Met Parelli stoppen = Gefaald hebben?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met Parelli stoppen = Gefaald hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:47

Een tijdje geleden sprak ik met Eddy Modde, en hadden we het over de Parelli-pakketten die je tweedehands op marktplaats kon kopen. Ik vond dat wel mooi, omdat ook mensen met een wat minder grote beurs zo de kans hebben om ze eens uit te proberen. Eddy vond het een zeer slechte zaak, want 'Elk tweedehands pakket betekent dat de oorspronkelijke eigenaar gestrand is of het niet begrepen heeft'.

Parelli-studenten hebben eenzelfde soort mening als het gaat om mensen die weer van Parelli afstappen: Die hebben er niets van begrepen, hebben de onderliggende gedachte niet doorgrondt, waren blijkbaar op zoek naar een quick fix, en hebben in elk geval gefaald.

Ik vind dat heel bijzonder, en ook een heel specifiek iets voor de Nederlandse Parelli wereld. Als je een Voestenaar vertelt dat je Voest gevolgd hebt maar er weer afgestapt bent en nu iets anders doet, is de reactie 'Dat is je eigen zaak/keuze'. Als je vanuit Monty Roberts verder gaat met een andere nh-stroming, is het idee van de MR-fans dat je blijkbaar genoeg op weg geholpen bent om het verder zelf uit te zoeken. Nevzorov schrijft dat mensen die na wat proberen zijn methode weer verlaten hier of nog niet aan toe zijn, of zich uberhaupt niet in de methode en haar doel kunnen vinden. En Pat & Linda Parelli zeggen zelfs dat je na Level 1 al kunt stoppen als je problemen opgelost zijn en je het zelf weer kunt, maar dat ze het voor de gewone gebruikers aanraden om 1 en 2 te doen omdat je dan alle facetten gehad hebt - en dat 3 echt voor de mensen bedoeld is die het Parellien an sich als doel hebben of professional willen worden.

Heel erg interessant. Want waarom heeft de Nederlandse Parelli-tak dan collectief besloten dat mensen die Parellien en vervolgens een andere methode zoeken gefaald hebben? Ik vind dat erg wonderlijk, heel gemakkelijk en ook kortzichtig. Want Parelli is niet voor iedere ruiter ter wereld bedacht. Er is een nadruk op recreatief rijden met zwaartepunt western en moderne dressuur. Als je graag vrijheidsdressuur wilt doen, moet je niet bij Parelli zijn maar een andere methode zoeken of die er in elk geval bij gooien. Als je ultieme rijkunstige verzameling als doel hebt, heeft Parelli je weinig te bieden. Als je zonder fysieke druk of dwang met paarden wilt communiceren, heb je een heel andere methode nodig. Waarom kunnen de Nederlandse Parelli-fans dan niet accepteren dat mensen met Parelli stoppen omdat ze iets anders - beters hebben gevonden, dat ze het Parellien wel doorgrond hebben en ook de beschreven resultaten hebben gekregen, maar niet zo onder de indruk zijn van deze resultaten, of de onderliggende methode of gewoon een ander doel hebben in het werken met paarden?

Waarom zeggen volgelingen van andere methodes over het algemeen iets in de trant van 'Jammer, ik blijf dit wel volgen maar als je iets anders wilt, kan dat, en misschien dat je van deze methode ook het een en ander opgestoken hebt' - en proberen Parellifans eerder -bot gezegd- een soort geestelijke trap na te geven door je te vertellen: 'Je hebt het dan waarschijnlijk niet goed gedaan en begrepen, en de essentie van deze methode gemist'. Waarom heeft juist deze methode zo'n duidelijke wij-versus-zij cultuur? Is het omdat je al die levels hebt die je af kunt leggen, en dat mensen die wel als doel hebben om ze een voor een af te leggen geirriteerd zijn omdat anderen door het voortijdig verlaten ervan aangeven dat ze die hele weg blijkbaar de moeite niet waard vinden? EN als dat zo is, wat dan nog, is het dan niet mogelijk dat die persoon gewoon iets anders zocht of een ander doel had en dat Parelli voor hem/haar dus niet de oplossing was die het voor jou wel is?

