Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:19

Zó! Dapper! Hier is de grond echt glad.


Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:50

Gister even een stukje aan de hand gewandeld met mijn rbe merrie. De bak was nog bevroren en wilde haar toch wel even laten lopen (ze staat overigens wel iedere dag van ’s ochtends tot ’s avonds op de wei). Maar sjeeeeeeeeeeeeeeezus wat een energie zeg, er was bijna geen houden aan! Op die momenten haalt ze echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Ineens is ze namelijk alles ‘vergeten’ en lijkt het net of ik mijn paard niet heb opgevoed en/of niet aankan. Dat heb ik trouwens op wedstrijd of andere onbekende omgevingen ook, kijkt iedereen mij aan van ‘wat doe je hier?? Ga je paard eerst eens opvoeden’. Maar ze is opgevoed, alleen in die situaties loopt ze volledig op haar overlevingsinstinct.

Ik heb haar geleerd dat als ik mijn hand op haar hoofd leg, zij haar hoofd naar beneden brengt en ontspant. Ah heerlijk, sta je eindelijk met een ontspannen paard en zo kan je weer een paar pasjes. Maar binnen no-time is ze die concentratie weer kwijt en snuift ze de spanning weer op. En wat hierin dus echt vervelend is, is dat ze wel mee wilt lopen maar ook wilt blijven kijken. Dan gaat ze dus draaien met haar achterhand, pasjes draven tussendoor en vooral haar hoofd steeds heel hoog willen houden. Kan je weer opnieuw beginnen… En zo wordt wat een ontspannen wandeling moest zijn voor ons tweeën, weer een ‘zo ik ben blij dat we dit overleefd hebben’ wandeling bij thuiskomst.

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:26

Haha! Dat heeft Sjaak ook. Mijn remedie: een dikke jas, zodat hij het warm heeft. Scheelt de helft. En heel veel oefenen op hetzelfde traject. Dus uitgebreide rondjes doen we nog niet. Ik doe dan wel grondoefeningen. Ga niet 'alleen maar' wandelen. Dan is hij zijn concentratie helemaal kwijt.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:52

:D sjira, mijn LBE kan ook plots zo omslaan en RBE worden met net dezelfde symptomen...heel stressy en juist als een kip zonder kop verder lopen. Hoofd omhoog en gekke kuren uithalen, het lijktalsof die int midden van een oorlogsveld staat en langs alle kanten wordt bekogeld :')
Bij ons is het meer aanstellerij en proberen de overhand te nemen als er wat gevraagd wordt, zint het hem niet dan krijg ik dit.
Ik blijf dan ijzig kalm en gelukkig wordt hij snel redelijk. Hij kan me niet meer imponeren en dan ist minder leuk hé :D

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:41

Wat stoer om naar buiten te gaan met het weer van de afgelopen dagen haha...ik dorste het niet aan.
Dus maar veilig in de bak gebleven.

Woensdag waaide het hier behoorlijk en ik had een afspraak staan met de fysio/masseur....zucht.
Dus paardlief in de paddock gezet, zo fris als een malle door de harde woei.
Nou dat wordt een opgave om mevrouw een half uur lang stil te laten staan...maar na wat uitrazen vond ze het blijkbaar ook genoeg geweest en heeft zich keurig gedragen.
Zelfs voor het eerst wat drukpunten in dr mond kunnen bereiken zonder poeha.
Ze heeft me weer trots gemaakt!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:21

Sinds ik mijn RBE dik in de dekens heb staan, gaat het toch zo goed met hem! De trainingen gaan echt super. Vandaag even iets aan de longeerlijn gedaan. Ging zo leuk! Hij heeft moeite met een goede balans in galop. Dus had hem aan de lijn in draf in travers gezet en om een galop gevraagd. En ja hoor! *\o/* nou was ik al blij met 1 galopsprong, dus meteen beloond en andere oefening, maar ik was blij! Paar x herhaald en ging hartstikke leuk! Nog een piaff gevraagd en dat begint er toch ook echt op te lijken. En zonder vreselijk nerveus te worden. Hij heeft maar 2x het touw vast gepakt en niet 1 x lopen knarsen of met zijn tong uit zijn mond gelopen. Ben hartstikke trots op hem!

En toen werd ik een beetje overmoedig en heb ik hem naast het opstapblok geparkeerd en ben ik opgestapt. Zonder zadel en alleen kaptoom met touw, zonder cap... heel dom natuurlijk, maar kon t even niet laten. Zijn kop kwam wel omhoog. Maar ik zei, dat die omlaag moest en dat deed hij meteen. Meteen afgestapt en beloond en gezegd dat hij fantastisch was. Wat een knap paard is t toch... <3

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 07:26

Ja dit weer en rbe dat gaat niet goed samen. Wilde gisteren rijden maar weet van te voren dat het in de grote bak niks wordt met deze woei! Dus over op plan B: in de longeerton balkjes gelegd en een klein sprongetje..resultaat meteen bij de les en heerlijk gelopen! Dan maar wat vaker ernaast werken. Winter schijnt nu echt in aankomst te zijn..Geen makkelijke periode voor de rbe!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 07:50

