Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NewBorder
Berichten: 730
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: overijssel

Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 08:27

Hallo,
ik hoor de laatste tijd veel meer over parelli en heb de dvd van parelli gezien echt knap wat die mensen met die paarden bereiken,
ikheb er geen verstad van maar het lijkt me zo gaaf en leerzaam om een cursus te volgen met em pony.
heeft iemand hier ervaring mee in nederland en waar was dat dan?

Ik lees trouwens bij sommige topics over monty robert en join up enzo dat dat niet goed zou zijn? is dat bij parelli ook zo..?
Als je die dvd ziet dan denk je echt niet dat dat schadelijk is voor die paarden en die hebben er ook plezier aan.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 08:28

ik volg deze topic even mee

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:25

hier staat het cursusprogramma van Parelli Nederland

Ik heb eind juni een 3 daagse cursus in Lunteren gedaan, waar het vooral vergeven was van de dazen


Het Parelli toernooi op 19 aug. in Lunteren is misschien wel leuk om te gaan kijken als je wil gaan beginnen met Parelli

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:19

Waar het bij alle NH methodes eigenlijk om gaat is de leiderschapspositie te verkrijgen boven je paard. Dat kun je doen in 5 minuten via de Join-up (die dus heel gevaarlijk kan zijn als je niet weet waar je mee bezig bent en je het verkeerde paard tegenkomt, en die op zich absoluut niet alleen kan staan als trainingsmethode) of stukje bij beetje via methode Parelli. Methode Parelli heeft als voordeel dat hij verder gaat dan alleen de omgang op de grond, je hebt ook als je gaat rijden er heel veel profijt van.

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 00:18

Nadeel van Parelli is dat het allemaal paasei duur is! Belachelijk commercieel.

Of je wat aan die clinic hebt, is afhankelijk van wie hem geeft en wat je ervan verwacht!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:45

als je met "die clinic" het Parelli toernooi bedoeld, die wordt "gegeven" door Eddy Modde en Walter Gegenschatz en de deelnemers zijn studenten van Eddy Modde, aangezien hij de enige Parelli instructeur is in NL, zal hji altijd alle clinics verzorgen op Parelli gebied.

persoonlijk vind ik de pakketten iedere eurocent waard die zeme gekost hebben. Ik weet niet wat een uurtje dressuur- privéles kost tegenwoordig , maar ik betaalde daar 4 jaar geleden al 20 euro voor bij een zeer matige lesgeefster.......dan heb ik met een Parelli pakket meer waar voor m'n geld vind ik

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:51

Ik heb afgelopen najaar een level 1 cursus gevolgd met de bedoeling m'n level 1 af te ronden. Dat is gelukt OK dan! Ik ben nu bezig met level 2 en ga zeker ook weer een level 2 cursus volgen om straks de puntjes op de i te kunnen zetten.
Het materiaal is zeker prijzig maar - wat mij betreft- het geld dubbel en dwars waard.
De suggestie van Morrie om naar het Parelli tournament te komen is een goed idee. Krijg je een beetje een idee van wat Parelli nou precies is en kun je evt. ook alvast een pakket aanschaffen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:54

o ja het tournement is gratis Haha! (vvor niets, kost je geen geld....)

NewBorder
Berichten: 730
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: overijssel

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 08:47

Ja ik ga misschien ook naar dat toernooi op 19 augustus is dat he?
Ik heb dan waarschijnlijk concour maar als ik dat niet heb ga ik echt kijken!
Parelli is idd duur , maar ik denk ook wel dat je wat je terug krijgt het wel waard is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:43

Je investeerd in jezelf, in je eigen ontwikkeling. Je betaald veel geld voor normale lessen en instructie, iedere keer weer. En een keer een bedrag voor het pakket is dan teveel?
Overigens kun je het ook zonder paketten doen. Er is genoeg informatie te vinden op het internet die je bij elkaar kunt sprokkelen, genoeg demonstraties te vinden die je kunt bezoeken, maar dat duurt allemaal veel langer en kost veel energie en tijd. Als je de tijd even meerekend die je kwijt bent bij het verzamelen van de informatie, is de aanschaf van een pakket nog zo gek niet.

zanna
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-07-06

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:53

Hoi,
Dit jaar ben ik met Parelli begonnen. Ik heb nu 2 cursussen gedaan van 3 dagen. Level 1 heb ik gehaald en ben nu met Level 2 bezig. Voor mij is het een geweldige methode, ik vond het leuk en leerzaam en heel erg gezellig. De nieuwe hal waar Eddy nu zijn cursus in geeft is mooi en je kan daar echt heel veel leren in 3 dagen.
Groet, Zanna.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:55

Je kunt ook andere cursussen volgen dan Parelli. Daan Simoons van Junik schijnt best goed te zijn, Marijke de Jong van Paarden Begrijpen ook. Gewoon degelijke NH-technieken Haha!
En ga vooral op 10 september kijken bij stal Mansour, bij de NH-dag, toegang is gratis en het programma was de vorige twee keer zeker de moeite waard, hetgeen goede hoop geeft op weer een goed (wellicht nog beter) programma.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:18

Hahahaha, die keer dat ik in Rotterdam was op een beurs, knalde die Eddie toch heel hard van zijn paard af.....!

