Ontzettend dominant paard hapt, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chocolaatje

Ontzettend dominant paard hapt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 16:18

Misschien weten jullie hier raad mee? Het is inderdaat een lang verhaal, maar om het op te kunnen lossen is deze informatie denk ik allemaal nodig. Ik ben heel erg benieuwd!

Het gaat om een paardje wat ik misschien mag gaan bijrijden, maar alleen als het 100% klikt, omdat-ie zo "moeilijk" te rijden is. De eigenaresse wil me op hem zien rijden om te beslissen of het goed is. Maar natuurlijk klikt het niet als dat paard me nog niet kent en ik op zijn rug ga zitten.

Stukje geschiedenis van Rebbel (alles wat bekend is):
Hij is van twee meisjes geweest die hem "niet-aan-konden". Daarna hebben ze hem weggedaan, en toen heeft Joke hem gekocht, die tevens aan het hoofd staat van manegebedrijf Stal Wittebrug. Voor een manege is Wittebrug heel goed, ze hebben echt het beste voor voor de manegepaarden, allemaal goed passende zadels die vaak gecontroleerd worden, allemaal vriendelijke K&K bitjes om geruk íets minder hard aan te laten komen, de lessen zijn heel erg op vriendelijkheid gericht, etc.. Ze zijn zelfs een klein beetje bezig met natural horsemanship. Joke heeft Rebbel meteen in de lessen mee laten lopen. Met thiedeman, omdat dat beter voor zijn ruggebruik zou zijn. Na een paar maanden ging het heel slecht met Rebel. Hij ging onder de man bij alles stijgeren en in protest. Van alles laten komen, eerst zadelmaker, toen dierenarts, toen fysio. Alle drie konden ze niks vinden, dus Joke dacht dat het aan de lessen lag. Sinds een maand of twee rijdt ze hem zelf elke dag, en het gaat steeds beter met hem. Ze rijdt wel (helaas) met thiedeman teugel.

Mijn manier
Vandaag had ik de gelegenheid kennis te maken met Rebbel, dus heb ik dat natuurlijk gedaan, op mijn manier. Ik ben met hem gaan wandelen in een afgesloten binnenbak, met halster en touw. Meteen al bleek dat hij heel erg dominant is en in protest gaat als hij onder druk wordt gehouden (druk van halster, druk tegen zijn borst). Ik heb geoefend met stilstaan ( ho), en streng achteruit (terug) gaan als hij niet of te laat op ho reageerde. Bij al mijn probeersels om hem achteruit te krijgen ging hij stijgeren, behalve als ik anderhalve meter voor hem ging staan, met het touw slingerde en heel streng terug zei. Zo heb ik het dus maar gedaan, tot hij goed op ho reageerde. Later heb ik ook af en toe een drafje aan touw met hem gedaan, wat in het begin een ramp was, maar later heel goed ging. Het ging allemaal steeds beter, en na twintig minuten grondwerk had ik iets minder het gevoel dat hij me minachtte.
Toen ben ik gaan oefenen met zijn hele lichaam aanraken. Hij vond het tot mijn verbazing allemaal wel best. Ook heb ik hem op druk laten wijken (voorhand zijwaards, achterhand zijwaarts, achterwaards). Dit keer zonder stijgeren. Toen ben ik alle oefeningen met touw om zijn nek, dus los, gaan doen. Daarna zonder halster, en later helemaal los, zelfs draf ging goed.

Happen
Dit ging steeds beter, alleen is er één ding wat-ie doet dat ik echt niet begrijp en ik weet ook echt niet hoe ik erop moet reageren. Hij hapt me. Constant, wanneer hij de kans ziet hapt hij me. Bij alles wat ik doe hapt hij me. Het werd tijdens de bovenstaande sessie ook steeds erger. Ik wist echt niet hoe ik erop moest reageren en wat het nou betekent. Ik heb bij elke hap een streng hé gezegd, maar dat had weinig indruk en op een gegeven moment was ik wel heel veel aan het hé-en, waardoor hij er een beetje doof voor werd. Weet jij wat dat happen betekend, en wat ik eraan kan doen?

