[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 02:44

Hij zegt het niet alleen aan het begin (en dan maar een gedeelte ervan), maar ook op het eind...en dan de volledige versie.
Voordeel van een Audio casette is dat je hem iedere keer weer terug kunt spoelen...

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:38

hahaha lachen man, je zou denken dat ie een dichter was ipv een paardenman

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:00

Hij heeft er lang genoeg over na kunnen denken. En heeft wel mee gezegdes waar een kern van waarheid in steekt.

Bijv: Take the time it takes, so it takes less time.

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:33

mooi

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:10

ik weet niet of ik het hier mag vragen maar anders hoor ik het wel..

ik heb een shetlandruin van 3 jaar. hij is nooit in zn verleden op zn plaats gezet in de kudde en wil dus ook altijd de baas zijn, zo erg dat hij niet meer bij de andere paarden op het land kan (de andere paarden zijn bijna 2 meter hoog, hij 1 meter, als er een klap raak is ben ik mn pony kwijt)

nu is hij ook behoorlijk bijdehand tegenover mij en andere mensen, als hij stil wil staan doet hij dat, wil hij doorlopen doet hij dat, ik pak hem er echt wel voor aan maar hij reageert er nog helemaal niet goed op.

kan ik met hem nou een join-up doen? zodat hij weet dat ik de baas ben en niet hij? of heb ik het helemaal verkeerd begrepen..?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:47

Alleen de join-up gaat het probleem niet oplossen, door de join-up ben je even de baas over hem, maar doordrammen en stilstaan klinkt eerder naar slechte opvoeding, die ga je ook door de join-up niet recht zetten....

Hij zal gerust in de wei kunnen, maar dan in een groep met gelijkgrote paarden. En ook dan is het maar afwachten of hij daar niet binnen kortste keren de baas is. Als je paard in zijn jeugd niet de goede opvoeding door andere paarden heeft gehad, is dat later ook maar moeilijk recht te breien.

Wat betreft de opvoeding en het gedrag t.o.v de mens kan ik je alleen maar aanraden om grondwerk te gaan doen. Eventueel Parelli....

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:07

Ik heb beide boeken gelezen van Pat Parrelli en van Monty. Ze hebben beide goede tips. Ik geloof niet in 1 methode. Volgens mij kan je het beste je eigen manier combineren met die van beide (Parrelli en van Monty bijvoorbeeld). En verder is het gewoon wat je gevoel ingeeft. Sommige mensen op dit forum zijn erg tegen Monty's-methode, zij bekijken het volgens mij te veel met mensenogen dan met paardenogen. Ieder dier heeft zijn eigentaal. En wat voor ons wreed lijkt is bij dieren vaak heel normaal (in het nekvel oppakken ( bij konijnen bv)). Rangorde bepaling is voor de meeste dieren gewoon en geeft juist rust, als duidelijk is wie de baas is. Juist onduidelijkheid geeft stress en dat is vaak niet echt bevordelijk voor ze.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 00:24

Een beetje van dit en een beetje van dat, en voor de rest je eigen gang gaan, lukt alleen als je weet wat de methodes inhouden. Als je dat niet weet is het net als het bakken van een taart, waarbij je een belangrijk ingredient vergeet. De taart is dan gedoemd om te mislukken...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:06

Cassidy schreef:
Een beetje van dit en een beetje van dat, en voor de rest je eigen gang gaan, lukt alleen als je weet wat de methodes inhouden. Als je dat niet weet is het net als het bakken van een taart, waarbij je een belangrijk ingredient vergeet. De taart is dan gedoemd om te mislukken...


mooi verwoord! ik vind inderdaad dat je moet weten wat het inhoudt, en wat er de bedloeling van is, etc. zomaar klakkeloos wat proberen heeft geen zin, ik heb dat al vaker gezien. dat geldt trouwens voor elke trainingsmethode en elke rijstijl vind ik!

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:02

Natuurlijk moet je weten waar je mee bezig bent, maar je kunt er toch de methodes er uitpikken die jou het beste aanstaan. Ik bedoel je kan een appeltaart maken op verschillende manieren, waarbij de appels en het deeg centraal staan, toch!!!! Maar op dit forum is het alleen maar ik ben tegen of ik ben voor, zonder dat er ergens een middenweg is.

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:37

Misschien omdat iedereen voor zijn eigen waarheid strijd..

