Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casjmir
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:49

Dank voor je goede tips Freya6.
Met het zadel erop doe ik al. Het in zone 3 lopen en op een ton staan ga ik zeker oefenen. Vanmiddag maar eens lekker de wandel.

Skylar hoeft van mij echt niet meer te hinniken hoor *D . Viel me alleen op dat hij in vergelijking met mijn andere 2 paarden stil is.

Ben (nog) niet heel bekend met Parelli. Heb wel enkele cd's van hem maar daar ben ik nog niet zo ver mee.

Begin inderdaad altijd met de friendly game. Vindt hij allemaal prima. Kan hem overal aanraken. Vorige week met plastic zak aan de stick was even spannend maar na een paar keer oefenen al best goed.

Op de grond kan ik de spanning aan zijn hoofd wel zien: zijn onderlip beweegt dan in een soort trilbeweging. Als hij echt veel spanning heeft dan staat zijn bovenlip rimpelig scheef... De spanning is zijn lichaam vind ik moeilijker te lezen. Zeker als ik er op zit. Ben dan ook te veel met me zelf bezig en de angst om te vallen. Dat maakt het voor Skylar ook niet makkelijker. We moeten beiden van onze angst af.



Van patronen en Touch it heb ik nog nooit gehoord maar ga ik verder uitzoeken.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:51

Goed bezig! Als je uiteindelijk vind dat hij er ride able uit ziet, kun je ook nog altijd een knuffelbeer op het zadel binden of petflessen aan je zadel doen, voor een extra vorm van oefenen.
Hier had ik alles geoefend, maar vergat te oefenen met mijn cap aan het zadel. Hij ging toen hard bokken en rennen maar bleef contact zoeken en bleef bij me omdat wel al zoveel hadden geoefend.

En ook onder het zadel geld voor een RBI dat het stapje voor stapje moet gaan. Dus niet ineens de hele bak door willen, of soms is erop zitten al zat voor een sessie (of zelfs alleen been erover)
Ik doe bij een RBI altijd bij twijfel NIET oversteken, en bij ontspanning direct stoppen.

Ik vind het zelf wel veel lastiger om het paard te lezen als ik erop zit. Dan voel ik aan zijn lijf hoe het gaat (ga nooit pushen, maar altijd belonen wat hij geeft)
Met een boomloos zadel/zonder zadel vind ik ook erg fijn in het begin.

Patronen zijn bijvoorbeeld en 8 figuur, weave of circels.

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:53

ik meld me hier ook, mijn jongste merrie is een RBI.
ff wennen als je een LBE en een LBI gewend bent :j
Paard van mn moeder is een RBE; en DAT is het enige type waar ik niet mee overeen kom :Y)
Die eerst-wegrennen-dan-pas-nadenken mentaliteit vond ik echt een hele moeilijke :+

RBI-tje valt me best wel mee; omdat ik zelf ook zo ben eigenlijk en meestal dus wel zie aan haar dat ze bv. niet wilt dat je dichterbij komt/ haar aanraakt, maar dat ze het niet durft te tonen.
Andere mensen hebben dus al eens een beet vast gehad; omdat ze haar persoonlijke ruimte negeren en haar zomaar aanraken terwijl ze zich duidelijk afsluit en in haar houding aangeeft dat ze niet wilt dat je ongevraagd dichterbij komt...
Dat is ook het moeilijke aan een RBI, je hebt vaak niet door dat je over de grens gaat, omdat ze niet veel tonen & dan plots 'ontploffen' als het echt te veel is. Het lijken vaak doodbrave paarden om op te rijden; tot het moment komt dat je ze eigenlijk overvraagt en vraagt om dingen te doen waar ze helemaal niet zeker van zijn... Maar omdat ze nooit duidelijk (expressief, met bokken en capsones zoals een LBE zou doen bv) laten merken dat iets hen niet zint; hebben veel mensen al snel het gedacht dat ze alles best vinden.

t zijn nochtans heel lieve karakters eens ze je kennen & stilaan komt er ook wat meer expressie & ondernemingszin in de mijne bv; maar start nu met iets totaal nieuws en dan moet je er toch weer rekening mee houden, dat ze zeker moet weten dat ze dat kan, voor dat ze dat soepel zal willen doen.

