Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:09

Ik ben hier al eerder geweest, leverde een leuke discussie op.

En ik had de discussie over TT al gezien, ga er nog wel uitgebreider op in.


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:28

[***] schreef:
Is Tucker specifieker dan Parelli? Want er zijn toch ook veel overeenkomsten volgens mij. (mag ook via pb want is misschien teveel offtopic ;) ).

Het stomme is dat de pony over het algemeen een introvert type is die schijt heeft aan alles en iedereen en zichzelf wel red. Inspanning leveren zit er niet in want waarom zou je, word je alleen maar moe van. Ook als ik les heb of dergelijke is het steeds de typische introverte "ik-zie-dit-echt-niet-zitten-en-ga-geen-extra-inspanning-doen" maar op andere momenten ... En dat is voornamelijk als ik alleen met hem bezig ben, zelden als er anderen bij zijn (dan kan hij natuurlijk ook wel eens schrikken, maar dan is het daarna ook weer prima en blijft het nooit zo hangen).

Dus les nemen of dergelijke is moeilijk, want dan doet hij zo'n dingen niet ..
Ik wil vandaag nog eens hetzelfde proberen als gisteren en kijken of er hetzelfde gebeurd en ik het eventueel kan filmen, misschien dat ik op die manier aan een oplossing kan werken, want ik weet even niet meer wat te doen ermee. Negeren, er wel op reageren, geruststellen, juist bezig houden, .. ik weet het echt niet.



Zoals al eerder in topic aangehaald is dit "de truc" (dank Lielle)
Citaat:
Werken aan technieken om de spanning te laten afvloeien, zodat ze zichzelf leren te kalmeren, het schrikken zal altijd blijven maar het escaleren hoeft niet. Mijn hysterische schimmel kan nu steeds vaker schrikken zonder dat ze meteen aan de haal gaat, ze heeft 'tools' gekregen.



Zal even de tekst gaan opzoeken waarin het verschil wordt uitgelegd tussen het paard zelf oplossingen laten uitvinden en laten wennen en/of overrulen.

In het kort komt het erop neer:
Je kunt niet iedere situatie gaan nabootsen en daar je paard zovaak langs te laten gaan totdat ie eraan gewend is.
Dat werkt deels op zijn stallocatie , daar treed gewenning op aan de omgeving.
Maar veranderd er ook maar iets daarin, dan gaat je paard weer over de rooie.


Stel je paard is bang voor het witte jury hokje (en terecht :D :') ) dus je leent week lang zo'n hokje, zet het in de bak en leid je paard er net zo vaak langs totdat ie geen aandacht er meer voor heeft, braaf- braaf...
1e: Grote kans dat paard weekje later oude gedrag gewoon weer toont. (herkenbaar ?)
2e: je gaat vol goede moed op wedstrijd en hokje aldaar is niet wit maar zwart en twee keer zo groot..., paard toont oude vlucht gedrag.

Heb zelf twee jaar gewerkt met een friese merrie, die elke dag, altijd weer spooky was van een ton gevuld met houtblokken op de weg naar de buitenbak, maakte niet uit hoe je haar liet wennen of onderzoeken, ze was het dag later weer "vergeten"
We hebben het is uitgerekend, maar toch zeker 600x is ze daar langs geweest... :=
Met de kennis die ik nu heb , had ik dat toen anders moeten doen.

Citaat:
Dus les nemen of dergelijke is moeilijk, want dan doet hij zo'n dingen niet ..

Das dus de reden dat je bij een training bewust de spanning opzoekt en uitlokt en daar op reactie geef.
Je triggert hem juist om zijn schrik-ding te doen.
En daar mag je best wat ver in gaan, niet iedereen voelt zich hierbij veilig.

Is totaal wat anders als door een schriktraings parcours heen proberen te komen (is ook nuttig , daar niet van)
Je zoekt het in een veilige afgeschermde omgeving dus juist op, en daar laat je paard zelf reactie op geven, en die beloon je neutraal.
Laat je druk vallen op moment dat paard in schrik/vluchtmodes zit leer je hem precies het verkeerde.
Dat vergt soms wat lef en vasthoudendheid, vooral bij paarden die niet direct reargeren maar het beleven opslaan en opeens exploderen.

