Vrijheidsdressuur shet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Vrijheidsdressuur shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 16:19

Hey Bokkers!

Ik heb mijn verzorgshetje nu een beetje vrijheidsdressuur geleerd en ze kent nu al één kunstje perfect. Nu beloon ik nog elke keer als ze dit goed doet met een klik en iets lekkers. Maar hoe kan je dit afbouwen? Want het is nu ook niet de bedoeling dat ze moddervet wordt :) . Want ik vind het dan ook zielig om ze ineens niks meer te geven. Dan begrijpt ze het toch ook niet meer denk ik dan. En soms doet ze dan ineens een jambette zonder dat ik iets vraag. Moet ik dan belonen of gewoon negeren? Ze doet dan zo haar best, ze houdt haar beentje wel een minuut omhoog ofzo... En dan nog een laatste vraagje: ik zou ook met mijn twee verzorgpaarden willen oefenen maar aangezien ik met de klikker train denk ik wel dat de anderen het ook kunnen horen en dan krijgen ze niks. Want hun stallen/apart weitje (de shet is nogal een vreetzak en wordt snel dik maar de andere zijn ouder en hebben nu onbeperkt hooi dus staat ze apart :) ) zijn/is vrij dicht bij de paal waar ik ze vastbindt. Ok, dat was het :D . Hoop dat jullie mij kunnen helpen! :)

Groetjes Margaux en (_)(_)(_) van de paarden (en pony)

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3


MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Vrijheidsdressuur shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 16:38

Iemand met tips? :)

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vrijheidsdressuur shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:43

Ik zou kijken of je misschien met iets kleiners kunt belonen, een stukje wortel, een plukje gras of gewoon een kriebel (laatste optie doe ik met mn pony, die vind trucjes sowieso heel leuk en is een echte knuffelkont dus een kriebel is dan voldoende beloning/motivatie). Sowieso niet belonen als je het niet vraagt, dan blijven ze het doen en dat is heel irritant, gewoon alleen belonen als ze braaf zijn nadat je het kunstje hebt gevraagd.
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken dat de ander in de war raakt van de klikjes als je met de ene traint.

<3 Flinn Tygo Mimi en konijntjes Snoopy en Jessie!! <3

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:44

De pony ziet de clicker ook als beloning. Het voeren kun je gewoon afbouwen zonder dat het zielig is. Wellicht dat je het lekkers vervangt door enthousiast te belonen met je stem.
Als ze een oefening doet zonder dat jij er om vraagt moet je niks lekkers geven. Jij vraagt immers niks van haar! Gewoon negeren en alleen belonen als ze het doet als je het vraagt.
Je kunt gewoon met de paarden oefenen, zonder de anderen te belonen.

Ik leer de paarden zonder clicker of iets lekkers dingen aan. Ik beloon heel enthousiast met mijn stem en dat zien ze ook als beloning. Ik train mijn paarden ook terwijl er anderen in de buurt zijn. Die zijn niet aan het werk, dus worden ook niet beloond.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 16:51

Ok, bedankt! Maar die van mij houdt echt megaveel van eten! Als je haar zou laten doen dan eet ze een hele hooibaal per dag op :) . Zou ze een kriebeltje ook leuk vinden? En zou ze niet happerig worden als ik haar wel voedsel zou geven?

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Vrijheidsdressuur shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 19:09

Is er misschien nog iemand die zijn/haar mening hier wil zetten?

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Vrijheidsdressuur shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:05

Ik train nooit met voedsel. Belonen kan met kriebel/enthousiaste stem.
Kans zit erin ja dat ze happerig en vervelend worden van lekkers als beloning.

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Re: Vrijheidsdressuur shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:07

Ik beloon mijn paard altijd met brokjes, anders verliest ze haar enthousiasme.
Ik gebruik wel suikervrije clickerbrok ofwel Metazoa :) zijn maar kleine brokjes, maar kan je dus zonder problemen geven :)

As ze iets 'ongevraagd' doen, negeer ik het meestal. Zeker omdat mijn paardje 'alles' al kent, ook bokken en steigeren. En das best gevaarlijk als ze dat 'zomaar' gaat doen :p

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Vrijheidsdressuur shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 20:24

Pk, bedankt! Ik zal het morgen al meteen toepassen ;) ! Weetvalleen nog niet zeker of ik het nu met of zonder eten moet doen. Zou ze het nog wel leuk vinden als ze alleen een kriebel als beloning krijgt? En welke plekjes vinden ze leuk?

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Re: Vrijheidsdressuur shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:42

Mijn merrie vindt een krabbel af en toe wel 'oke' als beloning, maar alleen bij 'simpele' oefeningen zoals flemen en kusje. Maar voor knielen, liggen, zitten, steigeren, compliment enzo moet ik echt niet langskomen met een krabbel, dan doet ze het niet meer die training 'als ze toch niks krijgt' :')

Mijn paard heb ik eerst en vooral voer weigeren geleerd. Ben ondertussen 2.5 jaar bezig en ze is nooit happerig geweest en/of geworden. Goed consequent zijn met je voerbeloning. "Dan wel, dan niet. Nu zeg ik 'Uh uh!' en dan moet je afblijven, uit mn ruimte." En zij past het super toe :) zolang je echt duidelijk bent, kan voer perfect.

En meestal vinden ze schoft of onder de manen wel leuk.. Of op de bips :p Helaas kan ik je daar niet verder mee helpen, mijn merrie is een en al kroelplek :')


MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Vrijheidsdressuur shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 23:08

Ok, bedankt! Misschien moet ik haar dat ook maar eens leren :) . Als ze eten ziet is ze niet meer te houden. Vroeger toen ik er nog op reed lag er een keer een beetje hooi op de grond van de paarden, en elke keer als we er langs reden viel ik bijna voorover over haar nek... Je kan wel raden hoe dat kwam denk ik :D . Bedankt voor alle tips, en die plekjes kan ik wel eens uitproberen ja :) .

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers