Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:00

Wat ik hier vooral in het topic echt leer is echt te luisteren naar mijzelf. En niet naar wat andere zeggen of denken. Of wacht ik moet het iets anders zeggen. Echt te luisteren naar mijzelf en mensen met een RBE paard. Vandaag heerlijk met dubbele lijnen gewerkt. Morgen wil ik er weer op gaan.
Vandaag als voorbereiding met de dubbele lijnen de rijbak in gegaan. Lekker in stap wat rond sturen.
Blijf altijd zo blij als ik haar nu zie met de dubbele longe/lijnen.
Vorige jaar was het nog compleet paniek als er een 2e lijn aan zat en nu kan ik haar in stap een hele nette slangenvolte door sturen. Ook halthouden vandaag weer extra geoefend net als overgangen van draf terug naar stap. Echt heel fijn kunnen trainen vandaag. Ben benieuwd hoe ze morgen is.
Ik hoop dat ik morgen weer de 1e keer los kan gaan stappen, maar dat is natuurlijk eventjes afwachten hoe haar pet staat morgen.

Vandaag trouwens ook eventjes nog met een trailer gespeelt. Een stalgenootje kwam terug van de les en daar ik geen eigen trailer heb maak ik altijd gebruik van zulke momenten om te vragen of ik eventjes mag oefenen.
Ik denk nu dat ik weet wat haar ''angst'' is met een trailer. De trailer zelf is echt het probleem niet. Daar is ze echt niet van onder de indruk. Maar de angst dat ze opgesloten word is echt groot. Ze heeft er vandaag helemaal in gestaan. Maar wel maar voor een fractie van een seconde en toen vloog ze er weer half af.

Edit: Trouwens zit ik me nu ook te bedenken. Waar andere bij jullie het paard als gevaarlijk bestempelen denken ze er bij mij in mijn omgeving vaak te makkelijk erover. Dit omdat haar basis zo aan de hand verder wel heel stabiel al is, plus haar signalen voor ze totaal over de rooie gaat zijn zo minimaal te zien dat de meeste ze niet zien en ik al in grijp als ik ze zie. Meestal dan.
Maar zoals vorig jaar toen we haar eind Juli weer opgepakt hebben was ze grotendeels heel braaf bij dat andere meisje. Maar dan had ze mij op de grond als steunpilaar en warm weer doet ook echt heel erg veel bij mijn paard.

Haha en nu ik toch aan het nadenken ben. :')
Met longeren voor ik erop stap ben ik al snel onbewust heel anders gaan doen dan veel andere mensen doen.
De meeste die ik ken zullen de paarden flink moe laten worden en laten galoperen galoperen en galoperen. Bij Hups werkt dat echt averechts. Ik laat haar wel eventjes wat galoperen enz. Maar de laatste 5 minuten werk ik dat af door heeeel veel overgangen te doen. En dan vooral overgangen draf stap en stap draf.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:44

Goed bezig dus, Liesjuh!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:08

Liesjuh, iIk heb ook met de jaren geleerd om naar mijn eigen gevoel te luisteren. Mijn grondwerkinstructrice zei dat van de week trouwens ook nog tegen mij: luister naar je gevoel!

Goed bezig :)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:58

Bedankt beide.! :D

Vanochtend was het zo ver. Om 9 uur eerst snel het hondje van mijn ouders naar de dierenarts gebracht voor een operatie. Verwachte dat ik haar tussen 2 en 3 op zou kunnen halen weer. Maar mocht haar al om half 12 halen. Dus dat werd meteen ietsjes krap.
Maar hop naar huis, omkleden en naar stal. Onderweg een stalgenootje geappt hoelaat ze op stal was om te helpen.

