Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miezelke

Berichten: 1320
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:07


gaucho

Berichten: 9567
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:51

ruitje schreef:
Citaat:
Als ik vanuit mijn eigen paard redeneer is dat je hem niet onterecht of overmatig moet straffen. Het zit hem eigenlijk eerder in het feit dat je hem gewoon niet kunt dwingen, en zeker niet met geweld. Want dan krijg je dus geweld terug, hij laat zich niet overbluffen.
Tja, hoe leg ik dat nou uit...


Ik wilde mijn merrie achterwaarts laten gaan, merrie weigerde dit. Ipv een introvert paard die gewoon zou blijven staan, of voorwaarts/zijwaarts zou gaan, kwam die van mij volle bak overeind inclusief maaiende voorbenen.

Ik heb van die situatie geleerd dat ze bijna niet te straffen is, geloof mij dat ze de zweep gehad heeft hoor, maar het lijkt haar ook niet 'te raken' ,ze is niet onder de indruk van straf. Ik denk dat ik haar helemaal dubbel kan slaan zonder dat het invloed heeft.

Is moeilijk uit te leggen maar je ziet het straffen niet 'binnenkomen' , ze word er niet bang van of krijgt er respect door, het lijkt wel of ze met elke klap meer groeit in haar 'jij doet mij onrecht aan' houding.

Ik denk dat ze heel erg lastig te 'breken' zijn, alles kan hoor, maar moet je ver gaan denk ik :)


Yep, heel herkenbaar. Mijne is als driejarige uit Uruguay gekomen, hebben ze een aardige poging gedaan, maar niet gelukt. Vandaar ook voor weinig op de boot naar Italie denk ik.

En ik ben zeker wel heel streng en consequent in wat wel en niet mag. Maar ik heb inmiddels ontdekt dat ik slimmer moet zijn dan hard met een zweep er tegen in gaan. Ik denk dat ie zich liever doodvecht dan toe te geven in zo'n situatie. Dus dan maar zorgen dat je met een omweg toch hetzelfde resultaat bereikt. En eigenlijk proberen te voorkomen dat je in een confrontatie-situatie komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:55

Straffen is iets wat je in mijn ogen naar het paard toe doet .. Bv. hij loopt achter je te drammen, jij draait je om en mept hem met de zweep of je touw ofzo .. dat doe je naar het paard toe.
Consequenties aan zijn acties vasthangen is iets waar hij zelf voor kiest of hij daar last van heeft of niet. Als hij dan loopt te drammen achter je loop jij gewoon door, maar je zwaait met je zweep of touw rond je, als die daar dan tegen loopt .. tja .. eigen schuld.

Zit voor mij een verschil tussen, en voor de paarden ook heb ik ontdekt.
Gaat nu wel niet over een LBE (alhoewel ..) maar [***] was gewend om gewoon met alle manègekinderen rond te wandelen, dus bij mij deed hij dat in het begin net zo hard. Dit heeft 2 sessies geduurd waarbij hij 2x goed 'tegen het touw' is gelopen en heb daarna geen problemen meer gehad op dat gebied .. Terwijl als ik toen hem zou gestraft hebben hij gewoon bang zou geworden zijn en ik nog verder van huis was..

Een paard niet kunnen/mogen straffen betekent niet dat je niks kan doen aan een bepaalde (ongewenste) situatie en dat lijken veel mensen wel te denken ;)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:22

Nee, je begrijpt mijn uitleg niet denk ik. Mijn merrie heb ik nog nooit bang gezien, ik doe een hoop nieuwe dingen en er zit gewoon geen 'weigering vanuit angst' in, wel 'weigering omdat ik dit niet wil' , denk dat dat typisch LBE is.

Dus ik ben niet bang dat ze bang word als ik straf. De reden dat ik bijna niet straf, is omdat het opvoedkundig niet helpt.

Ik doe veel aan ongewenste situaties, mijn jaarling kan al meer dan menig 4 jarig paard denk ik.

Maar het is gewoon niet zo simpel, ze doet 99% netjes en geloof mij, ik heb denk ik richting de 100 paarden beleerd dus ja, ik weet hoe je normaal gesproken zonder emotie corrigeert ( zoals jij ook beschrijft) .

Ze kan goed met mij meelopen, aan een los touw, geleerd zoals jij omschrijft. Deze week haalde ik haar binnen en wilde ik het lint nog dicht doen terwijl de rest van de kudde al naar stal ging, zij wilde daar achteraan. Ik hield haar tegen en toen kwam de reactie, zij vond het onterecht dat ik haar tegenhield en gaf een voorbeen. Dus ja, ik heb haar goed opgevoed en ze luisterd in 99% van de gevallen, maar ze laat het gewoon weten als ze het niet met mij eens is. Ik corrigeer haar dan direct en het enige wat ik merk is dat haar reacties 'netter' worden d.w.z. ze komt niet meer omhoog en geeft alleen een voorbeen, maar dat wil niet zeggen dat je haar gehele reactie eruit krijgt. Ze zal altijd blijven aangeven het niet met je eens te zijn ( niet zoals jouw paard: het accepteren van jouw leiderschap en zich overal bij neerleggen. Ze accepteerd mijn leiderschap wel, maar accepteerd het niet als ik in haar ogen iets niet goed doe. En dat is die dunne lijn waar je op balanceert)

Ik merk dit overigens ook op stal, dat mensen vinden dat ik mijn LBE jaarling moet 'opvoeden' , en dat ik niks doe aan ongewenste situaties. Dat is helemaal niet zo want ze doet alles wat ik van haar vraag, maar omdat ze het zo snel uit als ze het ergens niet mee eens is lijkt ze onopgevoed.

Anoniem

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:26

Ik had het eigenlijk ook niet over jouw paard, ik had het erover dat er gezegd wordt dat je LBE-paarden niet mag straffen en dat mensen dit raar vinden .. Dus ik gaf gewoon even aan dat er voor mij een verschil zit tussen straffen en consequenties aan een actie vasthangen :)

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:29

Wat leuk zeg! Ik kan alleen moeilijk inschatten wat de mijne is.. :+
Is er niet een soort test of vragenlijst waaraan je dat kunt zien?

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:31

[***] schreef:
Ik had het eigenlijk ook niet over jouw paard, ik had het erover dat er gezegd wordt dat je LBE-paarden niet mag straffen en dat mensen dit raar vinden .. Dus ik gaf gewoon even aan dat er voor mij een verschil zit tussen straffen en consequenties aan een actie vasthangen :)


Dat is zeker een goed punt! Excuus voor het op mijzelf betrekken :')

miezelke

Berichten: 1320
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:32

xAnnouk schreef:
Wat leuk zeg! Ik kan alleen moeilijk inschatten wat de mijne is.. :+
Is er niet een soort test of vragenlijst waaraan je dat kunt zien?

Die staat op de eerste pagina :) (die cirkel)

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:39

miezelke schreef:
xAnnouk schreef:
Wat leuk zeg! Ik kan alleen moeilijk inschatten wat de mijne is.. :+
Is er niet een soort test of vragenlijst waaraan je dat kunt zien?

Die staat op de eerste pagina :) (die cirkel)


Ooh haha. Ik zit op mn mobiel dus deden de foto's het niet. Nu zie ik het.
Dan is het een LBE :) Allhoewel hij soms ook overslaat naar RBE.
Kan ik hier mooi blijven mee lezen!
Laatst bijgewerkt door xAnnouk op 17-02-15 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:43

ruitje schreef:
[***] schreef:
Ik had het eigenlijk ook niet over jouw paard, ik had het erover dat er gezegd wordt dat je LBE-paarden niet mag straffen en dat mensen dit raar vinden .. Dus ik gaf gewoon even aan dat er voor mij een verschil zit tussen straffen en consequenties aan een actie vasthangen :)