Misschien ben ik de enige die dit zo ziet, maar ik vind het erg apart. Parelli studenten zijn over het algemeen erg leuk en enthousiast in wat ze doen net als alle andere nh-stroming-volgers, maar dit aspect vind ik erg opvallend - en ook niet echt positief. Ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken, Parelliers & niet-parelliers, nh-stroming-volgers en niet-nh-stroming-volgers: Hoe staan jullie tegenover mensen die 'jullie' stroming verlaten, waarom, en wat probeer je met die houding te bereiken?

Speedster

Re: Met Parelli stoppen = Gefaald hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:03

Misschien is de Parelli-methode duidelijker afgebakend dan andere methodes. Er is een duidelijker uitgewerkt programma waarin alles in min of meer hapklare brokken aangeboden wordt. Ik heb het idee dat Parelliers daardoor meer het soort mensen zijn die zich strikter aan deze methode houden, met vaak wat minder eigen inbreng en initiatief dan aanhangers van andere methodes. Begrijp me niet verkeerd, dat uitgewerkte is voor veel mensen een grote houvast, ook voor mij, maar dat heeft naar mijn idee tot gevolg dat er dus ook een duidelijker afgebakende groep gelijkgestemde en gelijk werkende aanhangers ontstaat (wat heel handig is als je tips nodig hebt). Dat was voor mij in ieder geval de reden om voor Parelli te kiezen en niet voor een andere methode. Hoewel ik zelf eigenlijk nooit gemerkt heb dat "stoppers" of "overstappers" scheef aangekeken worden, kan ik me wel voorstellen dat bovengenoemde zaken een mentaliteit in de hand werken waarin ze eerder als "afvallig" beschouwd worden.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:13

Zeer interessant wat je hier schrijft!!!

Zo heb ik er zelf nog totaal niet op deze manier over nagedacht, omdat ik me meer verdiep in wat Linda en Pat vertellen. Ik heb me ook nog helemaal niet verdiept in "Eddy Modde en de NL Parelli cultuur".

Het is wel zo dat ik persoonlijk voorlopig de lijn van Parelli wil vasthouden, ik vindt het een leuke manier van werken (spelen) met mijn paard.
En misschien ook nog wel bepaalde dingen uit Level II wil halen en dit wil gaan gebruiken om veulens te trainen. Level I en II. Zodat hun gewoon beter zijn in de omgang en niet 'wild'.

Maar ik doe niet alles op de Parelli manier, alleen de voorzetten...
Ik wil volgend jaar weer met Josiane en veulen naar de keuring met hoofdstel... ik wil Parelli ervoor gebruiken om haar rustig te krijgen met hoofdstel. Dus een voorbereiding dmv Parelli en dan dat stuk afronden met hoofdstel voorbrengen.

Ik vindt ook dat het per paard verschillend is, bij Josiane valt Parelli goed. Maar misschien gebruik ik bij een ander paard eerst de methode van MR, als dat op dat moment beter bij dat paard past.

Het maakt mij niet uit wat men doet, zolang men gelukkig is met wat men doet en zolang het belang van het paard voorop staat in datgene waar men mee bezig is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:17

Dat klinkt inderdaad wel logisch, bedankt Speedster! Ik heb het me een tijdje afgevraagd, want het parelli-forum is enorm gezellig en leerzaam, maar daarnaast heb wel het gevoel dat Parelli meer stekels naar buiten heeft staan dan andere methodes, misschien inderdaad doordat een zo precies uitgewerkt programma mensen in staat stelt om het heel precies te volgen waardoor je een echte groepscultuur van volgers krijgt, en misschien daardoor ook een andere kijk op niet-volgers.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:20