Mijn LBE vroeger kon ik bv. eender welk trucje leren op een half uurtje tijd als het moest. Je zet er een blok voor en ze begint er al met haar hoeven op te slaan om te zeggen van 'kom hoe werkt dat spel hier en wat moet ik doen voor mijn beloning'. De RBI zal NOOIT zomaar op het blok gaan. Eerst een plaat op de grond leggen en daarover wandelen zodat ze ziet dat dat niet bijt; dan 1 trapje ophogen, dan nog eentje,... En als je dat de volgende keer herhaalt, toch terug beginnen van het lage trapje en terug ophogen; niet vanuit gaan dat ze zomaar onverschrokken het hoge blok terug opstapt...

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:05

Ja dat herken ik ook kynshiri. De mijne kan er ook niet zo goed tegen als je over haar grenzen gaat, dan gaat ze rennen. Ik ben zelf inderdaad ook zo en voel dat wel aan, maar bij anderen is dat wel eens fout gegaan..

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:10

ga later even bijlezen, maar een vraag voor de experts onder ons. Heeft er iemand ervaring met het spiegelen van je eigen pijn door je paard, en zo ja hoe uitte zich dat?

Ik ben een paar weken geleden geveld door een stevige hernia, en daarmee dus voorlopig uit de running. Nu wilde ik na anderhalve week graag mijn paardjes weer even zien, dus ben door mijn man naar stal gebracht (is een half uur met de auto). Dat viel nogal tegen, ondanks pijnstillers verrekte ik van de pijn, maar omdat ik er eenmaal was wilde ik ze toch wel even zien. Mijn RBi liep op de wei, mijn moeder is haar gaan halen (ze wilde niet komen maar dat is niet ongebruikelijk als ze net buiten staan). Ik wilde haar aaien, maar op het moment dat mijn moeder haar loslaat, vliegt ze als een malloot weg en ze kwam ook niet meer terug. Niet leuk, maar dat snapte ik nog wel. Maar gisteren raakte ze bij de smid, waar ze altijd superbraaf is, volkomen in paniek en ook verder loopt ze continue gespannen rond. Ik ga straks zelf kijken, kan nog niet zoveel maar ik wil het iig even zien. Iemand nog ideeen?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:36

ben er gisteren geweest, en heb eerst gewoon geaaid en geknuffeld tot ze een hele diepe zucht slaakte en weer ontspande. Daarna wat grondwerk, en we hadden weer een gelukkig paard en een gelukkig baasje.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:35

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:29

Super interessant dit! Mijn paard is echt 100% RBI!
Ga straks even het hele topic doorlezen!

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:41

Ook hier een RBI :)

Jammer dat het topic een beetje stil ligt op dit moment.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:15

Ik ga me hier ook even aanmelden. Maar zou iemand me kunnen helpen uitvinden of mijn paard ook echt RBI is? Volgens mij zit ze een beetje in het midden tussen R en L, maar een I is het echt.

Ik herken veel in de reacties. Ze zal nooit met me gaan rennen maar als ze iets eng vind gaat ze stilstaan, en dan is ze met geen mogelijkheid vooruit te krijgen. Ze heeft mijn steun nodig om daar dan weer uit te komen. Ik moet haar het vertrouwen geven dat het goed is, anders loopt ze niet. In het begin heb ik haar nog wel eens een dikkop genoemd en gewoon aan het halster lopen rukken, maar dan gaat ze harder in protest en zelfs in paniek. Zo heb ik mijn pink gebroken; ze schoot achteruit in paniek toen ze voelde dat haar halstertouw vastgebonden zat aan de muur. Vol door de achterbenen zakken en met haar 800 kilo aan het halstertouw gaan hangen, dat bak natuurlijk en sloeg terug tegen mijn pink, auw. #)

Ze loopt ook niet met jan en alleman mee, je moet haar echt uitnodigen anders komt ze niet. Op haar fokstal moesten we haar met 5 man uit de wei vangen met een touw ind e hoek drijven. Niemand kreeg haar zo te pakken. Ze stond daar in een groep van 20 merries en werd wekelijks door verschillende mensen gereden. Eigenlijk had ze niet een persoon waar ze een vertrouwensband mee gebouwd had. Inmiddels heb ik haar zover dat ze op een drafje naar het hek komt. :o

Ze zoekt mij inmiddels ook op voor steun, als ze iets eng vind dan even een neusje aan mijn schouder. Maar als ze echt ergens van schrikt is het net alsof je haar niet kunt bereiken. Dan heeft ze even een por nodig of een tikje. Beetje banketstaaf maar moet haar even uit het moment halen zeg maar.

Ben met haar net begonnen met grondwerk (heb haar pas sinds begin maart) en heb ook net de eerste serie van de parelli dvd's binnen. Ze vind het allemaal heel erg spannend. Moet lang ergens over nadenken voor ze besluit iets te doen. Maar als ze eenmaal in de gaten heeft dat iets leuk is dan gaat ze er ook voor de volle 100% voor!

