[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:07

Mwah, een jaar? Ja als je pech hebt. Grootste deel is er met een paar weken boxrust toch wel vanaf.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:25

Ben zeker nog regelmatig blijven doorspuiten met Betadine ook al was er geen infectie meer. Zolang het er nog doorheen ging blijf de kans op infectie. Nu had ik bij die van mij boven bij de kroonrand een gatje en onder in de hoef een gatje. Pas op het moment dat doorspuiten niet meer ging ermee gestopt, maar wel veiligheidshalve af en toe blijven pootje baden.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:26

ruitje schreef:
Ik zou nu toch echt even een poos boxrust aanhouden( riep ik pagina's terug ook al overigens:o ) , doordat je zo bezig bent met het zo natuurlijk mogelijk doen duurt het proces heel erg lang. Neem gewoon even je verlies, zorg dat het schoon blijft en je bent er veel sneller weer vanaf :)


:roll:

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:56

Maartje1990 schreef:
ruitje schreef:
Ik zou nu toch echt even een poos boxrust aanhouden( riep ik pagina's terug ook al overigens:o ) , doordat je zo bezig bent met het zo natuurlijk mogelijk doen duurt het proces heel erg lang. Neem gewoon even je verlies, zorg dat het schoon blijft en je bent er veel sneller weer vanaf :)


:roll:


Waar is deze reactie goed voor..?
Denk dat ruitje al het goede met TS voorheeft, daarbij heeft het zich toch uitgewezen dat TS haar manier tot nu toe geen gunstige uitwerking heeft op het voetje. Tijdelijke boxrust is soms (helaas) nodig..

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:07

Ik betwijfel ten zeerste of het 24/7 buiten "schade" heeft aangericht bij die voet hoor. Dus vandaag mijn reactie.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:09

Ik heb altijd geleerd van hoefsmid en da dat juist met zoiets een stal de grootste infectiebron vaak is.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:10

Marcella schreef:
Ik heb altijd geleerd van hoefsmid en da dat juist met zoiets een stal de grootste infectiebron vaak is.


Lijkt mij ook al die urine en mest..... zie niet in, ondanks dat verband, hoe dat dat beter is. Maargoed

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:34

Ik vind niet dat ik zo'n smiley verdien. Ik blijf enorm netjes naar de TS toe ondanks dat ik niet van de alles moet zo natuurlijk mogelijk stroming ben.

Als ik Harvey door het land zie strompelen doet elke vezel in mijn paardenhart pijn en snap ik oprecht niet hoe je zo kan vast houden aan het 'Hij moet naar buiten idee' . Dat dier is knetterhard voor zichzelf en die moet je gewoon tegen zichzelf beschermen.

Dat je dan nog kan zeggen dat hij geen 'schade' ondervind vind ik echt absurd, dier loopt al weken kreupel omdat blijkbaar de behandeling tot nu toe niet werkt. Wat maakt dan dat je daar mee door zou willen gaan?

Ik heb er al tientallen met hoefzweer gezien, behandeling is altijd even complete boxrust, meerdere keren per dag mesten, en blijven uitsnijden en schoonmaken. Ja, dat duurt soms 3 weken.

En nee, ik vind het ook niet prettig om een dier 3 weken op te sluiten. Maar ik vind een paard door het land zien strompelen minder prettig :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:48

Ik ken vele die dat gewoon hebben opgelost zonder het paard op te sluiten. Dat opsluiten een optie is betekent niet dat het de beste optie is.

Verder is er hier dus meer dan alleen een hoefzweer en ts heeft constant gezocht naar wat het precies was. Geloof dat buiten lopen geen behandeling was maar ze was zoekende naar wat er precies zat (maar liep tegen wat priblemen aan omdat er oa zo'n mens was die niet wilde komen?! )

Ik heb een beetje het idee dat je vindt dat ts er slecht aan heeft gedaan haar paard 24/7 buiten te laten lopen en dat met name stuit me tegen de borst

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:09

fijn dat hij nu antibiotica krijgt...een hoefbeenontsteking zit je ook niet op te wachten.Boxrust lijkt mij beter dan een zeiknatte weide.Als de stal schoon en droog is.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:48

ruitje schreef:
Ik vind niet dat ik zo'n smiley verdien. Ik blijf enorm netjes naar de TS toe ondanks dat ik niet van de alles moet zo natuurlijk mogelijk stroming ben.

Als ik Harvey door het land zie strompelen doet elke vezel in mijn paardenhart pijn en snap ik oprecht niet hoe je zo kan vast houden aan het 'Hij moet naar buiten idee' . Dat dier is knetterhard voor zichzelf en die moet je gewoon tegen zichzelf beschermen.