Daarna huppeltje lekker uit de wei gehaald en eerst eventjes uitgebreid gepoetst en verteld wat voor leuke dingen we gingen doen vandaag. Met opzadelen werd ze eventjes ietsjes onrustig en gespannen maar dat zakte zo weer weg.
Dus op naar de rijbak. :D
vanaf de 1e volte was het al overduidelijk wat haar humeur was.. Toppie. :D :D
Ze liep lekker relaxt rond te sjouwen en met galoperen zelfs deze keer al helemaal geen oren die naar achteren gingen meer. :D
Lekker op mijn gemak haar de hele bak door laten lopen aan de longe en haar zo alles duidelijk laten zien. En daarna was het weer zo ver. eerst eventjes toch nog een rondje gaan hangen omdat we voor de 1e keer een bontje onder het zadel hadden liggen en ik haar eraan wilde laten wennen maar ook om te voelen of het zadel wel goed bleef liggen. Maar dat lag super, dus eventjes eraf en hop erop gaan zitten. heb 1 keer linksom en 2 keer rechtsom gestapt terwijl een stalgenootje haar vast had. in die 2 rondjes ook zelf gaan halthouden en wegstappen terwijl stalgenootje gewoon door liep. reageerde ze suuper op. Dus nou maak maar los. :D

Het was natuurlijk een beetje wiebelig en ze was een beetje zoekende. Maar ze deed het heel erg goed. Ik heb zelfs mijn 1e pasjes draf ook weer gehad. :D

Heb over de 1e keer aandraven best zitten denken hoe ik dat moest doen. Op de longe wilde ik niet meer rijden. Dat geeft mij geen goed gevoel en daar is huppel ook wat gevoeliger mee. Maar wat dan? gewoon verstand op 0 en aan draven of iemand ernaast 1e keer paar pasjes mee laten rennen. maar ze voelde vandaag zo onwijs goed en merkte aan haar dat ze het ook wel aan kon. Alleen na een paar pasjes merkte ik ook meteen dat ze het toch wel aardig spannend vond. Maar waar ze eerst zich geen seconde bedacht zou hebben en in complete paniek was geraakt kon ze zichzelf nu onder controle houden ook al vond ze het erg eng. heb toen dus nog een klein stukje door gedraafd en toen terug naar stap en heel erg beloond en natuurlijk constant verteld hoe onwijs knap ze is. :D

Er zijn filmpjes van. Ik zal ze zo uploaden en dan laat ik hem hier zien. :D

Mijn dag kan in ieder geval niet meer stuk.! :D <3

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:26


Hier het filmpje van onze 1e keer draven. :D Heel duidelijk meteen te zien dat ze het echt spannend vond maar dat ze toch dapper door ging.

Natuurlijk nog laaaang niet waar we heen willen en moeten maar het begin is weer gemaakt. :j *\o/*
Morgen gaan we weer een keertje lekker spelen. :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:57

Heel leuk! Eerste x draven is altijd wel spannend, ja. Vorig jaar deed ik dat de eerste x met Sjaak en die wou toen geen hoofdstel om. Dus op een halsring alleen. Vond ik ook heel spannend! :D Want als hij dan gaat.... Moet er wel bij zeggen dat ik dat deed in de longeerring en dat hij goed aan de clickerhulpen stond. Dus na 3 passen draf deed ik click en stond hij meteen stil. :=

Ik kan me echt helemaal voorstellen dat je je de koningin op aarde voelde!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:07

Hihi juist de longeerbak ga ik met haar niet zomaar in. Daar is ze op de een of andere manier altijd flink gespannen. In de rijbak is ze dat niet. Net als dat aan de longe erop ik niet graag heb omdat ze dan niet meer zo goed weet op wie ze nou moet letten en word ze onzeker.
Hihi precies vanwege dat afgaan doe ik aandraven net voor de bocht. Als ze er tussenuit zou gaan kon ik nog een poging doen om haar in de hoek te sturen. Maar dat was allemaal niet nodig. :)
Het fijne met huppel ook is dat ze goed aan stemhulpen staat en heel erg goed reageerd op een ophouding maken en jezelf zwaarder maken. Daar reageert ze allemaal heel goed op. Heb vandaag de teugels voor de overgang terug ook niet nodig gehad. :) Ik maakte me ietsjes zwaarder en meteen ging ze terug naar stap. :)

