Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:24

VKM schreef:
Leuk he dat verzamelen! Ik ben inmiddels een boekwerk aan het maken van alle uitgeprinte artikelen :P maar ik vind het handig want ik neem ze mee naar de paddock en daar oefen ik vaak.. Waar ben jij nu zo ongeveer mee begonnen? En waar loop jij tegenaan? Ga jij ook beginnen (of ben je al begonnen) aan de 7 games?


Haha ja dat ben ik ook aan het doen. :j
Waar ik tegenaan loop is dat bij veel methodes (ook niet NH) veelal voor negatieve bekrachtiging wordt gekozen waar ik juist wil werken met positieve bekrachtiging.

Ik heb nu zo'n 10, bijna 11 jaar ervaring met NH, veel verschillende methode's voorbij zien vliegen, les in gehad etc. Laatste tijd ben ik voornamelijk (weer) met Parelli bezig geweest maar het is het toch net niet voor mij.
Wat palousa_boy schreef is echt zo. Ik combineer nu ook gewoon vanalles zolang ik me er maar goed bij voel en paardlief er goed op reageert.

Uiteindelijk was meneer Parelli ook ooit maar een jongen die bij verschillende leermeesters heeft meegekeken en zijn eigen programma daar uit voort heeft gebracht. Waarom zou jij dan niet bij meerdere leermeesters kunnen kijken om een manier te vinden die jij (en je paard) fijn vindt denk ik dan. :)

yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:38

Mooi, gewoon lekker beginnen met deze mooie dame en op je eigen manier ! Lekker verzamelen, lezen en oefenen en stap voor stap leer je steeds weer een beetje bij ! Ik heb een merrie van 27 en nog steeds ontwikkelen we samen en steek ik overal weer mooie oefeningen of visie's op over paarden en natural horsemanship. Volgens mij is dat ook heel goed, altijd openstaan voor nieuwe dingen en zeker met een nieuw paard die je net kent doen wat goed voelt en een basis creeeren ! Ik ga je volgen, heel veel succes !

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 10:55

Maaikevdk schreef:
Heel herkenbaar! Ik vind grondwerken minstens zo leuk als rijden. Nog een aanrader voor een goed boek: 101 horsemanshipoefeningen. Gebruikt het principe van wijken voor druk met hele goede oefeningen, die erg logisch zijn maar waar ik zelf nooit op gekomen zou zijn.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie naar elkaar gaan toegroeien! Oh, en ik volg natuurlijk :D

Edit: typo


Bedankt voor je tip! Ik hoor daar inderdaad ook positieve dingen over, zeker een boek op mijn verlanglijstje.

Equitandi schreef:
VKM schreef:
Leuk he dat verzamelen! Ik ben inmiddels een boekwerk aan het maken van alle uitgeprinte artikelen :P maar ik vind het handig want ik neem ze mee naar de paddock en daar oefen ik vaak.. Waar ben jij nu zo ongeveer mee begonnen? En waar loop jij tegenaan? Ga jij ook beginnen (of ben je al begonnen) aan de 7 games?


Haha ja dat ben ik ook aan het doen. :j
Waar ik tegenaan loop is dat bij veel methodes (ook niet NH) veelal voor negatieve bekrachtiging wordt gekozen waar ik juist wil werken met positieve bekrachtiging.

Ik heb nu zo'n 10, bijna 11 jaar ervaring met NH, veel verschillende methode's voorbij zien vliegen, les in gehad etc. Laatste tijd ben ik voornamelijk (weer) met Parelli bezig geweest maar het is het toch net niet voor mij.
Wat palousa_boy schreef is echt zo. Ik combineer nu ook gewoon vanalles zolang ik me er maar goed bij voel en paardlief er goed op reageert.