Dat je dan nog kan zeggen dat hij geen 'schade' ondervind vind ik echt absurd, dier loopt al weken kreupel omdat blijkbaar de behandeling tot nu toe niet werkt. Wat maakt dan dat je daar mee door zou willen gaan?

Ik heb er al tientallen met hoefzweer gezien, behandeling is altijd even complete boxrust, meerdere keren per dag mesten, en blijven uitsnijden en schoonmaken. Ja, dat duurt soms 3 weken.

En nee, ik vind het ook niet prettig om een dier 3 weken op te sluiten. Maar ik vind een paard door het land zien strompelen minder prettig :)


_/-\o_

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:10

Open leggen en 24/7 buiten hebben tot heden geen positief resultaat gegeven dus vooralsnog is boxrust de beste optie lijkt mij. Belangrijkste is dat Harvey straks weer pijnvrij is.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 00:40

Net bij Harvey geweest. Hooinet zat nog helemaal vol en hij had flink wat stro gegeten. Uitmesten hoefde ik bijna niet te doen, er was maar eenmaal gepoept.

Net werd ik ook weer met de neus op de feiten gedrukt toen ik Harvey moeite zag hebben met kauwen. Hij deed het net twee keer tijdens stro eten (nadat ik had opgestrooid dus schoon stro), hij heeft waarschijnlijk honger en eet te snel, en dan doet hij soort van rare slikbewegingen en als het heel erg is lijkt het op kokhalsen. Deed hij ook bij het hooi op onze vorige stal waarbij hij 's nachts binnen stond met hooi (en kleine mazen). Alleen bij de eerste paar happen, alsof hij haast had...

24/7 buiten heeft hier echt meer redenen dan alleen omdat ík het zo natuurlijk mogelijk wil. DA en tandarts zijn toen overigens geweest, voordat dat begint...

Maargoed. Ik heb hooi van de stalling naast ons gejat, hoop dat hij dat wel eet! Zo ja, dan regel ik morgen dat ik een baal van hun krijg :) en anders gaat het stro eruit en doe ik er iets niet eetbaars in ;) had juist stro tegen verveling gekozen haha... Kan het gewoon niet goed doen lijkt het wel!

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:51

Hoe eet hij als je het aanbied zonder hooinet?

Als hij slecht ruwvoer eet kun je ook nog aan grasmix of compact gras denken, maar daar zit wel meer in dus dat is met boxrust misschien niet ideaal :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:54

Ik wilde ook al opperen om het los op de grond aan te bieden? Veel stro is in ieder geval ook niet goed

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 01:03

Het is zo lastig een richting te kiezen als alles elkaar tegenspreekt! Zowel gewone mensen, als internet als de smid/dierenartsen/etc.

24/7 buiten betekent gras en geen hooi (kauwen en vermoedelijk maagzweer, zie geschiedenis). Betekent ook meer beweging dus betere doorbloeding in hoef en snellere rijping van zweer. Maar betekent ook modder en nattigheid. Ondanks dat ik ook een paar weken een waterdicht verband om heb gehad (hoefschoen erover), vergeet dat niet! En inderdaad lastig om aan te zien, dat gestrompel. Al galoppeerde hij wel regelmatig! Maar ík vind een paard op stal een nog erger beeld, ik zie het in Harvey zijn houding en ogen. Dus andersom dan wat Ruitje zegt: de vezels in mijn lijf bij een paard op stal, bah. En ja, ook bij een ziekte, die niet per se op stal verholpen hoeft teworden. Maar iedereen is anders! Alleen, op stal staan zorgt voor droge hoeven waar ze weer sterker van worden... wegsnijden zorgt voor grotere wond dus meer kans op nieuwe infecties, waarbij zelf laten uitbreken de wond vaak kleiner is. En dan heb je nog het verschil in bacterien in de wei en bacterien in de stal.

Daarnaast is 24/7 buiten voor mij persoonlijk véél praktischer, ivm een piloot die amper thuis is en een dochtertje die nog niet op de basisschool zit. Geen gedoe met mesten, hooi en water vullen, etc.

Ik probeer alles en doe mijn best.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 01:07

ruitje schreef:
Hoe eet hij als je het aanbied zonder hooinet?

Als hij slecht ruwvoer eet kun je ook nog aan grasmix of compact gras denken, maar daar zit wel meer in dus dat is met boxrust misschien niet ideaal :)


Heb ik geprobeerd maar maakt niet echt verschil. Heb net even als uithangbord gestaan met een pluk hooi maar hij zat alleen maar met zijn neus heel kieskeurig alles te onderzoeken en uit m'n hand te duwen en nam een heel klein hapje. Op de grond was ook geen succes, beetje ruiken en hij at daarna één sliertje...