In de eerder Feather Light vermelde video;s in dit topic zie je ongeveer hetzelfde gebeuren, zij doet vrijwel hetzelfde als tucker.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 21-03-17 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:31

Laatst bijgewerkt door Peetstap op 21-03-17 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:32

In vrijheid (in een bak of paddock of wei uiteraard) werken doen wij ook, en dan vertrouw ik hem wel. Natuurlijk kan hij schrikken, maar hij zal bijna zeker niet over mij heen gaan en is dan vaak juist volledig geconcentreerd en niet schrikkerig.
Bij het rijden is het een kwestie van zijn concentratie erbij houden, dan is er niks aan de hand. Maar ja, soms kan de aandacht in een seconde opeens verlegd zijn, en dan gaat het dus wel eens fout...
En bij wandelen is het nog gekker. Dat gaat telkens super tot ongeveer de helft van de route (ongeacht de route), en dan bouwt hij ergens spanning van op en laat dat niet meer los. Zelfs op routes waar hij nog nooit is geweest (en waarbij hij dus niet kan weten dat we halverwege zijn) gebeurt dit.
Ik zou hem dus graag leren zelf te ontspannen, maar hoe?

Wil jij ook de Horse & Honey kalender bestellen? Kijk dan op http://www.horseandhoney.nl
Alle opbrengsten gaan naar Brooke Hospital!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:41

bekijk deze es secuur (grootbeeld ) https://www.youtube.com/watch?v=CDQUq_fnU1o
Bij >> 13:00 zie je heel klein stukkie van de praktijk van deze vakman.
Wat hier wordt getoond doe je niet in een sessie !!, hoewel dat zo lijkt.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:00

Bedankt voor de reacties, ga vanavond op de laptop dit uitgebreid doornemen. Wilde nu gewoon aangeven dat hij vandaag (uiteraard :+) geen stap verkeerd heeft gezet. Is het door het andere weer? Doordat hij meer last heeft van zijn headshaking/hooikoorts? Of heb ik gisteren iets goed gedaan? Of is het omdat het dag 2 is (normaal longeer ik nooit 2 dagen achter elkaar, denk altijd dat hij afwisseling moet maar misschien ook wel juist niet?). Wie zal het zeggen..

Magnesium krijgt hij nu sinds een paar weken weer bij ivm zijn headshaking (samen met spirulina) maar heb niet het idee dat ik verschil merk met de spanning.

Wat ik wel denk is dat "het weer" een grote invloed heeft. Hij heeft het altijd met periodes (winter bv) of koude/natte/winderige dagen. Of dat idee begin ik toch zo stilaan te krijgen...

Straks als ik thuis ben nog meer ;)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:29

Peetstap, prachtig uitgelegd! Ik ga op zoek naar de video, ik weet welke je bedoelt.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:50

Ik ga ook eens kijken. Ik ben benieuwd. Maar het voornaamste is dus ook dat de schrikreactie eigenlijk niet veel aandacht aan wordt geschonken, maar dat vanaf dat het paard iets anders doet als wegvluchten of als hij kalmeert dat er beloond wordt?
Ik heb de beelden nog niet gezien, maar klopt dat ongeveer?

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:18

klopt in grote lijnen. Met de kanttekening dat de allerkleinste verbetering al beloond wordt.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-03-17 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:35

Ik heb filmpje gezien en ik vind het er vriendelijk uitzien, ook de manier waarop hij praat is vriendelijk, rustig en zelfverzekerd zonder "bazig" te zijn.
Dankjewel voor het delen Peetstap :j

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:55

Dat klinkt me alvast als een goede methode dan. Ik hoop straks nog tijd te hebben om het filmpje te kunnen bekijken. Anders zeker morgen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:43

