Natural horsemanship en rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Natural horsemanship en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 09:05

Zelf ben ik er nog lang niet aan toe hoor, maar welke rijstijl beoefenen jullie en past dat een beetje bij natural horsemanship?

Laatst zag ik op de NH-dag bijvoorbeeld een indrukwekkende demo over klassieke dresuur en NH door Wim Vonck, maar ik heb het idee dat bijvoorbeeld Parelli zelf uit de western hoek afkomstig is...

Dus, wat doen jullie en waarom?

Browny2

Re: Natural horsemanship en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:12

Voorlopig ben ik gewoon bezig met de levels van parelli en als ik voldoende savvy heb, is er nog tijd zat om een richting te kiezen.

Das toch alleszins de bedoeling bij pnh, eerst de basis en vervolgens een tak in de paardensport kiezen.

Denk eerder dat ik het bij buitenritten houdt en misschien ooit met een van de arabieren endurance.

Een van mijn dromen is om met alle paarden bitloos en ijzerloos rond te trekken met onze eigen grote woonwagen.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:17

Florien de Graaf maakt de combinatie tussen natural horsemanship en klassieke dressuur (zij rijdt bij belinda bolsenbroek, academische rijschool van bent branderup) Ik heb les bij haar en vanaf het begin werk je aan beide: omgang met je paard, leren begrijpen van je eigen gedrag en paardengedrag, grondwerk etc. maar ook werken aan de hand op de klassieke manier
www.sincerita.nl A.s. zondag open middag!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:52

Citaat:
Voorlopig ben ik gewoon bezig met de levels van parelli en als ik voldoende savvy heb, is er nog tijd zat om een richting te kiezen

daar sluit ik me bij aan, alleen heb ik al een richting gekozen: recreatief stappen buiten...... maar pas als ik genoeg savvy heb...... ben net klaar met level 1 grondwerk, dus dat zal nog wel een paar jaar duren!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:01

Klassiek...

Puur omdat het er al eeuwen is en perfect aansluit bij natural paardengevoel. Werkelijk klassiek (dressuur) gaat 100% uit van het paard, je werkt samen, tempo wordt bepaald door het dier.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:21

Parelli is uit de westernhoek afkomstig. Zijn vrouw Linda uit de dressuurhoek.

Ik rij zelf western en voor de grap starten we dressuur eens per jaar. Overigens start ik dressuur ook met westernhulpen en nooit commentaar gehad. Wel op Lanna's slidingijzers. En kennelijk goed genoeg, want als we voor de grap starten haal ik vrijwel altijd een winstpunt binnen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 11:52

Anya schreef:
Parelli is uit de westernhoek afkomstig. Zijn vrouw Linda uit de dressuurhoek.

Oh ja, dat was ook wel duidelijk op de gratis DVD

Maar in principe werk je met western toch ook aan het gymnastiseren van je paard etc?
De manier waarop is wat anders natuurlijk, maar toch

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 11:53

monya schreef:
Klassiek...

Puur omdat het er al eeuwen is en perfect aansluit bij natural paardengevoel. Werkelijk klassiek (dressuur) gaat 100% uit van het paard, je werkt samen, tempo wordt bepaald door het dier.

Ok, en wat is nu het grote verschil met de 'engelse' dressuur volgens jou?
Ook sommige engelse ruiters trainen toch op een klassieke manier?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:55

Tuurlijk gymastiseer je met western je paard. Anders komt er echt geen slidingstop of een rollback uit. En rijden op één hand gaat op wat moeilijk op een paard dat als een plank loopt. De bochten worden dan wat krapjes

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 11:56

Anya schreef:
Tuurlijk gymastiseer je met western je paard. Anders komt er echt geen slidingstop of een rollback uit. En rijden op één hand gaat op wat moeilijk op een paard dat als een plank loopt. De bochten worden dan wat krapjes

Wat is voor jou dan het grote verschil qua rijstijl? (ja, ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:42

tussen parelli en western? of tussen dressuur en western?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:51

dresuur en western... aangezien je soms ook een dressuurproefje rijdt... in de basis zijn een aantal dingen toch echt hetzelfde (behalve hulpen dan)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:16

Ja Parelli komt uit de western hoek ja maar er is vooral door Linda ook veel gedaan in de dressuur hoor, Linda rijd zelf engels

