Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:12

Zeker te weten is mijn een Left Brain Extrovert.

Vooral vroeger met het springen, je moet niet enthousiast worden want dan wordt paard lief ook te enthousiast.
Jij zelf moet relax zijn anders neemt paard lief je over, laat staan je haar energy wat terug moet houden om gezamenlijk te komen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:16

Edit: Verkeerd topic
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 19-02-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:16

Ik heb zelf geen eigen paard, maar herken het paard wat ik altijd op de manege rijd hier heel erg in.
Snel nerveus, wegschieten/rennen, dan bang blijven, veel looplust etc. Inmiddels ken ik hem wel wat beter en bokken/steigeren zou hij niet snel doen. Toen ik hem nog niet zo goed kende kon ik wel wat meer in paniek/stress raken als hij wegschoot, maar nu kan ik er altijd wel om lachen, zeg tegen mezelf in mijn hoofd dat het wel goed komt en ik me moet ontspannen en dan gaat het altijd wel weer goed :D

Ik vind het heerlijk z'n paard wat graag voor je wilt werken en met je meedenkt. Soms is het frustrerend en natuurlijk gaat de ene les beter dan de ander, maar dat blijf je natuurlijk altijd houden (zeker als het een manegepaard is met totaal verschillende ruiters)
Laatst bijgewerkt door hamsterfan op 19-02-15 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:17

Ja ik heb echt een overduidelijk RBE paard. Ik noem haar ook vaak hieperpaard ;)

Ik vertel er later even meer over maar zet vast een stipje :j

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:18

Hamsterfan, Dit is juist geen goede beschrijving. Schrikken, nerveus en bang zijn staan juist niet in hun woordenboek.
Het zijn aanvallers.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:25

Nee Sizzle RBE zijn geen aanvallers, het zijn mietjes die bij stress zullen rennen en van een grooooooote afstand snorkend gaan staan kijken of het gevaar al geweken is.

edit: volgens mij gaan de LBE en RBE hier door elkaar heen lopen ;) als ik naar de reactie van Kensha kijk.

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:27

nouja, die van mij gaat gelukkig niet op grote afstand staan snorken :) want ze is niet heel bang aangelegd, maar de overige dingen die erin staat, loperig, kijkerig, dat is ze zeker wel.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:27

Oh sorry, ik zit zelf in het verkeerde topic zie ik nu!
Weet niet of ik mijn bericht nog kan wijzigen.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:29

kensha schreef:
Zeker te weten is mijn een Left Brain Extrovert.

Vooral vroeger met het springen, je moet niet enthousiast worden want dan wordt paard lief ook te enthousiast.
Jij zelf moet relax zijn anders neemt paard lief je over, laat staan je haar energy wat terug moet houden om gezamenlijk te komen.


Hier gaat het over een RBE ;)

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:36

Firefly4 schreef:
nouja, die van mij gaat gelukkig niet op grote afstand staan snorken :) want ze is niet heel bang aangelegd, maar de overige dingen die erin staat, loperig, kijkerig, dat is ze zeker wel.


Wisselt idd per paard en hoe extreem RBE ze zijn. Die van mij spurt weg, stuitert wat hertachtig naar een veilige afstand, staart op de rug en SNORRRKKKKKKKK. Met een blik van: Wil je me dood hebben, ik schrik me wezenloos. Wat dan waarschijnlijk ook zo is, maar ja, dan vouwde ik op dat moment alleen maar heel onschuldig een lege voerzak op. iets wat ik nog maar een paar 100 keer gedaan heb ik haar leven :+

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:48

ik ben zelf een echt een LBE mens. Daarom vind ik het ook moeilijker om te gaan met RB paarden die sneller schrikken dan LB en soms dingen kunnen leren maar even later weer helemaal vergeten lijken. Mijn RBE bijrijdpaardje is echt heel duidelijk in het RBE vakje te plaatsen en slaat eigenlijk nooit om naar wat anders. Ze is snel angstig, maar toch heel dominant wat soms een lastige combinatie is :))

miezelke

Berichten: 1320
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:04

Ikzelf ben introvert van karakter (LBI of RBI daar ben ik nog niet uit, wisselt ook van situatie tot situatie en dag tot dag :) ). Bij mijn RBE-paard is dat een goeie combi, zeker veel beter dan moest ik bvb ook een RBE zijn, dan kwam het nooit goed :P Net doordat ik vertrouwen kan uitstralen door heel kalm, rustig en gefocussed te blijven, krijg ik hem ook terug op z'n gemak (nog niet altijd, maar het betert). Moest ik net als hij ook altijd schrikken en weglopen, nerveus rondlopen als een kip zonder kop, denk dat de beest het dan ooit eens aan z'n hart gaat krijgen van de opgestapelde stress :) .

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:34

M_i_R schreef:
Hahaha, wel een grappige vraag om over na te denken: waar zou je zelf in thuis passen... Geen idee, sowieso extrovert maar verder denk ik dat wij mensen iets minder geregeerd worden door onze instincten om er een stickertje op te kunnen plakken. Hoe uitbundiger ik ben, hoe minder paardlief weet wat ze er mee aan moet. Dus ik zorg dat ik in haar aanwezigheid altijd zo rustig en voorspelbaar mogelijk ben qua gedrag. En das soms nog best een uitdaging :') *\%/*



Ik weet heel goed waar ik in pas. Ik heb via parelli toen een matchreport gekocht.

