Boek van de vader van Monty Roberts: zo ging dat vroeger.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Boek van de vader van Monty Roberts: zo ging dat vroeger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 12:38

Marvin E. Roberts was de vader van de beroemde paardenfluisteraar Monty Roberts, en werd door deze als paardenmishandelaar en moordenaar bestempeld. Marvin E. Roberts heeft een boek geschreven over de training van paarden en ruiters, op onderstaande link vind je een PDF van dat boek uit 1957, met foto's en exacte beschrijvingen zoals dat toen ging. Lees het eens door, laat het bezinken, en vergelijk hoe het tegenwoordig wordt gedaan, en of het nu echt allemaal zo vreselijk is geweest...
En wat betreft de foto's waarop Marvin Roberts het paard neerlegt: realiseer je eens dat er ook redenen kunnen zijn waarom je een paard neer zou willen leggen (bijvoorbeeld een castratie?)....

http://www.montyroberts.com/images/jui_ ... aining.pdf

InekeH87

Re: Boek van de vader van Monty Roberts: zo ging dat vroeger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:27

er staan wel dingen in waarvan ik denk dat het bruikbaar is. De hele methode is wel heftig vooral als je ziet hoe hij problemen bij paarden oplost. Maar er staan toch wel nuttige dingen in.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:41

Ik denk niet dat we echt kunnen oordelen over de methodes die toch en nu gebruikt werden. Nu weten we veel meer over trainingsmethodes maar of de huidige methoden altijd even goed zijn? Nee, dat denk ik ook niet. In de vroegere methoden zullen goede dingen gezeten hebben, maar ook slechte, en dat is tegenwoordig niet anders. Maar wie zegt dat ze het vroeger niet anders hadden aangepakt als ze meer hadden geweten? Dus vanuit dat oogpunt kunnen we nu denk ik niet alleen negatief oordelen over hetgeen wat men vroeger deed Lachen
Het ziet er zeker heftig uit... maar daar tegenover staat dat men vandaag de dag talloze hulpteugels/bitten en soortgenoten heeft die nou ook niet altijd een even vriendelijk beeld geven, terwijl beiden hetzelfde als doel hebben, overgave van paard aan mens/ruiter.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:36

Hallo Cassidy, wat leuk dat je het boek zo naar voren brengt! Vorige week in belgie geweest waar men uit de naam van (...) paarden vast zet met een been omdat ze niet naar de hoefsmid willen. (zie ook de foto's in het boek) Wat een narigheid. ernstig getraumatiseerdm paard nu, die werkelijk staat de beven als je met je hand langs het voorbeen naar beneden gaat. Is er ook agrerssief op geworden, en dan kun je het paard niet kwalijk nemen. Het koste me 2 uur om het paard ook maar weer enig vertrouwen te geven. voor mij is dat echt mishandeling. Het leuke is dat je van iedereen kunt leren, ook wat jezelf misschien niet wilt. Dit is in ieder geval wat ik ervan geleerd en gezien heb deze week in relatie tot dit boek! Want inderdaad is het zo dat we moeten leren, vooruitkijken. Vooral met elkaar werken aan meer begrip voor de paarden en meer kennis op doen van hoe het paard wil leren.

Er staan daarnaast nog een aantal andere foto's in van werkwijzen die ze destijds gebruikte, maar helaas tegenwoordig ook nog regelmatig. Ik reis veel in de werled en heb veel dingen gezien die echt niet fijn waren. Eigenlijk gewoon verschrikkelijk. Maar ik ben het helemaal met een aantal reacties boven eens, er zijn zoveel dingen verandert toen en nu. Laten we hopen dat over 30 jaar er nog veel meer (ten goede) voor het paard veranderd is..

