Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 11:36

Gekke titel zul je denken.. Ja dat dacht ik ook toen ik het typte maar stiekem somt het toch alles op wat ik met mijn pas ''gekochte'' paard wil bereiken, waar ik naartoe wil werken!

Afbeelding

Samen in harmonie, samen in vrijheid..

Sommigen van jullie hebben mijn openingstopic gelezen over de weg naar de ''koop'' van Dewi. Na veel intern dilemma (lees: nachtenlang tegen mezelf gesproken ''zal ik het wel/niet doen?'') heb ik Dewi ondanks haar CPL toch gekocht. Dewi is een paard van 13 jaar, een merrie en op papier een Belgisch Trekpaard.

De laatste tijd heb ik boeken gelezen waaronder het boek van Pat Parelli, ondanks dat ik het met een aantal dingen niet eens ben vind ik het toch een hele mooie tweede natuur die wij mensen kunnen ontwikkelen. Ik wil dit leren! Ik wil mijn paard leren begrijpen. De omgang met mijn honden is al zo natuurlijk mogelijk, ze krijgen natuurlijk vlees, mogen lekker hond zijn, hoeven geen robot-honden te zijn die allerlei commando's en truukjes kunnen uitvoeren. Nee, ze zijn heerlijk hunzelf en wij communiceren dmv energie en lichaamstaal, dit is niet altijd zo geweest :) maar deze omschakeling 4 a 5 jaar geleden was een fijne ervaring! Het is NIET mijn bedoeling om alles van Pat Parelli uit te voeren, maar ik vind de 7 games wel een mooi houvast bieden. Er zitten bepaalde richtlijnen aan vast die voor mij het werken met Dewi makkelijk maken (ik heb nooit een eigen paard gehad dus een ''handleiding'' is wel handig)

To the point: ik heb een touwhalster aangeschaft en een leadrope (twee verschillende lengtematen) ook heb ik ''alvast'' een neckrope en touwteugels besteld want deze zaten bij het setje! Al ga ik deze natuurlijk nog lang niet gebruiken. De producten zijn nog niet binnen, maar komen deze week denk ik met de post! Een carrotstick heb ik :)

Ik ben alvast aan het oefenen met het overal aanraken met mijn handen, met borstels, met een halster, met een touw, met een zakje, met een rubber bandje, met de stick, met een zweepje en ze reageert vrijwel nergens op. Inmiddels zijn we begonnen met het leiden en volgen, omzetten van de voor- en achterhand, het achteruit zetten en naar me toe vragen. Ik heb haar pas sinds 14 oktober en tot nu toe ben ik elke dag geweest om toch even ''iets'' te oefenen. Als ik naar de wei loopt dan komt ze altijd even naar me toe gelopen, dit is voor mij toch wel een teken dat ze het leuk vind! Ze laat zich makkelijk het halster omdoen en loopt zonder protest mee, eigenlijk is het een mak paardje. Maar er zal vast wat pit in zitten..

Dit topic heb ik aangemaakt voor iedereen die het leuk vind om onze weg naar ''vrijheid met elkaar'' te volgen en ervaringen/verhalen uit te wisselen..

P.S. Ik hou van kletsen -O- dus ik update regelmatig *\o/*


Goof

Berichten: 28599
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:54

VKM schreef:
[center]

Ik ben alvast aan het oefenen met het overal aanraken met mijn handen, met borstels, met een halster, met een touw, met een zakje, met een rubber bandje, met de stick, met een zweepje en ze reageert vrijwel nergens op. Inmiddels zijn we begonnen met het leiden en volgen, omzetten van de voor- en achterhand, het achteruit zetten en naar me toe vragen. Ik heb haar pas sinds 14 oktober en tot nu toe ben ik elke dag geweest om toch even ''iets'' te oefenen. Als ik naar de wei loopt dan komt ze altijd even naar me toe gelopen, dit is voor mij toch wel een teken dat ze het leuk vind! Ze laat zich makkelijk het halster omdoen en loopt zonder protest mee, eigenlijk is het een mak paardje. Maar er zal vast wat pit in zitten..


Op zich lijkt dit me echt volkomen normaal voor een paard van 13 jaar oud en niet heel bijzonder.
Maar leuk dat je een doel voor ogen hebt, succes!