Dat is zeker een goed punt! Excuus voor het op mijzelf betrekken :')


Maakt niet uit hoor .. Om het wel over die van jou te hebben: ik zou niet weten wat ik ermee zou moeten :') Ben toch blij met mijn milde LBE en vooral LBI dan :Y) :))

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:47

Ik twijfel tussen RB Extrovert en LB Extrovert.. Sowieso Extrovert maar als ik de plaatjes bekijk heeft hij veel eigenschappen van beide, maar als ik degene moet kiezen waar hij het meest op lijkt ga ik toch voor RB Extrovert denk ik.
Snap alleen niet goed hoe je hier je training dan op aan kan/moet passen? :o?

Edit, als ik naar de plaatjes op de volgende pagina kijk twijfel ik weer of hij niet toch LB Extrovert is.. Moeilijk hoor haha, hij heeft van allebei zo veel.. Er is geen duidelijk antwoord op bij hem..

Pluk_01

Berichten: 85
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:02

Wat een leuk topic, eigenlijk nooit zo bij stil gestaan maar als ik dit lees is mijn dondersteen zeker LBE. Niets is veilig voor hem :D Kleine ondeugd maar o zo dapper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:14

Ik weet niet of het de bedoeling is van dit topic, anders verwijder ik wel weer, maar ik ben eens nieuwsgierig hoe anderen dit soort dingen zien ... Wat zouden jullie op basis van deze filmpjes zeggen? Zijn natuurlijk korte stukjes (heb nog wel een 10+ min. filmpje voor wie wil ;) ) maar vraag me af of jullie daar iets van kunnen maken :)



Vooral het begin:


En van een sessie 'binnendoor van hand veranderen' (is andere keer dan de eerste filmpjes) :





Hij kan het wel gewoon ;) :


Iemand een mening? :Y)

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:56

Hier ook iemand met een LBE, al kan ze in sommige situaties erg RBE worden. Madex is mijn 3.5 jarige merrie, die tot December vorige jaar (toen ik haar kocht) vrij weinig van de wereld heeft gezien. Ze had vrijwel geen manieren (kwam bij een boer vandaan) en was erg dol op steigeren, omdraaien en heel hard weg rennen. Ze springt ook heel graag over struiken, om dan een heel eind door te ploegen en ergens in het middel van de struiken partij om te kijken en me vrolijk aan te kijken met een blik van: "kijk eens wat ik kan!".

Ik heb gemerkt dat als ik teveel druk op haar zet op een verkeerd moment dat ze explosief RBE wordt. Voorbeeldje, een paar weken geleden ging ik op zondag een wandelingetje maken. Ik had mijn andere merrie ook mee (ouder, ervarener en stabieler) en een goede vriend (en eigenaar van waar ze staan) was mee met zijn hond. Nou, ging best goed, tot we langs een bak kwamen maar daarin een galopperend paard. Madex helemaal happy, kijken, op de plaats draven etc. Ze was makkelijk te houden, dus prima. 100m verder op kwamen we bij een stuk waar 3 honden achter een heg zitten, je kan ze dus niet zien, wel horen. Ze gingen als een idioot tekeer en dit werd Madex teveel. Ze ging stil staan en wilde niet meer lopen. Ik voerde de druk een beetje op (in retrospect niet handig naturlijk), wat er volgde had ik kunnen verwachten. Ze gaat recht omhoog, draait zich in de lucht om en rent weg. Totaal geen houden meer aan, dus ik moest haar los laten. Ze draaft vrolijk de 100 m terug en gaat uitgebreid naar het paard in de bak lopen kijken. Ze wisselt soms super snel tussen LBE - RBE - LBE.

De echte LBE trekjes die ze heeft zijn toch wel overal even uittesten met tanden / voorbeen. Dekens, dekjes, touwen en zadels van paard / hek aftrekken (ik kan niet mijn andere paard opzadelen met haar erbij, het zadel heeft ze er binnen no time af). Vandaag heb ik haar kennis laten maken met een bal, harstikke leuk om op te zitten vond ze (zag er super maf uit). Verder kan ze zich uren vermaken met een papieren zak met een worteltje erin, of een handdoek, of stuk zeil etc. Maar als er dan een kat van het hek springt raakt ze voor een seconde volledig in paniek, waarna ze weer terugschakelt en de kat besnuffelt moet worden.

Oeps, beetje lang verhaal geworden :). Ze is ook zo leuk en ik kan wel uren over haar schrijven :)

Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:00

Echt fijn dit topic, ik dacht altijd dat ik het verkeerd deed:
Citaat:
maar het lijkt haar ook niet 'te raken' ,ze is niet onder de indruk van straf. Ik denk dat ik haar helemaal dubbel kan slaan zonder dat het invloed heeft.

Dat heb ik ook heel vaak bij Hannes gedacht. Ik heb zo vaak gehoord dat ik hem flink aan moest pakken. Maar zo hard kan ik helemaal niet!! Hij was totaal niet onder de indruk! Bij hem heb ik altijd geprobeerd om de hulpen zo licht mogelijk te houden, hij wordt er zo gemakkelijk 'doof' voor. Daardoor heb ik nog wat extra in te brengen als hij toch een keer besluit zijn eigen plan te trekken. Inmiddels heeft hij 'Nee' een beetje geleerd. Een klein beetje.

Als Hannes zich zo zou gedragen als in de filmpjes, dan zou ik denken dat hij zich verveelt, en dat hij allemaal andere leuke plannetjes heeft. Ik zou hem dan meer bezig houden, zodat hij echt op mij gaat letten, en geen tijd meer heeft voor zijn eigen spelletjes. Maar het kan best zijn dat de situatie in het echt heel anders is, vind dat altijd moeilijk, over een filmpje oordelen.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:12

@[***]: die eerste bok in het tweede filmpje zou ik niet blij van worden :n Je mag heel blij zijn dat hij overduidelijk niet de intentie heeft om jou te raken. Je laat hem ook meerdere keren veel te dichtbij komen, in jouw ruimte.
Wat betreft het binnendoor van hand veranderen, is het voor mij altijd heel belangrijk geweest om als hij het niet doet, wel gewoon door te vragen. Dus niet opgeven en daarna weer vragen omdat ie wegrent, maar gewoon doen alsof je gek bent en gewoon doorvragen. Langzaam aan de druk iets opvoeren en/of de cirkel verkleinen en daarmee het doorscheuren ongemakkelijk maken.
Op het moment dat je stopt met vragen op het moment dat hij het niet doet, neemt hij in feite de leiding over. Immers, hij bepaalt dan de richting en het tempo. Dat zie ik op meer plekken terug, ook bij de overgangen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:19

Mijn Shire is een combinatie tussen LBI en LBE. Het gaat nagenoeg gelijk op. Wat wil dit dan zeggen? Combinatie van methodes gebruiken of ben ik sowieso gedoemd te mislukken :D ;)

Het is precies 8 om 8 eigenschappen. Hij is totaal niet van het slaan/aanvallen etc. onopvallend wil ik hem niet (zijn weigenootjes ook niet :=) noemen maar hoog in de energie staat hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:31

Bedankt Wendy :)
Zie jij in dit filmpje een LBE terug? Vooral bij de laatste filmpjes.. is dat LB(E) gedrag en moet je dus inderdaad doorvragen of is het RB gedrag waarbij je best eerst terug rust krijgt en dan nog eens opnieuw probeert?