Maar hoe verklaar je het verschil dan tussen de manier van werken die Pat en Linda volgen en die Eddy volgt?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:24

vreemd, persoonlijk ben ik het niet met die redenering van Eddy eens. Ik ben ook een parelli fan en gebruiker maar heb geen flauw idee wat nou onder de NL cultuur verstaan wordt. Heb daar geen ervaring mee.
Ik ben ook op diverse cursussen geweest (niet van Eddy maar van Birger) en ik heb me kostelijk vermaakt en zeker niet het idee gehad dat als je niet aanhanger was dat je dan niet voor 'vol' wordt aangezien. Het was eerder andersom, ik werd door mn stalgenoten raar aangekeken dat ik met touwtjes ging zwaaien.

Ik zie het anders: als jij je pakket niet meer nodig hebt juist omdát je het hebt begrepen, waarom zou je er dan geen ander blij mee maken en met deze methode kennis laten maken? De pakketten kosten een klap geld en ik zou blij zijn met een 2e handsje!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:50

adriana schreef:
Maar hoe verklaar je het verschil dan tussen de manier van werken die Pat en Linda volgen en die Eddy volgt?

Dat weet ik dus ook niet precies... Misschien is de taakverdeling zo opgezet dat Pat en Linda in hun teksten/video's als taak hebben om nieuwe studenten te trekken en daarom benadrukken dat Parelli overal naast kan, je met pakket 1 ook al meer dan genoeg leert en dus daarna ook gewoon kunt stoppen (aangezien ze vertellen dat je met level 2 al alle kennis hebt om vervolgens weer je normale dingen (bijv. dressuur rijden) te doen). Maar dat ze tegelijkertijd de instructeurs en Parelli-centra als de taak geven om diegenen die daardoor student worden, ook student te houden (aangezien Eddy vertelt dat als je een echte dressuurruiter bent, je toch eigenlijk eerst de eerste drie levels afgerond moet hebben voordat je je echt op de dressuur kunt richten). Zo'n opzet lijkt mij in elk geval een erg slimme marketingstructuur.

Maar misschien is dit ook wel gewoon Eddy Modde's eigen inbreng, aangezien hij moet leven van de eerstehands gekochte pakketten?

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:04

Ik denk eerder het tweede, als je iets als visie uitdraagt dan hanteer je die visie ten alle tijde. Maar iemand anders kan daar zijn eigen draai wel weer aan geven.

Ik heb ook vaak zat dat ik apart aangekeken wordt, ik oefen altijd in de buitenbak die aan een weg ligt en mensen gaan spontaan langzamer fietsen of verminderen de snelheid met hun auto. Zodra ik op de weg wandel met het paard dan maken ze er een spel van om er zo snel mogelijk langs te rijden...

Ik zou me er persoonlijk niet zo druk om maken, iedereen heeft zijn eigen ding en zijn eigen manier van werken met paarden.

Cissy heeft ook een goed punt met haar laatste stukje!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:47

Ik denk dat dit op zich niet specifiek is voor Parelli'ers, maar voor veel mensen die een bepaalde minderheidsstroming volgen. Er ontstaat dan al snel een wij versus zij gevoel, en de volgers zijn dan vaak ook fanatieker dan de leiders...
Een normaal sociologisch fenomeen volgens mij.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:55

Voor mij is Parelli level 1 een soort puppycursus voor paardeneigenaren. Het is voor mij een basis voor wat je verder wil doen. En een onderdeel van de steeds groter wordende doos met trucjes om problemen met je paard eerlijk en veilig op te kunnen lossen. Ik doe veel Parelli, maar er komen langzamerhand steeds meer andere dingetjes bij.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:09

Xyzutu, net als in je andere topic herken ik dit weer totaal niet. Ik maak geloof ik ook geen deel uit van de Nl Parellicultuur (als die al bestaat want ook dat herken ik niet) maar ik heb wel regelmatig met Eddy te maken gehad, al een paar jaar, en ik vind hem juist erg open minded - hij staat alleen wel voor zijn zaak, en daar heeft hij gelijk in .

