Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:09

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag les gehad. Ik ben zo blij uit de les gekomen. Het lukte mij de laatste tijd niet om hem goed aan lopen te krijgen. Maar met wat hulp van mijn juf kwam het helemaal goed (Liesjuh, echt hoor, bel Angela. Daar word je echt heel gelukkig van).

Ik heb hem zonder hoofdstel ingereden, omdat hij dat helemaal niks vond. Inmiddels kan het hoofdstel er wel op, maar ik moet echt niet denken dat ik veel met die teugels mag. En ik was toch weer meer met teugel en been gaan werken. Dan doet ie t gewoon niet. Dus alles met zit en een aanwijsstokje en hij ging prima lopen. Ik draf viel dat nog niet mee, want hij gooit enorm op. Maar er zaten best goede momenten tussen. Dus hopelijk kan ik dat zo langzamerhand uitbouwen. Ben heel blij :o

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:02

woehoe fabster! go go go *\o/* *\o/* *\o/*

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:30

Klinkt goed!! :D
Ik heb gisteren angela een mailtje gestuurd met het hele verhaal. Heb nog 2 andere ook een mail gestuurd.
Wacht eventjes af tot ik van alle 3 antwoord heb en dan ga ik knopen door hakken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:43

Heel goed!

KittyDylan

Berichten: 8896
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:27

Grappig. Als ik het zo lees is mijn jaarling ook RBE. Wat ervaren jullie qua kenmerken vooral? :)
Mijn jaarling is heel eenkennig, tot twee weken terug enorm kopshuw, ze vindt bijna alles wel eng en is als een spiegel voor me. Ik druk, zij rent weg. Ik relaxed, zij ook relaxed. (Wel fijn dat ze me spiegelt, ik heb Autisme en heb soms niet door hoe 'druk' ik zeg maar ben, zij wel)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:35

Haha! Nou Kitty, zo n spiegel werkt wel, kan ik je vertellen. Ik heb ADHD en mijn RBE-er is echt een superspiegel. Heeft me heel veel over mezelf geleerd en mijn gedrag doen inzien. Goede, maar harde leermeesters. Dat is mijn ervaring. Als je te druk bent of teveel druk geeft, merk je dat meteen.

KittyDylan

Berichten: 8896
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:51

Ik heb ook nog ADHD bij mijn Autisme :j Zijn de beste spiegels die je kunt hebben haha. Mijn andere merrie is geen spiegel, die vindt alles prima. Ik kan zo druk doen als ik wil, maar dan blijft zij gewoon doorgaan met waar ze mee bezig is. :)

Ik ben ook heel blij dat ik haar afgelopen jaar heb gekocht. Toen kon ik nog niet eens in de buurt komen, maar oh ze leert mij zo veel. Niet alleen op het gebied met jonge paarden, maar ook om iets beter naar me zelf te kijken. :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:47

Ja precies. En dan zie je meteen wat je gedrag soms met andere mensen doet := .

Ik ben wel blij dat ik niet allemaal van dit soort paarden heb. 1 leermeester is wel genoeg. Soms wil ik ook gewoon kunnen rijden.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:35

Fabster schreef:
Ja precies. En dan zie je meteen wat je gedrag soms met andere mensen doet := .

Ik ben wel blij dat ik niet allemaal van dit soort paarden heb. 1 leermeester is wel genoeg. Soms wil ik ook gewoon kunnen rijden.

Hahahaha, ja ik ook...daarom dat ik tussendoor met een Belgje van een vriendin ga rijden..go with the flow :)ddd

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:38

Heel verstandig mindfull! In mijn geval is 'het gewoon kunnen rijden' dan met mijn LBE. Ook niet heel makkelijk, maar makkelijker dan mijn RBE in in ieder geval. Helaas is mijn Belgje kapot. Dus daar doe ik alleen nog grondwerk mee. Maar die had wel goed voor buiten go with the flow geweest, ja...

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:41

Fabster schreef:
Heel verstandig mindfull! In mijn geval is 'het gewoon kunnen rijden' dan met mijn LBE. Ook niet heel makkelijk, maar makkelijker dan mijn RBE in in ieder geval. Helaas is mijn Belgje kapot. Dus daar doe ik alleen nog grondwerk mee. Maar die had wel goed voor buiten go with the flow geweest, ja...

Ooooh, jammer van je Belgje...hoe oud is die dan? Ze gaan niet lang mee, weet ik. 16 is soms al stokoud. Gewrichten moeten veel gewicht zeulen :j

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:44

Spiegelen doen ze inderdaad heeel erg. Heel confronterend maar uiteindelijk wel heel fijn. Je word er zelf ook alleen maar beter van uiteindelijk. Eenkennig herken ik ook wel ja.!

Verder is het ook wel heel fijn als je regelmatig wel eventjes lekker ontspannen genietend kan rijden. Dat mis ik zelf wel soms.

KittyDylan

Berichten: 8896
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:09

Ben benieuwd hoe ze over 2 jaar dan is, als ik haar laat beleren voor de kar. Hoop wel dat ik rustig ritjes kan maken.

Zijn ze met rijden echt zo lastig? Lijkt me inderdaad vervelend.

Als je Fflur voor de eerste keer wilt aaien moet je ook wel zeker van je zaak zijn, anders komt ze echt niet in de buurt haha :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:24

mindful schreef:
Fabster schreef:
Heel verstandig mindfull! In mijn geval is 'het gewoon kunnen rijden' dan met mijn LBE. Ook niet heel makkelijk, maar makkelijker dan mijn RBE in in ieder geval. Helaas is mijn Belgje kapot. Dus daar doe ik alleen nog grondwerk mee. Maar die had wel goed voor buiten go with the flow geweest, ja...

Ooooh, jammer van je Belgje...hoe oud is die dan? Ze gaan niet lang mee, weet ik. 16 is soms al stokoud. Gewrichten moeten veel gewicht zeulen :j


Belg is pas 6. Vorig jaar een flinke knieblessure opgelopen. Wist niet eens of ie t wel ging redden. Maar hij heeft het gered, gaat ook best goed, maar kan er niet meer op. Hij blijft wel gehandicapt.

Kitty, met rijden etc zijn de meningen verdeeld hoor. Ik vind het geen makkelijk paard. Maar Wicky hier bijvoorbeeld, kan er mee lezen en schrijven. Het ligt natuurlijk ook aan jezelf en wat bij je past. Bij mij past een RBE mss niet zo goed. Maar ik leer heel veel van hem en we gaan best goed samen. Dus ik hoop ooit ook met hem buitenritten te kunnen maken. Voor nu neem ik genoegen met les in de kinderles :D Mijn dochter had altijd les met een vriendinnetje, maar dat is nu over. Dus ik ga nu bij haar in de les. Toch gezelliger. Zij is nog niet zo n hele sterke ruiter, maar een paardje die al ervaring heeft. Ik heb zelf wat meer ervaring, maar met dit paard ben ik ook een beginner. Dus onze niveaus komen wel overeen, denk ik... ;)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:45

KittyDylan, Zoals Fabster ook zegt zijn de meningen inderdaad verdeeld, en het is ook een beetje kijken wat je zelf wilt. Ik ben er van overtuigd dat als ik Huppel onder het zadel de leiding kan geven die ik op de grond ook geef, dat ik er echt een heel fijn paard aan over houd waar ik mee ga kunnen lezen en schrijven. Maar tot die tijd zal het soms best moeilijk kunnen zijn. Plus wat ook wel echt mee telt denk ik in hoe ''makkelijk'' ze zijn is in hoeverre je jezelf laat beïnvloede wat stalgenootjs e.d. zeggen en wat jouw gevoel zegt wat dat zal doen met jouw RBE. :P

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:46

Haha, ja, je moet wel geduld hebben. Heb dus net mijn eerste kinderles gehad. Ik ben echt heel gelukkig! Dingen gingen natuurlijk nog voor geen meter. Vooral dingen als slangenvoltes zijn lastig. Maar goed, ik hoop over een half jaar of een jaar daar ook beter in te zijn. Mijn eerste schrikervaring ook meteen. Mijn buurman ging het gras bemesten met kunstmest. Dat maakt een raar geluid en Sjaak schoot weg. En ik vond het ook wel eng, want hij is echt ongecontroleerd op dat soort momenten en ik ben echt bang dat we samen onderuit gaan. Zolang hij blijft staan, blijf ik wel zitten. Maar zijn balans is (zeker mét ruiter) nog niet altijd even goed. Maar ik kreeg hem er weer bij. De boer was erg aardig, zag ook wat er gebeurde (en hij vindt het sowieso niks dat ik op Sjaak zit, want hij vindt het een levensgevaarlijk paard) en besloot om maar een andere keer het weiland te bemesten.

Dus kunnen stappen, draven, om pionnen kunnen draaien en stap en draf. Ben erg tevreden. Was heel leuk!

En ik denk ook dat ik uiteindelijk een heel tof paard krijg. Maar dat is inderdaad wel een 10 jarenplan. Maar geeft niks. Over 10 jaar wil ik dat ook nog steeds :o

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:33

Wat goed Fabster, lekker bezig zo te lezen!
Wel aardige buurman zeg, bij stoppen ze niet met Enge geluiden...mot dat peerd maar aan wennen hoor ik dan weer.
Hihi is ook zo, maar soms heb ik effe geen zin in..zijn we net fijn bezig komt boer teus weer voorbij gestierd met z'n crossmotor of maaimachine.

Zadel kan inmiddels ontspannen erop, alleen stijgbeugels nog oefenen...Enge klapperende dingen haha.

Vandaag effe op dr gehangen zonder zadel...ze vond het maar vreemd.
En ik vond dr vooral erg hoog, hihi.
Ukkiepukkie half op een paard klimmend van 1.73 m zag er waarschijnlijk niet uit.
Maar behalve een paar pasjes opzij en 1 keer wegspringen was ze best braaf.
Het was ook niet de bedoeling om erop te klimmen, maar dacht ach ik doe is gek.....

Sommige vragen zich af waarom ik er na een paar maanden nog niet op zit?
We zijn op weg, maar nemen alle tijd.
Ik houd er later graag een betrouwbaar en fijn rijpaardje aan over en iets in mij zegt dat de investeringen op de grond en het spelenderwijs bekend maken met het zadel de juiste weg is.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik wel aan het sparen ben voor een bod protector..haha het blijft een hittepetit met speed in dr lijf.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:04

Ik heb ook een airbagvest aan, hoor! En ik de k dat je met dit soort paarden sws niet moet overhaasten. Tenzij je graag je nek wil breken, uiteraard :+ .

En ik had wel gewoon doorgelest, als de buurman gewoon door was gegaan met bemesten. Moet hij inderdaad ook aan wennen. Maar het was wel even relaxter zonder :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:12

Ohh heel fijn idd zo'n buurman.! :D

Cissie, het is soms zooo lastig he die toch wel goed bedoelende mensen die net niet snappen hoe jouw paard precies is. :( Klinkt wel echt goed al! :D


Ik heb vandaag weer (zoals ik op het moment veel doe) lekker ''gespeeld'' in de longeerbak. Lekker laten draven en galoperen en de hulpen zo onzichtbaar mogelijk maken voor andere. Huppel vind alleen de longeerbak toch nog altijd akelig dus het duurt meestal wel eventjes voor ik goed tot haar door kan dringen. Daarna eventjes opgezadeld en voor de verandering eens gewoon buiten een klein stukje gewandeld met het zadel op. Zodat het zadel los komt te staan van spanning. Het 1e stukje stond ze dus ook zoals ik al vermoede best wel een beetje strak. Maar gelukkig ontspande ze zich redelijk snel al aardig. :D :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 06:52

Goed bezig, Liesjuh! Ik heb ook tussendoor een tijd alleen maar gespeeld met Sjaak, toen het overal vast liep. Dat heeft echt goed geholpen toen. Bijna alles los gedaan. Óók het rijden. Daar hebben we toen het vertrouwen in elkaar weer gevonden. Moet ik eigenlijk weer wat vaker doen. Gewoon goed voor de bovenkamer. Was al een hele tijd van plan om te gaan voetballen met hem. Maar niet van gekomen om zo n bal te kopen... :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:26

Ohh ja voetballen wil ik ook altijd nog een keertje met huppel doen. Ik heb een keer zo'n gymbal van de lidl gekocht ervoor. Maar voor nooit gedaan. :')
Maar inderdaad. Dit lijkt me ook wel goed voor de bovenkamer. :D

Hihi ik heb nu toch ook veeel te veel zenuwen al voor de "vakantie" om met rust op haar te zitten. Dadelijk als alles een beetje goed geregeld is zal de rust wel weer terug keren verwacht ik. :D

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:11

Bovenaan de pagina zie ik de foto's van Fabster en daar haak ik maar even op in met mijn vraag/idee....

Omdat ik toch al als "zot" wordt versleten op stal door zelf mijn paard in te gaan rijden kan ik in dit topic beter m'n ei kwijt.

Ik zou graag mijn merrie bitloos gaan inrijden, dit omdat ik mijn vorige paarden ook bitloos gereden heb en dit als prettig ervaren heb.
Maar de hoofdreden is toch het karakter van mijn huidige merrie....ik vermoed dat een bitje haar echt niet meehelpt om ontspanning bij mij te blijven zoeken.
Maar een ding wordt om doorheen te gaan vechten bij schrikreacties of spanning.
Klinkt een beetje vaag zo, maar ik ben bang dat het een stoorzender wordt.
Het zou wat mij betreft prima zijn om later in de training een bit toe te voegen zodat ze dit ook leert...maar in eerste instantie laat ik het liever achterwege.

Zijn er meer mensen hier die bewust gekozen hebben om bitloos te rijden met een rbe paard?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:37

Ja, ik dus. Ik rij al mijn paarden bitloos. Is ooit zo gegroeid bij mijn oude fjordenruin. Die kocht ik met 18 jaar en was zó hard in zijn mond, dat er geen stuur en rem o zat. Ik ben hem bitloos gaan rijden en dat ging echt veel beter. En ik vond het ook wel een fijn idee. Al mijn paarden worden bitloos beleerd. Als het later nuttig is een bit toe te voegen, dan doe ik dat. Als het niet nodig is, doe ik het niet. Met mijn RBE heb ik wel gedacht dat een bit mss wel fijn was voor hem. Hij kauwt uit stress altijd o de teugels en het longeertouw enzo. Maar na een pasr x vond hij het bit echt niet leuk meer. Dus hij blijft zonder bit totdat alles netjes bevestigd is. Mocht er dan nog eens nut voor zijn, ga ik het mss nog wel een x toevoegen. Maar anders niet.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:26

Hier nog 1tje, heb een merrie staan die altijd de tong boven haar toch wel dunnen snaffle stak om aan de druk te ontsnappen.
In mijn onwetendheid toen op aanraden van een trainer een neusriem aan gedaan ;(

Ze liep er echt niet vrolijker van, dan op eigen houtje met touwhalster gereden en ik had een ontspannen merrie *\o/*

Nu rij ik mijn LBE/RBE altijd bitloos, gaat heel goed, deze kauwt ook op alles. Ik had toen ook een snaffle erin gestopt om te kijken en paard werd er nog nerveuzer van....sindsdien zijn alle bitten verbannen naar ons museum :D

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:10

Ik heb al m'n pony's bitloos gestart, op touwhalster en freestyle. De rbe reed ik buiten met bit en dressuurmatig ook. Buiten omdat ze in paniek zo door het touwhalster denderde en ik me met bit veiliger voelde. Dat bleef ook toen we thuis optomingsloos reden. Bitloos kan, bit kan ook. Kijk wat voegt voor jullie en sluit vooral nooit iets uit.