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:23

ik krijg les van iemand die aan natural horsemanship doet, gecombineerd met het klassiek rijden.
ik vind het een mooie manier om je paard op een vriendelijke wijze netjes aan het lopen te krijgen, en mijn zit is 100% vooruit gegaan, een lekkere individuele zit

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:49

Eerlijk gezegd blijf ik vinden dat de basis van dressuur en western min of meer hetzelfde is, als je het netjes doet. Een goede dressuurruiter zit ook niet de hele tijd te kloppen op zijn paard. Met western zet je je paard in een bepaalde gang (bijvoorbeeld draf/jog) en dan doe ik pas weer wat als het paard een fout maakt of ik wat anders wil. Los daarvan vraag ik gewoon stelling met mijn binnenbeen en als ik op twee handen rij, stuur ik gewoon met de buitenteugel.

Verschillen zitten in de mate van verzameling en oprichting en in de wens constant contact met de mond te hebben of niet. In beide gevallen moet een paard nageeflijk en verzameld lopen. Recht richten en met takt en regelmaat geldt voor beide. Er zijn wel verschillen in wat gevraagd wordt.

Bij western een lange lage steady hoofd/halshouding. Western kent iets als de jog: een erg langzame specifieke gang van de draf. jog komt in de reining weer niet voor. Dus reining getrainde paarden zijn meestal geen paarden die een fraaie, taktmatige draf hebben. Verruimen van de gangen naar uitgestrekt wordt ook niet gevraagd. Wel vanaf de beginners een wissel op x (eerst met een drafpas ertussen, latere klassen vliegend). In beide gevallen moeten ze terugkomen op zit (zeker bij een slidingstop). Verschil is bij wn stop je met je benen eraf. Ander verschil is dat galopshulp is: buitenbeen zet kont naar binnen en drukt door voor galop. Bij dressuur drukt binnenbeen door voor zover ik weet en is buitenbeen wakend aanwezig. Ook een verschil: je moet iets verzinnen voor een keertwending. Want bij western moet het paard het spilbeen laten staan, terwijl bij een keertwending het paard achter moet blijven lopen. Daar heb ik dus een extra hulp voor verzonnen zodat Lan weet wat ik van haar wil.

Dan heb je nog het op 1 hand rijden. Daar zit echt een duidelijk verschil. Maar tegelijkertijd wordt ieder westernpaard eerst op twee handen gereden. En dan is er weer niet zoveel verschil, behalve dan dat je je handen hoger houdt dan bij de dressuur. Opnemen (=ophouding) doe je dus door je handen omhoog te brengen en (samen met been) druk te houden tot paard ofwel nageeft ofwel zich weer recht maakt.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:31

wendytjeG schreef:
Ok, en wat is nu het grote verschil met de 'engelse' dressuur volgens jou?
Ook sommige engelse ruiters trainen toch op een klassieke manier?

Ik kan het grote verschil dat er zou zijn niet aangeven, ik kan alleen voor mezelf en mijn opleiders spreken denk ik. Het grote verschil zit met name in de interpretatie, niet in het uiteindelijke plaatje.

Puur klassiek is toch uiteindelijk met een losse teugel, sterk opgericht, verzameld: bijvoorbeeld het werk van Branderup. Ook het trainen, de weg is langzaam en niet direct wedstrijdgericht.

Voor mij betekent het dat ik vanuit vertrouwen stapje voor stapje met mijn paard werk. Supercorrect, zonder dwang, het paard als uitgangspunt, als ik om me heen kijk is dat toch vaak niet het geval.

Soms lijkt het me alsof iets een doel is geworden: bijvoorbeeld Natural Horsemanship, of de pure join up, het zijn doelen i.p.v. middelen geworden. Zo ook de dressuur, de klassieke weg is lang en niet wedstrijdgericht.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:39

Anya schreef:
Eerlijk gezegd blijf ik vinden dat de basis van dressuur en western min of meer hetzelfde is, als je het netjes doet.

Je hebt daar een heel goed punt: Doma Vaquera en Doma Classica, Spaanse rijstijlen, zijn voorouders van het huidige westernrijden....