In de Duitse Cavallo stond deze maand een heel interessant artikel over Parelli-instructeur Berni Zambail, die in de leer was gegaan bij dressuurgrootheid Stahlecker. "Want", zo zei Berni, "Pat zei ik kan je alles leren over paardengedrag, maar voor hoge schooldressuur moet je bij iemand anders zijn, dat kan ik je niet leren". Stahlecker was weer onder de indruk van wat Berni kon, ze leerden van elkaar. Heel fijn artikel, en mooi voorbeeld van integratie. En zo zie ik het ook het liefst, leren van elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat Eddy daar anders over denkt .

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:29

xyzutu2 schreef:
Ik heb het me een tijdje afgevraagd, want het parelli-forum is enorm gezellig en leerzaam, maar daarnaast heb wel het gevoel dat Parelli meer stekels naar buiten heeft staan dan andere methodes, misschien inderdaad doordat een zo precies uitgewerkt programma mensen in staat stelt om het heel precies te volgen waardoor je een echte groepscultuur van volgers krijgt, en misschien daardoor ook een andere kijk op niet-volgers.

Nog even hier op reageren; welk Parelli-forum bedoel je eigenlijk? Er bestaat niet echt een specifiek Parelli-forum bij mijn weten, de fora die ik ken zijn op meerdere methoden gericht. Of je moet die van de Savvy club bedoelen, maar dat is niet Nederlands.

Bedoel je misschien het NH-forum van Equiplay? Daar zit maar een heel beperkt aantal van de Nederlandse Parelli-ers op, dus dat kan je niet als voorbeeld stellen van een "Nederlandse Parelli-cultuur". Of mis ik nou een heel forum ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:56

promptertje schreef:
Xyzutu, net als in je andere topic herken ik dit weer totaal niet.

Heel goed, ik wilde toch juist ook de andere inzichten horen? Wat mij betreft juist leuk dat onze meningen zo ver uit elkaar blijken te liggen! Misschien leer ik er zelfs nog wat van...

Citaat:
Nog even hier op reageren; welk Parelli-forum bedoel je eigenlijk? Er bestaat niet echt een specifiek Parelli-forum bij mijn weten, de fora die ik ken zijn op meerdere methoden gericht. Of je moet die van de Savvy club bedoelen, maar dat is niet Nederlands.

Bedoel je misschien het NH-forum van Equiplay? Daar zit maar een heel beperkt aantal van de Nederlandse Parelli-ers op, dus dat kan je niet als voorbeeld stellen van een "Nederlandse Parelli-cultuur". Of mis ik nou een heel forum ?

Ik kan niet zeggen wat je mist, maar ik bedoelde inderdaad Nh-forum.nl . Dat is inderdaad niet erg groot en er zit maar een beperkt aantal Parelliers op, maar het zijn wel allemaal Nederlanders. En zoveel officiele Parelliers zijn er ook niet in Nederland, volgens mij zijn er iets meer dan 100 die nu officieel een Level bij Eddy gehaald hebben. Als daar 10 van op nh-forum zitten, lijkt me dat een mooie steekproef. Bovendien draait dat forum in praktijk wel om Parelli, je zult er extreem weinig Voest-, Roberts- of Hempfling-volgers vinden, en er zijn meer dan 700 leden die actief nh trainen als ik het goed heb. Aangezien dit de grootste on-line kudde Nederlandse Parelliers is, leek me dit een mooie graadmeter. Maar als jij grotere groepen Parelli-studenten weet, hook ik het graag!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:03

Hhmm, een dergelijke reacties onderscheiden de kenner van de volgeling.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:19

Heel interessant verhaal xyzutu. Ik volg zelf sinds kort ook het parelli programma en het bevalt me erg goed. Het biedt mij veel wat ik bijvoorbeeld uit de boeken van Hempfling niet kreeg.
Zelf zou ik iemand die van Parelli overstapt op Hempfling zeker niet als afvallige zien, eerder als verstandig.
Ik heb enorm veel aan Hempfling gehad, en hij heeft weer een hoop dingen die ik weer bij Parelli (tot nu toe) eigenlijk wel mis. Als ik nou enorm veel talent had, zou ik misschien genoeg aan Hempfling hebben, maar helaas.

Niet dat ik erg ongeduldig ben, maar met Hempfling schoot het gewoon niet op, ik was voor mijn paard niet duidelijk genoeg. Als ik zo tien jaar door zou gaan, zou ik waarschijnlijk al een stuk duidelijker zijn. Maar ik wil ook af en toe veilig op mijn paard kunnen rijden (binnen tien jaar).

Ik zie Parelli dus zeker niet als de ultieme methode, misschien is dat Hempfling wel omdat hij zoveel ruimte vrij laat om zelf in te vullen. Maar dan moet je het wel goed invullen en ik heb dus geen flauw idee hoe je dat moet doen. Daarom wil ik lekker veel methodes door elkaar doen, om uiteindelijk uit alles het beste te pakken. Een beetje als Inge Teblick doet, grondwerk met paarden is trouwens ook al zo'n fijn boek, waar toch weer niet alles in zit (maar wel enorm veel).

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:38

Heel interessant dit. Ik vind dat hier best wat meer discussie over mag komen. Over alle 'stromen' NH. Wat NH is moet iedereen dan maar voor zich uitmaken.

Hempfling kwam ik vroeger als eerste mee in aanraking, maar het is mij nu nog steeds een raadsel. Ik begrijp het, maar ik kan het niet.

Parelli is duidelijker, en veel meer begrensd naar mijn mening. Mijn vriend wil nu beginnen met paarden. Hij heeft veel gevoel en ik heb hem aangeraden een Parelli Pakket te kopen om mee te beginnen. Zo krijgt hij de basis mee en een goede begeleiding met afgebakende lessen.
Ik ben het vrij eens met Arno, van alle methodes zou ik iets uit willen leren en dat dan toepassen op het paard wat voor dát paard toepasbaar is.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:58

Ik heb de zoektocht juist gestaakt en wil me nu voorlopig even op één methode richten, tot ik daar vrij handig in ben. Dat lijkt me een mooie basis, en dán weer eens verder kijken. Oftewel; eerst eens L3 Parelli aardig onder de knie krijgen, en dan eens kijken wat daar fijn mee combineert. Met dressuurmatig combineer ik het al, dus helemaal puur is het niet, en ik gebruik mijn stem ook waar het niet zou horen.

Ik maak ook wel eens mensen mee die met Parelli stoppen. Die vinden L1 halen een mijlpaal, en hebben niet de behoefte om verder te gaan. Ook goed, je hebt in ieder geval een basis gelegd waarop je verder kunt borduren. Het feit dat de methode zo goed bij mij past, wil niet zeggen dat een ander het ook zo ervaart .

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:08

Daar zegt prompter wat, ik moet wel toegeven dat ik nu toch wel graag zo snel mogelijk (ook al duurt het misschien een paar jaar) level 3 wil halen en van daaruit verder kijken lijkt me ook een goed idee.
Parelli heeft de rest bij mij nu wel even in een hoekje gedrukt.
Toch doe ik vooral met mijn schimmel wat teblick dingetjes, omdat bij parelli de beloning vaak bestaat uit aaien en daar heeft ze nu net een gruwelijke hekel aan. Zelfs als een paard haar probeert te krauwelen zie je een rilling van afschuw over haar rug lopen en rent ze zo snel mogelijk weg.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:21

Goh Arno, dat had mijn merrie vroeger ook, die wilde ook niet aangeraakt worden . Daarom was ik zeer sceptisch om er mee te beginnen, en heb ik lang getwijfeld. Maar dat is helemaal goed gekomen, nu draait ze zelfs haar hoofd naar me toe als ze vindt dat ze een beloning (een aaitje) heeft verdiend .