Uiteindelijk was meneer Parelli ook ooit maar een jongen die bij verschillende leermeesters heeft meegekeken en zijn eigen programma daar uit voort heeft gebracht. Waarom zou jij dan niet bij meerdere leermeesters kunnen kijken om een manier te vinden die jij (en je paard) fijn vindt denk ik dan. :)


Bedankt voor je reactie! Oh wat gaaf! Daar zit veel ervaring achter zo te horen. Ik vind inderdaad ook (net als met honden opvoeden) je pakt waarvan jij denkt dat het werkt en jullie band bevordert, ik hou van Positive Reinforcement en niet van de negatieve/dwingende benadering. Vandaag gaan we weer een stukje poetsen, friendly game en circling game (evenals de porcupine game) maar ik gebruik deze spelletjes als richtlijn voor de omgang met mijn paard. Dingen zoals de ''join-up'' vind ik eng op papier, maar in praktijk werkt dit wel voor veel mensen en hun paarden.

Haha inderdaad! We moeten allemaal ergens beginnen! Leuk om te lezen dat jij er zo mee bezig bent..

yenopi schreef:
Mooi, gewoon lekker beginnen met deze mooie dame en op je eigen manier ! Lekker verzamelen, lezen en oefenen en stap voor stap leer je steeds weer een beetje bij ! Ik heb een merrie van 27 en nog steeds ontwikkelen we samen en steek ik overal weer mooie oefeningen of visie's op over paarden en natural horsemanship. Volgens mij is dat ook heel goed, altijd openstaan voor nieuwe dingen en zeker met een nieuw paard die je net kent doen wat goed voelt en een basis creeeren ! Ik ga je volgen, heel veel succes !


Wauw mooie leeftijd! Mijn insteek was inderdaad ook: een nieuw paard (ongeacht leeftijd, kunde etc) dus een nieuw avontuur en die begin je bij 0 *\o/* Bedankt voor je reactie!

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:26

Maar een join up heb je toch niet nodig?
Je hebt toch gewoon een braaf opgevoed paard met veel levenservaring?

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 11:34

Goof schreef:
Maar een join up heb je toch niet nodig?
Je hebt toch gewoon een braaf opgevoed paard met veel levenservaring?


Nee dat is ook 1 van de dingen die ik totaal onnodig acht, alleen ik vind het wel mooi dat het bij sommige combinaties voor een oplossing zorgt..

Anoniem

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:41

Wat ik doe is de beste oefeningen van bepaalde methodes pakken en dat aanvullen met je eigen gezonde verstand. :)
Elk paard is weer uniek en wat voor de één werkt, werkt voor de ander totaal averechts.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:51

Wat een leuk topic. Ik ga je ook volgen. Sta zelf moneteel ook op keerpunt. Idd naar PP en academische rijkunst grondwerk

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:35

Citaat:
Wat waren de correcties waar jouw paard zo op reageerde als ik mag vragen? Misschien zitten er leerpunten in voor mij.


Marloes was in het begin snel beledigt bij correcties. Het is een super lief paard wat weinig respect voor een anders ruimte had. Gaf je dan een correctie was ze boos. Ergens wel logisch, het was natuurlijk lief bedoeld, maar ik wil geen duizend kilo in mijn jaszak. Dat moest ze gewoon leren.

Hetzelfde geldt voor meelopen aan touw. Ik bepaal waar we heen gaan en in welk tempo. Nou, daar was de dame het ook niet altijd mee eens. Als het op kracht aankomt wint Marloes altijd. Gelukkig ben ik sneller, slimmer en handiger. Ik herken haar patronen en zorg dat ik haar voor ben. Daar kan ze soms ook heel verbaasd over zijn :')

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:30

KoudbloedKim schreef:
Wat ik doe is de beste oefeningen van bepaalde methodes pakken en dat aanvullen met je eigen gezonde verstand. :)
Elk paard is weer uniek en wat voor de één werkt, werkt voor de ander totaal averechts.