De geschiedenis spreekt ook van Spaanse en Portugeze overheersing (Columbus), dus westernriding is er wel degelijk door beïnvloed!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 10:31

monya schreef:

Ik kan het grote verschil dat er zou zijn niet aangeven, ik kan alleen voor mezelf en mijn opleiders spreken denk ik. Het grote verschil zit met name in de interpretatie, niet in het uiteindelijke plaatje.

Puur klassiek is toch uiteindelijk met een losse teugel, sterk opgericht, verzameld: bijvoorbeeld het werk van Branderup. Ook het trainen, de weg is langzaam en niet direct wedstrijdgericht.

Voor mij betekent het dat ik vanuit vertrouwen stapje voor stapje met mijn paard werk. Supercorrect, zonder dwang, het paard als uitgangspunt, als ik om me heen kijk is dat toch vaak niet het geval.

Soms lijkt het me alsof iets een doel is geworden: bijvoorbeeld Natural Horsemanship, of de pure join up, het zijn doelen i.p.v. middelen geworden. Zo ook de dressuur, de klassieke weg is lang en niet wedstrijdgericht.

Dank je wel voor je antwoord!

Ik denk dat op zich een westrijd een mooi middel is om te toetsen of je daadwerkelijk zo ver bent als dat je dacht. Maar je ziet ook een hoop mensen voor wie het proefje op de wedstrijd het doel is geworden.
De meesten zijn uiteindelijk toch hobbymatig met hun paard bezig, en dan lijkt mij het doel om te werken aan de goede omgang met je paard, om samen een hoop plezier te beleven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 10:32

Anya schreef:
Eerlijk gezegd blijf ik vinden dat de basis van dressuur en western min of meer hetzelfde is, als je het netjes doet. Een goede dressuurruiter zit ook niet de hele tijd te kloppen op zijn paard. Met western zet je je paard in een bepaalde gang (bijvoorbeeld draf/jog) en dan doe ik pas weer wat als het paard een fout maakt of ik wat anders wil. Los daarvan vraag ik gewoon stelling met mijn binnenbeen en als ik op twee handen rij, stuur ik gewoon met de buitenteugel.

Verschillen zitten in de mate van verzameling en oprichting en in de wens constant contact met de mond te hebben of niet. In beide gevallen moet een paard nageeflijk en verzameld lopen. Recht richten en met takt en regelmaat geldt voor beide. Er zijn wel verschillen in wat gevraagd wordt.

Bij western een lange lage steady hoofd/halshouding. Western kent iets als de jog: een erg langzame specifieke gang van de draf. jog komt in de reining weer niet voor. Dus reining getrainde paarden zijn meestal geen paarden die een fraaie, taktmatige draf hebben. Verruimen van de gangen naar uitgestrekt wordt ook niet gevraagd. Wel vanaf de beginners een wissel op x (eerst met een drafpas ertussen, latere klassen vliegend). In beide gevallen moeten ze terugkomen op zit (zeker bij een slidingstop). Verschil is bij wn stop je met je benen eraf. Ander verschil is dat galopshulp is: buitenbeen zet kont naar binnen en drukt door voor galop. Bij dressuur drukt binnenbeen door voor zover ik weet en is buitenbeen wakend aanwezig. Ook een verschil: je moet iets verzinnen voor een keertwending. Want bij western moet het paard het spilbeen laten staan, terwijl bij een keertwending het paard achter moet blijven lopen. Daar heb ik dus een extra hulp voor verzonnen zodat Lan weet wat ik van haar wil.

Dan heb je nog het op 1 hand rijden. Daar zit echt een duidelijk verschil. Maar tegelijkertijd wordt ieder westernpaard eerst op twee handen gereden. En dan is er weer niet zoveel verschil, behalve dan dat je je handen hoger houdt dan bij de dressuur. Opnemen (=ophouding) doe je dus door je handen omhoog te brengen en (samen met been) druk te houden tot paard ofwel nageeft ofwel zich weer recht maakt.

Ik zag laatst ook dat iemand in een westerntraining bijvoorbeeld een soort schouderbinnenwaarts reed om zijn paard losser te krijgen. Dat lijkt me op zich toch een goed voorbeeld van een gelijke basis?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:26

Ik weet dat er veel lectuur is van Karen Rolf.
zij vertaald Natural Horsemanship heel goed naar de dressuur sport.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:45

Dit topic is al erg oud dus ik zet het op slot. Eventueel kan er bij interesse een nieuw topic geopend.