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 12:01

Goof schreef:
VKM schreef:
[center]

Ik ben alvast aan het oefenen met het overal aanraken met mijn handen, met borstels, met een halster, met een touw, met een zakje, met een rubber bandje, met de stick, met een zweepje en ze reageert vrijwel nergens op. Inmiddels zijn we begonnen met het leiden en volgen, omzetten van de voor- en achterhand, het achteruit zetten en naar me toe vragen. Ik heb haar pas sinds 14 oktober en tot nu toe ben ik elke dag geweest om toch even ''iets'' te oefenen. Als ik naar de wei loopt dan komt ze altijd even naar me toe gelopen, dit is voor mij toch wel een teken dat ze het leuk vind! Ze laat zich makkelijk het halster omdoen en loopt zonder protest mee, eigenlijk is het een mak paardje. Maar er zal vast wat pit in zitten..


Op zich lijkt dit me echt volkomen normaal voor een paard van 13 jaar oud en niet heel bijzonder.
Maar leuk dat je een doel voor ogen hebt, succes!


Bedankt voor je reactie!

Het was ook niet om dit voorval heel bijzonder te benoemen :) maar voor mij (als eerste paardeneigenaar en nogal een angstige achtergrond met paarden) is het voor mijn vertrouwen en band al heel wat dat ik haar bij haar lies en onder haar buik mag kriebelen ;) bovendien vind zij haar achterbenen erg spannend (ivm CPL), dus het is zeker een overwinning dat ik sinds 3 dagen haar staart mag aanraken en uitpluizen. Ik ben een nieuw mens voor haar en zij is nieuw voor mij.

Goof

Berichten: 28599
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:03

Daarom! Het is hartstikke goed dat je zo'n omgang met je paard als doel hebt gesteld :D

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 12:04

Goof schreef:
Daarom! Het is hartstikke goed dat je zo'n omgang met je paard als doel hebt gesteld :D


Ik vind trouwens alles aan mijn paard bijzonder, soms denk ik ''WAT GOED!'' en dan daarna ''oh maar wacht, je kent dit natuurlijk al...'' en dan maakt mijn weide-beheerder ervan ''ja MAAR nu weet ze/kan ze het met jou, is toch anders :P '' hahahaha...

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:07

Wat leuk zeg! Ben benieuwd hoe je vorderingen gaan lopen. Zelf werk ik met een andere vorm van grondwerk maar uiteindelijk komt het toch allemaal op hetzelfde neer.

Wat ik mis in jouw verhaal, wat is de achtergrond van je paard? Is er een reden waarom je zo "voorzichtig" met haar bent(buiten het feit dat jullie elkaar natuurlijk nog moeten leren kennen en jij al aangeeft wat angstig te zijn geweest)? Is ze volledig groen? Of is ze beleerd OHZ/voor de koets?

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 12:25

SuperAssie schreef:
Wat leuk zeg! Ben benieuwd hoe je vorderingen gaan lopen. Zelf werk ik met een andere vorm van grondwerk maar uiteindelijk komt het toch allemaal op hetzelfde neer.

Wat ik mis in jouw verhaal, wat is de achtergrond van je paard? Is er een reden waarom je zo "voorzichtig" met haar bent(buiten het feit dat jullie elkaar natuurlijk nog moeten leren kennen en jij al aangeeft wat angstig te zijn geweest)? Is ze volledig groen? Of is ze beleerd OHZ/voor de koets?


Bedankt voor je reactie!

Achtergrond: Dewi is door de vorige eigenaresse met 3 jaar gekocht en de vorige eigenaresse heeft haar dus 10 jaar gehad. Ze heeft voor de kar gelopen, is volledig beleerd. Ze vind galop nog wel wat eng in de bak. Er is de laatste tijd niet veel meer met haar gedaan, wel had Dewi een bijrijder die haar bereed.

Voorzichtig: ik doe het liever in één keer goed dan een paar keer fout. Fouten herstellen duurt lang haha. Maar ik ben ook voorzichtig vanwege mijn angst die nog weleens naar boven komt, al heb ik er in de 2 weken dat ik haar elke dag zie, geen last van gehad. Dit heb ik wel bij een aantal overige paarden in de wei. Ik ben 9 a 10 jaar terug gevallen van een manegepaard en kreeg een trap na. Vandaar mijn alertheid. Ik wil alles ontdekken en Dewi kent bijna alles al. Fijne leermeesteres!

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:41

Leuk! Wij hebben ook een trekpaard en doen ook heel veel aan grondwerk. Wel houden we het nuchter. Ze is bijvoorbeeld bitloos ingereden en word nog wel eens zonder bit gereden, maar meestal gewoon met bit. Wel een simpel trensje.