Dominantie
Dan heb ik nog een vraag. Na een half uur met hem bezig te zijn geweest in de binnenbak was ik nog steeds niet zijn leider. Zo zag hij het in ieder geval niet. Het was wel heel veel beter dan eerst, en ik denk niet dat iemand anders ooit zo ver bij hem is gekomen, maar hij is echt verschrikkelijk dominant. En ook heel erg slim, en gevoelig. Ik heb gemerkt dat hij het absoluut niet pikt om opgesloten te worden, in welke manier ook.
Hoe kan ik dit nou beter doen? Is hier een betere oefening voor? Of misschien een manier hoe ik me tegen hem moet gedragen? Is natuurlijk moeilijk zonder mij met het paard bezig te hebben gezien. En hebben jullie tips voor woensdag? Dan ga ik er namelijk op. Ik ga mijn best doen voor die tijd nog een mogelijkheid te zoeken een half uurtje met hem te kunnen wandelen, alleen weet ik zeker dat ik dan geen binnenbak heb, en dus naar buiten moet. Er is wel een buitenbaan. Voor dit halve uurtje nog tips?

Ik heb geen foto's van hem kunnen vinden. Het is een volbloedje, misschien helpt dat iets.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:30

Eerst even over het achterwaarts gaan. Ik veronderstel dat het paard protesteert tegen het feit dat jij hem achteruit stuurt als die kort bij je staat. Misschien heb je een Carrotstick of een andere lange zweep die niet teveel plooit waarmee je het paard achteruit kan sturen. Gebruik daarbij dan ook een signaal met je hand zodat die dat symbool gaat associëren met achteruit gaan. Als het paard dan netjes achteruit gaat kan je dat achteruit gaan gebruiken als die hapt. Elke keer die hapt of een poging doet maak je jezelf groot en zet je'm onmiddelijk achteruit. Het paard moet leren uit jou persoonlijke ruimte te blijven.

Ik werk ook met een heel domintant paard. Heb van m'n instructrice de taak gekregen om een piste van 15 bij 15m af te bakenen met touw (in jou geval kan je eventueel dat afbakenen met hindernissen die hoog genoeg gezet worden?) Ik moet dan telkens de plaats van het paard gaan innemen. Het is belangrijk dat je piste niet te groot is. Anders moet je echt teveel rondrennen.

Chocolaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 17:50

Allereerst harstikke bedankt om de moeite te nemen mijn verhaal te lezen.

Kan je misschien iets meer uitleg geven over het plaats-innemen-van-het-paard? Ik weet namelijk nu al dattie dan echt niet weggaat.

Dan ook nog bedankt voor het bedenken van een oplossing voor het hap-probleem. Alleen denk ik dat het niet zal werken. Het happen gaat in een halve seconde, vijf keer per minuut. Veel te vaak dus. Hij reageert veel te traag op achterwaarts gaan (waar natuurlijk wel aan te werken is), dus ik ben bang dat ik dan te laat ben met de "straf". Ik denk dat het voor hem te moeilijk te associëren is met de hapjes. Het is een soort hapje en snel wegrennen. Een soort uitdagen. Of misschien zelfs uitproberen. Hij neemt een hap en gaat snel weer op afstand om te kijken hoe ik erop reageer.

Ik ben het er wel helemaal mee eens dat hij uit mijn gebied moet blijven, maar kan ik dat misschien ook op een andere manier duidelijk maken? Hij raakt me heel vaak aan, soms (lief?) met zijn neus tegen m'n rug, en soms dus happend. Maar ik zie dit alles toch als een soort over me heen lopen.

Dit is echt een leidertje, niet zomaar ee dominant paard. Ik heb nog nooit eerder zo'n dominant paard als deze in handen gehad.

Ik zou het leuk vinden als je weer zou reageren!

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:14

goh bij mij reageert het paard wel. Ik ga erachter staan en ze gaat weg. Ik ga opnieuw erachter staan en ze gaat weg. In het begin werd ze er boos om en kwam me dan uitdagen, maar nu is dat al veel beter.
Hou een touw bji je en stuur desnoods het paard weg van jou door te zwaaien met het touw.

Wat je ook kan doen in dit geval is een join-up, maar die moet dan wel goed uitgevoerd zijn. Normaal ben 'k daar absoluut niet voor... Maar soms is het wel nodig. Maar dan moet je eerst eens bij iemand gaan kijken die dat kan uitvoeren of je laten bijstaan door iemand.

Kijk ook eens in je buurt of er iemand is die lessen in NH kan geven. Ik denk dat je daar meer mee geholpen kan worden dan hier via het internet. Want elk paard reageert anders en sommige paarden kunnen op sommige methodes wel eens héél agressief uit de hoek komen.

Chocolaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:57

Nogmaals bedankt voor het meedenken. Ik ga mijn best doen deze dingen te proberen. Ik ben ook niet helemaal voor een join-up, daarbij zijn de omstandigheden in dit geval niet goed, en ik heb daar geen ervaring in.

Hoe denk jij over de manier waarop ik vandaag mijn halve uurtje met hem heb doorgebracht? Ik ga het volgende keer met een zweep/stok proberen, hopen dat hij daar goed op reageerd. Ook ga ik het 15x15 stukje uitzetten.

Denk je dat ik mijn stem moet verheffen bij zo'n hap? Ik zal proberen hem direct te laten reageren op mijn 'terug-hulp', zodat ik dat misschien als "straf" kan gebruiken.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:43

mjah van dat happen is die echt een spelletje aan het maken. Ik denk niet dat je dat met stem verheffen gaat kunnen oplossen. Wat je wel kan doen is je ellbogen bijvoorbeeld goed naast je houden en je paard ertegen laten botsen. Maar 'k weet niet of dat gaat helpen...

Roane

Re: Ontzettend dominant paard hapt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:45

Ik luister mee, mijne hapt ook om alles...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:22

Ik vraag even om verplaatsing naar NH

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:14

NA->NH

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 10:17

Ik had het ook al bij NH gezet..

Chocolaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 10:24

Ik zou het leuk vinden meer meningen en mogelijke oplossingen te horen/lezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:59

Zoals ik het zie, heeft Rebbel weinig vertrouwen.

Z'n vorige eigenaressen 'konden hem niet aan' en moest hij het dus zelf doen. Wanneer een paard op zichzelf aangewezen is, gaat hij zich afsluiten, in zichzelf keren en kan niet zomaar weer vertrouwen uit handen geven.
Dit heeft niets met dominantie te maken, maar meer met onzekerheid. Hij heeft niemand die hij echt vertrouwt, bij wie hij zich veilig en begrepen voelt, dus moet hij het zelf doen.

Met het happen wil Rebbel jou iets duidelijk maken.
Er wordt van alles van hem gevraagd en verlangd, en ondertussen zegt hij als het ware 'hier ben ik, kijk eens naar mij, luister eens naar mij!', wat jij vervolgens afstraft en negeert.

Je kunt niet verwachten dat hij jou binnen een half uur gaat vertrouwen, zich helemaal voor je openstelt en jou als leider gaat zien. Dit kost veel meer tijd, wellicht maanden, misschien nog wel langer.

Je zegt dat hij het absoluut niet pikt om opgesloten te worden, in welke manier ook. Waarom wordt hij dan nog opgesloten? Loopt hij wel in de wei? Heeft hij wel kuddemaatjes?

Tips voor woensdag wanneer je 'er op gaat': NIET er op gaan. Het is nog veel te vroeg. Wanneer je werkelijk wilt dat er iets verandert, dat dit paard vertrouwen gaat opbouwen en jij werkelijk iets wilt leren, geef het dan tijd. Wacht met rijden en ga andere dingen met hem doen: grondwerken, wandelen, tuttelen, gewoon bij hem zijn zonder iets te moeten etc.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:32

Ik denk dat je wat meer tijd moet investeren dan dat halve uurtje dat je nu met hem bezig bent geweest. Ga met bovenstaande mee dat het nog te vroeg is om er nu op te rijden.

Wat betreft het happen heeft Pat Parelli wat tips in het volgende artikel:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... ites&t=lit

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 11:57

Jovarna schreef:
Zoals ik het zie, heeft Rebbel weinig vertrouwen.

Z'n vorige eigenaressen 'konden hem niet aan' en moest hij het dus zelf doen. Wanneer een paard op zichzelf aangewezen is, gaat hij zich afsluiten, in zichzelf keren en kan niet zomaar weer vertrouwen uit handen geven.
Dit heeft niets met dominantie te maken, maar meer met onzekerheid. Hij heeft niemand die hij echt vertrouwt, bij wie hij zich veilig en begrepen voelt, dus moet hij het zelf doen.

Met het happen wil Rebbel jou iets duidelijk maken.
Er wordt van alles van hem gevraagd en verlangd, en ondertussen zegt hij als het ware 'hier ben ik, kijk eens naar mij, luister eens naar mij!', wat jij vervolgens afstraft en negeert.

Je kunt niet verwachten dat hij jou binnen een half uur gaat vertrouwen, zich helemaal voor je openstelt en jou als leider gaat zien. Dit kost veel meer tijd, wellicht maanden, misschien nog wel langer.