Ja voel me inderdaad koningin ter aarde. ;D Morgen ochtend weer en daarna komt de smid. Daar zal ze dan ook wel extra braaf zijn omdat ze mentaal dan al een beetje moe is. Of juist gruwelijk vervelend omdat ze geen concentratie en/of geduld meer over heeft.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:21

Even een ego post tussen door, hoefjes groeien als een malle.
Kom niet onder een sedatie uit... Potver wat baal ik daarvan.
Vanmorgen da gebeld en deze raden domosedan aan. Of zelf onder de tong geven of hij komt langs om het te injecteren.
Beiden vervelend aangezien dergelijke handelingen al stress bij haar opleveren.
Nu hadden ze ook nog iets wat door het voer gegeven kan worden maar deze heeft een vrij lange inwerktijd dacht 1,5/2 uur en blijft ook relatief lang doorwerken.
Zucht.........


Zie een hele optimistische en fijne post voorbij komen van liesjuhh...ga ik straks op m'n gemakje doorlezen. Als ik uit m'n dillema ben...grrr.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:29

Succes! Altijd vervelend, dit soort dingen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:44

Vervelende keuze.! :( Allebei net fijn. Maar misschien als je in het bloed spuit dan is ze sneller suf en dus sneller van de stress af misschien?

Vandaag weer eventjes gereden. Vandaag nog geen 10 minuten gelongeerd voor ik erop gestapt ben. Dat was misschien iets te kort want ze was flink fris en rillerig. Helemaal toen het andere paard in de rijbak in galop langs kwam had ze eventjes heel veel stress. Maar waar ze eerst dan meteen totale paniek kreeg begint ze nu wel te denken al merk en voel je echt dat ze wel echt heel erg veel spanning heeft. Vandaag ook mijn kleine drafje had ze heel veel spanning dus ook maar een paar pasjes en daarna nog een paar rondjes verder gestapt en het daarbij gelaten.

Morgen heeft ze vrij. Ook om eventes te wennen aan haar gecorrigeerde voetjes. :D Ze was weer redelijk braaf. :) Ooit word het nog wel eens wat.
Zondag hoop ik er nog wel weer eventjes op te kunnen stappen. :) Maar dan wel weer eventjes wat langer longeren. :P

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:28

Ik ben onwijs happy en trots :D Gisteren na ongeveer 2 jaar eindelijk weer een bosrit gemaakt met mijn merrie! Samen met mijn vriendin Saskia en haar merrie Jip de bossen bij Leersum (Utrechtse Heuvelrug) in :) Wat was Choice mega braaf en wat was ze blij!! Fantastisch om te zien. Ze had het onwijs naar haar zin en het 1e stuk stampte ze heel dapper vrolijk voorop... na een drafje en aantal km verder begon ze toch wel beetje moe te worden en mocht Jip voorop :P Heerlijk rit gemaakt van zo'n 1.5 uur. Ben van plan om vanaf nu regelmatig een bosrit met haar te gaan maken. Voor de zekerheid had ik nog wel mijn airbagvest aan en thiedeman om. Was eigenlijk overbodig, want ze liep heerlijk aan een lang teugeltje in het rond, op haar gemak rond aan het kijken :D De Mountainbikers die vlak langs het ruiterpad kwamen vond ze in begin een beetje spannend, maar ik liet haar er gewoon naar kijken en dan was er niets aan de hand.

Choice vind buitenrijden blijkbaar veeeeeel leuker dan dressuur in de (binnen)bak. Toch maar omdopen tot endurance poownie :=

Even schuren hoor :P
Afbeelding

Afbeelding

Ze kijkt hier wel heel erg tevreden :)
Afbeelding

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:40

Einde middag komt mijn grondwerkinstructrice/gedragstherapeut weer langs, samen met de hoefsmid! Zal mij benieuwen hoe dat deze keer gaat!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:47