Ik heb best wat met ons monstertje meegemaakt in het opvoeden. Als 1000 kilo niet wil, moet je van goede huize zijn om er voor te zorgen dat je toch daar komt waar je heen wilde.

Ik probeer alles vriendelijk en duidelijk op te lossen, maar deel ook wel eens een rake klap uit en dat is soms ook heel hard nodig. Zorg alsjeblieft dat je je grenzen blijft bewaken en dat je naast beste vriendin ook je paard haar baas bent. Ook/zeker trekpaarden hebben duidelijkheid nodig, want er staat natuurlijk wel wat. Hou het veilig, blijf duidelijk.

Heb je de CPL een beetje onder controle?

Ik lees met je mee, ben heel benieuwd wat jullie allemaal gaan ondernemen.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:44

Klinkt goed, super dat je het zo aanpakt! Ik vind het sowieso een erg mooi paard en een volle staart bij een trekpaard is natuurlijk een mega pluspunt!
Ik weet hoe het is om angst te hebben met/rond paarden, heb er zelf ook snel last van (gehad). Mijn eigen paard is daarbij het ergst omdat hij degene is die de onzekerheid heeft veroorzaakt. Gelukkig werken we sinds kort weer mega goed samen en nemen we flikken stappen vooruit.

Ga zo door en geniet er van ^^

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 13:05

zorro schreef:
Leuk! Wij hebben ook een trekpaard en doen ook heel veel aan grondwerk. Wel houden we het nuchter. Ze is bijvoorbeeld bitloos ingereden en word nog wel eens zonder bit gereden, maar meestal gewoon met bit. Wel een simpel trensje.

Ik heb best wat met ons monstertje meegemaakt in het opvoeden. Als 1000 kilo niet wil, moet je van goede huize zijn om er voor te zorgen dat je toch daar komt waar je heen wilde.

Ik probeer alles vriendelijk en duidelijk op te lossen, maar deel ook wel eens een rake klap uit en dat is soms ook heel hard nodig. Zorg alsjeblieft dat je je grenzen blijft bewaken en dat je naast beste vriendin ook je paard haar baas bent. Ook/zeker trekpaarden hebben duidelijkheid nodig, want er staat natuurlijk wel wat. Hou het veilig, blijf duidelijk.

Heb je de CPL een beetje onder controle?

Ik lees met je mee, ben heel benieuwd wat jullie allemaal gaan ondernemen.


Bedankt voor je uitgebreide reactie en wat leuk om jouw ervaring(en) te lezen! Ik begrijp dat het begrip Natural Horsemanship een ietwat zweverig beeld creëert waarbij ik altijd moet denken aan een meisje met haar paard, vrijheid blijheid, alles is leuk, snoepjes, paard geen zin? dan niet, paard die kant op, ik volg het paard, paard geeft een kusje ''ah lief'' bla bla..

Ik wil totaal geen 'zweverig, bloemig, alles is goed' beeld schetsen. Er staat inderdaad een tank van ruim 1000 kg voor me en als zij iets niet wil dan heb ik een probleem haha. Wat dat betreft ben ik down to earth en probeer ik de dominantieverhouding zeker bij elke actie die ik met haar uitvoer toch wel te bevestigen (ik eerst door het hek dan Dewi, met voeren wachten, niet aan de kruiwagen komen, niet voorbij mijn voeten lopen, afstand houden, stilstaan tijdens een wandeling? HUP doorlopen! Opzij is ook echt opzij en niet 1 pasje)

Maar ''gelukkig'' heb ik een vrij mak lammetje, alleen is het daardoor verleidelijk om dingen te pikken van haar. Een neus in jouw ruimte, een kusje op je rug, schuren, duwen. Als ik het niet wil, wil ik het niet en duw ik haar hoofd uiteraard weg of ik maak een ''weg weg'' gebaar (wapperende handjes :P )

Vanuit mijn ervaring met honden weet ik dat ik inderdaad een leidende rol op me moet nemen en NH gaat daar niets aan veranderen :) .. je hebt helemaal gelijk! Fijn dat je dit zo uitlicht.

CurlyCoat

Berichten: 235
Geregistreerd: 17-04-16
Woonplaats: Veenendaal

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:17

Leuk topic, ik kom graag mee volgen!
Ben heel benieuwd naar jullie vorderingen. :)

Diamond & Milow

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:51

Heel goed! Op die manier kun je zoveel lol met elkaar hebben!

Onze dame heeft een periode gehad waarin ze enorm boos werd om elke correctie. Nou dan vlogen de putdeksels (lees:hoeven) me soms om de oren.. maar inmiddels heeft ze gelukkig wel respect voor me.

Dewi heeft waarschijnlijk haar pubertijd wel gehad! Wat is je doel met haar, rijden, mennen?

Anoniem

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:54

Leuk! <3
Ik ga zeker volgen!

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:02

Ik kom toevallig je topic tegen over ongevraagd borstelen: maak het meiske vooral even duidelijk dat een putdekselhoef op haar voeten heeel pijnlijk is en dat trekpaarden wel eens wat lomp en onhandig zijn met hun voeten. En dat zij met haar 13 jaar Dewi nooit een pasje om gaat krijgen als haar voet geplet word.

Ik vind het sowieso heel brutaal maar ook echt gevaarlijk.

Wat is de afstamming van Dewi?

Anoniem

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:18

Leuk topic! Ik ben heel benieuwd wat je allemaal gaat beleven en leren en tegenaan gaat lopen.
Ik ben momenteel soort van hetzelfde aan het doen, al verzamel ik nu van alles van verschillende methodes (de dingen die ik goed vind) en niet alleen van Parelli omdat ik (net als jij) toch tegen dingen aan loop waar ik het niet mee eens ben/geen goed gevoel bij heb.

Ik volg dus graag mee! :D

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 21:24

SuperAssie schreef:
Klinkt goed, super dat je het zo aanpakt! Ik vind het sowieso een erg mooi paard en een volle staart bij een trekpaard is natuurlijk een mega pluspunt!
Ik weet hoe het is om angst te hebben met/rond paarden, heb er zelf ook snel last van (gehad). Mijn eigen paard is daarbij het ergst omdat hij degene is die de onzekerheid heeft veroorzaakt. Gelukkig werken we sinds kort weer mega goed samen en nemen we flikken stappen vooruit.

Ga zo door en geniet er van ^^


Ja die angst, zo onvermijdelijk soms.. Je denkt er niet aan tot een situatie zich voordoet en dan wil je er niet aan denken maar op dat moment is dat het enige waar je aan kunt denken :( ik heb wel heel veel geluk met Dewi, zij neemt mijn zenuwen nauwelijks over! We zijn nu erg druk bezig met het verwerven van respect en dat gaat op zich heel goed. Ik heb niet het idee dat ze over me heen walst, maar ze heeft zeker haar brutale momenten.. Waar liep jij met jouw paard tegenaan? Wat veroorzaakte die angst als ik mag vragen?

CurlyCoat schreef:
Leuk topic, ik kom graag mee volgen!
Ben heel benieuwd naar jullie vorderingen. :)


Gezellig! :D *\o/*


zorro schreef:
Heel goed! Op die manier kun je zoveel lol met elkaar hebben!

Onze dame heeft een periode gehad waarin ze enorm boos werd om elke correctie. Nou dan vlogen de putdeksels (lees:hoeven) me soms om de oren.. maar inmiddels heeft ze gelukkig wel respect voor me.

Dewi heeft waarschijnlijk haar pubertijd wel gehad! Wat is je doel met haar, rijden, mennen?


Ja ze is 'al' 13 jaar inderdaad, maar die wilde haren is ze nog niet helemaal kwijt hoor, gelukkig maar! In de kudde kan het een pittige/felle tante zijn en ze staat haar mannetje. Naar mensen toe is het een beer, echt een knuffelbeer. Is GEK op aandacht, kroelen achter haar oren en een gezellige meid. In de avond ben ik meestal de laatste die samen met de weide-eigenaar weggaat en dan kletsen we nog wat na. Vaak komt ze dan met zijn Fries samen aan het hek staan meekletsen :=

Mijn doel met haar: rijden wil ik op den duur zeker met haar en dan vooral lekker buitenritten maken! Wellicht dat ik haar ooit voor de kar wil maar dat is nu nog niet aan de orde. Voor nu als ik een periode van een jaar neem dan wil ik over een jaar vrijheidsdressuur met haar kunnen, maar om dat te beoefenen met haar zal ze veel vertrouwen in mij moeten krijgen en daar werk ik nu aan dmv grondwerk. Parelli is voor mij zo mooi, zo natuurlijk, maar ik denk dat je bij elk paard niet kunt zeggen ''oh in het boek staat doe dat en tada het werkt'' elk paard is anders, dus ik pak de dingetjes mee die voor mij logisch zijn en waar Dewi goed op gereageerd en begrijpt. Bijvoorbeeld het benaderen: in het boek staat dat je nooit recht op een paard moet aflopen maar in een boogje richting de achterhand moet lopen dan zou het paard automatisch naar jou toe draaien.. Dat doet Dewi niet :') wel vind ze het mega interessant als je op net 4 a 5 meter blijft staan en niet naar haar kijkt, dan komt ze naar je toe en kun je haar halsteren met gemak..