Groeten,

Annemarie van der Toorn
Instructeur Monty Roberts

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 15:56

Methodes zoals werken met de Butt-rope om een paard te leiden en ook het optillen van voeten met touwen, vind je bij veel trainers, met dat verschil dat men de touwen niet vastbindt, maar in handen houdt en geleidelijker te werk gaat. Een dergelijk geval zoals hierboven beschreven is idd heel erg triest, maar daar is behalve het proberen om het probleem te fixen nog meer in de opvoeding voor die tijd verkeerd gegaan.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 00:19

Ik laat even een bericht achter zoadat ik dit topic terug vind. Lijkt me intressant om te lezen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:15

Ik heb het even vluchtig doorgekeken net, de foto's bekeken en nog niet de tekst. Ga ik later nog wel een keertje lezen.
Ik heb ook de biografie van Monty Roberts gelezen en heb door dat boek een hekel aan zijn vader gekregen, hoe die met paarden omging Scheve mond Het valt me nog mee dat hij niet gaat rijden op een paard met een gekluisterd been Rolleyes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 18:24

Als je op grond van het boek van Monty zelf een hekel hebt gekregen aan de vader van Monty, doe jezelf een lol en lees ook de andere kijk op Monty's vader, namelijk die van zijn tante en nicht. Boek is gratis te lezen op het internet, even registreren en gaan met die banaan.

Website is: http://www.horsewhispersandlies.com . En als dat al niet voldoende is om je mening van Monty's vader bij te stellen, is het misschien wel voldoende om vraagtekens te gaan stellen bij de verhalen die Monty in zijn autobiografie verteld. Want als personen waarvan hij beweert dat hij met hen dingen heeft beleefd, van uitgave naar uitgave van een boek veranderen (en deze heel toevallig allemaal zijn overleden zodat er niet na te gaan is wat nou wel waar is en wat niet), en als zelfs Larry, Monty's broer zich niet kan herinneren bepaalde dingen samen met Monty te hebben gedaan waarvan Monty zwart op wit in dat boek beweerd dat ze wel zo zijn gebeurt, ga ik serieuze vraagtekens stellen bij de betrouwbaarheid van zijn verhalen.

Zijn autobiografie is fictie. De visie op zijn vader is zijn visie. Zijn ouders leven niet meer om alles recht te zetten wat Monty krom praat, maar als Monty's vader echt een moordenaar is geweest zouden er in kranten en officiele papieren toch echt wel melding van gemaakt zijn....

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:41

Ik zal dan is op die site gaan kijken. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 21:54

En, wat vond je ervan? Vooral hoofdstukken 11, 14 en 16 (en dan met name 16) vertellen over de brutale manier van het beleren van paarden via de methode van Monty's vader.

Voor degenen die de moeite niet willen nemen om zich aan te melden en te leren over de andere kijk op Monty's vader, hier even een kopietje. Als je bekend bent met de Join-up via Monty, moet het volgende je toch niet zo heel erg onbekend voorkomen. De vraag die overblijft is dan: wie heeft wat van wie geleerd?

brom: www.horsewispersandlies.com, hoofdstuk 16

In 1957, Marvin called it Training a Horse to Catch.

In 1997, Monty called it Join-Up. Monty’s Herculean effort to promote himself, his book, and a nonviolent method of horse training has generally been well received across this continent and abroad. Many of his clinics’ attendees are mesmerized by Monty’s almost mystical power over the horse. How does he do it?

In the 1960s, Dr. William "Billy" Linfoot, a veterinarian from Pleasanton, California, offered demonstration clinics on a method of working with horses that would allow him to mount a "wild, unridden" horse in a matter of minutes. He used the terms "Advance and Retreat" and "Approach at a forty-five degree angle." A review of Dr. Linfoot’s early films offers a glimpse of the natural horsemanship wave to hit the horse industry. Marvin Roberts was a fan of Dr. Linfoot and often spoke highly of the equine veterinarian.

In Horse and Horseman Training, Marvin E. Roberts offered advice on how to teach a horse to be caught in an open area. His directions were simple in 1957. He gave no reason for the action. He only offered that it worked.

Marvin Roberts - Training A Horse to Catch22

• Use a corral about fifty feet in diameter, turn the horse loose.

• Take a rope about thirty-five feet long, toss it at the horse, and pull it back.

• Make him go one way around the corral and then the other.

• When he slows, make him go on, but do not whip him.

• Keep throwing the rope over his back or behind him.

• When he begins to tire, step in front of him, hands up, and say, "Whoa."

• If he stops, walk up and pet him.

• If he runs away, throw the rope over him and make him continue the run.

• Do this two or three times; soon he will face you when you walk toward him.

Monty Roberts - Join-Up 23

• Use a pen that is fifty feet in diameter.

• Have a light sash thirty feet long.

• Pitch the line toward his rear quarters, it will not hurt him.

• Keep the horse moving. He is retreating. You must advance.

• Get the horse to canter five or six revolutions one way.

• Reverse and repeat.

• When he wants to stop, coil the sash and assume a submissive mode.

• If he stands and faces you, move closer to him, but not straight on.

• Soon he will reach out with his nose to your shoulder, this is Join-Up.

Marvin called it Line work.

Monty calls it Line work.

Marvin believed that line work was another step in teaching a horse. He believed that with line work a horse could learn manners, get the feel of the hackamore, and learn to stop, turn, and change leads before he was ever ridden.

Marvin Roberts - Line Work24

• Use a buckskin string to form a loop at the knot of a rawhide hackamore.

• Attach the lines to top of the loop and run through stirrups on either side.

• Leave plenty of slack in the reins and attach them to the saddle.

• Put the colt between the lines.

• Get him to canter going either way.

• Stand in the center and let the colt go around you.

• Do not use a whip.

• Do not work him too long.

• If he stops, turn him away from you, do not use the line as a whip.

• Let the colt go the way he starts until he gets the idea.

• Then turn him toward the fence to go the other way.

• With race colts let them make large turns.

Monty Roberts - Line Work 25

• Attach the lines to either side of the bit rings.

• Run the lines through the stirrups.

• Position the colt between the two lines.

• If inexperienced, try it with an older horse or you could hurt your horse or yourself.

• Ask your horse to circle at the canter and then trot both ways.

• Ask him to negotiate turns and stops.

• Finally, ask him to rein back one step.

• At this point, most horses are ready to be ridden, states Monty.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-05-07 22:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:10

Mijn vriend kent Monty Roberts persoonlijk en Monty's vader is niet de beul zoals Monty hem beschrijft hoor. Het was een mooie verkooptruc voor in het boek, maar heel erg veel in dat boek is dus niet waar. Ook het verhaal van Shy Boy is niet helemaal waar en het renpaard waar Monty het over heeft kent mijn vriend ook persoonlijk, evenals de eigenaren daarvan en ook dat verhaal klopt niet.

Ik bedoel hiermee niks verkeerd naar Monty toe, het is een kundig man, maar prive is ie een paardenman en in zijn openbare optredens is zijn werkwijze toch iets anders.

Klinkt negatief wat ik nu zeg zie ik nu maar zo bedoel ik het echt niet.

Monty weet zichzelf heel goed te verkopen en het werkt. Maar wel jammer dat zijn ouders daar de dupe van zijn geworden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 22:17

Het ergste is dat zijn ouders zich niet meer kunnen verdedigen. Over de doden niets dan goed....toch? Jammer dat Monty zich daar niet aan heeft gehouden....

Overigens schijnt Monty in de USA bij lange na niet meer zo populair te zijn als in Europa...(dus kun je je afvragen waarom hij zo vaak in Europa is?) en zelfs het Engelse koningshuis schijnt tegenwoordig Parelli te volgen...

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:55

Beste Cassidy,

Zoals je weet ben ik een voorstander van ieder zijn eigen mening. Maar wel vanuit een juiste informatie, niet vanuit stemming makerij. En daar lijkt het hier wat op. Zoals je ziet is MOnty degene die het op de site heeft gezet. Hij wil het blijkbaar door een ieder laten lezen?

Ik was en ben regelmatig bij Monty in amerika bij shows. Volle zalen, 3000 - 5000 man. Daarnaast is hij een regelmatige bezoeker van het koningshuis in Engeland. We hebben pas nog met een van hun paarden gewerkt waar moeilijkheden mee waren. Er is een regelamtig kontakt met Thierry Pendry, de 'baas' van de paarden van het koningshuis. Dus informatie zoeken, discussie erover... prima. Maar wel vanuit respect voor een ieder. En laten we hopen dat ze steeds meer onderzoek naar verschillende manieren van omgang met paarden. Dat is alleen maar toe te juichen.

