Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:17

Klinkt goed, Liesjuh!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:50

Hihi. Ja hoor ik kom update :D

Gisteren begon heel rot. De trailer die ik gehuurd had. Had een lege band. Dus die ging ik niet mee nemen. Uiteindelijk 2 uur later had ik een fatsoenlijke trailer tot mijn beschikking. Maar huppel stond nog op stal. We zouden namelijk niet zo laat vertrekken. Dus die was nogal geiriteerd. Niet echt handig als je gaat trailer laden. Maar oke vol goede moed aan begonnen. 1 uur later hadden we haar er eindelijk in staan. In plaats van tussen 10 en 11 vertrekken vertrok ik uiteindelijk om 1 uur.

Hier aangekomen liet huppel meteen braaf zien hoe eng ze bepaalde dingen vind. In dit geval het zeiltje van de trailer toen die omhoog ging. (Wat was ik blij dat sie dicht zat met rijden). Najha. Afgeladen en de wei in. 2 minuten later stond ze op haar dooie gemak te eten. Toen snel de tent opgezet en toen was het al tijd voor de 1e les.
Ik krijg een "spoedcursus" in de pirelli games. :D

Gisteren hebben we porkypine, voorhand en achterhand weg zetten d.m.v stick en achterwaarts met stick gedaan.
Vandaag hebben we ook jojo erbij gevoegd en met het touw van de stick over haar heen zwaaien en terug tot ze ontspande.

Het ontspannen vind huppel nog heel moeilijk en de laatste oefening hebben we samen ook wel moeite mee. Ik hou onbewust ook nog te veel spanning vast waardoor huppel ook moeilijker kan ontspannen.

Verder pakt ze echt alles super makkelijk en snel op. Ze stond wel raar te kijken toen ik vanochtend om 6 uur aan gewandeld kwam.
Haar weitje is een geweldige eigen oefening voor hwt omgaan met alle prikkels.
1 kant van de wei grenst aan een andere camping met 2 caravans en was die hangt te drogen en kinderen die gillend rond rennen.
1 kant is een ander paard
1 kant is een looppad naar de wei en
1 kant is een vijver waar vandaag een rubberen bootje dreef.
Dat laatste was rede genoeg om de wei uit te springen. :')

Verder vallen er heel erg veel puzzelstukjes op z'n plaats. Bijvoorbeeld die spanning die ik voelde als ik er op zat. Die klopt helemaal en is ook echt zo'n beetje code rood. Draf was ook idd rede tot grotere spanning weer enz.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 06:49

_O- liesjuh, ik was aant bijlezen tijdens men ontbijt en bleef er bijna in toen ik het las van dat rubber bootje wahahaha. Meteen heb je een springkampioen ~~}>
Wat de parelli games betreft, kan ik je ten stelligste meegeven om de friendly game héél veel te herhalen tussen je andere oefeningen door en echt echt alleen maar op te houden als er ontspanning is...dus stil hoofd dat laag hangt...bij elk zenuwtrekje, blijven doorgaan tot ze geen krimp meer geeft!

Op dit punt ben ik dus altijd te vroeg gestopt, met als gevolg dat ik 2 jaar later nog steeds geen ontspanning heb bij deze oefening :n

Fijn hé, ik heb hier ook veel puzzelstukjes gevonden :9k , nu men koffietje verder nuttigen

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:10

Nou spring kampioen is ze hier wel geworden ja. Gisteren avond met mijn laatste check zag ik haar weer een heel stuk eerder staan weer als de bedoeling was. Oftewel. Weer eroverheen gesprongen. Snel mijn halster gehaald en een touw en toen weer terug gezet. Helaas was ik nog geen 20 meter weg toen ze er weer overheen sprong maar toen ook al de bovenste draad mee nam. Dus toen is ze de gevangenis in gegaan. Wat ook niet geheel makkelijk ging in het donker met alle enge dingen.
Op stal aangekomen was ze ook zo over de rooie dat ze eigenlijk niks meer zag, voelde of hoorde. Ze heeft vanacht dus ook eigenlijk helemaal niks gegeten en ik vermoed alleen maar rondjes gedraait. Arm dier.