Wat waren de correcties waar jouw paard zo op reageerde als ik mag vragen? Misschien zitten er leerpunten in voor mij.


KoudbloedKim schreef:
Leuk! <3
Ik ga zeker volgen!


Gezellig *\%/* Kim is ook zo'n knapperd... :o

Equitandi schreef:
Leuk topic! Ik ben heel benieuwd wat je allemaal gaat beleven en leren en tegenaan gaat lopen.
Ik ben momenteel soort van hetzelfde aan het doen, al verzamel ik nu van alles van verschillende methodes (de dingen die ik goed vind) en niet alleen van Parelli omdat ik (net als jij) toch tegen dingen aan loop waar ik het niet mee eens ben/geen goed gevoel bij heb.

Ik volg dus graag mee! :D


Leuk he dat verzamelen! Ik ben inmiddels een boekwerk aan het maken van alle uitgeprinte artikelen :P maar ik vind het handig want ik neem ze mee naar de paddock en daar oefen ik vaak.. Waar ben jij nu zo ongeveer mee begonnen? En waar loop jij tegenaan? Ga jij ook beginnen (of ben je al begonnen) aan de 7 games?

Update:

Vandaag kwam mijn instructrice (geen Parelli of NH instructrice maar wel een felle en consequente tante - super aardige en duidelijke meid) en hebben we een start gemaakt met het longeren van Dewi. Uiteindelijk wil met haar de circling game van Parelli gaan doen, maar longeren is op zich heel fijn want dan kon ik haar gangen zien en kon zij weer wennen aan het gevoel (er is een heeeeule lange tijd niets van grondwerk met haar gedaan) Dewi maakte zich op gegeven moment wel sterk en zag haar vrienden staan in de wei, ja toen moet ik mijn voeten wel echt even in het zand zetten en een duidelijke correctie geven.. Ze reageert héél goed op mijn stemhulpen daar ben ik blij mee, het kost haar geen moeite om van stap naar draf en terug te gaan dmv alleen mijn stem.. Maar in het begin (eerste paar rondes) was ze wel duidelijk ietwat aan het testen haha :j daarna was ze na 15 minuten zo bezweet dat we de les positief hebben afgesloten en ik ben haar een beetje droog gaan stappen.. Toen ze eenmaal iets droger was hebben we nog een klein stukje ''the friendly game'' gedaan, met de stick over haar heen, met het touw over haar heen, langs haar benen etcetera. En daarna nog een stukje ''yoyo game'' waarbij ze eerst niet doorhad waarom ik nou zo aan het touw wiebelde :') na een paar keer deed ze een pasje terug en ontspande ik het touw ''AHH! Dat wil je van mij!'' morgen ga ik weer oefenen en ik hoop dan dat mijn touwhalster met de post komt :PB

Bedankt voor het volgen! Sorry voor de lange post maar ik wil iedereen altijd individueel even te woord staan, vind ik wel zo netjes <3

Anoniem

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:30

Zo herkenbaar. _O-
Jullie komen er wel!

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:34

Ik hoop dat je weet waar je aan begin met die CPL

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 21:41

KoudbloedKim schreef:
Zo herkenbaar. _O-
Jullie komen er wel!


Haha erg he, maar wel lachen! Iedereen zegt ''oh Dewi is zo braaf, die is zo mak..'' maar ze heeft zeker haar streken..

koetjeboe schreef:
Ik hoop dat je weet waar je aan begin met die CPL


Ja zeker! Ik heb het alleen nog niet meegemaakt, maar ik heb voor haar gekozen mét CPL :j mijn dieren en ik blijven samen, in goede maar ook zeker slechte tijden..

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:49

VKM schreef:
KoudbloedKim schreef:
Zo herkenbaar. _O-
Jullie komen er wel!