Dat 2e filmpje was ik ook niet blij mee neen, maar dat was toevallig zo'n "dat doet hij anders noooooooooooit moment" :=


Edit; @ Hippe_Hannes : had niet gezien dat je ook gereageerd had, sorry. Maar jij ziet er dus ook LBE gedrag in? Weet dat het moeilijk is dus ben blij met alle input, dacht het eens te proberen omdat hier toch mensen met ervaring zitten ;)

Fem

Berichten: 12521
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:29

Ik heb ook een LBE.
Voorheen was hij meer in introvert, maar na een peesblessure inclusief 8 weken boxrust en totaal doordraaien is zijn echte 'horsenality' bovengekomen en dat is toch overduidelijk een LBE.

Ik vind het heerlijke paarden! Nooit saai.. :D

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:55

[***], vind het een leuk paard! Maar moeilijk om in te schatten, wat denk je zelf? Die van mij is in alles echt veel explosiever, maar jij heb ook een ander ras. Die van mij gooi ik alleen nog los ( niet longeren) maar ze maakt er altijd een feestje van :+

Ik neig bij die van jou toch naar RB :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:26

Nou, ik weet het zo af en toe niet zo goed :o Vandaar dat ik hier eens wilde polsen :Y)
Eigenlijk is dit in theorie mijn blinde RBI-traumapaardje (korte samenvatting :+ ) maar af en toe zijn er van die momenten ... Zoals bv. die bok in dat 2e filmpje .. Of het gedoe met het van hand veranderen. Daarvan twijfel ik echt of dat iets is van "jihaaaaa, ik weet wat er gaat komen en ik heb daar al dan niet zin in" of dat het puur adrenaline is wat zich opbouwt (omdat hij weet wat er gaat komen).

Ik vind er heel vaak spanning in zitten (naja, eigenlijk altijd) in zijn draven, en dan het van hand veranderen geeft nog extra adrenaline .. Maar langs de andere kant kan ik die uitbarstingen ook weer niet rijmen met RBI (het is niet van bevriezen en ontploffen, dat is anders ;) ), en RBE vind ik hem ook niet want hij gaat niet als een kieken zonder kop rondrennen, hij blijft wel op aarde zeg maar ..

Nu, gisteren heb ik eens geprobeerd om echt op mijn ruimte te letten en duidelijk te zijn met de glimlach (dus niet boos of fel worden, maar toch zeggen van "wil jij even daar lopen") en dat werkte wel in de zin dat ik mooie grote cirkels kreeg en hij niet zo naar binnen kwam hangen. Maar het resulteerde ook in een zekere spanning die niet afvloeide en zelfs later op de poetsplaats nog aanwezig was (dacht hem "zen" te hebben toen ik klaar was maar bij het naar de poetsplaats lopen kwam er toch weer snel spanning opzetten, en dat heeft hij na onze normale sessies niet).

Dus ik denk dat het toch eerder RB-dingetjes zijn :j Maar ik vind het wel moeilijk, want hij heeft zeker ook LB-momenten .. Parelli-instructeur zei dat hij dacht dat het eigenlijk een LBE is, maar door de mens RBI gemaakt ... hij begint duidelijk te veranderen want hij is compleet anders dan in het begin, maar ik vind het moeilijk om een lijn te trekken .. denk dat het bij hem een dun kronkellijntje is ;)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:47

Regelmatig zijn we lekker zo bezig..
Niet de meest charmante foto, maar samen voetballen en foto's maken is best onhandig :+ . Het is heel leuk want we kunnen ook overschoppen, ik krijg de bal dan netjes terug en hij vindt het fantastisch als ik die dan weer naar hem schop.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:03

Ha, voetballen is altijd cool :D

[***] doet dat ook graag :j Zij het op een iets andere manier, vooral LBI hé ;)


Zou het nog eens moeten proberen, geen idee wat hij er nu mee zou doen .. Heb ook geen echte bal, zou misschien ook wel verschil maken :+

Anoniem

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:02

Leuke, ik ga even topic goed door lezen. Heb zelf extraverte haflinger die erg druk kan zijn en echt nergens bang voor is.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:56

Dit hokje past de mijne wel in. Ideaal paard. Grote clown is het.