Goed bezig!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:48

Niet zo spectaculair als bij jou, AnneOmie, maar vandaag voor t eerst na een half jaar weer met Sjaak buiten wezen wandelen. Stelde nog helemaal niks voor; zo n 300 meter, maar ik was apetrots! Want hij is nogal een kamikazepiloot en bouwt heel veel spanning op. Maar kon vandaag ontspannen met hem wandelen. Had m wel eerst een half uur in de loswerkbak gehad met heel veel draf en galopoefeningen. Dus hij was al wel een beetje moe. Maar dat werkt bij hem goed. Zo doe ik dat ook met rijden; eerst longeren en dan pas erop. Dan is hij veel minder nerveus. Hopelijk over 5 jaar een normaal rijpaard :D

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:04

Goed bezig Fabster :D Gewoon vaak doen met hem. Kan me voorstellen dat je apetrots bent!! Geduld en consequent zijn is het allerbelangrijkste. Hopelijk over een poosje voor jou ook een normaal rijpaard, en hoop dat het korter duurt dan 5 jaar :P

Bij mij kwam de smid gisteren niet opdagen :( miscommunicatie zei ze... dus ben maar met Michelle van Be Stable op de spuitplaats gaan oefenen met afspuiten. Door dat ongelukje op de spuitplaats van een paar maanden geleden met de smid vond Choice de spuitplaats heel erg spannend, fan van afspuiten is ze nooit echt geweest.

Nou stond ik even voor joker := ze maakte er helemaal niks van :)) stond super ontspannen op de spuitplaats! Zelfs spuit met water in haar mond was okay :D Ik was dus super blij en trots!!
Daarna nog even grondwerk en ook dat ging super goed. Michelle zei: ze is echt een totaal ander paard geworden, rustige oogopslag en ontspannen in haar lijf!! Het gaat zo onwijs goed, beter dan ik ooit had durven dromen! Ik ook weer apetrots natuurlijk. Nog paar tips gekregen voor het grondwerken.

Volgende week dinsdag komt de smid weer om te oefenen, en deze keer ook echt bekappen!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:12

Haha AnneOmie, ik oefen dit al jaren (dat buiten wandelen dus). En soms denk ik; nou, klaar voor de volgende stap. Om de daarna weer helemaal van de wapnte zijn. Als het een paar x helemaal mis gaat, stop ik er weer mee. Levensgevaarlijk. En dan niet persé voor mij, maar voor het overige verkeer. Paar maanden later gaan we weer en dan gaat het soms weer goed. Dus we bouwen het nu weer op. En wie weet gaat het sneller dan 5 jaar. Maar maakt niet zoveel uit. We zien wel.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:58

Wat balen Fabster, gewoon blijven oefenen en proberen, gelukkig heb je alle tijd :D De aanhouder wint!

Ik heb gisteren voor de 1e keer gelest in de buitenbak. Sta sinds half januari op deze stal en had hier nog niet in de buitenbak gereden. Nu is Choice in de buitenbak wel altijd voor relaxter dan in de binnenbak! In binnenbakken heeft ze altijd meer spanning en is kijkeriger. Oornetje voor het eerst weer afgelaten (met buitenrit had ik die ook niet om). Het ging echt super goed, lekker ontspannen gereden, zelfs toen er een ander paard de bak in kwam :)

Mijn foto's van de foto shoot onder de bloesems zijn eindelijk binnen. Super blij mee!

Voor wie het leuk vindt:

[ITP] Mijn knappe Choice (v. Jazz) onder de Bloesembomen

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:32

Mooie foto's AnneOmie.

Vandaag wou ik eigenlijk rijden, maar geen tijd genoeg. Dus even aan de hand. Strontvervelend was ie, zo zonder longeren. Maar goed, wel een aardige piaff eruit weten te frummelen en daarna maar gestopt.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:52

Wat fijn dat er leuke en positieve verhalen te lezen zijn over jullie paardjes.
En....fotos, wat een knapperd AnneOmie!

@Fabster: Een piaffe eruit frummelen....is ook niet gemakkelijk hihi. Wat een spookjes zijn het soms toch.