Vanochtend hebben we een extra draadje 20 cm hoger gezet aan de voorkant waar ze er elke keer uit sprong. Nog geen uur later zag ik haar alweer buiten de wei op haar gemak staan grazen.
Nu is de volgende poging geworden om haar in een andere wei te zetten. Daar staat so far rustig nog te eten. Hopelijk blijft ze dan wel staan. Maar ze gaat toch denk ik nu wel 's nachts de stal op nu.

Het probleem met de friendly game is dat ze het zo onwijs moeilijk vind. Vooral rechts. Ze bevriest dan eigenlijk. Dus veel zouden zeggen "kijk die is echt onwijs braaf" maar eigenlijk is ze dan helemaal de kluts kwijt. Maar dat is dan idd wel iets wat we heeeel veeel gaan oefenen! :)

Alleen zal ik na deze week jullie moeten verlaten! Gisteren hadden we het over rightbrain/left brain enz. En huppel blijkt toch duidelijk eigenlijk left brain te zijn. Maar als jullie het leuk vinden zal ik jullie op de hoogte houden van deze week in ieder geval! :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:17

Hier trouwens een foto van hoe hoog her draadje was de laatste keer.
Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:10

:D ik heb ook een left brainer hoor maar je zal wel merken dat het wisselt van left naar right...dit is normaal. Als mens ga je soms ook meer angst hebben of eens schrikken van iets, terwijl je de rustigste zelfzekere persoon bent.
Het zijn geen machientjes en je kan ze niet in dat hokje plaatsen van altijd left of altijd right. De bedoeling is om je paard in het midden van de vier vakjes te krijgen, een stabiel paard. Altijd een uitdaging :D

Ni te geloven, wat een hoogte waar zij overkan! Meestal blijven ze dit doen als ze weten dat et kan, wat een rotsituatie! Je bent geen moment meer gerust :roll:

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:17

Leuk om al jullie verhalen te lezen. NOrmaal is het mijn gewoonte om uitgebreider en individueel te reageren, maar vanwege vakantie van wat team leden en het hebben van nieuwe fora erbij, heb ik meer tijd nodig om te modereren vergeleken met normaal, dus komt het reageren er niet zo van. Ik lees wel met veel plezier mee.
Liesjuh *\o/* gojij gojij *\o/*

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:25

Do far so good. Ze staat nog steeds. :D ze heeft ook wel wat slaap van vanacht in te halen. Maar echt gerust ben ik er niet helemaal op. In ieder geval de volgende optie word een paard van hun erbij te zetten kijken of ze dan blijft. Ze lijkt ook idd nu ze weet dat ze erover kan de keuze om het te doen een stuk makkelijker voor haar is geworden om het te doen. Nu vanavond eventjes kijken of ze het nog pikt om alleen binnen te staan.

Mindful dat klopt ook wel wat jij zegt. Dat middelpunt blijft het doel :D
Was jij trouwens hier ook geweest?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:49

Het meeste van mij staat bij LBE, maar we horen hier ook soms bij idd

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:18

Hihi nee bedoel hier in Rijssen :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:55

XxLiEsJuHhxX schreef:
Hihi nee bedoel hier in Rijssen :D

Hahaha anee, oeps :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:33

Hihi had het ook niet zo duidelijk gezet :P

Gisteren een doorbraakje gehad! <3
Ik was met haar gisteren avond voor ze naar stal ging nog eventjes aan het oefenen met wat we in de les geleerd hadden. En toen gaapte ze waarempel een keertje nadat ze ontspannen begon te kauwen. *\o/* *\o/*

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:00

XxLiEsJuHhxX schreef:
Hihi had het ook niet zo duidelijk gezet :P

Gisteren een doorbraakje gehad! <3
Ik was met haar gisteren avond voor ze naar stal ging nog eventjes aan het oefenen met wat we in de les geleerd hadden. En toen gaapte ze waarempel een keertje nadat ze ontspannen begon te kauwen. *\o/* *\o/*

Dat is een fantastisch goed teken!!!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:32

Klinkt goed, Liesjuh!