Ja klopt helemaal! Dat ben ik ook aan het doen, ik noem het maar - Natural Horsemanship en een klein beetje van Vani - haha -O-

Arjan1983 schreef:
Wat een leuk topic. Ik ga je ook volgen. Sta zelf moneteel ook op keerpunt. Idd naar PP en academische rijkunst grondwerk


Wat ontzettend leuk! Ik ben benieuwd, voel je vrij om jouw ervaringen te delen in dit topic hoor. Vind ik niet erg, daar leren we van! Waar ben je nu mee bezig, hoe ga je beginnen en misschien wel interessant: waarom ga je het anders doen dan je altijd hebt geleerd?

zorro schreef:
Citaat:
Wat waren de correcties waar jouw paard zo op reageerde als ik mag vragen? Misschien zitten er leerpunten in voor mij.


Marloes was in het begin snel beledigt bij correcties. Het is een super lief paard wat weinig respect voor een anders ruimte had. Gaf je dan een correctie was ze boos. Ergens wel logisch, het was natuurlijk lief bedoeld, maar ik wil geen duizend kilo in mijn jaszak. Dat moest ze gewoon leren.

Hetzelfde geldt voor meelopen aan touw. Ik bepaal waar we heen gaan en in welk tempo. Nou, daar was de dame het ook niet altijd mee eens. Als het op kracht aankomt wint Marloes altijd. Gelukkig ben ik sneller, slimmer en handiger. Ik herken haar patronen en zorg dat ik haar voor ben. Daar kan ze soms ook heel verbaasd over zijn :')


Ah ja, kan me voorstellen dat je daar je handen vol aan had. Wat goed dat je haar patronen herkent, ik ben nog lang niet zo ver. Ik vind het wel leuk om te lezen dat je aangeeft dat ze beledigt raakt haha! Hilarisch, minder leuk als ze dan haar eigen plan trekt dat wel.. -O-

Update

Vandaag komt mijn NH gareel binnen en ik ga vanmiddag direct aan de slag! Ik weet niet hoe je video's hier kunt plaatsen, maar ik plaats graag een video van gisteren. Vandaag (na werk) ga ik aan de slag met the friendly game en porcupine (kent ze een beetje nu) ook wil ik een start maken met the circling game (omdat ze longeren kent en ik haar benen actief moet houden) ik ben benieuwd!

Anoniem

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:39

Wat leuk dat je spullen binnen gaan komen! Je kan je filmpjes op youtube uploaden en ze dan hier plaatsen?

Antics

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:58

Zoals beloofd volg ik hier ook! <3

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 19:52

Nou het touwhalster is om! Het zit haar als gegoten! We hebben de leadrope gebruikt om te ''longeren'' want the circling game wil nog niet helemaal lukken - mevrouw begrijpt niet dat ik blijft staan en niet meedraai met haar, hoe hebben jullie dit aangeleerd?

Fotootje!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:24

Oh wauw mooi!!

Ik ben hier begonnen met een kwart cirkel (dan weer stoppen, belonen en na het nadenken 'rust' weer opnieuw) en dat heb ik uitgebouwd. Iedere keer dat ze stopte opnieuw de send naar links/rechts (de kant die je op ging) en bij de eerste pas direct weer naar neutraal. Uiteindelijk valt het kwartje wel, bij de een sneller dan de ander.

Nu echter beweeg ik mee. Langzaam bij stap en vlotter bij draf en snel bij galop. Met mijn houding links open (als we linksom gaan) en rechts licht drijvend (en rechtsom dus andersom). Ik vind het inmiddels logischer om mee te bewegen en merk dat mijn paard daar ook veel meer baat bij en steun aan heeft. :j

PinkDonut55
Berichten: 152
Geregistreerd: 11-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:30

Mooi setje hoor! Door herhaling en niet te ver naar voren staan (net iets achter de schouder) anders krijgt ze door druk voor de schouder een soort van stop teken. En misschien het rondje iets kleiner beginnen in stap en dat uitbreiden en natuurlijk even de longeer zweep erbij voor het door(blijven) lopen. Succes, ik volg!