Grappige is dat ze bij de andere paarden juist precies LBE lijkt. :D Heel dominant aanwezig, beschermend naar mij toe. Jaloers. Niet bang om een veeg uit te delen.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:45

Jep! Een echte right brain, paarden kunnen natuurlijk switchen van rechts naar links. Right brainer zitten nog het dichts bij het natuurlijke instinct. Dus dat zou kunnen verklaren dat ze in een groep ander gedrag vertoond. Daar kan ze haar natuurlijke gedrag vertonen.

Maar het lijkt alsof je de mijne omschrijft en dat is ook echt een right brainer.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:47

En hier ook een die het evenbeeld is, idem met het wei gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:01

Hoe kom je er achter wat voor een soort paard je hebt?

Die van mij heeft op alles wel raakvlakken volgens mij :+

Ze is dominant, sterke wil (gaat het gevecht aan) maar geen leider, bevriest en bouwt spanning op bij angst wat niet de doorbreken is, durft niet goed voorop (ook op bekende plekken), erg voorwaarts en niet moe te krijgen terwijl ze erg rustig is qua gedrag/ omgang, ze laat voer makkelijk staan. Absoluut werkwillig, leert relatief snel, en absoluut geen gemeen paard. Bijten/ slaan/ bokken/ steigeren doet ze niet.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:09

Je hebt daar testjes voor. De kant waar je de meeste extreems hebt is jouw paard. Als dat er meerdere zijn zal hij misschien veel wisselen van kant enz.

Afbeelding

En hiermee kun je kijken welke training daar het beste bij past.

Afbeelding

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:32

Heb een horsenality test gedaan en daar komt duidelijk uit dat ze ook een RBI is :) Jammer dat dit topic zo is uitgestorven :+


Afbeelding

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:38

Wat interessant, SUSANNEx! Waar heb je dat gedaan?

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:45

Ehm gewoon als je googled op 'Horsenality test' krijg je zulke dingen, moet je zeg gewoon even de stipjes zetten bij wat er bij je paard past :)

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 07:42

Kan iemand mij uitleggen hoe ik een freeze herken. Als een paard wegkijkt, zucht of knippert is het dan geen freeze?

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:09

Als ze letterlijk en figuurlijk strak gespannen aan de grond genageld staan. Je slaat er bwv spreken een spijker op krom, dat bedoel ik met strak gespannen. Vaak kijken ze in trance naar hetgeen ze eng vinden. En staan niet of weinig open voor de rest van de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:11

Billy20 schreef:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik een freeze herken. Als een paard wegkijkt, zucht of knippert is het dan geen freeze?

Volgens mij is hetgeen jij beschrijft een teken van ontspanning en loslaten. Met andere woorden, hij/zij is er klaar mee.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:22

Yup topic zit weer *\o/* in.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:40

Mijne laat freeze vooral zien tijdens grondwerk. Als ik dan wat vraag krijg ik geen reactie. Wordt ik boos, raakt hij in paniek.
Als ik wacht dan komt ie op gegeven moment ook weer tot leven, verzet eens een voetje, kijkt weer naar mij.
Hij kan mij af en toe ook aankijken en dwars door me heen kijken. Dan issi ook van de wereld haha

Altijd lastig te herkennen, als hij met buitenrit iets eng vind doet hij dat juist niet, dan zet ie het eerder op een lopen.

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:57

Bij een friendly game twijfel ik regelmatig of hij aan het freezen is. Vind het lastig om te zien meestal wacht ik op een beweging of knipperende ogen maar twijfel of het echt een freeze is. Hij zit namelijk wat op de grens van RBI en RBE.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:04

RBE bewegen hun benen, RBI niet (in het kort)
dus als ze stilstaat is het meestal RBI (als het vanuit angst is)
Stilstaan met knipperen en ontspannen lijf (je kunt ook even de staart optillen, als dat makkelijk gaat zijn ze LB)
kan dus of gewoon een relaxt paard zijn, of een LBI (in zekere zin hetzelfde ;) )

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:05

Billy20 schreef:
Bij een friendly game twijfel ik regelmatig of hij aan het freezen is. Vind het lastig om te zien meestal wacht ik op een beweging of knipperende ogen maar twijfel of het echt een freeze is. Hij zit namelijk wat op de grens van RBI en RBE.


Deze grens is eerder RBI/LBI dan RBI/RBE want bij RBE zijn ze duidelijk aan het bewegen, willen liefst rennen.