Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toushie

Berichten: 7282
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:41

Levi is ook een voornamelijk RBE , in eigen omgeving is hij wat koeler maar andere omgeving en hij ziet wat dat knalt hij inderdaad op slot. Staat stokstijf stil en de hoofd zo ver mogelijk de lucht in. Ogen die bijna uitpuilen. En een lichaam wat vol op spanning staat. Lastige is dat je dan ook echt geen contact met hem kan krijgen. En dan niet weet wat hij gaat doen.
En inderdaad thuis met dagelijkse bezigheden kan die zich helemaal het hoedje schrikken van iets wat je al 100 keren heb gedaan.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:49

Dit is echt precies een van mijn pony's. Heel toevallig heb ik volgens mij van elke "soort" ongeveer een. Maar deze past echt precies op Billy.
Hij is typisch please hou m'n handje vast. En doet alles voor je als je het hem zegt, hoe doodeng hij het ook vind. Gewoon omdat het vertrouwen in jou en jouw guiding zwaarder weegt dan z'n angst, en daar komt z'n enorme will to please om de hoek zetten :)

Hij stresst als ie het moeilijk vind en wordt dan rennerig. Je zal niks bij hem voor elkaar krijgen als ie nog niet ontspannen is.

Ik herken ook zoveel in jullie verhalen!
M'n handschoenen uit m'n jas halen is al een hele challenge voor em, eerst die super enge rits, dan het klittenband :oo

Maar hij is m'n soulmate en ik kan niet zonder hem :)

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:47

Ik meld me ook, mijn merrie is ook een RBE :-) ik heb haar nog niet zo lang, maar mijn vorige waren allemaal LBI

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:54

M'n RBE, na elf jaar kunnen we dan eindelijk hysterisch liberty spelen zonder dat ik haar opblaas



En ja, we kunnen ook gewoon rustig spelen. Maar juist met zoveel energie en dat ze blijft denken, luisteren en de connectie houdt was altijd moeilijk voor haar. Nog even trainen en zouden we dan de vliegende wissels kunnen? (en dus auditie kunnen doen voor level 4 liberty)

Spianne

Berichten: 558
Geregistreerd: 02-09-11
Woonplaats: Hengelo

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:34

Wat gaaf zeg Wicky dat je dat allemaal zo at liberty kan! Ik vind zulke dingen altijd echt leuk om te zien :D

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:17

Waar ik zelf heel erg moeite mee heb bij mijn RBE is sideways. Ze lost alles op door voorwaarts denken en rende eerst heel hard weg voor druk op elke manier. Nu gaat dat al veel beter maar het lukt me maar niet echt een start te maken met sideways bij haar. Iemand tips?

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:42

Met Wick was dit de uitdaging; liberty. M'n LBi is los net als online, misschien zelfs we beter los omdat ze dan inspraak heeft. Wick is een RBe en mist bij liberty echt "dat handje" wat haar vast houdt. We hebben heel langzaam gebouwd naar waar we nu zijn en er veel tijd en rust in gestopt. Op dit moment groeien we per sessie heel hard.

Als Parelli-ism in m'n achterhoofd gonst wel; Any fool can switch a horse on, but can you turn it off? Ofwel, ik hou "het vuur" zo onder controle dat ik aldoor het gevoel hou dat de connectie er is en ik haar lek moment kan ontspannen en stilzetten (zonder te vrezen voor mezelf). En dan is zo spelen wel echt heel top, want daar zit de energie die hoort bij RBE, maar ze is nog (net aan) aanspreekbaar.

Waar is jullie RBe het beste in? Online, freestyle, liberty of finesse?

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:48

NoorW schreef:
Waar ik zelf heel erg moeite mee heb bij mijn RBE is sideways. Ze lost alles op door voorwaarts denken en rende eerst heel hard weg voor druk op elke manier. Nu gaat dat al veel beter maar het lukt me maar niet echt een start te maken met sideways bij haar. Iemand tips?


Begin met een ontspannen en denkend paard, voordat je iets nieuws aanleert. Bouw vanuit je principle games en leg de verbanden (en de meeste RBe's leggen niet makkelijk verbanden, dus herhaling is je beste vriend) Verbeter eerst je driving game op de voorhand en de achterhand. Kijk dan wat erkt voor je paard. Met de ruitenwisser-techniek en langs een hek? Opbouwen vanuit circling game langs een hek?

Sideways en achterwaarts zijn zeker voor een RBe hele fijne oefeningen omdat je niet hersenloos opzij kan lopen, zoals je dat vooruit kan doen. Onder zadel kan een paar passen sideways net dat RBe randje weg laten vloeien en dan gaat "het denkertje" weer aan.

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:12

NoorW schreef:
Waar ik zelf heel erg moeite mee heb bij mijn RBE is sideways. Ze lost alles op door voorwaarts denken en rende eerst heel hard weg voor druk op elke manier. Nu gaat dat al veel beter maar het lukt me maar niet echt een start te maken met sideways bij haar. Iemand tips?


Wat ik doe is pionnen langs de bakrand zetten zodat je een begin en eindpunt hebt. Niet te ver uit elkaar in het begin. En ze mag ook in draf zijwaarts zolang ze maar zijwaarts beweegt. Zelf in alle rust langs de bakrand lopen. Touw niet te lang zodat je makkelijker kunt aangeven dat ze naar de bakrand moet komen. Maar wel ruimte geven om te bewegen en na te denken.

Mijn instructrice zei je moet alsware telkens aangeven 'ik snap dat het lastig is maar we gaan nu zijwaarts'. Vraag blijven herhalen dus, maar wel met rust en veel fase 1-2. En vooral elk mini stapje richting het goede antwoord uitbundig belonen en even wat anders doen. En herhalen, herhalen, herhalen.

Je zou ook vanuit porcupine zijwaarts kunnen vragen als ze dat makkelijker vind. Die van mij vond dat wel fijn omdat je dan contact met elkaar hebt. Maar als ze echt gaan rennen dan is dat natuurlijk moeilijk.

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:39

Sentido; mag ik vragen hoe je de pionnen combineert met het belonen van het juiste antwoord?

In draf zijwaarts aanleren bij er rbe klinkt niet logisch, maar kan afhankelijk zijn van wat er gebeurd. Als het paard in druk komt, is in draf uit druk een beter antwoord.

NoorW: misschien eens een instructeur mee laten kijken? Of een ervaren Parellier uit de buurt om mee te overleggen?

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:39

Dat zijn goede tips! Dankjulliewel. Ik ga er vandaag eens mee aan de slag als haar hoofd ernaar staat.

Edit: Helaas zijn hier helemaal geen Parelliers bij mijn weten in de buurt. En een instructeur voor een lesje om op weg te komen zou inderdaad wel een idee kunnen zijn.

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:59

Zit je op Parelli Connect? Want dan kan je makkelijk zoeken. Er zijn volgens mij verschillende studiegroepen in Nederland, parelli ers die eens per maand samen komen om te leren van elkaar

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:15

Wicky schreef:
Sentido; mag ik vragen hoe je de pionnen combineert met het belonen van het juiste antwoord?

In draf zijwaarts aanleren bij er rbe klinkt niet logisch, maar kan afhankelijk zijn van wat er gebeurd. Als het paard in druk komt, is in draf uit druk een beter antwoord.

NoorW: misschien eens een instructeur mee laten kijken? Of een ervaren Parellier uit de buurt om mee te overleggen?


Pionnen zijn bij het rustpunt. In het begin had ik ze ook maar 3-5 meter uit elkaar. Stapje zijwaarts was bij de pion staan en lekker kriebelen. Die van mij vind het heerlijk als ze bij me mag staan dus dat gebruik ik dan als beloning. Nu weet ze dat ze zijwaarts moet naar de pion en dat ze daar mag stilstaan en dat we dan lekker gaan kriebelen.

In draf aanleren bedoelde ik ook niet. Meer van als ze aandraaft is dat niet erg, ik blijf gewoon de vraag herhalen. Het aandraven afstraffen maakt vaak juist dat ze nog meer in paniek raken.

Instructeur is wel zeer aan te raden. Ik heb zelf Eef Veenstra een paar keer langs gehad. Erg fijn als iemand mee kijkt :j

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:01

Ik zit helaas niet op Parelli Connect, wil ik wel snel gaan doen. Van Eef Veenstra heb ik met een ander paard (een LBI/LBE) een cursusweek gehad en daar ook veel van geleerd. Zij is alleen een beetje erg ver weg voor mij, maar er zijn hier meer in de omgeving vast ook Parelli instructeurs, ik zal eens op de site gaan kijken.

Ik heb daarnet met mijn bijrijdpaard rustig geoefend op de sideways en ik denk dat vandaag het kwartje voor het eerst viel bij haar. Ze heeft helemaal geen moeite met de stick, maar als ze eenmaal in heethoofdmodus schiet, kan die stick haar soms teveel worden, dus ik heb het nu rustig goefend met porcupine. Ik hoop dat als ik dinsdag weer ga, ik inderdaad merk dat er verbetering in zit, want ze leert normaal gesproken snel en het leek vandaag echt te lukken. Maar zoals dat met RBE paarden wel vaker kan zijn, je leert ze iets maar de keer erna lijkt het weer allemaal even nieuw en spannend. Ik ga dit gewoon elke keer even een paar minuutjes meepakken en denk dat het dan wel moet gaan lukken.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:23

Zijn er mensen hier die (dressuur) wedstrijden met hun RBEtje rijden?