Anoniem

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:55

Die staat haar prachtig! <3
En natuurlijk bij Horse Beads weg, dus altijd goed. <<)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 21:24

Wat een leuk topic! Het touwhalster staat haar prachtig <3 Ik vind het trouwens ook heel erg tof dat je toch voor haar gekozen hebt met haar CPL +:)+ Ik weet zelf niet veel over Natural Horsemanship/Parelli dus ik kan je geen tips geven maar ik vind het wel heel leuk om dit topic te volgen en er zelf dingen van te leren :)

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:32

Volg! :-) Wat leuk dat je zo met haar bezig bent, wil zelf ook meer grondwerk gaan doen met mijn eigen. Ik ga eerst eens doorlezen, op zoek naar tips voor een klein begin.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 11:16

Equitandi schreef:
Oh wauw mooi!!

Ik ben hier begonnen met een kwart cirkel (dan weer stoppen, belonen en na het nadenken 'rust' weer opnieuw) en dat heb ik uitgebouwd. Iedere keer dat ze stopte opnieuw de send naar links/rechts (de kant die je op ging) en bij de eerste pas direct weer naar neutraal. Uiteindelijk valt het kwartje wel, bij de een sneller dan de ander.

Nu echter beweeg ik mee. Langzaam bij stap en vlotter bij draf en snel bij galop. Met mijn houding links open (als we linksom gaan) en rechts licht drijvend (en rechtsom dus andersom). Ik vind het inmiddels logischer om mee te bewegen en merk dat mijn paard daar ook veel meer baat bij en steun aan heeft. :j


Bedankt voor de tip! Ik vind inderdaad het meedraaien veel makkelijker en naar mijn idee is dat ook duidelijker voor Dewi? Ik bedoel longeren kent ze.. Maar ik ga jouw tips uit proberen! Wat bedoel je precies ''bij de eerste pas direct naar neutraal?'' Gebruik jij een zweepje om te drijven? Ik namelijk alleen het uiteinde van mijn touw (draaiende bewegingen)

Mimo15 schreef:
Mooi setje hoor! Door herhaling en niet te ver naar voren staan (net iets achter de schouder) anders krijgt ze door druk voor de schouder een soort van stop teken. En misschien het rondje iets kleiner beginnen in stap en dat uitbreiden en natuurlijk even de longeer zweep erbij voor het door(blijven) lopen. Succes, ik volg!


Ja dat is dus lastig, bij the circling game is het de bedoeling dat je stil blijft staan met je neus 1 kant op, dus je komt automatisch op een punt waar je de schouder voorbij komt (dus stop teken) dat vind ik lastig.. Misschien is meedraaien toch een betere optie, al dan niet net als bij longeren met stem maar met lichaamshouding aangeven wat ik van Dewi wil? Bedankt voor je tips!

KoudbloedKim schreef:
Die staat haar prachtig! <3
En natuurlijk bij Horse Beads weg, dus altijd goed. <<)


Ja geweldig! En wat een service, ik ben wel 3x van gedachten veranderd over de kleur haha en Jody deed er totaal niet moeilijk over :) Heb jij ook een setje? Ziennnn :P

_mjwb schreef:
Wat een leuk topic! Het touwhalster staat haar prachtig <3 Ik vind het trouwens ook heel erg tof dat je toch voor haar gekozen hebt met haar CPL +:)+ Ik weet zelf niet veel over Natural Horsemanship/Parelli dus ik kan je geen tips geven maar ik vind het wel heel leuk om dit topic te volgen en er zelf dingen van te leren :)


Bedankt voor je reactie! Tof ben ik niet hoor, wel verliefd :9 ze is zó lief en zó zacht van binnen. Ze heeft haar brutale ik-doe-lekker-net-of-ik-je-niet-heb-gehoord momenten maar dan moet ze gewoon even doorgezet worden.. Zonder slaan, zonder schoppen! Gewoon met een wat duidelijkere stem. Ik heb mijn lieve stem ''goed zooooo - braaafff - knap meisje he?'' en mijn boze stem ''Deeewi! Luisteren nu! Kom op!'' haha :P precies zoals bij mijn honden.. Dewi kan er trouwens niet tegen als je haar negeert, dus als ze ongewenst gedrag vertoond dan negeer ik haar haha en dan kijkt echt zo van ''oh, dus je gaat niet met me praten? Ok..''