Ik ben er destijds niet bij geweest wat er allemaal gebeurd is. Net zoals een ieder hier op het forum. Ik ken Monty's (eigen) familie persoonlijk en heb veel met verschillende mensen gesproken in zijn omgeving. Zij ondersteunen het verhaal, zelfs als ze niet echt goed bevriend zijn met Monty. Of je het nou wel of niet geloofd, nog ben ik van mening dat je respectvol met een ieder om moet gaan. Verschillende meningen is alleen maar goed, dat houdt ons scherp. Op het moment dat je alleen nog maar het negatieve wilt zien, zul je ook niets meer leren. Dat geldt voor alles. Voordat er weer een discussie over losbarst, dat is dus niet mijn bedoeling. Maar ik wel graag mijn ervaring vertellen. Ik reis tenslotte zo'n 80 dagen met hem mee per jaar.

Als ik zie hoe geemotioneerd hij kan worden als hij geconfronteerd wordt met kinderen en mishandeling, dat is ongelofelijk. Of door een paard dat enorm bang is door menselijke toedoen.
Ik ken hem als een man die altijd tijd heeft voor een ander. Die regelmatig langer blijft om mensen te helpen vanuit mishandelingsachtergronden of met andere problemen. En dan zowel voor het slachtoffer als voor degene die het gedaan heeft. Nooit zal hij ze veroordelen. Hij staat altijd klaar om te helpen, alles op eigen kosten en zonder publiciteit. Hij is een mens met goede en slechte eigenschappen, net zoals wij. Maar door de manier waarop ik hem ken ben ik hem enorm gaan bewonderen en heb ik veel geleerd over omgang met mensen.

Groeten,

Annemarie van der Toorn

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:34

Cassidy, volgens mij is het al een tijdje duidelijk dat je niets met het MR gebeuren hebt.
Ik zelf heb al verschillende stukjes geschreven over mijn probleempaarden en de aanpak daarvan, wat overigens nog steeds in stijgende lijn gaat door de hulp van de dame hierboven.

Wat ik graag wil weten is , waarom je zo vreselijk negatief bent en oude koeien uit de sloot aan het halen bent om monty steeds weer in een negatief licht te zetten?Je kan dat wel bij alles en iedereen doen, want ik ben ervan overtuigd dat we allemaal wel eens iets in het verleden hebben gedaan waar we niet trots op zijn.
Je bent zo je best aan het doen om steeds weer met iets anders te komen.
Hebben ze je ooit benadeelt?Ken je het persoonlijk?
Ik zelf wordt er een beetje kriegel van , en ik denk meerdere met mij.
Ik denk ook dat ik zelf heel capabel ben om dingen te willen leren die mij aanstaan en dat is ieders recht.
En als er iets over MR geschreven wordt(je durft het nauwelijks nog) dan zie je jou gelijk pats boem gelijk negatief reageren.
Jij bent voorstander van Parelli, helemaal top, leuk dat je het zo fantastisch vindt.
Daar zijn wij toch ook niet negatief over?
Ik wil ook niet zeggen dat MR heiligmakend is, maar dat is Eddy zeker ook niet en Emiel en noem maar op , ook niet.ook zij blijven leren.
We doen ons best met hetgeen we het fijnste werken en hebben het beste met onze dieren voor.
En wat voor naam daar dan ook aan verbonden is, tsja dat boeit me niet zo.
Jou kennelijk wel en ik hoop dat je me het uit wil leggen waarom je zo negatief bent!
Misschien heb je wel een goede reden en snappen we het dan beter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:45

Submodopmerking:
Graag ontopic blijven. Dit topic gaat over de trainingsmethode van Marvin Roberts. De discussie over Monty Roberts kan in een heel aantal andere topics gevoerd worden

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:55

annemariev schreef:
Beste Cassidy,

Zoals je weet ben ik een voorstander van ieder zijn eigen mening. Maar wel vanuit een juiste informatie, niet vanuit stemming makerij. En daar lijkt het hier wat op. Zoals je ziet is MOnty degene die het op de site heeft gezet. Hij wil het blijkbaar door een ieder laten lezen?