Je zegt dat hij het absoluut niet pikt om opgesloten te worden, in welke manier ook. Waarom wordt hij dan nog opgesloten? Loopt hij wel in de wei? Heeft hij wel kuddemaatjes?

Tips voor woensdag wanneer je 'er op gaat': NIET er op gaan. Het is nog veel te vroeg. Wanneer je werkelijk wilt dat er iets verandert, dat dit paard vertrouwen gaat opbouwen en jij werkelijk iets wilt leren, geef het dan tijd. Wacht met rijden en ga andere dingen met hem doen: grondwerken, wandelen, tuttelen, gewoon bij hem zijn zonder iets te moeten etc.
Ik waardeer je reactie.

Alleen heb ik over bepaalde dingetjes een ander oogpunt. Bijvoorbeeld dat je denkt dat hij niet dominant is, ik heb enigzins verstand van paarden en ik zag aan dit paard dat hij écht heel erg dominant is. Vooral als je het vergelijkt met paarden die alleen maar geen vertrouwen in mensen hebben.

Ik denk dat je met dat happen wel gelijk hebt. Hij wil mijn aandacht trekken. Maar als ik hem na een hap aandacht geeft, leert hij dat dát de manier is. Als het happen genegeerd wordt, weet hij dat het geen nut heeft om te happen. Als ik grondwerk aan het doen ben heb ik 100% aandacht voor het paard, en dat weten ze best wel. Maar om het happen af te straffen weet ik inderdaat ook niet. Ik denk dat ik het vanaf nu niet meer ga afstraffen, maar gewoon ga negeren.

Over dat opgesloten worden, ik bedoel meer als je druk op zijn halstertouw zet, of als je erop je handen op slot zet. Nou vindt geen enkel paard dit leuk, maar hij reageert wel heel extreem, en niet angstig, maar kwaad. Daarom vindt ik het zo stom dattie met thiedeman gereden wordt, zou veel beter gaan zonder.

Nogmaals bedankt voor je reactie en het meedenken.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:55

Als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik inderdaad dat het paard lekker dominant is. Dominantie van een paard dat écht dominant is, kun je niet zomaar even over nemen. Eerst zul je zijn respect moeten krijgen. Ja krijgen. Respect is niet iets wat je afdwingt, maar iets wat je verdient. Dat betekent overigens niet dat je maar moet wachten op dat moment, want je kunt wel degelijk heel veel doen.

Je oefeningen aan het touw aan het halster zijn een mooi begin. Zet het vooral door. Verlies je hoop niet. Als je echt een dominante rakker hebt (of rebel ) dan ben je er werkelijk niet in een weekje. Maar......
heb je ze te pakken, dan zijn het vind ik de fijnste paarden. Je leert er namelijk ongelooflijk veel van. Ze dagen je uit tot het uiterste. Ze leren je leren.

In een cursus van Parelli las ik eens dat volgens Knie (de welbekende circusdirecteur): Backing cures biting.!!
En inderdaad dat is ook zo! Dus laat hem/haar achterwaarts gaan elke keer als je maar enigszins de kans krijgt.

Voor het bijten zelf: Zet een blok: en dat is makkelijker gezegd als gedaan. ALs je eenmaal weet hoe het moet is het geen kunst. Tot die tijd is het lastig. Probeer het paard uit je zone te houden. Een paard dat zoveel bij als Rebel is makkelijk te blokkeren. Raak haar aan op de ribbenpartij en kijk uit een ooghoek wat ze doet, of zet maar vast een blok zonder dat ze uberhaupt wat doet. Een blok is met je elleboog een aantal vliegbewegingen maken, zodat ze haar neus stoot als ze in jouw persoonlijke omgeving komt. Je kunt dit ook met je knie , je voet of wat dan ook doen.
Het zit vaak in hele kleine dingen om je blok ook echt effectief te maken. Kijk je paard nooit aan daarbij. Daardoor gaat ze de schuld bij zichzelf leggen en niet bij jou. Als je haar gaat slaan, of een tik geven of wat dan ook, dan wordt het spelletje alleen maar erger. Ze zal sneller toehappen en sneller wegduiken. Dat zal je paard echt denken.

Houd moed, want dominantie komt bij beetjes. Procentje per procentje zul je aan invloed winnen en aan dominantie winnen als je je oefeningen voortzet. Een paard dat zo dominant is zou ik beslist in de roundpen werken, totdat ik absoluut kon bepalen hoe hard en welke richting op ie loopt. Een join up is van minder belang, maar let wel op de andere tekens. Oortje, hals en vooral kauwen en likken.