Haha erg he, maar wel lachen! Iedereen zegt ''oh Dewi is zo braaf, die is zo mak..'' maar ze heeft zeker haar streken..

koetjeboe schreef:
Ik hoop dat je weet waar je aan begin met die CPL


Ja zeker! Ik heb het alleen nog niet meegemaakt, maar ik heb voor haar gekozen mét CPL :j mijn dieren en ik blijven samen, in goede maar ook zeker slechte tijden..


dat geloof ik graag maar heb je ook de financiele middelen er voor. Vriendin van me heeft een tinker met cpl. En die kost nogal wat als de CPL heel erg is

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Anoniem

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:52

Lijkt me dat daar wel over nagedacht is voor de koop. :)
Er is op Bokt een goed lopend topic met heel veel tips.

TS geeft duidelijk aan dat ze voor dit paard heeft gekozen. :o

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 21:54

koetjeboe schreef:
dat geloof ik graag maar heb je ook de financiele middelen er voor. Vriendin van me heeft een tinker met cpl. En die kost nogal wat als de CPL heel erg is


We hebben gelukkig een potje voor al onze dieren achter de hand, we hebben laatst twee zwartkeel varanen verloren (reptielen) en dat zijn dure maanden geweest.. een consult bij een speciale reptielenarts kost al gauw 110 euro per 25 minuten.... :x maar om je vraag te beantwoorden: ja financiele ruimte is er, voor Dewi heb ik ook een consult staan met een deskundige op gebied van lymfedrainage, eens zien of dat verbetering geeft.. Mijn instructrice zei vandaag dat haar benen na 1 week intensief bezig zijn met haar (lees: stappen, wandelen) een stukje geslonken zijn! Ik heb me vóór de koop al verdiept in CPL en al heb ik er nog nooit mee te maken gehad, ik ben voorbereid op het ergste! Het is mijn meisje, al heeft ze CPL ze zal altijd de beste zorg krijgen.

Ik wil niet vervelend zijn maar kunnen we nu weer on-topic gaan? CPL is uitvoerig besproken in een ander topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1782805&p=94489451&hilit=cpl%3A+wat+brengt#p94489451

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:03

Ondanks dat je paard alles waarschijnlijk wel kent in het begin, vind ik het wel goed van je dat je eigenlijk gewoon bij het begin begint, en dat is een band opbouwen.

Zelf ben ik niet zo van een "methode" erop na houden, maar dat zal de ervaring zijn. Ik merk namelijk dat er veel overeenkomt met wat ik doe en wat er bij verschillende methode voorbij komt.

Gewoon lekker de tijd nemen om te leren hoe en wat, dan komt het vast wel goed.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 22:12

palousa_boy schreef:
Ondanks dat je paard alles waarschijnlijk wel kent in het begin, vind ik het wel goed van je dat je eigenlijk gewoon bij het begin begint, en dat is een band opbouwen.

Zelf ben ik niet zo van een "methode" erop na houden, maar dat zal de ervaring zijn. Ik merk namelijk dat er veel overeenkomt met wat ik doe en wat er bij verschillende methode voorbij komt.

Gewoon lekker de tijd nemen om te leren hoe en wat, dan komt het vast wel goed.


Haha ja op Feestboek krijg ik vaak te horen ''waarom doe je net of ze niets kent?'' of ''maar je hoeft niet zoveel moeite doen, het is merrie van 4 jaar'' dan denk ik: ''laat mij lekker, pff'' :P en als ik me dan weer volwassen kan gedrag ben ik van mening dat ook al kent Dewi alles en is vrijwel niets nieuw voor haar, het is wel nieuw dat ik er nu bij ben en van alles van haar verlang en vraag. Dat moet ook iets betekenen toch? Ik wil graag dat ze me vertrouwd en nee het kriebelt totaal niet om er toch op te klimmen :P je wilt niet weten hoe vaak ik te horen krijg ''je hebt een Belg! Ga er lekker mee naar het bos!'' maar ik vind vanaf de grond werken heerlijk met haar en ik merk dat het onze band goed doet. Als ik bij de wei kom dan staat ze van een afstandje te kijken en komt dan aansjokken <3

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:05

Heel herkenbaar! Ik vind grondwerken minstens zo leuk als rijden. Nog een aanrader voor een goed boek: 101 horsemanshipoefeningen. Gebruikt het principe van wijken voor druk met hele goede oefeningen, die erg logisch zijn maar waar ik zelf nooit op gekomen zou zijn.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie naar elkaar gaan toegroeien! Oh, en ik volg natuurlijk :D

Edit: typo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers