Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:16

VKM schreef:
Bedankt voor de tip! Ik vind inderdaad het meedraaien veel makkelijker en naar mijn idee is dat ook duidelijker voor Dewi? Ik bedoel longeren kent ze.. Maar ik ga jouw tips uit proberen! Wat bedoel je precies ''bij de eerste pas direct naar neutraal?'' Gebruik jij een zweepje om te drijven? Ik namelijk alleen het uiteinde van mijn touw (draaiende bewegingen)


Nou bij de circling game heb je de send, naar links of rechts, en bij het uitblijven daarvan ga je naar fase 2, 3 en eventueel 4. Zodra je paard dan naar links of rechts loopt ga je dus neutraal staan. Ontspannen en stil staan terwijl je paard dus rondjes om je heen loopt. Je drijft dus niet en doet dus helemaal niks. Als je paard stopt opnieuw de send etc. Longeren kent ze inderdaad, maar de circling game is ondanks het rondjes om je heen lopen toch echt heel anders.

Is het wellicht een idee om een savvy club abbo te nemen? https://parellisavvyclub.com/
Daar kun je onbeperkt filmpjes kijken en hele stukken tekst lezen over de seven games en nog véél meer. Thuis studie zeg maar. Als je nog nieuw bent met Parelli is het zeker aan te raden zo'n abbo te nemen en daarnaast af en toe ook echt les te nemen. :j (mits je natuurlijk je vol wilt storten in Parelli, het is wel écht een heel fijn programma om mee te beginnen om een basis te leren)

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 19:13

Allen bedankt voor jullie waardevolle tips! Ik plaats vanavond een reactie waarin ik even op iedereen reageer.. is wel zo netjes..

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 16:35

Hi lieve mensen!

Sorry dat ik een tijdje stil ben geweest (welgeteld een week!) maar het was enorm druk op werk en in mijn hoofd haha. Maar ik wil jullie graag op de hoogte houden van onze avonturen.

Ik heb met Dewi buiten gewandeld en voor het eerst zijn we een aanzienlijk stuk gaan wandelen aan de hand. Ze deed het super goed maar ze gleed helaas door haar ijzers uit op een soort kunststof rooster dus dat was even schrikken, het is wel bewonderingswaardig hoe snel zij zich van een schrik-moment hersteld! Mijn hemel, ik dacht die wilt linea recta naar huis maar nee ze had zoiets van ''o dat was eng, naja verder lopen..'' haha het was zo grappig om te zien. Het enige wat ze echt eng vond was langs een aanhanger en een hek (tussen 2 dingen door) dus dat was een mooi moment om die kans aan te grijpen en dit te overwinnen! Ik ben maar aan de kant van de aanhanger gaan lopen en heb haar met lichtjes druk op haar touwhalster naar voren geleid, toen ze eenmaal haar gewicht verzette om een pas te doen heb ik direct de druk losgelaten.. Wat ging dit goed! Terug ging prima en ze negeerde de aanhanger volledig.

Tussendoor in de week een beetje een dipje gehad, had niets met Dewi te maken maar ergens ook weer wel.. Ik dacht tsjee, een paard.. Ben ik hier klaar voor? Ik ben heel gek op haar maar het was een soort momentje van zwakheid, ik wist even niet wat ik met de nieuwe situatie moest, zolang had ik gedroomd van een eigen paard en nu had ik er één voor mezelf.. Ach ja, de dag erna gelijk weer naar dat snoezehoofdje geweest en hebben we niet gewerkt.. We hebben een beetje staan kriebelen en kroelen en ik heb een plekje ontdekt die ze lekker vind (net onder haar hals) we hebben de hele week eigenlijk niets anders gedaan dan spelen in de wei. We hebben een leuk spelletje bedacht: ik kom de wei in en negeer haar compleet, ik kijk haar niet eens aan! Dan ga ik ergens op een paar meter afstand staan en een beetje uitnodigend (schouders laag en hoofd naar beneden) staan, ze komt dan naar me toe en zodra ze komt dan gelijk ''Jaaaaaaaaaaaaaaaaa daar is ze!!!!!'' haha en dan kriebel kriebel... en dan doen we het weer, en dit doen we echt de hele wei rond wel 12 tot 15 keer. Het is zo leuk hoe blij ze telkens aan komt lopen haha. Volgens mij heeft het weekje niet werken ons wel goed gedaan. Het voelt als een weekje ''bonding time'' met haar, zelfs als ik de wei uit sta te mesten komt ze telkens bij me staan van ''Whatyuuudoin?'' echt heel lief..

Nu ben ik ook een beetje ziek en ben ik laatst met mijn vriend even geweest, ook hij heeft een paar oefeningen met haar gedaan wat hij erg spannend vond haha. Ze reageert heel goed op onzekere en nerveuze mensen dus dat is fijn. Vanaf maandag gaan we weer lekker verder met Parelli oefeningen en dit weekend gaan we even chillen op een buitenwandeling :)

Hebben jullie ook weleens van die dipjes? Even gas terug nemen?

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 16:42

Nog even een fotootje van het peerd.. <3

Afbeelding

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:23

koetjeboe schreef:
VKM schreef:
Nou het touwhalster is om! Het zit haar als gegoten! We hebben de leadrope gebruikt om te ''longeren'' want the circling game wil nog niet helemaal lukken - mevrouw begrijpt niet dat ik blijft staan en niet meedraai met haar, hoe hebben jullie dit aangeleerd?

Fotootje!

[ [url=m/VPnm9N.jpg]Afbeelding[/url] ]



Gaat de driving game en porcupine game al wel helemaal goed, want dat was bij ons het probleem.
Toen die goed gingen ging de circeling ook goed


Ik moet waarschijnlijk gewoon weer beginnen bij het begin en elke game oefenen tot dit foutloos gaat denk ik.. Dewi heeft laatst helaas koliek gehad maar we gaan vanaf morgen weer wat meer bewegen..

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 10:25

Geen idee of er nog iemand volgt, maar dat geeft ook niet! Dan wordt dit mijn persoonlijk dagboek-topic haha :D

UPDATE

Dewi en ik zijn nu ruim 2 weken verder en in deze twee weken (na een dip te hebben gehad, zie vorige post) hebben we de draad weer langzaam opgepakt. Ik oefen nu als volgt:
maandag, dinsdag oefeningen - woensdag pauze - donderdag pauze - vrijdag oefeningen - zondag relax dag en samen mesten en wat bij elkaar tutten en knuffelen..

Eigenlijk is het elke dag wel een oefening want ook tijdens de dagelijkse bezigheden is het belangrijk dat ze mij met respect benaderd en behandeld. En andersom ook uiteraard. Ik begin wel steeds meer aan haar te wennen, aan haar grootte, haar reacties, haar eigenzinnige koppigheden en haar leuke maar o zo voorspelbare gewoonten.

We groeien wel echt nader tot elkaar, afgelopen drie dagen ben ik ziek geweest en ik heb haar daarom ook niet gezien. Tussentijds kreeg ik van mijn weide eigenaar een smsje dat ze me elke dag wel eventjes zoekt bij het schuurtje haha. En toen ik gister naar haar toe ging kwam ze al hinnekend naar me toe sjokken (tsja blijft een trekpaard he) wat een liefde! Of ze dacht dat ik snoepjes had.. Even iets heel anders, ze is gewoon totaal niet gek op snoepjes...

Maar goed, nu even wat werken en daarna mag ik om 11:00u weer lekker naar haar toe!


Afbeelding

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:09

Je hebt in ieder geval één volger *D
Nu ik jouw hoofd ernaast zie, valt me pas op hoe ongelooflijk groot dat hoofd is! Superleuk.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:13

Ik volg altijd stil. :o :+

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:57

Hier nog een stille volger!

M_maxx

Berichten: 416
Geregistreerd: 03-05-15

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:40

Ik volg ook stil mee, en vind het leuk om je updates te lezen :) zit vaak even op bokt met mijn telefoon, en dan vind ik reacties plaatsen irritant , maak dan veel typfouten :+

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:52

Ook ik volg. Ik heb zelf een belgische merrrie van nu 2.5 . Eind volgend jaar ga ik beleren. Ik vind het leuk om te zien wat jij allemaal met je paard doet

Djoopie

Berichten: 2691
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:21

Ik volg ook hoor, was je alleen even een tijdje kwijt.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 16:51

Leuk dat jullie nog volgen haha! Ik ben bezig een leuk blog op te zetten over al onze dieren want naast een paard hebben wij ook drie honden en heel wat reptielen. Vandaar dat ik hier heel rustig ben geweest.

Leuk nieuws! Ik ga op 14 januari een cursus Natural Horsemanship volgen. Er komt dan een instructrice langs mij les gaat geven. Ik heb er enorm veel zin in!

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:00

VKM schreef:
Nou het touwhalster is om! Het zit haar als gegoten! We hebben de leadrope gebruikt om te ''longeren'' want the circling game wil nog niet helemaal lukken - mevrouw begrijpt niet dat ik blijft staan en niet meedraai met haar, hoe hebben jullie dit aangeleerd?

Fotootje!

[ [url=m/VPnm9N.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh ik wil ook zo'n setje voor mijn bruinschimmel trekpaardje, waar heb je het gekocht? :)

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 17:33

Mag je hier websites plaatsen?

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:34

VKM schreef:
Mag je hier websites plaatsen?

Ja hoor :)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:40

Tuurlijk, jouw volgtopic, je mag daar alles wat er mee te maken heeft plaatsen!

DaniqueM
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-05-15

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:56

Ook ik volg!

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 18:15

AlwaysH schreef:
Tuurlijk, jouw volgtopic, je mag daar alles wat er mee te maken heeft plaatsen!


Haha top! Ik heb hem via Horsebeads.eu :D

Anoniem

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:05

Ik volg ook nog steeds! Wat leuk en veel plezier met de cursus alvast, ben erg benieuwd :D

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:15

Ik volg ook! Leuk paardje <3

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 10:05

Gezellig! Ik ben heel benieuwd naar onze les op 14 januari. Wat een sneeuw ligt er vandaag joh! Bij jullie ook zo mooi?

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:08

Veel plezier met de cursus, we verwachten wel uitgebreid verslag :D

Ik dacht vanochtend: yesss sneeuw, mooie foto's van Ducky maken. Kwam ik op stal aan, lag daar helemaal geen sneeuw -O-

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 13:01

Afbeelding


Hi all,

Gisteren zijn Dewi haar hoeven gedaan. Ze staat er weer heel mooi bij. Het bekappen ging goed, voetjes geven kon ze prima alleen het lang omhoog houden van de benen gaan we oefenen. We gaan flink oefenen met voetjes geven want dat is iets wat ze in de toekomst vaker zal moeten doen.

Nu het volgende: na het bekappen wou de bekapper even een rondje rijden, nu ja dat is prima.. Maar daarna moest ik, nou ik klapte dicht.. Ik vond het doodeng, ik durfde niet.. Ik begon te huilen omdat ik twee meiden van de weide naast mij wel zag rijden op haar en ze had zo'n plezier.. Het deed best wel zeer dat IK haar dat plezier niet kon geven maar ja.. Dat was best een domper.. Zijn er hier meer mensen die angst hebben om op eigen paard te rijden?

De les ging super! Ik zal daar meer over schrijven als ik tijd heb (ben nu op werk en heb pauze haha) Hieronder wat foto's van het bekappen.

Afbeelding Afbeelding

Anoniem

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:14

Zo braaf doet ze het. <3

Ik hoop echt dat je op een dag genoeg vertrouwen in jezelf krijgt dat je op Dewi stapt.
Het zou je echt goed doen.