Nou poeh. Hoop dat je hier iets aan hebt. Lukt het niet, of wil je nog iets vragen, dan laat het per pb weten, of kom een keer langs.

Mariilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:15

Hallo, ik heb sinds een week een b-pony, ze rijdt perfect! Maar als ik haar uit de wei wil halen, heb ik het gevoel dat ze me aan wil vallen, ze komt recht op me af gegallopeerd, en een halve meter voordat ze bij mij is, slaat ze links of rechts af. Ook als ik haar bijvoorbeeld, een stukje brood wil geven, hapt ze direct naar me. Maar als ze aan het touw staat is ze super braaf. Ik vroeg mij af wat ik hier aan kan doen. Ze is zo lief, en ik wil haar gewoon NIET kwijt.

mvg marilou

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:49

Chocolaatje schreef:
Stukje geschiedenis van Rebbel (alles wat bekend is):
Hij is van twee meisjes geweest die hem "niet-aan-konden". Daarna hebben ze hem weggedaan, en toen heeft Joke hem gekocht, die tevens aan het hoofd staat van manegebedrijf Stal Wittebrug. Voor een manege is Wittebrug heel goed, ze hebben echt het beste voor voor de manegepaarden, allemaal goed passende zadels die vaak gecontroleerd worden, allemaal vriendelijke K&K bitjes om geruk íets minder hard aan te laten komen, de lessen zijn heel erg op vriendelijkheid gericht, etc.. Ze zijn zelfs een klein beetje bezig met natural horsemanship. Joke heeft Rebbel meteen in de lessen mee laten lopen. Met thiedeman, omdat dat beter voor zijn ruggebruik zou zijn. Na een paar maanden ging het heel slecht met Rebel. Hij ging onder de man bij alles stijgeren en in protest. Van alles laten komen, eerst zadelmaker, toen dierenarts, toen fysio. Alle drie konden ze niks vinden, dus Joke dacht dat het aan de lessen lag. Sinds een maand of twee rijdt ze hem zelf elke dag, en het gaat steeds beter met hem. Ze rijdt wel (helaas) met thiedeman teugel.

Met deze geschiedenis kan je inderdaad met een dominant paard te maken hebben, maar ook met 1 die in die rol "gedwongen" is door een eigenaar die geen leiding kon geven. Allebei zullen ze je uittesten, maar de 2e vorm is veel makkelijker te hanteren zodra je aan hem kan bewijzen dat je een veilige leider bent. En met deze achtergrond is dit zeker nu geen geschikt manegepaard, hij heeft in een les al geen steun van de ruiter en geen steun van de instructrice omdat die verhoudingen nog niet duidelijk vast liggen.
Als ik je verslag verder lees heb ik het vermoeden dat je meer op je strepen moet gaan staan bij wat je van hem vraagt. Versterk dus in stapjes je hulp totdat je reactie krijgt, schakel dan onmiddelijk terug naar het eerste stapje voor de volgende beweging. Bedenk ook van te voren hoeveel stapjes je bv wil dat hij achterwaarts gaat en hou je daaraan.
Je bent dan dus constant aan het schakelen tussen zo licht mogelijke hulpen en het versterken ervan totdat het paard erop reageerd. Parelli noemt dat fases, fase 1 (gewenste lichte hulp) t/m fase 4 (wat nodig is om reactie te krijgen, hoe dan ook)
Tot slot heel moeilijk : als het goed gaat STOPPEN. Ook als je pas 5 minuten bezig bent.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 10:57

Dit is een topic van twee jaar oud wat weer omhoog gehaald is, (als TSer) stel ik reacties nog steeds zeer op prijs, maar ik heb er niet zo veel meer aan nu. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:29

Vertel eens hoe het nu - 2 jaar later - gaat?

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 14:41

Ik ben dit paard uit eindelijk niet gaan bijrijden, maar volgens mij gaat het heel goed met hem.

Mariilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:43

Hallo, ik heb sinds een tijdje een 8-jarige b-pony. Maar als ik in de wei ga, jaagt hij me als het ware ''eruit''. Waarom doet ze dit?, als ik haar soms wil aaien, hapt ze naar me. Vanavond wou ik haar hoeven krabben, beet ze me vol op in mijn rug, Wat kan ik doen, zodat ze me niet meer bijt, of het weiland uitjaagt?

Groetjes Marilou

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:14

Bedankt voor de TeMs, topic is inderdaad al erg oud Knipoog