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:35

Ik :) Laten we zó zeggen....het kan vriezen en het kan dooien :') Als het koppie goed staat en we relaxed zijn loopt ze top, maar we kunnen de proeven ook in 2,5 minuut in uitgestrekte draf/galop al zigzaggend voor kabouters afleggen. :Y)

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:56

Ja herkenbaar dus. Ik heb haar nu zo ver dat we eindelijk heerlijk ontspannen een proefje kunnen rijden. Maar nu krijg ik vaak commentaar dat het wat flitsender mag. Meer impuls en actiever. Ik snap het helemaal hoor, want als ze zo ontspannen is dan is haar energie ook rustig. Nu moet ik dus haar energie weer gaan opwekken om actiever te worden. Maar hoe ga ik dat doen?? Vooral omdat ik al blij ben dat ze heerlijk ontspannen is en niet voor de snelste tijd gaat (er is me een keer gevraagd of ik een barrage aant rijden was.. Tijdens een dressuurproefje dus haha).

listiglistje

Berichten: 14412
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:57

Sjira schreef:
Zijn er mensen hier die (dressuur) wedstrijden met hun RBEtje rijden?

Yup, we gaan ZZ-L, in training zitten we op ZZ-Z/LT nivo....Ik kan gelukkig de overtollige energie steeds meer omzetten in positieve energie.

Meestal is het aan de hand, in de omgang een ADHD-gekkenhuis, opstappen en als ik er net op zit ook (heel spektakel, singeldwang + hyper :+ ),
maar eenmaal aan het rijden en ik zet hem echt aan het werk, dan is hij onder controle :P


Hij was ook niet professioneel zadelmak te krijgen, heeft 2 maanden bij zo'n soort Gert vd Hof gestaan :=
Daarna heb ik hem 2 jaar thuis moeten houden, als een ander paard een scheet liet ging hij al aan de kletter, geen houden aan!

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:27

Sjira schreef:
Zijn er mensen hier die (dressuur) wedstrijden met hun RBEtje rijden?


Jup :)
En dat is niet makkelijk. Als we geen wp rijden dan komt dat altijd en alleen door de vele spanningen die ze heeft en daardoor de meest rare dingen gaat doen.

Binnenkort maken we ons Z1 debuut.

Op wedstrijd nu nog succesvol in de M2 en thuis in training Z1/Z2.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:47

Het is niet makkelijk inderdaad. Ik zeg ook altijd 'tis maar net hoe de wind staat' ;) Ik rij bijna altijd wel winstpunten maar blijf toch een beetje tussen die 180 en 190 scorem terwijl ik weet dat ze veel meer kan!

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:54

Vandaag weer zo'n actie.. Ik ging voor het eerst klikkeren. Ze sprong een meter in de lucht toen ik 1 keer klikte :P ik lach en stel haar gerust.

Over een tijd ga ik haar inrijden ik ben zo benieuwd hoe dat gaat. Ik vind het wel enorm spannend :)

Spianne

Berichten: 558
Geregistreerd: 02-09-11
Woonplaats: Hengelo

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:19

Ik doe met mijn RBE shetje al een aantal jaar aan vrijheidsdressuur door middel van clickertraining, en hij is daardoor heel erg gaan meedenken. Als we iets nieuws doen zie je hem denken wat het nieuwe trucje nu weer is :)

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:56

Hier ook een dressuurstarter. We mogen over naar t Z1 maar gaan ons nu eerst richten op het springen en het cross seizoen. We starten ook L SGW en binnenkort hopelijk ook L springen :)

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:28

Springen zou ik ook wel willen en daar heeft ze ook kwaliteit genoeg voor.
Maar ik heb zelf al lang niet meer gesprongen en door haar uitspattingen soms vind ik dat samen geen goede combi.
Een van mijn beste vriendinnen is springruiter en kent mijn paard ook goed. Zij heeft mijn paard 6 weken gereden na mijn operatie maar ook zij geeft aan het niet te zien zitten om met haar te springen.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:47

Ach ik heb gewoon een heeeeeeeeel enthousiast paard bij het springen.
Dit is een filmpje van pas geleden:

https://www.facebook.com/video.php?v=921944554504860

Ze doet nooit echt gevaarlijk gek, ze wil altijd harder en dan nog liever nog wat harder. Ik ben nu ook bezig met conditietraining voor de cross en dan ben ik vrijwel alleem bezig om het tempo naar beneden te krijgen en het daar te houden.