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:42

Ik stuur je even een pb

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:59

Wil je perse een antwoord op je vraag/stelling hebben en zo ja, waarom? Wat schiet jij er persoonlijk mee op? Als jij er zelf niks aan hebt, lekker laten gaan en je eigen ding doen

Ik fiets zelf ook overal doorheen en af en toe blijf ik ergens even wat langer staan. En ik maak mij er dan echt niet om druk wat een ander daarvan vind. Ik wil gewoon plezier hebben met mijn paard, op wat voor manier dan ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:23

Waarom niet? Het is gewoon iets waar ik me al een tijdje over verbaas, en ik wilde eens weten of ik nou gek was, of dat het anderen ook opviel. Gelukkig blijk ik dus niet gek te zijn.

Waarom moet je persoonlijk iets opschieten met het openen van een discussietopic? Ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen/meningen van anderen en aangezien nog niemand anders zo'n topic geopend had, moest ik dat zelf dan maar doen. En wie weet, misschien leer ik zo nog wel iets over de Nederlandse nh-cultuur. Dat is toch ook nooit weg!

En inderdaad, ik laat me bij het kiezen van methodes of daarmee stoppen ook niet door anderen leiden. Uiteindelijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn paard, en kan alleen die persoon inzien wat het beste is in zijn/haar situatie. Maar daarom was ik ook zo verbaasd over de reacties die mensen met een dergelijke boodschap van verschillende Parelli-volgers kregen. En dat was dus waarom ik dit topic opende.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:27

ik vindt het ook vreemd dat als je wat anders gaat doen omdat waar je mee bezig bent niet lukt je dan gefaald heb. Zie het zelf ook wel. Maar volg je eigen richting en zoek iets waar jij je in vindt en je paard ook. Dus dingen proberen is niet erg en 2e hands spullen zijn dan heel handig kost ook niet zo veel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:27

xyzutu2 schreef:
Parelli-studenten hebben eenzelfde soort mening als het gaat om mensen die weer van Parelli afstappen: Die hebben er niets van begrepen, hebben de onderliggende gedachte niet doorgrondt, waren blijkbaar op zoek naar een quick fix, en hebben in elk geval gefaald.

Ik zie in de praktijk ook wel dat dit ongeveer in 95% van de gevallen zo is
Jij hebt hier een ander gevoel bij, omdat jij daar toevallig niet bij hoort. Jij kon al alles met je pony's wat je wilde voordat je met parelli begon, ik begrijp dat het voor jou dan niet veel toegevoegde waarde heeft.
Ik geloof trouwens dat parelli level 1 en 2 aanraad als minimum als recreatieruiter, maar inderdaad wel level 3 aanraad als je de sport in wilt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:41

Ik zie bij Pat en Linda ook een aanpassing van het niveau van de levels...de eisen om je level 1 te halen zijn ook verlaagd in vergelijking met het verleden, dit om de mensen te stimuleren om door te blijven gaan, en niet eeuwig in level 1 te blijven hangen. Zelf zegt Parelli ook dat je je fantasie moet gebruiken en je paard moet blijven uitdagen, iedere keer weer nieuwe dingen moet proberen, niet in het vastgezette stramien te blijven hangen. Ik vind het een beetje te kort door de bocht om te zeggen dat ze er niets van hebben begrepen, maar degenen die playdagen volgen zullen ook zien dat je kunt leren van elkaar en je je aan elkaar kunt optrekken, en als je in je uppie achter je huis aan het hobbyen bent je er op een gegeven moment ook de aardigheid in verliest.

Overigens is er nu een tweede Parelli pakket level 2 uit, en ondanks dat Parelli van mening is dat je het oude pakket EN het nieuwe pakket moet hebben, kan ik me voorstellen dat een heleboel mensen die besloten hebben het nieuwe pakket aan te schaffen, het oude de deur uit doen.

En dan is er idd de categorie, die denkt het allemaal te weten, en iig een gedeelte van de aanschaf van de toch best wel dure pakketten terug te kunnen halen door het te verkopen.