paniekerig paard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flygill
Berichten: 8047
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:41

ok, laat ik even bij het begin beginnen..

Ik heb een jonge haflingermerrie die bloednerveus is. Eerst stond ze bij een andere oudere merrie, maar ik vind het beter om haar in een groep te hebben lopen dus nu loopt ze in een groepje quarters.
Ze hangt heel erg aan mij, als ik op stal ben volgt ze me overal en let op waar ik ben. Ze staat dag en nacht buiten, met een schuilstal. Buiten is ze nog redelijk kalm, maar zodra we binnen komen is ze heel nerveus, druk en angstig. Ze rent dan alle kanten op, blijft maar draaien en mij in de gaten houden. Zodra ik uit haar zichtveld verdwijn is het paniek.
Ik heb haar nu een paar keer in de roundpenn gehad (buiten), en daar rent ze het liefst alleen maar keihard rond. Ik wil graag grondwerk met haar gaan doen, maar dan moet ze mij natuurlijk eerst accepteren als leider. Aan de ene kant denk ik dat ze me wel als leider ziet, maar aan de andere kant ook weer niet.
De binnenbak is doodeng, waarom geen idee? Ze gaat staken, steigeren en zich proberen om te gooien. Ook is een tijd lang erg bang geweest van de stroomdraad. Ik kreeg haar de wei niet meer uit. Nu loopt ze braaf mee, maar zodra ze iets ziet wat ze eng vind, gaat ze staken. Ik weet dan vaak nog geeneens wat ze heeft gezien. Ik doe net alsof er niks aan de hand is, en nog is er paniek. Ze verschuild zich dan het liefste achter mij. Gister was het weer raak, loopt ze de wei niet meer in. Welk paard wil nou niet de wei in?
Verder is ze doodsbenauwd van mannen, waarom weet ik ook niet?

Hebben jullie tips voor mij, hoe ik beter met haar om kan gaan?

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:54

Pfoe, lastig verhaal!
Belangrijk is eerst om, zoals je zelf al zegt, te zorgen dat ze jou als leider gaat zien. Als dat het geval is, zal ze gaan waar jij gaat, als jij dan rustig bent, zal zij dat ook zijn.
Ik denk wel dat het bij zo'n angstig paard aan te raden is om niet zelf te gaan klooien, maar goede hulp te zoeken die jullie goed kan begeleiden...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Re: paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:36

Dit zijn problemen die je zou moeten zien.

Zo lijkt het of jouw paard zelf de leiding heeft, maar dit niet aankan. Gevolg is heel onzeker en angstig en waar hij maar steun kan krijgen gaan steunen.

Doe wat leid oefeningen en werk tijdens het los werken met de positie's en natuurlijk jouw lichaamstaal.

Flygill
Berichten: 8047
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 18:39

Nou ik stond vandaag dus verbijsterd.. De afgelopen week heeft ze dus alleen maar lopen klieren. Vandaag pak ik haar weer en begin in de roundpen. Luisterd ze perfect naar mij. Ze kwam zelfs naar me toen en volgede me overal. In een keer!!!!
Ik snap er echt helemaal niks meer van..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Re: paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:06

Heb je een duidelijk hoofd foto van haar. Misschien kan ik dan zien waar het probleem vandaan komt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 01:12

Grondwerk is er juist voor dat ze je als leider gaan zien, maar ik krijg zo de indruk dat ze dat al in je ziet. Je moet haar juist zelfvertrouwen geven. Dat kan via de TTouch van Linda Tellington-Jones, en ik zou toch geleidelijk aan grondwerkoefeningen meenemen. Koop desnoods het boek grondwerk van Inge Teblick, of ga Parelli met haar doen. Ik zou in dit geval eerder voor Parelli gaan.