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:35

Ja heel kinderachtig zeg.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 00:27

ik ben het met je eens Boris! voor ieder individueel paard is er een beste methode, en dat kan een join up zijn, maar ook iets totaal anders. het belangrijkste is in mijn ogen dat er gekeken wordt naar het paard en jezelf, en dat daar de beste middenweg in gevonden wordt. wat deze middenweg is, is voor iedereen anders. ik kan me vaak goed vinden in de join up, maar ik zie in mijn omgeving ook mensen die het op de meer traditionele manier doen (ik ga nu even in op zadelmak maken en inrijden), en het resultaat is bij beiden ongeveer gelijk. het verschil dat ik merk met de paarden die ik onder mijn hoede heb, is dat ze erg veel vertrouwen in mij (en mensen in het algemeen) hebben, terwijl dat met de meeste 'traditioneel' ingereden en getrainde paarden vaak minder is. zo rij ik op dit moment een Haf in, op een stal waar ook een Fries sinds kort onder het zadel is. de Haflinger is veel meer ontspannen, en de fries is een echte zenuwpees. uiteraard heeft dit met meer te maken, met de fries is bijvoorbeeld later begonnen, en die is ook nog een stukje jonger. en het ene paard is het andere niet. toch zou ik voor de fries wel een join up (of iets dergelijks) adviseren aan degene die met haar werkt, om de band te vergroten. er wordt nu erg veel gericht op het vooruitkomen met dressuur, terwijl in mijn ogen de band erg belangrijk is, net als een goed vertrouwen (wat daar overigens bijhoort).

wat ik wil zeggen is, dat er voor elk paard en elke ruiter een balans gevonden moet worden, wat op alle fronten goed werkt. of dit nou een join up is of gewoon lekker longeren, dat maakt niet uit. het gaat erom wat je bereikt met je paard (en dan bedoel ik even geen wedstrijdniveaus), en de manier waarop je dat weet te bereiken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:28

Voordeel met het bakken van een appeltaart en je eigen inzicht volgen is dat je het ten allen tijde over kunt doen als het eindresultaat mislukt of niet helemaal naar je zin is. Nieuwe ingredienten, en varieeren maar.

Heb je die mogelijkheid bij een paard? Met een schone lei beginnen als een methode niet lukt? Alle gegevens wissen als de harde schijf van een computer, en opnieuw beginnen? Dat heb je niet. Hoe maak je de beslissing om bij het ene paard methode A en bij het volgende paard methode B toe te passen? Misschien is die Fries wel gebaat bij een heel andere methode binnen de NH dan de Join-up?

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:27

Zucht, waarom ga je altijd zo in de aanval als het over join-up gaat (cassidy)!!! Ik heb helemaal niet gezegd dat dat de beste manier is, die er is. iemands mening respecteren schijnt op dit forum erg moeilijk te zijn geloof ik. Je moet maar doen wat jou het beste lijkt dan doe ik dat ook!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:59

Ik vraag me af waar jij die aanval ziet. Je hebt even over het hoofd gezien dat ik een vraag heb gesteld, waar jij nog niet op hebt geantwoord. Waar ik wel over val is je oneliner met het woord "kinderachtig", die absoluut niets toevoegd aan deze discussie.

Maar misschien wil je nog antwoorden op mijn vraag?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:05

inderdaad, dat denk ik ook cassidy (wat je zei over de Fries). maar misschien is de join up wel een goeie, dat weet ik niet. ik train het paard niet zelf.

maar goed, ik probeerde duidelijk te maken dat niet één methode per definitie de beste is, en dat er naar het paard als individu gekeken moet worden. vandaar ook dit voorbeeld.

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:50

Sommige dingen doe je met je gevoel, gezond verstand en ervaring toch!!! is dat een antwoord op je vraag. Ik vind je gewoon veel aanvallend op van alles. En dat vind ik kinderachtig ja. we zijn toch volwassen of niet soms? dan kan je toch gewoon met elkaar ervaringen uitwisselen en iedereens mening respecteren. Trouwens ik ben niet de enige die vind dat jij wel erg aanvallend tegen mensen doet. En ik begrijp niet echt waarom je dat doet. Je bereikt hier namelijk niks mee, behalve dat je mensen tegen de haren in strijkt, wat heb je daar eigenlijk aan?? Dat vind ik erg jammer hier. Ik respecteer jou mening ook hoor. Ik vind het prima dat je niks van Monty wil weten.

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:58

Ik ben het helemaal met merrieveulen eens, een paard moet je zien als een individu. En niet dat er 1 methode werkt voor alle paarden. Met uitproberen bedoel ik kijken hoe een paard reageert op bepaalde signalen en vandaar uit bepalen of hoe je verder gaat. Rijden met gevoel zeg maar!!!!

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:08

Uitproberen is toch het enige wat je kan doen om te kijken of het werkt, hoe kan je het anders weten dan??? Maar met veel verzichtigheid en heel goed opletten hoe het paard er op reageert en meteen te stoppen als niet gaat zoals je verwacht. Bij een join-up of een soort van, zou je gewoon voorzichtig met lichaamstaal kunnen kijken of het paard daar op reageert en natuurlijk niet meteen hem opjagen tot hij trillend in een hoekje staat. Dat doe je toch ook met rijden?? Als iets niet wil zoals jij zou willen, ga je toch ook iets anders proberen om te kijken of het dan wel lukt (tot bepaalde grenzen natuurlijk).

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:10

Bijvoorbeeld met springen, als een paard nog nooit gesprongen heeft, weet je ook niet of hij het kan. Dan begin je niet meteen met een meter hoge hindernis, maar toch ook met cavalleti??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:12

Boris94 je hebt een edit-knop, gebruik hem ajb ipv zo vaak iets te posten

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:15

Maar wat Pat Parelli doet vind ik ook heel knap hoor, en daar staan ook heel veel nuttige dingen in. Maar zoals ik al zei, ik aanbid niet echt een methode, maar pak eruit wat ik zelf het beste vind.

Waar zit die edit knop dan? (sorry ben niet heel goed met computers)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:17

Rechts onder je bericht (zo'n 10 minuten nadat je gepost hebt geloof ik, en als er veel anderen gereageerd hebben staat hij er al niet meer dacht ik) Naast ' quote '

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:22

Boris94 schreef:
Uitproberen is toch het enige wat je kan doen om te kijken of het werkt, hoe kan je het anders weten dan??? Maar met veel verzichtigheid en heel goed opletten hoe het paard er op reageert en meteen te stoppen als niet gaat zoals je verwacht. Bij een join-up of een soort van, zou je gewoon voorzichtig met lichaamstaal kunnen kijken of het paard daar op reageert en natuurlijk niet meteen hem opjagen tot hij trillend in een hoekje staat. Dat doe je toch ook met rijden?? Als iets niet wil zoals jij zou willen, ga je toch ook iets anders proberen om te kijken of het dan wel lukt (tot bepaalde grenzen natuurlijk).


Wat het grootste probleem met de JU is dat 't zo enorm commercieel naar buiten wordt gebracht, mensen krijgen het voorgeschoteld als een wondermiddel waardoor je een band kan scheppen met je paard. Mensen krijgen te horen hoe geweldig het is. Een JU is eigenlijk alleen iets voor mensen die weten wat een paard probeerd te zeggen, en voor paarden die heel nodig op hun plaats gezet moeten worden.

Er zijn serieus mensen die leuk met hun doodbrave voor de afwisseling een een JU gaan uitvoeren als vervanging van het rijden, onder het mom van "ik rij d'r ook langer dan een uur mee dus een half uurtje/3 kwartier JU moet kunnen, is wel een keertje leuk als afwisseling", en je begrijpt zelf wel dat dat heel erg stressvol en vermoeiend is voor het paard. En je kan dan zelf ook wel inschatten dat de gevolgen daarvan heel ernstig zijn, dat is precies de reden waarom ik heel fel tegen deze methode ben. De methode klopt mits goed uitgevoerd, de methode wordt naar buiten gebracht als een kant en klare band met je paard, reactie daarop is mensen met doodbrave paarden die 'even' een JU gaan uitproberen.

Een JU is voor mensen die verstand hebben van 'paardentaal', weten bij welke paarden ze het uit moeten voeren en wanneer te stoppen, kortom alleen voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn. En lang niet iedereen die regelmatig een JU uitvoerd voldoet aan die eis. Als je niet weet wat je paard je duidelijk probeerd te maken, kan een JU gruwelijk fout gaan.

Ik wil het risico niet nemen m'n paard te verkloten, ik heb dat al genoeg gezien in de omgeving.