informatie over grondwerk bij veulens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

informatie over grondwerk bij veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 18:16

Mijn quarterveulen is vandaag eindelijk toegekomen Het is een rustige lieve quarter van bijna 8 maand. De persoon die ze kwam brengen wist dat ik interesse heb voor NH, net als hij zelf, en zei dat ik al wat licht kortdurend grondwerk kon beginnen doen, zolang het maar speels was. Ik was dit eigenlijk ook van plan maar heb eigenlijk weinig informatie hierover. Ik heb boeken van Inge Tebinck, Emiel Voest en Klaus Hempfling maar die stemmen zich echt af op volgroeide paarden. Weet iemand een NH bron (internet of boek) die op zijn minst werken met veulens aanhaalt of zelf er volledig over handelen?

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:16

Ik heb zelf mijn veulen en tweejarige opgevoed met grondwerk. Gewoon een beetje "spelen", wennen aan het touw, eens laten draaien of harder/ zachter laten lopen.

Maar: alles naar je paard gericht in de zin van tijd en druk. Het ene veulen vind het het einde en kan veel aan, de ander vindt het te spannend en is er geestelijk nog niet aan toe.
Ik gebruik grondwerk ook om alles te leren, eerst lopen, dan aanraakoefeningen of een hindernisje (plastic zal oid) bekijken.

Ook es een dekentje erop, of een zadeltje, schabrakje, eens een keertje naast je paardje springen. En: je kunt er de stemcommando's mee aanleren. Kortom: kan echt prima, maar wel met veel zorg en geduld.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:55

Grondwerk is eigenlijk alles dat je naast het paard doet. Veel kun je dus ook al met een veulen van 8 maanden doen: netjes leren meelopen en leren vaststaan zijn al erg belangrijk natuurlijk. Je kan al een begin maken met verkeersmak maken en hem aan allerlei dingen laten wennen zoasl bruggetjes, paaltjes, witte verkeersstrepen en dergelijke.

Echt aan het werk hoeft nog niet. Je hebt alle tijd met zo'n jong dier. Maar je kunt met heel veel dingen die later belangrijk zijn al een klein beginnetje maken: wennen aan dekens, (deken)singel, waterspuit en dergelijke. Verder laat je hem opvoeden door de andere paarden, het liefst in een gemengde kudde.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:08

Ik heb ondertussen gemerkt dat ik echt bij de basis zal moeten beginnen. Ze heeft tot 6 weken terug op de weide gestaan in een gemengde kudde en is nog niet zo direct aan menselijk contact gewend. Ze heeft bijvoorbeeld de slechte gewoonte om haar kont naar me toe te draaien in de stal. Dat wil ik ze toch eerst afleren. Ondertussen reageert ze al wat op mijn 'NEE' . Als ik zie dat ze begint te draaien roep ik en dan wend ze naar de andere kant.
Daarna wil ik haar laten vaststaan aanrakingsoefeningen op de buik, wat ze ook nog niet toelaat. Al bij al zit er zeker geen kwaad bloed in dit veulen en zolang ik voor haar sta gaat alles goed. Van zodra ik er naast sta begint ze moeilijker te doen. Heeft waarschijnlijk te maken met dominantie?

Anoniem

Re: informatie over grondwerk bij veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:21

@ kris_: Je gaf aan dat je o.a. het boek van Emiel Voest hebt. Volgens mij heb je alleen het boek fase I? Dan zou Fase II iets voor je zijn.
Het boek Fase II begint met de geboorte en hij beschrijft diverse oefeningen die je met het veulen kunt doen, en daarna met enters en twenters en tot slot het eerste aanrijden van jonge paarden. Ik heb dit boek ook in huis en ik weet zeker dat ik straks veel aan zal hebben!

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:50

Ok, dank je voor de tip (en de anderen ook natuurlijk). Ik ga me dat boek eens aanschaffen. Ik dacht dat fase II voor de gevorderde was, dat volgt na fase I. Daarom had ik deel II dus nog niet bekeken. Zal er zeker wat mee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:57

Ja, dat dacht ik in eerste instantie ook. En dat is ook best verwarrend, om freestyle met een volwassen paard fase I te noemen en met een veulen en jong paard vervolgens fase II.
Toen ik vorig jaar een keer op z'n traingscentrum was, heb ik fase II doorgebladerd en toen zag ik dus dat het over veulens gaat. Toen besloot ik dus, die moet ik hebbe!!

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:17

Klopt ja, ik vind het wel een erg leuk boek, gaat ook over het opleiden naar het dragen van een mens.

pruyssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:46

Kris_

Het trainen van veulens is een vak apart.
Je kan veel meer kapot maken dan goed doen als je het verkeerd aanpakt. Helaas kom je hier vaak pas achter als ze ouder zijn.

Ik heb jaren lang veulen inprenting gedaan (een soort massage techniek waardoor het veulen leert dat hij nergens bang voor hoeft te zijn en dat jij mensen gaan vertrouwen en respecteren.

Daarnaast heb ik veel veulens getraind op de leeftijd van 3-4 en 6-7 maanden. Waarna ik altijd adviseer om ze in een goede opfok te doen of thuis te houden maar dan met minimaal 2 andere veulens van dezelfde leeftijd.

Het trainen van veulens kan heel veel voordelen opleveren voor hun latere leven. Je kan ze al heel veel bij brengen. Alles gaat op basis van vertrouwen, respect en vragen en NIET op basis van trekken, plukken, dwingen en geweld.

Zover als ik weet bestaan er geen boeken over het trainen van veulens op de geweldloze wijze zoals ik deze hanteer.

Mocht je advies of hulp willen hebben laat het dan even weten. Ik ben altijd bereid om je hiermee te helpen.

Groet
Conrad van Pruijssen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:50

Eddy Modde van Parelli NL heeft een programma voor jonge paarden, wellicht de moeite om even contact met hem op te nemen

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:24

smurf schreef:
Eddy Modde van Parelli NL heeft een programma voor jonge paarden, wellicht de moeite om even contact met hem op te nemen

Juist....

Ik had al eerder een oproep geplaatst voor deelnemers voor de cursus: grondwerk voor jonge paarden/geblesseerde paarden.
De cursus wordt (bij voldoende belangstelling) gegeven op 4 en 5 maart te Oosterwolde.

viewtopic.php?f=69&t=497988&hilit=

Dit is de link naar mijn andere topic....

Misschien tot in Oosterwolde (als toeschouwer of deelnemer.... }> )

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:40

da's toevallig. Ik vroeg me afgelopen week precies hetzelfde af...wat kan ik zoal doen met m'n veulens. Wij hebben 2 hengstjes, 1 van nu 7 maanden en 1 van 9 maanden. Kunnen het prima samen vinden en spelen lekker veel. Verder proberen wij zoveel mogelijk met ze te spelen, aanraken etc. Op zich gaat dit hartstikke goed en leuk. Maar vroeg me dus inderdaad ook af "wat kun je allemaal al doen"?!