Maar het is natuurlijk heel erg afhankelijk van de situaties etc. net als bij paarden.

dormy

Berichten: 458
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:39

Leuk topic! Mijn paard is ook absoluut een RBE. Dat snorken is heeeel herkenbaar, haar levensmotto lijkt te zijn eerst wegrennen en snorken en dan zien we wel verder. Soms noem ik haar wel eens varken omdat ze meer knort dan "gewone" paarden geluiden maakt. Ze staat altijd met haar hoofd heel hoog en is super alert. Wel is ze heel sociaal naar andere mensen en paarden en is ze heel leergierig. Ik hoef haar nooit aan te sporen voor iets, eerder afremmen.

Zelf ben ik een absolute introvert, ik zit precies tussen right en left in. Ik heb het liefst right brain paarden, met de meeste left brain heb ik absoluut geen klik voor mijn gevoel.

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:39

Sizzle schreef:
Hamsterfan, Dit is juist geen goede beschrijving. Schrikken, nerveus en bang zijn staan juist niet in hun woordenboek.
Het zijn aanvallers.


Heb wel echt goed gekeken of het klopte voordat ik het poste haha :D
Paardlief is echt een mietje soms zoals M_i_r zo leuk zei :)

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:41

Mijn huidige paard snorkt ook veel, maar die doet vooral hoofd laag. Van haar vermoed ik dat ze Left Brain extrovert is in vrijheid maar vooral door toedoen van mens (niets ergs ofzo maar ze is nog groen) Right brain wordt.

Mijn vorige paard was een echte RBE, al kon je dat ook wel verwarren met een LBE. Ik ben ook RBE :D

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:58

Een van mijn bijrijdpaarden is RBE, in vertrouwelijke situaties LBE. Ik zelf ben meer RBI in stresssituaties. Voor hem is het inderdaad fijn dat ik heel rustig ben en engelengeduld heb. Hij is echt met sprongen vooruit gegaan, op het moment zijn het wel weer een paar passen achteruit :( maaaar hij schiet niet zo vaak meer weg en wordt sneller kalm *\o/*

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:00

Grappig om jezelf ook in een hokje te plaatsen. Ik vind dat lastig. Vraag me af of ik wel in orde ben als ik daar over nadenk :D . Ik heb namelijk even zoveel Linkse als Rechtse trekjes.

Mijn ervaring met mijn RBE is dat een RBE iemand haar hélemaal over de zeik helpt. Ik denk dat ik genoeg links ben om een goede combi met haar te maken. Allebei hebben we een behoorlijke gebruiksaanwijzing, maar zijn we op andere vlakken weer heeeeeel makkelijk in de omgang. Na ruim 17 jaar kunnen we lezen en schrijven met elkaar.

Mijn LBI zorgt voor veel meer uitdaging. Die houdt me zo'n enorme spiegel voor en dwingt me om consequent (100%) te zijn. Met haar heb ik veel meer moeite om iets gedaan te krijgen. En toch heb ik ook een erg kalme/coole kant die weer matcht qua karakter met dit paard.

Ik merk dat ik de RBE-er makkelijker vind met rijden (maar soms zoooo moe word van alle drama), maar dat de LBI-er me regelmatig een zucht van verlichting laat slaan door haar coole optreden (waar de RBE-er enorm vanuit haar plaat zou zijn gegaan). Ben erg benieuwd naar de verschillen als ik straks op de jonge LBI-er ga rijden.

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:02

Freya6 schreef:
Ik vind persoonlijk RBE het moeilijkst om mee om te gaan, omdat ik zelf ook een RBE ben gaat de energie dan helemaal over de top. Mensen die dit herkennen?



Heel heel herkenbaar.
Mijn paard is mijn grootste spiegel. Erg moeilijk om de spanning bij mijn paard ook onder controle te houden en zeker op wedstrijd maar ze is het beste en fijnste paard wat ik ooit gereden heb.
Als je de gebruiksaanwijzing maar weet en haar met respect behandeld.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:06

hahaha ik moet echt lachen van dit topic. Ik herken zooooooveeeeel!!

Wie is nog meer jaloers op ruiters die al zittend in het zadel hun jas even uit kunnen trekken? Mijn paard sprint al weg als ik de rits opendoe. Daar moet ze nog aan wennen zeggen ze dan. Ja uhuh, dan doet ze het drie keer niet om zich de vierde keer weer wezenloos te schrikken. Nee, ik stap even af, doe m'n jas uit, pak weer het opstapje en stap rustig weer op hihi..