Ik heb net wat gezien van tristan tucker met de gegeven linken. En ik vind dit ook een zeer goede manier omdat je het paard echt helpt om te gaan kalmeren. En dat is waar schriktraining om behoort te draaien dat het paard leert om rustig te blijven in spannende situaties. Dat is het belangrijkste of dat nu los is of aan een leidtouw dat je dit aanleert. Dat behoort het doel bij schriktraining te zijn. Het is een manier die ik al langer gebruik als het werken in vrijheid gezien de omstandigheden niet kan oid. Ook in vrijheid blijven de principes hetzelfde. Ik vind ook dat hij het echt heel goed uitlegt (beter dan ik dat kan). Dus ik vind dit echt een goed filmpje en een goede manier van werken waarbij het paard echt geholpen wordt om met de spanning om te gaan in plaats van het paard de spanning te geven en het zelf te laten uitzoeken.
Bedankt voor het delen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:00

Ik ben Tucker ook aan het onderzoeken, ik zag laatst een heel leuk filmpje van hem over trailerladen & dressuur rijden.

"Our hoofbeats were many, but our hearts beat as one."

yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:01


"Our hoofbeats were many, but our hearts beat as one."

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:03

Bedankt nog voor de uitleg allemaal.
De tekst in de link heb ik gelezen en begrijp ik, maar dat is vooral fijn als je paard voor iets specifieks (liefst een voorwerp) angst heeft. Die van heeft heeft in principe nergens schrik van, maar die 6e fietser op een buitenrit is wel een probleem. Of die 10e hond, of die 3e brommer, of ... Dus specifiek trainen is hier geen optie. Wel inderdaad dat hij er zelf mee leert omgaan, maar daar loop ik vast, ook omdat hij niet constant hetzelfde reageert dus is daarop trainen best moeilijk, het moet gebeuren, je kan het niet uitlokken.

Zo bv. het verschil tussen gisteren en eergisteren .. Eergisteren was best dramatisch vanaf een bepaald moment, gisteren was het dezelfde locatie (zelfs ongeveer hetzelfde uur), dezelfde manier van vragen, dezelfde dingen die in de omgeving gebeurden en noem maar op. En toch was er gisteren geen probleem.

Vaak is het ook zo dat als hij spanning opbouwt/iets ziet en het niet weet dat hij blijft staan en kijken. Dit laat ik dan doen, gewoon even een paar seconden en dan zakt vanzelf zijn hoofd weer en gaat hij weer verder alsof er niks aan de hand is. Vaak .. maar niet altijd. En dat laatste veroorzaakt dan de problemen, omdat het meestal wel goed gaat ben ik niet op tijd met reageren (in de zin van afstappen). En natuurlijk als er plots iets onverwachts gebeurd hebben we allebei de tijd niet om het te verwerken...

Qua aanpakken heb ik al verschillende dingen geprobeerd. Gewoon negeren en doen alsof mijn neus bloed (als hij bv. moet draven en hij schrikt en gaat rennen dan reageer ik niet en als hij weer gaat draven beloon ik hem met mijn stem), hem harder laten werken (jij wil rennen? Dan ren je maar!) of het afblokken, zodat hij niet de kans krijgt om te gaan (en dan meteen weer verder waar we mee bezig waren). Ik weet niet wat de beste techniek is, alles lijkt te helpen op dat moment, maar (de dag) daarna is het alsof we niks gedaan hebben.

Ik ga Tucker van naderbij bekijken (en die featherlight-videos ook), zullen wel dingen overeen komen met Parelli maar misschien is het net op een andere manier verteld of in de praktijk gebracht waardoor het voor ons duidelijker wordt.

Ik ben er nooit zo mee bezig geweest, want hij heeft periodes dat hij echt super betrouwbaar is en een bom langs hem af kan gaan. Die andere periodes heb ik altijd verdrongen denk ik (letterlijk gewacht op een goede periode bv.) maar moet er toch eens wat aan gaan doen ...

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:07

Heb je al eens 1 methode consequent een langere tijd geprobeerd? Want een vaste werkwijze is ook iets belangrijk om het vertrouwen te winnen. Dat wil niet zeggen dat je niet mag veranderen van methode. Maar wel dat je m in een specifieke situatie a doet, een dag later in een gelijke situatie b, dan c enz. Dan is het moeilijk voor je paard om op je te bouwen.