Hier ook alles weer in orde met de hoeven. Vanmorgen alle 4 bekapt onder lichte sedatie en een opiaat...wel vreemd hoor om je paard high te zien.
Maar daardoor is ze gelukkig relaxed geweest en nadat het middel uitgewerkt was kon ik niks aan dr merken.
Gewoon zichzelf, ook vanavond tijdens het voeren niks bijzonders aan dr gemerkt...ben blij dat het geen stress of angst voor dr heeft gebracht.

Nu weer verder met oefenen en vijlen...volgende keer moet het lukken zonder rust-gevertje.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:42

Wat een mooie foto's AnneOmie! En was is Choice knap.!

Cissie wat fijn dat ze er geen last van heeft ondervonden.! :D Hopelijk kan je de volgende keer zonder sedatie. :)

Ik heb gisteren ook weer gereden. Het was weer een hele uitdaging. Ze was flink gespannen en overal op aan het letten behalve op mij. Dus veel figuren gaan stappen en meteen maar gaan werken aan stelling enz. merkte dat ze daar wel iets relaxter van werd. Daarna, omdat ze best reageert op been geven, gaan schakelen in draf. Nou dat was Eureka! :D De spanning vloeide zo fijn af dat ik maar aan heb gedraafd. na een halve volte weer terug naar stap en toen was ze wel weer een blok spanning dus weer figuren gaan rijden en tempo wisselingen in stap en toen zo nog een paar keer gedraafd. De laatste keer draafde ze zelfs weer met haar oren stukjes naar voren. :D Ook niet helemaal de bedoeling natuurlijk maar ben al blij dat ze ze niet meer strak naar achteren heeft liggen van de spanning. :)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:02

Bah.. Ik zit op het moment echt eventjes in een flinke dip.. Zaterdag had toch meer indruk gemaakt als ik wilde toe geven. het besef dat we nog steeds amper fatsoenlijk relaxt rond kunnen stappen hakt er toch wel in.. Helemaal als ik dan vandaag zie dat een ander stalgenootje op haar paard stapt die lang stil heeft gestaan en er zo mee weg rijd. En ik dan net even daarvoor een paard kaarsrecht voor me had staan uit gif. :( Weet soms echt niet meer zo goed wat ik met haar aan moet vangen.
Heb zitten denken haar weg te brengen om door te laten rijden. Maar weet niet zeker of dat het ei van Columbus gaat zijn. Plus financieel is dat een beetje moeilijk. :(
Wil haar ook echt niet kwijt eigenlijk. Maar zit op het moment gewoon eventjes met mijn handen in het haar..

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:08

Oh lieve liesjuhh....niet opgeven hoor.
Denk even aan jullie vooruitgang de afgelopen periode.
Je laatste post was zo positief en gemotiveerd.
Zo gaat het daarnaast ook vaak met rbe paardjes....stapje vooruit en weer een stap achteruit.
Dat weet jij ook wel.....

Paar dagen rustig aan, doe wat je leuk vind en pak het andere misschien wat moeilijkere werk daarna weer op.

De meeste ( niet allemaal ) rbe paardjes zijn en blijven niet de gemakkelijkste om mee om tegaan en te rijden.

Even pas op de plaats....komt vast goed.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:09

Geeft niks Liesjuh. Heeft iedereen wel een keer met dit soort paarden. Ik zou er ook graag 1 hebben waar ik relaxt mee naar buiten kan. Helaas. Soms verlies ik ook de moed, maar ik doe ze niet weg, dus dan beginnen we maar weer opnieuw. Volgende x is er weer een dag dat je vreselijk trots op m bent.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:12

Neem mij dan maar als tegenhanger: mijn paard is bijna 5 en inrijden zit er voorlopig nog niet in.....jij zit er al op en rijd er zelfs al mee.

Super knap toch!!!!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:36

Dank jullie wel voor de leuke en opbeurende berichtjes! <3

Ik zou haar ook echt niet zomaar weg kunnen doen.. Daarvoor is ze veel te veel mijn soulmate. Maar soms is het zo onwijs moeilijk..
heb denk ik ook gewoon echt een baaldag. :(