Uitsraling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shakir

Uitsraling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 00:49

Ik vroeg me af waarom paarden altijd nieuwsgierig en behoedzaam m'n zus besnuffelden en mij links laten liggen, alsof ik tegenover haar lucht ben. Dat heb ik niet alleen met paarden. Ook mensen reageren veel positiever to haar.
Ik zocht naar antwoorden, waarom zij zoveel succesvoler is in het africhten en waarom ik er niet veel van bak. Zij is heel direkt, heel zelfzeker. Alles wat ze onderneemt draait uit op een succes. Maw, ze kent geen falen. Ik daarentegen ben lief, een knuffeltype, maar daar kom je niet ver mee blijkbaar (cfr de brave leeraar waar je minder respect voor hebt.)
Het antwoord op de vraag waarmee ik al zolang worstel vond ik deze week in een tekst van Parelli, namelijk dat paarden je al volledig ingeschat hebben in de eerste seconden (houding, blik...). Waarschijnlijk door hun fijngevoelig (overlevings-)instinct die ze nodig hebben in de kudde om leiderschap te erkennen of te nemen to de andere.
Moet ik daaruit afleiden dat ik nooit goed met jonge paarden zal kunnen werken? Kan ik mezelf sterker maken door bvb een cursus te volgen?
Misschien is het paard dat ik nu heb te dominant voor mij, maar hij heeft me een heel nuttige levensles gegeven. Hij is een hele goeie parameter voor mij om te toetsen waar ik sta, ook voor mezelf.
Ik weet wel wat ik verkeerd doe, maar ik vind het zo moeilijk om het beter te doen. Herval steeds in hetzelfde gedrag. Een mens kan zichzelf toch niet fundamenteel veranderen?
Mijn vraag: Heeft iemand daar ervaring mee of herken je jezelf hierin? Is het bij jullie wel gelukt om sterker over te komen?

cissy

Re: Uitsraling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:43

tuurlijk kun je jezelf verbeteren! ga Parelli cursus volgen zul je zien dat je beter wordt! Je zegt het zelf al :
Citaat:
Het antwoord op de vraag waarmee ik al zolang worstel vond ik deze week in een tekst van Parelli
waarom zou je dan niet alle teksten van Parelli lezen, staan er zat op zn website Lachen daarnaast is er vreselijk veel materiaal op DVD en zelfstudiepakketten etc te vinden. Denk niet dat je dat niet gaat lukken, tuurlijk gaat het je lukken, dat je jezelf ervan bewust bent dat er een verschil is met je zus is alleen maar het begin van de reis naar beter horsemanship (ja, ik ben Parelli fan kun je het merken? Knipoog )

Ik ben ooit ook begonnen en merk dat ik heeeeeeel wat beter ben dan vroegah, ik laad nu paarden voor anderen in de trailer die ze er normaal nooit in kregen... dus kan wel zeggen dat er verbetering in zit ja, enneh, ik ben hartstikke blond !! Lachen dus JIJ kunt het ook leren!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:46

Tuurlijk kun je het leren Lachen
Dat hoeft niet per se met parelli, maar sowieso met natural horsemanship word je je enorm bewust over hoe jij overkomt bij een paard. Een paard heeft je idd meteen door, je kunt niet doen alsof, maar je moet echt een sterke leider worden. Dat is niet makkelijk, maar zeker wel te doen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:50

Het doel is niet belangrijk, maar de weg er naartoe. Je kunt leren om de timing waarop je dingen doet of waar je moet staan, en de positie t.o.v. een paard te verbeteren. Ook jij kunt leren om zelfverzekerd op paarden over te komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:18

Cassidy schreef:
Het doel is niet belangrijk, maar de weg er naartoe. Je kunt leren om de timing waarop je dingen doet of waar je moet staan, en de positie t.o.v. een paard te verbeteren. Ook jij kunt leren om zelfverzekerd op paarden over te komen.

Dat is fake en paarden prikken daar zo doorheen. Je valt onmiddelijk door de mand.
je moet zelfverzekerd ZIJN. En ja, dat kun je gewoon leren. Parelli heeft daar goede handvaten voor, maar vlak de rest niet uit. Uiteindelijk moet het uit jezelf komen, niet uit een boekje of vanuit een "systeem", dat levert "dingetjes" en geen ECHTE uitstraling en zelfvertrouwen.
Persoonlijk ontwikkeling is algemeen, dat reikt verder dan alleen omgang met paarden. Dat paarden heel goed aangeven waar je sterke en zwakke kanten zitten, is daarvoor een goed hulpmiddel.

Maare, begin eens met je zus overboord te zetten. Dat jouw zus dat allemaal kan en heeft is fijn voor haar, maar daar heb jij niks aan. Het levert je alleen een negatief zelfbeeld en DAT is nu net wat je niet moet hebben. Je zult aan je eigen persoon moeten werken, niet aan een ander. JIJ moet leren dat je WEL iets voorstelt, iets te bieden hebt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:21

Ik ga met ikke mee... paarden kijken er meteen doorheen als je niet echt zelfverzekerd bent. Dat vind ik juist het mooie aan paarden.
Toen ik mijn zelfvertrouwen weer moest opbouwen met paarden na een ongeluk bleek parelli daarvoor voor mij niet geschikt. Te veel gericht op de kunstjes, te weinig op het proces.
Daarom ben ik verder gaan zoeken en ben ik een goede instructrice tegengekomen die me hier heel goed mee helpt. En hoe beter het gaat, hoe meer je op jezelf gaat vertrouwen.