Ik vind het niet erg om ernaast te werken. Alhoewelweer een x rijden ook wel leuk zou zijn. Van het weekend de boom vh zadel maar eens aanpassen. Eens zien wat hij daar van vindt. Maar echt rijden zal wel weer in het voorjaar worden.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:34

Heb gisteren galoptraining gedaan in de buitenbak. Het tempo was wind mee niet helemaal van mij, maar we hebben beiden genoten. Na het instappen heb ik 20 min vrijwel alleen maar gegaloppeerd met veel tempowisselingen, voltes, zijwaarts en changementen. Galopwissel vindt ze zelf een erg leuke oefening, dan heeft ze nergens anders oog voor en is ze supergeconcentreerd. Na aflooop was ik doodop en zij helemaal kwiek en happy, perfect dus. De oefeningen gaan nog lang niet perfect, maar de stijgende lijn is er en die laten we niet meer los!

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:35

Ik heb vandaag een anatomische rugdeken gekocht, met keramische laag van Fedimax. Zou goed zijn voor spieren, paarden met kissing spines, etc. Aangezien ik Sjaak in de winter steeds niet kan rijden, dacht ik dit eens te proberen. Voorheen kon ik in de winter helemaal niks met Sjaak, maar tegenwoordig (nu ik hem dik in de dekens heb staan) gaat dat eigenlijk best goed en trainen we gewoon door. Dus ik hoop eigenlijk met die deken ook weer te kunnen rijden. Het is eigenlijk een soort lange sjabrak, die doorloopt tot aan zijn kont. Er zitten ook singellussen op. Ik ben echt heel benieuwd of het werkt.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:13

klinkt goed Fabster. Heb je een foto?

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:15

Nog niet. Alshet goed is, krijg ik m volgende week binnen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:53

Hoe gaat het met de rbe'ers?
Hier in een gigantische dip iig!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:53

Hier geen echte dip. Alhoewel ik al niet meer rij sinds oktober. Qua grondwerk ga ik gewoon door en dat gaat best goed. Hij heeft wel een bochel op zijn rug. Dus de osteopaat moet er wel bij komen. Maar ik denk dat het ook van de kou komt.

KittyDylan

Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:07

Kan een RBE ook andere trekjes krijgen? :P Fflur is zo veel veranderd. Nog steeds grotendeels RBE maar ze is ook dominanter geworden.

We zijn af gelopen vrijdag weer naar een weitje gegaan. Al vaker geweest maar lange tijd niet, pony helemaal panisch want ze kende het niet, alles moest grondig bekeken worden

Ook weer dekenoefening gedaan!
Afbeelding

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:19

Hoe oud is ze dan, KittyDylan? Het is toch nog een jonkie? Die gaat nog door heel wat fases. Kijken waar je staat in rang hoort daar bij.

KittyDylan

Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:23

Ruim anderhalf. Ze wordt steeds dominanter op aandacht; op voer was ze dat al maar dat heeft ze van haar moeder georven.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:27

Wat jammer van je dip pol! Hoe komt dat?

Hier gaat het opzich wel goed, na kreupel door een hoefzweer zijn we nu weer rustig aan het opbouwen. Paardje is soms weer écht een stuiterbal (inclusief in volle galop wegschieten op buitenrit vanmiddag :n ) dus hij zit duidelijk weer lekkerder in zn vel. Maar doe voor de zekerheid nog wel rustig aan..

Discover the Hungarian "puszta" on horseback; www.hunnatura.com/node/2

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:33

Wordt dan wel tijd voor een goede opvoeding, Kitty. Anders heb je straks geen leuk paard.

Rustig aan lijkt me dan een goed idee, Flinty!

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:33

KittyDylan schreef:
Kan een RBE ook andere trekjes krijgen? :P Fflur is zo veel veranderd. Nog steeds grotendeels RBE maar ze is ook dominanter geworden.


Jazeker dat een paard kan veranderen. Lijkt me dat ze zich een stuk zelfverzekerder voelt als ze zo veranderd is, meer richting LB.

Merk je ook in andere dingen dat ze veranderd?

Discover the Hungarian "puszta" on horseback; www.hunnatura.com/node/2

KittyDylan

Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:59

Nee verder niet veel anders.

Ik denk dat het voor haar tijd wordt om bij de andere merries te gaan... helaas is dit heel lastig met binnen-buiten halen aangezien zij en mijn andere veulen 24/7 buiten blijven.

Zelfverzekerder, inderdaad. Ze denk nu meer aan te kunnen, aandacht op te eisen ect.

Fabster, leuk paard is ze wel hoor! Ze is precies mij in een paardenvorm. Ze spiegelt ook goed, maar dat dominante op voer komt er niet uit helaas.
Ik probeer dan ook naar mezelf te kijken. Als ik heel relaxed ben, is zij dat ook. Maar dan nóg jaagt ze het veulen weg bij mij en kruipt ze in mijn jas.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6030
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:40

Vervelend pol1 dat je in zo'n dip zit!

