Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:26

Ik kan me niet voorstellen dat hij echt ontspannen is tijdens een friendly game, maar ga er maar vanuit dat knipperen met zn ogen en het bewegen van zn hoofd betekent dat hij niet aan het freezen is. Bestaat er niet zoiets als een halve freeze?

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:32

Ze hebben mij altijd geleerd dat ze dan aan het nadenken zijn.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:03

Oh ja zeker bestaan er allemaal gradaties in de freeze. Kijk maar naar de lippen, of de staart die kunnen ook gespannen zijn. Kun je het hoofd naar beneden doen zonder al teveel druk, een stapje opzij etc. Allemaal om te checken in hoeverre het paard gespannen of ontspannen is.
En om een RBI te helpen ontspannen. Stapje achteruit kan ook helpen.

Echte ontspanning is bij mij pas als het paard een rustige blik in de ogen heeft, proest of uitblaast, hoofd laag, kunnen bewegen en kunnen stoppen, ontspannen staart etc.
Er zijn dus vele tekenen van ont- en spanning.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:06

Billy20 schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat hij echt ontspannen is tijdens een friendly game, maar ga er maar vanuit dat knipperen met zn ogen en het bewegen van zn hoofd betekent dat hij niet aan het freezen is. Bestaat er niet zoiets als een halve freeze?


De opbouw in het Parelli programma dmv de levels, zie je ook dat er gevraagd worden om verschillende niveaus van friendly game.
Het zijn allemaal lagen spanning waar je doorheen gaat, met kleine stappen en opgezet voor succes.
Meer of mindere spanning moet je dus goed kunnen lezen om te zien of je een stapje erbij kunt nemen of juist langer moet wachten.
Bij RBI bijna altijd langer wachten, dus niet oversteken bij twijfel.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:56

Ik kom hier maar eens meelezen, zie steeds meer kleine RBi signalen in m'n ruin.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:08

Met enige aarzeling haal ik dit topic omhoog :) Sinds het begin van mijn Parelli-avontuur een paar maanden geleden was ik ervan overtuigd dat mijn jonge IJslandse ruin van 3 LBe was. Echter, de laatste 4 weken lijkt dat stoere en stoute laagje te verdwijnen en plaats te maken voor een onzeker, klein jongetje dat alles ontzettend spannend vindt en vaak net doet alsof hij er niet is. Terugkijkend op de periode waarin ik hem kocht is het eigenlijk best logisch dat hij van nature meer RBi is met een randje LB als hij zich zekerder voelt, wat duidelijk niet zo is op dit moment.

Gelukkig hebben we morgen weer les, maar ik ben toch wel nieuwsgierig welke spelletjes/opdrachten/oefeningen de kenners hier gebruiken om hun RBi uit die teruggetrokken/slapende toestand te halen en ze meer zelfvertrouwen te geven. Wie wil daar iets over vertellen? :D

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:54

Sonja89 schreef:
Met enige aarzeling haal ik dit topic omhoog :) Sinds het begin van mijn Parelli-avontuur een paar maanden geleden was ik ervan overtuigd dat mijn jonge IJslandse ruin van 3 LBe was. Echter, de laatste 4 weken lijkt dat stoere en stoute laagje te verdwijnen en plaats te maken voor een onzeker, klein jongetje dat alles ontzettend spannend vindt en vaak net doet alsof hij er niet is. Terugkijkend op de periode waarin ik hem kocht is het eigenlijk best logisch dat hij van nature meer RBi is met een randje LB als hij zich zekerder voelt, wat duidelijk niet zo is op dit moment.

Gelukkig hebben we morgen weer les, maar ik ben toch wel nieuwsgierig welke spelletjes/opdrachten/oefeningen de kenners hier gebruiken om hun RBi uit die teruggetrokken/slapende toestand te halen en ze meer zelfvertrouwen te geven. Wie wil daar iets over vertellen? :D


In het topic staan veel voorbeelden.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 01:17

Inmiddels ben ik na een fijne les bezig met follow the rail. Heel eenvoudig en heel fijn om samen te kunnen ontspannen. Van oorsprong lijkt hij toch lbe en aan mij de schone taak om de spanning die dwarszit weg te nemen. Daar hebben we een mooi begin mee gemaakt :)

spruitje12
Berichten: 623
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:19

Hallo! Ik vermoed dat ik ook een RBI heb. En ik vind het enorm lastig. De eerste weken dat ze bij me was was het alleen maar spanning en alles was eng.

En elke keer als ze iets eng vind freezed ze en wil dan rennen. Ik vind het heel lastig wat ik dan moet doen. Aan de hand verstijft ze wil dan rennen alleen de ene keer wacht ik en de andere keer laat ik der inbuigen in der lijf. Ik weet nog niet zo goed wat het beste werkt.

Met rijden rent ze na het verstijven 1 keer bleef ze rennen en was ze niet te stoppen in de bak. Andere keren rent ze 3 meter en draait dan weer om. Ik vraag me dus echt af wat ik op zulke momenten van verstijven moet doen, zeker buiten ben ik bang dat ze met me aan de loop gaat. In de bak is het echt een mak eendje nergens bamg voor. Behalve als er iemand langs de raampjes loopt en is ze weer 1 bonk spanning.

Sorry dat het niet zo overzichtelijk is, heb alles opgeschreven wat ik kan bedenken...

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:25

Ondanks dat dit topic al een tijdje niet meer actief is even een berichtje om het te kunnen volgen en wellicht nieuw leven in te blazen! Ik kom er steeds meer achter hoe complex mijn paard is en herken me in veel verhalen hier :=
Lastige van mijn paard is dat hij snel/makkelijk switcht van introvert naar extrovert en andersom. Ook vertoont hij in de omgang veel left brain, maar kan dan vrij plots weer omslaan in right brain.

Ach, het houdt me van de straat zullen we maar zeggen :')

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:34

Weinig mensen met een RB introvert paard.

Ik heb er ook eentje. Bij spanning bevriest ze. Mensen denken dat ze er relaxed en rustig bij staat. Maar aan haar ogen, oren en neus zie je dat ze dat echt niet is.
Juist de kunst om haar daar uit te krijgen

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:54

Vind het ook jammer. Had graag ervaringen gelezen. Mijn RBI is een heerlijke merrie maar wel met gebruiksaanwijzing. Maar ze heeft geweldige humor en met werken/leren is ze ook erg snel.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:23

M'n RBI is fantastisch, maar het was wel even puzzelen voor ik het kon waarderen. Het hele terug getrokken komt weinig meer voor, gelukkig voor hem. Omstanders vinden hem vooral braaf, maar de oplettende kijker ziet dat hij te stil is, niet braaf maar introvert.

Nepenthes
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:59

Jeetje, ik ben niet thuis in het hele Parelli gebeuren, de termen ken ik niet en sommige oude posts zijn voor mij moeilijk te begrijpen door al die termen :+
Maar ik herken 100% mijn paard... de kleine signalen, uit het ogenschijnlijk 'niets' ontploffen met iemand er op, er naast, kar erachter maakt allemaal niet uit. Een grote spiegel op 4 benen die niets met mij wil als mijn energie te hoog is, als mijn eigen angst te groot is of als ik niet congruent ben (doordat ik mijn angst probeer te verbergen, zelf over mijn grens ga, etc). Inmiddels, na ruim 5 jaar en door schade en schande iets wijzer blijft het nog steeds een hele uitdaging voor mij en zijn we er nog lang niet.

Ik lees graag meer ervaringen met dit type paarden!

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:22

Leuk dat het topic weer een beetje loopt.
We hebben een doorbraak!
Na jarenlang alleen door mij te willen worden aangeraakt kan nu de stalhoudster ook haar deken goed doen. Ook pakt ze nu snoepjes aan van 2 medestalgenootjes.
Klinkt erg vreemd maar dat liet ze dus echt nooit toe. Ben er erg happy mee :)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:37

Hier ook vooruitgang.
Ik heb haar nu 2 jaar. En pas sinds een paar maanden mag ik zonder boos kijken haar hoofd en oren aanraken :)
Ze vertrouwd mij nu echt. Echt tof! Ben echt happy met haar. Leuk paard.

We hebben nu ook me. Lesgeefster wist direct wat voor paard ze was. Dus vooral bezig met ontspanning. En haar wat zekerder gaan krijgen. Erg leuk, binnen een uur al vooruitgang!

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:43

Oja die oren, dat was ook een ramp hier :')
Leuk dat je lesgeefster zo mee kan denken, welke stroming volgen jullie?

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:49

Mijne gaat erg goed op moment. Geen uitbarstingen en heerlijk relax. Hij blijft zo z'n dingetjes houden maar dat maakt niet zoveel uit.

Hij wisselt nu wel heel erg tussen RB introvert en extravert. Dus mijn vermoedens lijken langzaam te worden bevestigd dat hij van nature geen RB introvert was. Of misschien wel omdat hij hem gewoon overal aan bloot stel. Ik ga niks uit de weg omdat hij alles spannend vind waardoor hij juist veel makkelijker wordt en dingen ook minder snel eng vind. Maargoed, ik heb nog steeds dagen dat er geen land mee te bezeilen valt :')

Nepenthes
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:35

Nessa: hoe krijg jij jouw paard uit zo'n situatie?

En hoe gaat het rijden bij anderen? Met name het buitenrijden bedoel ik dan... Waar lopen jullie tegenaan, hoe lossen jullie het bevriezen/ontploffen op? Bij mijn paard voel ik de spanning in zijn lijf opbouwen maar ik kan het zelf niet laten afvloeien als ik er op zit. Ik raak zelf ook gespannen en dan zijn we elkaar echt even 'kwijt'.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:01

Als ik merk dat ik spanning vast ga houden ga ik liedjes zingen :') dan moet je blijven ademen, want meestal houd je je adem dan ook in.

En tegenwoordig laat ik hem aan alles wat hij eng vind ruiken en kijken. Dat werkt erg goed bij hem.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:03

Aan het werk zetten. Haar ergens anders aan laten denken. Afleiden dus eigenlijk. Ze is enorm werkwillig en focussed dus op wat je vraagt. En zelf vooral relaxed blijven inderdaad! Aan de hand springt ze wel eens omhoog met 4 benen. Ik reageer totaal niet en daar wordt zij ook rustig van.

Dit werkt ook met het rijden. En dan niet aan het werk zetten door te gaan draven oid.

Zelf rijd ik momenteel niet. Ben zelf erg angstig geworden met rijden. Afgelopen donderdag 1e les daarin gehad.

Bijrijdster rijd zonder problemen buiten. Bij spanningen gaat ze het hoofd in stelling vragen. Om en om van kant. (Heel simpel lokken met hand en lichte teugeldruk, niet zagen oid!) Ze moet dus weer nadenken wat er van haar gevraagd wordt.

Ik krijg les van paard en puur. Ze volgt niet 1 specifieke richting. Ze heeft meerdere cursussen gevolgd en daar de dingen uitgepakt die zij goed vind.

Nepenthes
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:38

Bedankt voor de antwoorden, als ik spanning bij mijzelf merk is het leed eigenlijk al geschied. Dan komen we er niet meer uit. Tijdens de lessen, thuis, in een veilige omgeving met een instructrice die ik vertrouw en mijn paard op de juiste wijze benaderd is er geen enkel probleem.

Maar ja, het idee was om met dit paard, net zoals met het vorige paard, vooral lange buitenritten te maken maar dat zie ik zo één, twee, drie nog niet gebeuren. Ik zie ons al gaan, heel hard, zonder rem en stuur :')
Een ander stapt er zeer waarschijnlijk zo op weg, het zit hem waarschijnlijk met name in ons als combi.

Het is wel bemoedigend om te lezen dat paarden blijkbaar kunnen schakelen en er voorbeelden zijn van paarden die dan meer en meer 'in een ander hokje' gaan passen.

Werken op de grond gaat ons tegenwoordig prima af, dan blijf ik kalm en duidelijk en hebben we geen tot weinig gekkigheid.

Koekeroekus: laten ruiken en kijken is eigenlijk geen sprake van. Hij gaat op slot en staat niet open voor nieuwe prikkels, er is dan zeg maar geen nieuwsgierigheid of leerbaarheid zichtbaar. Hij kan maar één ding dan, en dat is WEG.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:04

Heb je les?
Mijn paard gaat ook op slot. Gelukkig gaat ze niet rennen. Maar duurt zeker 20 minuten om haar ontspannen te krijgen.

Ik heb dus ook grondwerk les.
En we gaan ook trainen in dat mijn paard wat zelfverzekerder wordt. Is niet in een paar lesjes natuurlijk. En zal altijd een trainingspunt zijn denk ik. Maar we kunnen er wel wat mee!

esmee1233

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:13

Ik meld mij ook hier :) ga zo even het hele topic lezen. Mijn pony zit zoals ik het hier lees vooral tussen RBI en LBI in.. denk zelf dat ze iets meer naar LBI hangt, maar ligt echt aan de situatie! Toch lees ik het topic mee en terug!
Ze kan extreem snel ontploffen door het minste of geringste maar ook enorm lui en niet gemotiveerd zijn. Een lastige combinatie omdat ik dus zeker niet teveel moet motiveren dan bevriest ze volledig, maar toch in balans haar een beetje uit d'r bubbel krijgen. Kost veel frustratie maar als ze dan eenmaal 'aan' gaat is het een top paard <3

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:42

@nepenthes, ja snap ik! Dat deed de mijne ook wel in het begin maar door hem te verplichten het aan te raken heeft hij wel geleerd om niet direct het op een lopen te zetten. Is vooral voor mij heel handig :')

In het begin is dat heel lastig hoor! Dan duurt een buitenrit opeens twee keer zolang maar hij leert je er wel in te vertrouwen. Nu kan ik bepalen of hij iets eng mag vinden of niet, over het algemeen is het aanstelleritis. Als hij het echt eng vind dan neem ik gewoon de tijd ervoor. Tegenwoordig kan ik over het algemeen met een lang teugeltje lekker buiten rijden. En vooral niet te snel willen bij deze paarden. Je bereikt een hoop met heel veel geduld.