Doe jij zelf ook aan grondwerk? Zo ja, welke oefeningen bijvoorbeeld? Leuk dat je volgt!

Harvey1 schreef:
Volg! :-) Wat leuk dat je zo met haar bezig bent, wil zelf ook meer grondwerk gaan doen met mijn eigen. Ik ga eerst eens doorlezen, op zoek naar tips voor een klein begin.


Hi Sereen! Jaaa moet je doen, ik vind het echt heel leuk. Ik heb ook totaal geen drang om op haar te klimmen of iets, dat komt nog wel haha *\o/* ik ben benieuwd naar jouw paardje, ik heb al eens een foto gezien.

Update

Gisteren hebben we gelongeerd en ze had in het begin (eerste rondje) totaal geen zin om ''aan het werk'' te gaan.. Ze maakte zich expres bij bepaalde hoeken heel sterk, dat heb ik gecorrigeerd door haar te vragen om iets met haar hals naar binnen te buigen (ipv naar buiten waardoor ze zich sterk maakte) is dit oke? Na de correctie deed ze het voorbeeldig! Ook van richting veranderen ging op zich wel goed, maar ze schrok toen ik voor haar ging staan en haar de andere kant op dreef, ze snapte het niet haha. Na een paar rondes en wisselen van richting wel! Ik gebruikte hierbij geen zweep - alleen het uiteinde van mijn leadrope om te draaien..
Laatst bijgewerkt door VKM op 05-11-16 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:23

Ik ben vooral bezig met spieren kweken door veel te longeren (met zadel en hoofdstel om hem zo aan het zadel en hoofdstel te laten wennen, ookal is dat niet echt meer nodig) en we werken aan de galop. Linksom gaat erg goed, rechtsom vindt hij nog moeilijk. Verder oefenen we met stilstaan als ik stil sta, achteruit lopen en aan heel zijn lichaam zitten en dan vooral zijn oren want als ik het hoofdstel om wil doen bij zijn oren dan rent hij weg of dan springt hij een soort van omhoog zodat ik er niet bij kan. Binnenkort ga ik ook een longeerhulp kopen.

Haha net een klein kindje! Naja groot kindje :P

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:59

@Vani, heb je een PB gestuurd op FB.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:14

Voor een alternatief van de circling game zou je ook kunnen kijken naar het Emiel Voest systeem. Zij lopen ook mee, maar doen niet meer dan dat het paard doet. Dat gaat op lichaamshouding wat de meeste paarden direct begrijpen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:27

VKM schreef:
Nou het touwhalster is om! Het zit haar als gegoten! We hebben de leadrope gebruikt om te ''longeren'' want the circling game wil nog niet helemaal lukken - mevrouw begrijpt niet dat ik blijft staan en niet meedraai met haar, hoe hebben jullie dit aangeleerd?

Fotootje!

[ [url=m/VPnm9N.jpg]Afbeelding[/url] ]



Gaat de driving game en porcupine game al wel helemaal goed, want dat was bij ons het probleem.
Toen die goed gingen ging de circeling ook goed

Anoniem

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:08

Meerdere setjes. _O-
Dit is nog niet alles. O:)
Afbeelding

winnielove

Berichten: 386
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: ergens in Nederland :)

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:20

ik volg ook!!

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Natural Trekpaard - een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:40

Wat leuk dit topic! Ik ga ook volgen.. Super dat je zo met haar aan de slag gaat!