Heb vanmorgen weer op Sjaak gereden. Was alweer lang geleden. Hij was nerveus en afgeleid en ik had geen zin om lang te longeren. Dus vrij snel opgestapt. Hij bleef nerveus en afgeleid en er kwam nog een koets ook langs, dus toen was ik m helemaal kwijt. Ben gaan draven en ineens was hij weer bij de les. Snelheid doet veel bij hem. Kan hij de spanning in kwijt. Achtjes gedraafd en dat ging best aardig. Ben weer tevreden.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:40

Wat goed Liesjuhh, klinkt als een aanrader jullie vakantie haha....lijkt me op den duur ook leerzaam voor ons.

Herkenbaar Fabster, al ben ik daar pas de laatste tijd achter gekomen.
Tot verkort probeerde ik haar op de plaats te ontspannen en weer te herpakken.
Maar dit werkt voor haar soms niet, soms ook wel beetje afhankelijk van de omstandigheden en bui.
Ik laat dr nu ook vaak eventjes uitrazen en in dr momentje....wel begeleid door mij.
En dan heb ik dr eigenlijk vlot weer bij de oefening.
Tis een beetje geven en nemen bij ons en ik moet me daarin erg flexibel opstellen merk ik.
Wel duidelijk zijn en structuur bieden maar ook ruimte geven letterlijk soms....leuk voor mij om het allemaal te ontdekken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:16

Even een schopje omhoog. Hier mijn RBE achterstevoren in de trailer. Nu het trailerladen eigenlijk wel goed gaat, de moelijkheidsgraad eens verhogen. Uiteraard meteen nerveus, maar wel gered :o . Ik vind m stoer!


Afbeelding

Bovendien vond hij het nogal stom. Wanthoe kunje nu bij het hooi.... :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:42

Effe up date na hele tijd afwezig, heb twee dagen na mekaar de moed gevonden om erop te gaan. Eerst een half uur grondwerken, zonder grondwerk kan ik er niets mee aanvangen.
Het slorpt energie, elke keer opnieuw beginnen om hem wat rustiger te krijgen. Ik heb een LBE maarde laatste weken is het weer meer RBE, om gek van te worden.

Het plezier om te rijden wordt me meer en meer ontnomen, ik geraak niet door die vizieuze cirkel. Hoe houden jullie dit vol? Ik kom niet aan 'ontspannen met mijn paard' toe. Het is altijd iets, ofwel een rolluik dat plots naar beneden gaat, jongeren die lawaai maken, een fietser, alles is goed om te schrikken...gek word ik ervan.

Het enige positieve wat ik kan melden, ik durf erop als ik alleen thuis ben. Sinds september heb ik deze angst overwonnen, toch blijf ik angst hebben als ik erop zit, ik vertrouw hem gewoon niet. Hij kan zo atletisch wegspringen en bokken voor een prul -O-

Iemand die me moed kan geven? :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:58

Ik ken het gevoel, Mindfull. Dat heb ik ook bij mijn RBE. Zoveel werk vóór je er iets mee kan, dus sla het best vaak over. Heb ik dan even geen zin in. Máárrrr.....stiekem wordt het wel beter. Het zijn écht hele kleine stapjes, maar als ik zie hoe het ging in het voorjaar en nu, dan is er echt wel verschil. De laatste x dat ik er op zat, is ook alweer 2 weken geleden. En toen ging het echt waardeloos. Was er weer iets aan het zadel wat hem niet beviel. Ik ben afgestapt (had les) en het verder laten zitten. Daarna nog geen zin in gehad. Eens kijken of ik deze week weer eens de tijd en de zin kan vinden om iets te doen...