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 07:56

Ik vind dit serieus echt machtig interessant! :j

Heb m'n paard zelf nog niet geplaatst, maar hij is wel LB. Ik kan bijvoorbeeld midden in onbekend bos al zittend om m, met loshangende teugels, m'n regenbroek aantrekken, haha! (Das nie makkelijk kan ik je vertellen) :D

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 08:58

Jas uitdoen gaat gelukkig wel prima. Paardlief heeft wel een enorme associatie met ritsjes aangezien ik vaak snoepjes in een jaszak had die ik haar dan vanaf haar rug gaf. Trek ik nu een rits los dan staat madame met haar hoofd achterstevoren met klapperende lippen: Kom maar doorrrrrrrr!

Een heel regelpak aantrekken is denk ik zelfmoord...

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:00

Sjira schreef:
hahaha ik moet echt lachen van dit topic. Ik herken zooooooveeeeel!!

Wie is nog meer jaloers op ruiters die al zittend in het zadel hun jas even uit kunnen trekken? Mijn paard sprint al weg als ik de rits opendoe. Daar moet ze nog aan wennen zeggen ze dan. Ja uhuh, dan doet ze het drie keer niet om zich de vierde keer weer wezenloos te schrikken. Nee, ik stap even af, doe m'n jas uit, pak weer het opstapje en stap rustig weer op hihi..


Hahah en bij mij is het opstapje doodeng als ik opnieuw wil opstappen. Eerste keer gaat prima, maar afstappen en er weer opnieuw op.. Brrr dat is toch niet normaal hihi. Jas uittrekken heb ik nog niet geprobeert, maar ga ik ook niet zomaar doen als ik er boven op zit. :=

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:13

Jas uittrekken gaat wel en doe ik ook gewoon maar dan ben ik wel altijd op mijn hoede.
Gisteren les gehad bij mijn instructrice thuis. Ik heb mijn paard al 5 jaar vanaf groene 4 jarige en ik heb haar alles zelf geleerd. Ze is het al jaren gewend om met deken gereden te worden in de winter.
Gisteren raakte ze echter in paniek met grote ogen met oogwit omdat de instructrice bij het uitstappen de deken op wilde doen.

Ze staat al 5 jaar op dezelfde pensionstal met dezelfde rijbakken maar eens in de zoveel tijd is alles in de binnenbak eng en loopt ze als een gespannen bom rond en wil ze bepaalde hoeken niet meer in.
Na half uur ineens weer wel en dan na 5 min ineens weer niet.
Boos worden werkt averechts. Met zweep rijden is zelfmoord.

Na het rijden altijd ff op stal met zweetdeken en grote bult hooi en bak vol muesli en slobber.
Maar ze gaat alleen maar onrustig lopen doen tot steigeren aan toe tot ik haar uit de stal haal en op de wei bij haar weidemaatjes zet.

Hele slechte eter. Geef je haar brok of muesli of slobber of wat dan ook? Ze eet het pas als zij wil en dat kan uren later zijn.

Ziet ze de trailer klaar staan dan associeert ze dat met weggaan/wedstrijd en word onrustig en gaat minimaal 10 x mesten tijdens het invlechten.

Zo kan ik nog wel ff door :)
Heel snel gespannen en onzeker paard maar ik zou haar niet meer willen missen want ze is echt mijn maatje en mijn spiegel :)

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:34

ooooh invlechten is echt zooooooo'n drama. Madam kan nl niet stilstaan... Dan heeft ze jeuk, dan moet ze daar kijken, dan wilt ze daar snuffelen, dan moet ze poepen etc. Voorlok vlecht ik ook nooit in. Als ik bij haar oren kriebel zakt ze heel schattig en ontspannen naar beneden. Maar oweee als ik op een verkeerd plekje kom, dan is ze ineens een giraf!

Mijn paard heeft de schoonste stal van stal. Ik zou zo 3 weken met 1 pak vlas kunnen doen! Madam weigert nl in poep te staan. Dus 's avonds poept ze 1x, dan gooit ze er wat vlas overheen zodat ze kan liggen, en 's ochtends poept ze nog een keer. Ze plast hooguit 1x in haar stal (ze gaat van 's ochtends vroeg tot donker naar buiten). Ik heb dus altijd een platte drol en intacte drol en misschien een beetje nat. Meteen als ze de stal uit mag (die staan aan een verharde paddock met vrije uitloop de wei in) loopt ze de wei in en gaat ze uitgebreid plassen en poepen. Dan komt ze terug om te eten. Ook voordat ze de stal weer ik gaat, gaat ze altijd nog even poepen. Alle paarden staan al lang en breed op stal maar madam neemt nog even rustig haar tijd.

In het begin toen ik net met de trailer wegging stopte ik nog wel eens om te kijken of het wel goed met haar ging. Ik hoorde nl allemaal gestamp en voelde de trailer bewegen. Nu weet ik dat ze bij poepen helemaal rechts gaat staan om vervolgens weer links te gaan staan om maar niet in de drol te hoeven staan 8)7

Ook tijdens het rijden weigert ze door een drol te lopen. Omdat ze niet de kans krijgt om uit te wijken, springt ze er maar overheen. Zo had ik laatst een wedstrijd waarbij ze elke keer bij E op de hoefslag een sprongetje maakte. Over een drol heen dus... Balen, koste me wel een winstpunt vanwege de spanning door de drol _-:(