Sowieso duurt het in jou geval langere tijd met een goede aanpak om tot zichtbare resultaten te komen als ik het zo kan lezen. Dus probeer 1 of maximaal 2 dingen te kiezen die goed werken voor je paard en gebruik deze consequent. Aan het woord consequent zit geen enkele agressieve betekenis zoals meestal in dit forum wel gebruikt wordt.
Heb je dat al geprobeerd? Een maand of 3 consequentie zou tot zichtbare verandering moeten lijden. En binnen een maand zou de manier van schrikken toch anders moeten zijn.

En houd je ademhaling diep via buikademhaling. Het zou niet het eerste paard zijn dat bij de ribademhaling wel verschiet en bij de buikademhaling niet.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:38

Ik gebruik inderdaad alles door elkaar, ben er nog niet uit wat het beste zou zijn om te gebruiken.
Het afblokken ben ik niet altijd op tijd voor, maar is wel hetgeen wat ik automatisch onder het zadel doe. Het negeren en doen of mijn neus bloed of het extra aanmoedigen is iets waar ik op de grond geen problemen mee heb, maar onder het zadel niet zo zie zitten ;) Wat zou dan het beste zijn? Het toch zo snel mogelijk "terug op aarde" brengen? Ookal ben ik soms wat laat?

Focus is trouwens ook een groot probleem, denk waarschijnlijk zelfs groot onderdeel van het geheel. Dan gaat het om zowel focus bij mij (snel afgeleid en zoek overal mogelijke gevaren) als focus van hem op mij (hij is ook snel afgeleid, wat een verrassing.. ;) ). Zijn daar nog tips voor om dit te verbeteren? Ik wil niet overal spoken zien maar door de vele eerdere ervaringen probeer ik alle eerder te zien dan hij zodat ik hem daarop attent kan maken dat er wat komt en hij niet moet schrikken .. Maar focus van mij uit op onze "taken" en zorgen dat hij zijn focus op mij houdt is vast ook een deel van de oplossing, dus tips, tricks en oefeningen zeker welkom :)

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:10

Misschien is hier de beste methode wel meer afhankelijk van jou dan van je paard of de situatie. Kies dan hetgeen waar je zelf het beste in bent.

Ik heb dat hier al eerder aangehaald. Als je je kunt gedragen zoals het het meest dichtbij je ligt, zul je het snelst duidelijk en eerlijk kunnen zijn naar je paard in lijkt 'succes' mij het meest binnen handbereik.

Niet dat je niets kunt leren. Maar een nieuwe methode of reactie leren kun je beter doen op elementen die niet zo spannend zijn en waar je iets meer tijd voor krijgt.

Mis je bij je paard dan in de opbouw geen spannings signalen. Dat hij bij fietser 5 al aangegeven heeft dat het al niet meer kan maar dat hij dat zo subtiel doet dat jij de explosie niet voorziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:39

Maar is er een methode die over het algemeen het beste/fijnste resultaat heeft? Of werkt dat zo niet?

Dat laatste heb ik ook aan zitten denken en zal zeker in het begin zo zijn geweest, maar ondertussen zijn we al 10 jaar samen dus denk wel dat ik een redelijk idee heb. Ik heb nu momenten waarvan ik weet dat ik daar "vroeger" problemen mee zou gehad hebben, die ik nu kan voorkomen. Maar er blijven nog steeds die andere momenten over en daar weet ik geen raad mee, vooral omdat ze zo onverwachts zijn.

Het is echt onverwacht, bij fietser 5 loopt hij nog met een los teugeltje met zijn neus lekker laag en bij fietser 6 sta je 50m verder in een veld voordat je met je ogen geknipperd hebt .. Heb al zitten denken dat hij dan zo in z'n eigen wereld gaat zitten dat hij niks ziet/hoort aankomen en dan ineens "wakker" schrikt door zo'n dingen. Vandaar dat ik nu ondertussen heel actief rondkijk en hem echt attent maak dat er bepaalde dingen aankomen, dan schrikt hij ook nooit .. Maar natuurlijk de onverwachte dingen kan ik ook niet zien aankomen, en de spanning die hij daardoor opbouwt krijg ik er niet altijd meer af, waardoor heel gewone dingen ineens een enorm problemen worden. Soms is er ook geen probleem hoor, dan schrikt hij, springt een halve meter opzij, kijkt eens rond en besluit dat er niks is, laat het hoofd weer zakken en sjokt verder. Maar op een ander moment hangt er zoveel spanning op hem dat hij in een open veld vanuit stap spontaan een bok geeft ... (ik wist niet eens dat hij het kon).