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:27

Ja hé, ik snap het niet...het was zo'nleuk paard toen ik hem kocht...en nu pfff wat een jojo...ik schrijf veel op, soort van dagboek en merk ook dat wevooruit gaan maar hij kan me zo bang maken als ik er op zit. Op de grond niet meer maar er op wel.
Ik neig de laatste tijd naar een trekpaard, kzou hem zo willen ruilensoms :P

Waggel waggel door de velden, verstand op zero....

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:05

Ik was vorig jaar ook bang bij elke stap die hij deed. Dat is al een stuk beter geworden. Maar je moet je bedenken, dat je eerst ook bang was bij het grondwerk. En dat is nu ook weg. Dus je komt er wel. Het is alleen een heule lange weg.... :j

En ik weet niet of je het trekpaard-topic wel eens leest? Daar zitten ook echt grappenmakers tussen. Zijn echt geen slome harries <<)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 06:37

Ja stiekem besef ik dat wel, daarom dat ik een dagboek bijhoud, dan kan je de evolutie lezen.

Ow ow een trekpaardentopic, Ojee dat heb ik nog niet ontdekt *\o/*

Fendt936
Berichten: 73
Geregistreerd: 03-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:49

Goedemiddag,

Ik heb even dit topic doorgelezen en kom zoveel bekende dingen tegen!
Ik heb sinds een klein maandje een nieuw paard. Een super lieve merrie die keihard voor je wil werken maar soms oh zo gestrest is.
Ik ben een beetje aan het uitvogelen wat nou echt haar karakter is en welke conclusie nou echt bij haar past.
Sinds dat ik haar op stal heb is ze nog nooit écht geschrokken. Met keuren zei de DA dat ze wat heeft wat bij mensen ADHD heet _/-\o_ .
Nu ben ik in de afgelopen weken tegen een aantal dingen aangelopen.
Als het erg druk is op stal krijgt ze last van slokdarmverstopping, nu krijgt ze onbeperkt ruwvoer en voer ik dailyplus van Pavo bij en is het niet meer voorgekomen.

Tijden het rijden kan ze enorm knarsetanden. Vooral in een vreemde omgeving of als het druk is in de les. Dit probleem neem ik alleen wel heel serieus.
Ik ben heel benieuwd of de mensen in de topic daar ook ervaringen mee hebben?
Heb haar helemaal laten keuren en heb ook haar gebit en bit helemaal na laten kijken. Ik sta op het punt om eens Confidence EQ uit te proberen.
Hebben mensen hier ervaring mee?

Ik blijf even volgen! :)

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:31

Ja wat leuk een horsenality topic!
Ik heb sinds deze zomer een onwijs leuk RBE puppypaard. In het begin zag ik hem als een echte LBE, maar nadat ik hem steeds beter heb leren kennen blijkt ie toch meer RB te zijn dan ik dacht. Heel leuk om al die verhalen te horen waarvan ik er toch wel een hoop herken!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:40

Het seizoen voor mijn RBE is weer voorbij. Zo fantastisch hij het doet in de zomer, zodra het koeler wordt kan er niet veel meer, is hij heel nerveus, het zadel kan niet meer, buiten wandelen kan niet meer, eant hij schiet alleen maar omhoog....zucht. Het is geen winterpaard, die Sjaak. Nou ja. De winter maar weer gebruiken om te spelen enzo. Volgend seizoen gaan we gewoon maar weer verder.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:44

Herkenbaar Fabster, daarom weer gestart met magnesium.
Heeft bij mijn paard een positief effect.
Zodra ze goed in dr vacht zit stop ik er weer mee en te bekijken hoe ze het doet zonder.
Meestal is het dan ook weer tijd voor een dekentje en dat maakt bij haar dat ze iets minder hokes pocus ziet.
Zal zeker niet bij ieder paard zo werken maar ben erachter dat die van mij er baad bij heeft.