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:43

Ja, dat schijn t ie wel vaker te doen. Cool

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:08

iedereen valt wel eens van zijn paard.
je bent geen heilige als je parelli doet hoor.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:25

Leuk zanna! Klinkt goed... ik ben ook met Level I bezig. Via bepaalde dvd's heb ik mijn verbeeldingskracht weer gestimuleerd. Alleen mevrouw staat nu 24 uur per dag buiten met haar vriendinnetjes en als ik daar ga spelen dan weet ik niet wat de eigenaar gaat doen... het land is heel nat. Dankzij een vriendin die Level III klaar is (uit nieuw zeeland, voordat men zegt dat Eddy de enige is die Level III klaar is) hebben we haar emotioneel al sterker gemaakt. Maar ik had toen nog geen CS, die neem ik nu elke avond mee de weide in om haar er aan te laten wennen.
De eerste dag sprong ze steeds weg ondanks het lekkers wat ik gaf. Gisteren kon ik de friendly game doen en haar overal met de CS aanraken, ze ging zelfs op rust staan en de ogen stonden zacht. Ik ging weer gelukkig naar huis.

Het is een interessante manier van omgaan met de paarden en hartstikke leuk!

Lara_
Berichten: 1160
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 08:16

Ik ben ook bezig met het progamma en ben pas ook naar een clinic geweest. Dit was met pat zelf het was erg interesant en leuk om te zien dat hij ook maar een mens is en fouten maakt. Ik heb er echt onwijs veel van geleerd. Ik weet niet of je dit in Nederland hebt maar hier ben ik lid van de Savvy club dan kan je de drie delen lenen van hun dus hoef je niet onwijs veel te betalen Knipoog

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:15

ja wij hebben ook een savvy club... ik zit er ook aan te denken om daar lid van te worden... maar het is toch best duur!
Ik wil ook zeker een keer een cursus doen... maar dat wordt dan in het voorjaar want ik wil naar lunteren!

Ja ook Eddy is een mens... bij zijn demo op het tournament heeft zijn paard ook geweigerd over de tonnen te springen Lachen maar hij bleef lachen Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:33

Toen Birger Gieseke nog Parelli instructeur was heb ik zijn hengst weleens de benen zien nemen, die had duidelijk geen zin in dat wat er op dat moment van hem gevraagd werd. Zulke dingen vind ik alleen maar leuk om te zien, een duidelijk teken dat het niet allemaal robots zijn zoals heel veel Parelli tegenstanders altijd beweren, maar paarden met een eigen wil en niet altijd evenveel zin....

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:25

Wat alleen zo jammer is, is dat als je Birger met zijn hengst door de jaren heen zag, het paard meer en meer een zombie werd. Daar jij hem dat kunstje hebt zien flikken toen hij nog Parelli instructeur was, betekend dat dat in de tijd was dat het paard wellicht nog niet door en door dood was Hamer

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:59

Hoe doen jullie het dan met Parelli? Gaan jullie op een cursus of is het een soort van zelfstudie? Dat begrijp ik niet helemaal. Ik zou het namelijk ook graag willen doen. Kan je ook combineren mer dressuurmatig rijden?
En hoe duur is dan duur, waar jullie het over hebben?

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:16

Elke manier is weer goed voor een ander paard. De mijne reageert niet goed op Parelli en wel goed op Monty Roberts. Het touwhalster kan op sommige paarden te scherp inwerken.
Probeer verschillende methoden (onder begeleiding of nadat je je erin hebt verdiept) en kijk welke het meest bij je paardje past.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:26

Waratje schreef:
Wat alleen zo jammer is, is dat als je Birger met zijn hengst door de jaren heen zag, het paard meer en meer een zombie werd. Daar jij hem dat kunstje hebt zien flikken toen hij nog Parelli instructeur was, betekend dat dat in de tijd was dat het paard wellicht nog niet door en door dood was Hamer


Ik heb hem tijdens een demonstratie in de verende wagen in Utrecht gezien, dat is toch nog redelijk recent dacht ik zo? Ik weet wel dat Parelli zelf een keertje zich over de hengst heeft ontfermd omdat het idd niet goed ging.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:13

Tja, wat noem je recent. Dat zal toch al gauw een jaar of 6 geleden zijn geweest. Dat was toch die demo waar Eddy als kersversje toen ook bij was?
Eerlijk gezegd werd ik toen ook al niet vrolijk van hoe het paard van Birger reageerde en dat is door de jaren heen zeker niet verbeterd (was ook op de NH-dagen, als niet-meer-Parelli-instructeur). Er zijn mensen waar ik graag naar kijk als ze met paarden omgaan, maar er zijn ook enkele (waaronder Birger) waar ik niet (meer) naar wil kijken, het is in mijn ogen afzichtelijk wat ze vertonen (maar goed, dat is natuurlijk maar mijn mening Vork ). Het staat jou volstrekt vrij om het prachtig te vinden, smaken verschillen nou eenmaal.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Parelli cursus volgen??iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:24

spokie79 schreef:
Hoe doen jullie het dan met Parelli? Gaan jullie op een cursus of is het een soort van zelfstudie? Dat begrijp ik niet helemaal. Ik zou het namelijk ook graag willen doen. Kan je ook combineren mer dressuurmatig rijden?
En hoe duur is dan duur, waar jullie het over hebben?


LEVEL 1 KIT
Profit from this kit including: Halter & Lead Rope, Carrot Stick & Savvy String, Natural Hackamore, "Savvy System" Partnership Level 1 and free tote bag with the Parelli logo!

EURO 435