Hier misschien een nog diepere dip... Ik heb namelijk besloten mijn knappe prinses te verkopen. Ik kan mezelf gewoon echt niet over de angst van het rijden heen krijgen en ze houd te veel van werken om haar zelf aan te houden. Tegelijkertijd krijg ik ook de kans om mijn vorig paard terug te kopen. Hier ben ik dolblij mee. Ik zal jullie RBE'ers dan helaas wel moeten verlaten daar mijn vorig/toekomstig paard totaal geen RBE is. :P Dat is echt een 100000% left brain. Ben er alleen nog niet over uit of ze extrovert of introvert is Haha. Ze staat hoog in het bloed en is heet maar is ook eigenwijs, snel verveeld, argumentive enz.

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 07:14

Zonde, Liesjuh. Maar snap het op zich wel. Als Sjaak mijn enige paard was geweest, had ik dat mss ook wel gedaan. Succes en sterkte.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 07:47

Flinty schreef:
Wat jammer van je dip pol! Hoe komt dat?

Hier gaat het opzich wel goed, na kreupel door een hoefzweer zijn we nu weer rustig aan het opbouwen. Paardje is soms weer écht een stuiterbal (inclusief in volle galop wegschieten op buitenrit vanmiddag :n ) dus hij zit duidelijk weer lekkerder in zn vel. Maar doe voor de zekerheid nog wel rustig aan..


Mijn rbe is ohz niks mee te beginnen, continu in de ren/ aanspanningsfase. Het is zo erg op het moment dat verkoop zelfs Door mijn hoofd schiet! Gisteren ook mijn pony meegenomen ( samen even in de binnenhal rijden) dat mondt gewoon uit in een gevaarlijke rit! Continu houdt ze de pony in de gaten op t ziekelijke af..aanspannen,aanspannen en nog es aanspannen! 0,0 aandacht voor mij! Uiteindelijk raak ik gefrustreerd en dan ben je helemaal weg! Met inladen zag mevrouw van alles wat interessanter was dan ik, ik haar continu getracht haar mij te laten ' facen' ( weet er even niet t andere woord voor).. was mevrouw t ook niet mee eens zij wilde de leiding..uiteindelijk deed ze t zij t met veel protest! Thuis gekomen was ze zo pissig stond na te slaan op stal.. zucht! Word er zo verdrietig van! Ik lijk haar maar niet op oude nivo terug te krijgen. Naast rbe is zij ook nog eens de alpha..Heb het idee dat ze nu ook alpha over mij probeert te zijn.
Had het idee gevat dat er misschien iets hormonaals in de weg zit..sinds 2 wkn aan de regumate ( nog absoluut geen resultaat )..
Met al haar issues ook zeer lastig verkoopbaar..Maar dat gaat nu wel steeds meer Door mijn hoofd!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:49

pol1 schreef:
Flinty schreef:
Wat jammer van je dip pol! Hoe komt dat?

Hier gaat het opzich wel goed, na kreupel door een hoefzweer zijn we nu weer rustig aan het opbouwen. Paardje is soms weer écht een stuiterbal (inclusief in volle galop wegschieten op buitenrit vanmiddag :n ) dus hij zit duidelijk weer lekkerder in zn vel. Maar doe voor de zekerheid nog wel rustig aan..


Mijn rbe is ohz niks mee te beginnen, continu in de ren/ aanspanningsfase. Het is zo erg op het moment dat verkoop zelfs Door mijn hoofd schiet! Gisteren ook mijn pony meegenomen ( samen even in de binnenhal rijden) dat mondt gewoon uit in een gevaarlijke rit! Continu houdt ze de pony in de gaten op t ziekelijke af..aanspannen,aanspannen en nog es aanspannen! 0,0 aandacht voor mij! Uiteindelijk raak ik gefrustreerd en dan ben je helemaal weg! Met inladen zag mevrouw van alles wat interessanter was dan ik, ik haar continu getracht haar mij te laten ' facen' ( weet er even niet t andere woord voor).. was mevrouw t ook niet mee eens zij wilde de leiding..uiteindelijk deed ze t zij t met veel protest! Thuis gekomen was ze zo pissig stond na te slaan op stal.. zucht! Word er zo verdrietig van! Ik lijk haar maar niet op oude nivo terug te krijgen. Naast rbe is zij ook nog eens de alpha..Heb het idee dat ze nu ook alpha over mij probeert te zijn.
Had het idee gevat dat er misschien iets hormonaals in de weg zit..sinds 2 wkn aan de regumate ( nog absoluut geen resultaat )..
Met al haar issues ook zeer lastig verkoopbaar..Maar dat gaat nu wel steeds meer Door mijn hoofd!


Ik zeg; schakel Laarakker in. En een cranio sacraal therapeut. Ik heb daar zo n ander paard voor terug gekregen! Niet dat het nu een mak schaap is, maar er is wel prima mee te werken.

Heb laatst voor het eerst met hem gevoetbald. Toen hij eenmaal door had wat de bedoeling was, werd hij bloedfanatiek! _O-
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers