Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:52

Oh, meld me graag. Vind het ook echt een RBE pony als ik de kaart/tekst zo lees.
Vind het altijd 'mooi' om te zien dat bij nieuwe oefeningen de spanning van zijn kant zo op kan lopen..
En dan móet hij echt ff een paar rondjes in keiharde galop rondscheuren door de bak en alles eruit gooien om weer rustig te worden.
Streng reageren helpt totaal niet, wordt hij enkel meer paniekerig van. Goed gedrag belonen, slecht negeren en dan gaat het als een trein..

Geerr

Berichten: 109
Geregistreerd: 28-03-14
Woonplaats: goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:54

Sjira bedankt voor de ademhalingstip! Heb m al vaker gehoord maar ga t echt proberen!

Nadine_yvana wat een verschil! Bizar zeg.. wel heel mooi om te zien :D

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:56

Wat ook echt helpt (bij meerdere paarden gezien) is zingen als je zelf onrustig of angstig wordt.
Vooral altijd is kortjakje ziek, want daarbij word je ademhaling ook stabiel(er).

Geerr

Berichten: 109
Geregistreerd: 28-03-14
Woonplaats: goedereede

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:07

Hihi die ga k ook onthouden! Niet te hard dan, anders worden mn dorpgenootjes niet blij :+

maralyn

Berichten: 10471
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:52

Sabinee__ schreef:
Wat ook echt helpt (bij meerdere paarden gezien) is zingen als je zelf onrustig of angstig wordt.
Vooral altijd is kortjakje ziek, want daarbij word je ademhaling ook stabiel(er).



Grappig!! Ik gebruik ook vaak muziek, wordt ik vrolijk van, en paard vind het ook prettig.

Hier een snelle schrikker, nerveus, loperig, enorme will to please, voorwaarts. Neus in de lucht.
Maar wel ontzettend lief.
Bij haar moet je chill zijn, ontspannen, tevens jou houding, ook lekker relaxed.
Maar wijs je haar af of gebruik je geweld of pijn? Dan is ze helemaal klaar me je.
Een stalgenootje liet haar per ongeluk schrikken, ze wilde graag neuzen en kennis maken, waarop hij achteruit sprong en handen omhoog deed.
Sinds die tijd, wil ze niets meer met hem te maken hebben.

Je moet haar ook echt, in alle rust overtuigen en dan meteen klaar, afmaken en op land zetten.
De volgende keer kun je het weer doen en na een x of drie kan ik het uitbouwen.

Maar ik ben zelf ook een RBE, wat het voor mij soms wat moeilijk maakt.
Vriendlief is een LBE en dat matcht perfect voor die 2.
Hij helpt met met haar en sinds die tijd gaat het beter, anders focken we elkaar alleen maar op.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:47

listiglistje schreef:
Meld mij, een echte RBE :D hieprdepieperkierewietadhdboevebeest....

Zit sowieso een ellenlange Chinese handleiding in een vreemd dialect bij :+ :)) maar owwhhh wat is ie leuk en uitdagend!

Hahaha dit inderdaad :list: ik zeg ook altijd dat hij maar bij TNO moet gaan werken want hij verzint altijd wel iets hihi.

Hoewel sommige LBE kenmerken ook herkenbaar zijn, kan het niet missen dat mijn paard RBE is als je ziet dat het doel 'rust' is. Hij is altijd snel nerveus en gespannen. Hij wil altijd zijn best voor je doen en wordt dan nog wel eens over enthousiast.

Dieselpaard
Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:28

Wauw...ineens vallen bij mij de puzzelstukjes op z'n plek! Ik heb echt een RBE paard!
Het zo relaxte tijdens de privé les, omdat we dan niet meer op de omgeving hoeven letten. En het zo ontzettend nerveuze en bange gedrag buiten de bak.

Hebben jullie ook dat als je met een ander buiten rijdt, je paard veel relaxter is?

Pumpkins

Berichten: 3149
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:10

Nee, de mijne is rustiger als we alleen gaat. Maar ze is ook een beetje een autist. Paarden zijn leuk als ze op afstand blijven... Denk alleen dat dit meer bij mijn paard hoort dan RBE

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:19

Mijn pony geniet juist van het buiten zijn, dan kan hij alles goed bekijken, kan hij weg als hij zou willen en moet hij zich helemaal aan mij overgeven. Hier wordt hij juist rustiger van. Lekker teugel geven en laten lopen. In het begin was dit bij hem ook lastig en moest je je soms inderdaad goed vasthouden en elke keer de teugel er toch maar weer even bijpakken. Maar hoe vaker je het ze zelf laat uitzoeken hoe dapperder en zelfverzekerder ze worden. Die verandering heeft twee jaar geduurd maar het was heerlijk om mee te maken.

Dieselpaard
Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:08

_O- nou, dan heb ik echt een watje van een paard. Ik kan hem het best achter een ander paard prakken, want dan is ie echt relaxed en totaal niet meer gefocust op de omgeving. Helaas voor hem gaan we bijna altijd alleen op pad. Dit doen we al 3 jaar en de ene dag gaat het beter dan de andere. Z'n hartje is wel veel gegroeid, maar het blijft een grote boze wereld.

Ik begrijp trouwens ook ineens waarom het springen niet lukt...ik vind het veel te spannend!! _O-

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:22

Springen gaat met mijn RBE ook maar zeer moeizaam. Ze ontwijkt hindernissen en balkjes waarneer ze maar kan. Ze denkt nog steeds, ondanks veel oefenen ermee, dat de balken haar opeten als ze eroverheen moet :+

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:30

Hindernissen waren bij de mijne prima, maar de wereld was te klein als er een losse balk lag.. Slootjes en boomstammen waren dan wel weer mooi :+

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:36

Mijne is steeds zo afgeleid dat ik steeds 'let op' moet roepen als er weer een balkje in zicht komt omdat ie er soms wel eens overheen struikelt haha. Bij hindernissen wordt ie bloedfanatiek! En dat durf ik dan weer niet :P

Zijn jullie paarden ook zo ongeduldig?

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:04

Ja, maar dan omdat ze het leuk vind :)

Dieselpaard
Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:34

_sharonnn schreef:
Hindernissen waren bij de mijne prima, maar de wereld was te klein als er een losse balk lag.. Slootjes en boomstammen waren dan wel weer mooi :+


Och, die losse balk...wat...4 balkjes achter elkaar! Daar kreeg hij toch wel zo erge paniek van! Hij wist gewoon niet meer waar hij het zoeken moest. Op een gegeven moment zodanig in de stress geschoten dat ik m de les erna niet eens meer over 1 balkje kreeg...toen ben ik er maar mee opgehouden. 3 maanden later weer een balkje in de bak neergelegd...niks aan de hand :+

Hij is gelukkig alleen ongeduldig als hij gespannen is...dat is niet zo heel vaak, alleen op buitenrit.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:52

Ik was zondag voor het eerst sinds jaren weer op wedstrijd met mijn RBE paard, en ze was weer zo heerlijk aan het spiegelen :D

Ik met ademhaling hoog en stress opstappen -> paard gaat op en neer hupsen op de plek. Adem uit -> paard relaxed stil. Zo fijn een tijdje rondgekacheld op ons gemak, totdat ik haar wat meer op ging pakken en daar zelf nog wat spanning in opbouwde. Toen was de Ijslander naast de losrijbaan die daar al die tijd al stond ineens eng :wow: en zag ze opeens het hooinet wat langs het hek hing :wow: :)) En bij weer uitademen en ontspannen waren ze opeens niet meer eng :Y) Heerlijk dier is het ook.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:38

Hindernissen gaan bij de mijne of struikelend omdat ie niet aan het opletten was. Of Sjoefff we zijn er al weer overheen haha. Hij springt er heel ruim overheen want balken bijten, en zo snel mogelijk.
Hoe zit het met doorgangen bij die van jullie? Vooral als er stroom op staat kan hij er niet snel genoeg doorheen.

Geerr

Berichten: 109
Geregistreerd: 28-03-14
Woonplaats: goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:44

Haha dat springen.. :')
Hij gaat er wel over heen.. maar hoe :=
Hij wordt er verschrikkelijk druk, gespannen en heet van want het is anders als normaal.. en alles wat anders is, is ENG :=

Maar dat vind ik niet erg, ik ben toch meer een 'dressuur tutje' :o

Geerr

Berichten: 109
Geregistreerd: 28-03-14
Woonplaats: goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:47

Sunneva schreef:
Hindernissen gaan bij de mijne of struikelend omdat ie niet aan het opletten was. Of Sjoefff we zijn er al weer overheen haha. Hij springt er heel ruim overheen want balken bijten, en zo snel mogelijk.
Hoe zit het met doorgangen bij die van jullie? Vooral als er stroom op staat kan hij er niet snel genoeg doorheen.


Doorgangen zijn eigenlijk geen probleem! Of hij moet honger hebben maar dan nog weet hij dat hij netjes moet wachten anders gaat hup weer n paar stapjes terug.. en dit hebben wel meer paarden denk ik :+

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:50

Stal etc. Gaat prima, maar zodra er iets met geluid bij komt kijken. Tikkend stroom, een klapperend papiertje erlangs, dan moet de doorgang zsm genomen worden ;)

maralyn

Berichten: 10471
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:54

Ja. Hier ook alles wat maar geluid maakt. Maar zolang ik er maar tussen loop is er niets aan de hand.
Als zij er tussen loopt. Nouwwww dan kan het skiën worden.
Blazen. Dribbelen.... fixeren... heerlijk hoor... ahum

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:24

doorgangen zijn op zich niet heel erg maar als er idd iets flappert of klappert dan gaat de staart tussen de billen en het liefst Vroemmmmmmm erdoor! bij spannende dingen ga ik er altijd maar alvast tussen lopen. Niet er langs en geen optie maar op deze manier wil het altijd wel. Soms heb je natuurlijk dat de monsters ons pas halverwege bespringen en dat ik ze niet heb zien aankomen, dan kan ze soms bijna op d'r kont gaan zitten.

miezelke

Berichten: 1323
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:38

Hier ook een die direct in vluchtmodus schiet bij enge dingen. Dan geef ik daar ook wel in mee, dat werkt beter dan dat ik hem probeer achteruit te doen gaan of te liggen trekken en inhouden (spreek nu over aan de hand wandelen, op straat of zo). Als hij begint te dribbelen of versneld van spanning, laat ik hem een klein voltetje maken rond mij, dan kan hij die spanning beter afgevloeid krijgen. Wil ik hem tegenhouden, kropt hij dat precies op en wordt het nog erger.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:59

miezelke schreef:
Hier ook een die direct in vluchtmodus schiet bij enge dingen. Dan geef ik daar ook wel in mee, dat werkt beter dan dat ik hem probeer achteruit te doen gaan of te liggen trekken en inhouden (spreek nu over aan de hand wandelen, op straat of zo). Als hij begint te dribbelen of versneld van spanning, laat ik hem een klein voltetje maken rond mij, dan kan hij die spanning beter afgevloeid krijgen. Wil ik hem tegenhouden, kropt hij dat precies op en wordt het nog erger.


Dat herken ik, die van mij kon dan boos worden en steigeren, niet fijn!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:44

Aan de hand van deze omschrijving die ik van iemand kreeg denk ik dat ik een RBE op stal heb staan

Right-Brain Extrovert
This horse constantly needs reassurance. He gets confused easily and then gets afraid,so he needs you to make things simple, which will help him relax; especially since that is not something that comes easily for him around humans.