Ik was en ben regelmatig bij Monty in amerika bij shows. Volle zalen, 3000 - 5000 man. Daarnaast is hij een regelmatige bezoeker van het koningshuis in Engeland. We hebben pas nog met een van hun paarden gewerkt waar moeilijkheden mee waren. Er is een regelamtig kontakt met Thierry Pendry, de 'baas' van de paarden van het koningshuis. Dus informatie zoeken, discussie erover... prima. Maar wel vanuit respect voor een ieder. En laten we hopen dat ze steeds meer onderzoek naar verschillende manieren van omgang met paarden. Dat is alleen maar toe te juichen.

Ik ben er destijds niet bij geweest wat er allemaal gebeurd is. Net zoals een ieder hier op het forum. Ik ken Monty's (eigen) familie persoonlijk en heb veel met verschillende mensen gesproken in zijn omgeving. Zij ondersteunen het verhaal, zelfs als ze niet echt goed bevriend zijn met Monty. Of je het nou wel of niet geloofd, nog ben ik van mening dat je respectvol met een ieder om moet gaan. Verschillende meningen is alleen maar goed, dat houdt ons scherp. Op het moment dat je alleen nog maar het negatieve wilt zien, zul je ook niets meer leren. Dat geldt voor alles. Voordat er weer een discussie over losbarst, dat is dus niet mijn bedoeling. Maar ik wel graag mijn ervaring vertellen. Ik reis tenslotte zo'n 80 dagen met hem mee per jaar.

Als ik zie hoe geemotioneerd hij kan worden als hij geconfronteerd wordt met kinderen en mishandeling, dat is ongelofelijk. Of door een paard dat enorm bang is door menselijke toedoen.
Ik ken hem als een man die altijd tijd heeft voor een ander. Die regelmatig langer blijft om mensen te helpen vanuit mishandelingsachtergronden of met andere problemen. En dan zowel voor het slachtoffer als voor degene die het gedaan heeft. Nooit zal hij ze veroordelen. Hij staat altijd klaar om te helpen, alles op eigen kosten en zonder publiciteit. Hij is een mens met goede en slechte eigenschappen, net zoals wij. Maar door de manier waarop ik hem ken ben ik hem enorm gaan bewonderen en heb ik veel geleerd over omgang met mensen.

Groeten,

Annemarie van der Toorn

Ik ben het absoluut met jou eens.. dit is weer een topic met stemmingsmakerij over MR, wel goed niet goed, wel liegen niet liegen.. je komt er nooit achter mits je hem en zijn omgeving persoonlijk kent.
Ik heb het vluchtig even doorgelezen.. en ben natuurlijk blij dat we al weer verder zijn in het ontwikkelen van trainingsmethoden en de kennis daarvan, hoewel er nog steeds veranderingen nodig zijn op sommige punten. Het zou mij niet verbazen als dit soort "trainingsmethoden" nog steeds toegepast worden in sommige landen en sommige bedrijven (gewoon een kwestie van geen verdere ontwikkeling).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 00:58

ik vind het optillen met een lijntje IN DE HAND bij TRAPPENDE paarden prima, als je per sé eerst daarmee wilt oefenen. echter, in mijn ogen en ervaringen tot dusver (waarschijnlijk lang niet zoveel als de meesten hier, maar ze zijn er net zo goed), hebben zowel paard als begeleider meer profijt van het opbouwen van voldoende vertrouwen. en dan is een lijn niet meer nodig.
het vastknopen van een lijn om de hals (in de lucht kluisteren) vind ik walgelijk, tenzij het door medische omstandigheden niet anders kan. ook het 'sacking the horse' kan anders. waarom het dier schrik aanjagen om het vervolgens erachter te laten komen dat het meevalt, als het ook kan zonder in eerste instantie al schrik aan te jagen?

verder, over het neerleggen: niet echt nodig bij een castratie, aangezien een paard gewoon een prikje krijgt hier, en zelf door de beentjes gaat, op een rustige manier. overigens ben ik met mijn merrie inmiddels zover dat ze zich zelf, vrijwillig (goed ik vraag het, meer ook niet), en vol vertrouwen laat neerleggen. niet dat het nuttig is, maar wel mooi om dat te krijgen van je paard.

ik vind de methoden die ik tot dusver in het boek heb gezien (ik heb het nog niet helemaal gelezen) niet bepaald methoden om standaard mee te werken. eerder noodoplossingen. dat geldt overigens ook niet voor alles, maar het 'sacken', en opbinden van benen, enzovoort wel.