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:42

Ook ik heb de filmpjes van schriktraining door Tucker gezien. Ziet er goed uit! Zelf had ik de paarden nog liever in vrijheid gezien, maar de werkwijze die hij laat zien is er zeker een waar ik achter kan staan.

Hier gaat het ondertussen heel goed met de paardjes, ik kan niet anders zeggen (met mijzelf gaat het niet zo, maar daar wordt hard aan gewerkt en de pony's helpen me daarin enorm!). Onderstaand twee filmpjes die onze vooruitgang in samenwerking tonen.

Toen, september 2016:




Nu, maart 2017:


jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:44

Dat is echt een flink verschil. Jullie zijn echt heel goed bezig.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:19

Idd groot verschil :)
Nu heb ik een vraag nav het tweede filmpje. Wanneer jij een galop huppel maakt, springt je pony aan.... super gaaf .... alleen stel je wil haar 3 rondjes laten galopperen, "galoppeer" je dan zelf ook 3 rondjes mee of gebruik je een andere hulp?

Dit omdat ik zelf nu ook bezig ben met mijn merrie om soms een galopje op de cirkel te oefenen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 21:19

Mopjemop schreef:
Idd groot verschil :)
Nu heb ik een vraag nav het tweede filmpje. Wanneer jij een galop huppel maakt, springt je pony aan.... super gaaf .... alleen stel je wil haar 3 rondjes laten galopperen, "galoppeer" je dan zelf ook 3 rondjes mee of gebruik je een andere hulp?

Dit omdat ik zelf nu ook bezig ben met mijn merrie om soms een galopje op de cirkel te oefenen.


Weet niet wat Sonja doet maar ik maakte alleen zelf een drafpas of galophupje om hem in die gang te zetten en liep daarna gewoon beetje mee. Als hij terug viel deed ik dat opnieuw. Met mijn stem haalde ik hem zelf terug naar langzamere gang (hoooooo) en als dat niet (snel genoeg) lukte stond ik gewoon kort even stil en bewoog ik niet. Dus niet de hele tijd meedoen, doodvermoeiend haha

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:22

Mooi verschil die filmpjes. Zie je ook meteen mooi wat mijn (Parelli)instructeur laatst zei, dat je er bij sommige paarden niks aan hebt om gewoon stil te staan en te verwachten dat zij het werk doen want dat je ze juist daardoor aanzet om zo weinig mogelijk te doen. Zo'n paarden vinden het veel leuker om samen wat te doen, dus als je meebeweegt willen ze veel meer voor je doen ;)

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:04

woepsie90 schreef:
Mopjemop schreef:
Idd groot verschil :)
Nu heb ik een vraag nav het tweede filmpje. Wanneer jij een galop huppel maakt, springt je pony aan.... super gaaf .... alleen stel je wil haar 3 rondjes laten galopperen, "galoppeer" je dan zelf ook 3 rondjes mee of gebruik je een andere hulp?

Dit omdat ik zelf nu ook bezig ben met mijn merrie om soms een galopje op de cirkel te oefenen.


Weet niet wat Sonja doet maar ik maakte alleen zelf een drafpas of galophupje om hem in die gang te zetten en liep daarna gewoon beetje mee. Als hij terug viel deed ik dat opnieuw. Met mijn stem haalde ik hem zelf terug naar langzamere gang (hoooooo) en als dat niet (snel genoeg) lukte stond ik gewoon kort even stil en bewoog ik niet. Dus niet de hele tijd meedoen, doodvermoeiend haha


Ok dat was dus ook mijn gedachte :D zeer vermoeiend.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 41 bezoekers