Ik zou daarom iedereen aanraden om met persoonlijke begeleiding aan de slag te gaan, niet met een parelli pakket oid.

En inderdaad, zet je zus overboord Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:35

Jezelf meten aan anderen is sowieso niet aan te raden. Het gaat om jou en de paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:49

Shakir schreef:
Misschien is het paard dat ik nu heb te dominant voor mij, maar hij heeft me een heel nuttige levensles gegeven. Hij is een hele goeie parameter voor mij om te toetsen waar ik sta, ook voor mezelf.
Ik weet wel wat ik verkeerd doe, maar ik vind het zo moeilijk om het beter te doen. Herval steeds in hetzelfde gedrag. Een mens kan zichzelf toch niet fundamenteel veranderen?
Mijn vraag: Heeft iemand daar ervaring mee of herken je jezelf hierin? Is het bij jullie wel gelukt om sterker over te komen?

Je kunt inderdaad niet fundamenteel veranderen. Maar je kunt als mens wel groeien en krachtiger worden. Je paard is daarbij een hele mooie spiegel.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 01-01-07 01:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 00:44

Thx voor deze reply's. Ze zijn optimistisch en het geeft me moed. Ik besef dat dit paardje me een ultieme kans geeft om aan mezelf te werken. Daarom wil ik niet opgeven. Uit jullie antwoorden leid ik af: doorzetten en niet opgeven.
Parelli heeft me op de juiste weg gezet. Vroeger liet ik anderen de kastanje's uit het vuur halen, maar nu zou ik het zelf eens willen doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 03:01

Hoho, niet te hard van stapel lopen...eerst roep je dat je paard te dominant voor je is, en nu wil je zelf de kastanjes uit het vuur halen (en is dat op je eigen paard of op een ander paard?). Als jij denkt dat je huidige paard te dominant voor je is, heb je nog een lange weg te gaan en kan dit paard je heel veel leren voordat je aan een ander en jonger paard begint.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 18:28

Cassidy schreef:
Hoho, niet te hard van stapel lopen...eerst roep je dat je paard te dominant voor je is, en nu wil je zelf de kastanjes uit het vuur halen (en is dat op je eigen paard of op een ander paard?). Als jij denkt dat je huidige paard te dominant voor je is, heb je nog een lange weg te gaan en kan dit paard je heel veel leren voordat je aan een ander en jonger paard begint.

Ik bedoelde daarmee dat IK nu met hem zou werken, dat is tenslotte de bedoeling. Niet meer alles laten doen door iemand anders. Ik met hem werken onder begeleiding bedoel ik. Maar er zelf mee rijden en niet meer iemand anders erop zetten omdat ik bang ben. Zal het stap voor stap doen, niets overhaasten, maar IK wil samen met hem leren ipv hem te laten rijden door iemand anders (zoals ik in een andere topic beschreef:
Hoi,
Ik heb onlangs een Haflo Arabier (foto's, zie: http://speedtriple991.spaces.live.com/ klikken op foto's op de keuzebalk bovenaan, dan kun je ze groter bekijken) gekocht. Vond hem ontzettend mooi en hij leek me wel een coole jongen om mee te gaan wandelen. Toen ik hem kocht heb ik besloten om hem te laten opleren voor alle veiligheid en zodat het goed zou gedaan zijn.
Maar sedert dan kreeg ik problemen met hem. Hij lijkt zich gehecht te hebben aan die man. Ik krijg de hele tijd te horen van iedereen dat hij met die man veel kalmer is. Het lijkt of het paardje me niet meer moet hebben. Dat doet me veel pijn. Als we alle twee aan zijn box staan lijkt hij alleen aandacht te hebben voor die man.
Ik ben bang geworden van hem. Als ik ga rijden in de piste met andere paarden bokt hij als ik hem tegenhou (hij wil graag rondrennen, mee met de andere paarden en als ik hem naar de weide wil doen, even weg van de paarden die nog in de stal zitten steigert hij.
Ik denk dat ik hem jammer genoeg zal moeten verkopen. Of is er nog iemand die me moed kan inspreken. Op zich is het eigenlijk een heel eerlijk paardje. Hij heeft zich ook gedwee zadelmak laten maken. Misschien geef ik hem niet de steun die hij van me verwacht en ben ik niet de persoon om hem te leiden. Maar kan dat nog veranderen?)

Ik rijd al bijna 20 jaar, maar heb daarvan zes jaar niet meer gereden na een kwalijke val (reed vroeger military op laag niveau). Ik voel dat ik nu onzekerder geworden ben, mede door het feit dat als ik nog eens op die schouder val hij helemaal kapot zal zijn. Maar toch wil ik die schrik overwinnen. Dom van me om dan zo'n jong paard te kopen, maar had geen geld voor een geleerd paardje.