerlijn) bij je te houden als ze weg willen vluchten. Of je moet heeeeel hard kunnen rennen om vast te houden en niet te vallen, of moet los laten, mits...je natuurlijk een kleine ronde paddock tot je beschikking hebt.
Moest even reageren, want ik zag T.S al rond gesleurd worden op haar buik door de bak. Waarschijnlijk had je het zelf ook al begrepen dat je het niet in de bak of het weiland moet doen.
Het advies is natuurlijk helemaal goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:52

Weet je Aerdenhout, beginnen met dit spuitverhaal is natuurlijk helemaal fout. Je moet eerst de basis van grondwerk met haar hebben gedaan en een minimum van respect van de kant van je paard krijgen, voordat je selectief aan een bepaald probleem gaat werken. Want dat werkt niet. Een paard is een geheel, en moet behandeld worden als een geheel. En zonder basis begin je helemaal niets.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:58

Kijk, daar heb jij natuurlijk helemaal gelijk in. Maar dan zou het denk ik wel een heel lang verhaal gaan worden. En mijn ervaring op bokt leert me zo langzamerhand, dat de meeste daar nu net niet op zitten te wachten en het probleem a la minuut opgelost willen zien.( Al zou een ervaren iemand er bij halen een veel beter idee zijn)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:15

Als iemand quick fixes wil, dan hoort zijn topic ook niet op het Natural Horsemanship forum. Mijn niet-zo-bescheiden mening.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:17

Getsie...moet jij nu altijd gelijk hebben???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:23

*LOL* Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:59

Ik ben het met cassidy eens, je kan niet half grondwerk met je paard gaan doen. Als je zeg maar in de emoties van je paard gaat "roeren" door echt contact met hem te zoeken dan moet er een basis zijn om een probleem op te lossen. Anders moet je de vraag idd ergens anders stellen als je totaal niet in grondwerk geïnteresseerd bent (ik beweer overigens niet dat dit de manier van denken van de t.s. is)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:38

TS zegt dat ze is begonnen met Parelli, maar heeft misschien nog niet helemaal begrepen wat Parelli is. Of ze zegt dat ze Parelli doet, maar volgt het misschien niet helemaal op de letter. Niets mis mee, dat doen er meer. Maar verwacht dan ook geen Parelli resultaten. En dat betekend ook dat je geen basis hebt om op voort te borduren, en problemen gericht aan te pakken zoals de angst voor die spuitfles.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 18:58

met mijn andere paard kan ik al alles van parellie en ben geen beginner. en vraag hier gewoon om advies.! dank je voor de reactie.
de basis bij haar is al heel ver.! dus daar kan het niet aan liggen.
maar als ik dit op de stenen ga doen dan is ze nog veel sterker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:31

Als je gevorderd Parelli bent, zul je dit probleem dan ook op kunnen lossen, heb je ons advies niet voor nodig.

Succes er verder mee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:11

Cassidy... je zegt absoluut goede dingen en ik geloof ook wel dat je goed bent met je paarden.. maar ik vind het laatste antwoord een beetje kort door de bocht. Soms is de praktijk anders en reageert een paard niet volgens het boek. Bij dit paard kan daar best een trauma aan voorafgaan. Wat ik zou doen? Zoals zoveel anderen zeggen... het paard rustig en langzaam confronteren met het enge ding, zonder dwang. Dus inderdaad....leer hem aan de spuit/tube wennen zonder hem te gebruiken. Komt ie niet in een omtrek van twintig meter bij het ding? Dan begin je daar. Leg hem voor mijn part ergens in de bak en omcircel hem. Ga steeds dichterbij. Werk je met voedselbeloning? Dan geeft het steeds dichter bij het enge ding. Neem de spuit of wat dan ook zo eng is in de hand en ga door de bak wandelen. Laat hem achter het ding aanlopen. Hou het in de hand met voeren, borstelen en alles wat je doet, totdat hij het accepteert. Ga je het voor het eerst gebruiken, doe het dan heel rustig aan. begin bv met het stopje te verwijderen, laten ruiken, belonen. Klaar. Spuiten liever eerst op een doekje. Erbij hoesten vind ik een goeie Haha! Neem de tijd. Een paniekerig paard van 1.70 dwingen werkt niet en het doel binnen een half uur bereiken is slechts voor enkele zeer ervaren en uitverkoren NH-ers bestemd. En zelfs die lopen af en toe tegen een paard aan waarbij ze de problemen niet van vandaag op morgen kunnen oplossen. Persoonlijk denk ik dat bovenstaande manier van werken (en zoals dus genoemd door oa blueke en merrieveulen) voor jouw en je paard de minste stress oplevert en daar gaat het om. Want welke manier je ook gebruikt.... jij en je paard moeten zich er lekker bij voelen.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 08:57

denk je wel. ik ga ben er al mee aan het werk en ik denk ook zkr niet dat dit in een dag is opgelost het zelfde is het trailer laden. daar heeft ze ook een trouma voor!

maar bedankt.!:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:12

succes!