Ik heb hem wat gedroogd gras gegeven ("just grass") maar idd niet veel. Een tijdje terug gaf ik hem daar een emmertje van, weet niet meer waarom, maar hij was wel echt een stuiterballetje daarna...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 01:10

Zou ik ook kuil kunnen proberen? Of slaat zijn buik dan helemaal op hol? Dat heb ik 'm nog nooit gegeven namelijk...

Kan ook hooi en kuil gemixt in een net doen? Dat kuil ruikt namelijk heerlijk, heb een vermoeden dat ik hem daar erg blij mee kan maken...

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 01:31

ik zou dat laatste proberen. mijn ev heeft ook liever wat kuil achtig hooi, dan puur droog hooi. Ik zie wel dat zijn achterbenen iets oplopen van meer kuilig hooi, maar zij eet dit tenminste.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:21

Even met betrekking op de hoefzweer.
Afgelopen winter hier 2 paarden gehad met hoefzweer. Beide hebben ik dacht 3 dagen gestaan met een hoefzak met water en Biotex. En daarna nog 1 week de plek spuiten met blauwspray.

Misschien is dat iets om te proberen.

Verder is het niet mogelijk om een stukje op het harde (Bijv. van stal naar hek) af te zetten voor Harvey, zodat hij zowel in de stal als op het harde kan lopen. Heeft hij wat meer beweging, en als je het harde vrij maakt van klei en zand kan hij daar rustig op lopen zonder dat het onder de blubber komt te zitten.


Bijv. zo. door 2 draden te spannen vanaf het hek naar de paal naar de stal.
Afbeelding

Maar kan natuurlijk niet op de foto's zien hoe het hele harde voor de stallen eruit zien.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:07

Ik heb vaak het idee dat een bepaalde denkwijze niet zo zeer beter is voor het paard maar het de eigenaar beter uitkomt....en je laatste zin bevestigt dit.Dit is verder geen veroordeling hoor,je doet heel erg je best en je bent zeer betrokken bij je paard.Dus dit is geen verwijt,alleen een constatering die ik ook dagelijks maak bij het PN klupje op FB

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:25

geerke schreef:
Ik heb vaak het idee dat een bepaalde denkwijze niet zo zeer beter is voor het paard maar het de eigenaar beter uitkomt....en je laatste zin bevestigt dit.Dit is verder geen veroordeling hoor,je doet heel erg je best en je bent zeer betrokken bij je paard.Dus dit is geen verwijt,alleen een constatering die ik ook dagelijks maak bij het PN klupje op FB


De eerste reden is beter voor het paard. Dat het dan nog handig/praktisch is is fijn maar voor mij (en zo te lezen voor ts ook) absoluut niet de hoofdreden.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:51

Maartje1990 schreef:
geerke schreef:
Ik heb vaak het idee dat een bepaalde denkwijze niet zo zeer beter is voor het paard maar het de eigenaar beter uitkomt....en je laatste zin bevestigt dit.Dit is verder geen veroordeling hoor,je doet heel erg je best en je bent zeer betrokken bij je paard.Dus dit is geen verwijt,alleen een constatering die ik ook dagelijks maak bij het PN klupje op FB


De eerste reden is beter voor het paard. Dat het dan nog handig/praktisch is is fijn maar voor mij (en zo te lezen voor ts ook) absoluut niet de hoofdreden.


Als het zo beter was voor het paard, waarom wordt hij er dan alles behalve beter van? Is het nu echt zo een drama om tijdelijk stalrust/paddock rust te hebben?
Ik vond het ook niet leuk om bedrust te hebben en daarna huis'arrest' na mijn operatie. Maar toen ik koppig als ik ben ging werken de dag na mijn operatie werd ik heel boos terug naar huis gestuurd.

Als het paard weer hersteld is staat hij gewoon weer lekker buiten, paard blij, eigenaar bij en hoef genezen.

Edit: Paard natuurlijk is heel fijn hoor, maar te is nooit goed.. En ik denk dat er te lang is aangesleept met dit paard betreft het hoefje, hoezeer TS ook haar best doet. En we zullen ons allemaal wel eens schuldig hebben gemaakt aan te zeer ons best willen doen, maar dan de verkeerde richting op.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:54

geerke schreef:
Ik heb vaak het idee dat een bepaalde denkwijze niet zo zeer beter is voor het paard maar het de eigenaar beter uitkomt....en je laatste zin bevestigt dit.Dit is verder geen veroordeling hoor,je doet heel erg je best en je bent zeer betrokken bij je paard.Dus dit is geen verwijt,alleen een constatering die ik ook dagelijks maak bij het PN klupje op FB


Ja, jammer is dat.. Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor ons paard. Een visie voor je hebben en twee oogkleppen op werkt vaak averechts..

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:05

Omdat er een probleem zat waar ts geen weet van had?!?!