Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jovarna schreef:Ik waardeer je reactie.Zoals ik het zie, heeft Rebbel weinig vertrouwen.
Z'n vorige eigenaressen 'konden hem niet aan' en moest hij het dus zelf doen. Wanneer een paard op zichzelf aangewezen is, gaat hij zich afsluiten, in zichzelf keren en kan niet zomaar weer vertrouwen uit handen geven.
Dit heeft niets met dominantie te maken, maar meer met onzekerheid. Hij heeft niemand die hij echt vertrouwt, bij wie hij zich veilig en begrepen voelt, dus moet hij het zelf doen.
Met het happen wil Rebbel jou iets duidelijk maken.
Er wordt van alles van hem gevraagd en verlangd, en ondertussen zegt hij als het ware 'hier ben ik, kijk eens naar mij, luister eens naar mij!', wat jij vervolgens afstraft en negeert.
Je kunt niet verwachten dat hij jou binnen een half uur gaat vertrouwen, zich helemaal voor je openstelt en jou als leider gaat zien. Dit kost veel meer tijd, wellicht maanden, misschien nog wel langer.
Je zegt dat hij het absoluut niet pikt om opgesloten te worden, in welke manier ook. Waarom wordt hij dan nog opgesloten? Loopt hij wel in de wei? Heeft hij wel kuddemaatjes?
Tips voor woensdag wanneer je 'er op gaat': NIET er op gaan. Het is nog veel te vroeg. Wanneer je werkelijk wilt dat er iets verandert, dat dit paard vertrouwen gaat opbouwen en jij werkelijk iets wilt leren, geef het dan tijd. Wacht met rijden en ga andere dingen met hem doen: grondwerken, wandelen, tuttelen, gewoon bij hem zijn zonder iets te moeten etc.
Chocolaatje schreef:Stukje geschiedenis van Rebbel (alles wat bekend is):
Hij is van twee meisjes geweest die hem "niet-aan-konden". Daarna hebben ze hem weggedaan, en toen heeft Joke hem gekocht, die tevens aan het hoofd staat van manegebedrijf Stal Wittebrug. Voor een manege is Wittebrug heel goed, ze hebben echt het beste voor voor de manegepaarden, allemaal goed passende zadels die vaak gecontroleerd worden, allemaal vriendelijke K&K bitjes om geruk íets minder hard aan te laten komen, de lessen zijn heel erg op vriendelijkheid gericht, etc.. Ze zijn zelfs een klein beetje bezig met natural horsemanship. Joke heeft Rebbel meteen in de lessen mee laten lopen. Met thiedeman, omdat dat beter voor zijn ruggebruik zou zijn. Na een paar maanden ging het heel slecht met Rebel. Hij ging onder de man bij alles stijgeren en in protest. Van alles laten komen, eerst zadelmaker, toen dierenarts, toen fysio. Alle drie konden ze niks vinden, dus Joke dacht dat het aan de lessen lag. Sinds een maand of twee rijdt ze hem zelf elke dag, en het gaat steeds beter met hem. Ze rijdt wel (helaas) met thiedeman teugel.